ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-03  (läst 2231 gånger)

2006-08-23, 16:46
läst 2231 gånger

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Mats Johansson:  
 
Det är så här det ser ut på filmen från oss och det beror troligtvis på att något gått fel när de här sidorna fotograferades av en gång i tiden. Tyvärr kan vi inte göra något åt det i dagsläget då vi inte har tillgång till något annat material för dessa år än den här filmen.  
 
Mvh,
Ann-Louise

2006-08-24, 16:50
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Fortfarande saknas volymerna Gudmundrå A:1-3, Härnösand AIb:2-4, Lögdö bruk C:2-4 och Skog AI:1-6 i Västernorrland. Tillhör dessa de fem (0,05 % av ca 10.000 rullar) återstående filmerna? Jag misstänker att det är fyra filmer som saknas här och då är det alltså bara en kvar från resten av Sverige.

2006-08-24, 20:42
Svar #2

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
GID 527.135 A1:10 som finns under Sunne i Värmland tillhör Sunne i Jämtland.
Synd om de som förgäves letar efter rätt Sunne.

2006-08-25, 14:37
Svar #3

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Lennart Hjerpe-Norgren,
 
Vi kommer att rätta detta!
 
Mvh
Genline

2006-08-25, 15:08
Svar #4

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Carl Szabad:  
 
Detta är den information jag fått från vår produktionsgrupp om dessa volymer:  
 
Volymerna AI:1-3 för Gudmundrå finns på GID nr 2045.21-23.
 
AIb:2-6 för Härnösand har andra namn. AIb:2-4 är hos genline AI:9, AI:12, AI:14.  
 
Lögdö bruksförsamling har ingått i Ljustorps församling varför C:2-4 förmodligen finns i Ljustorps församling.
 
Filmen som innehåller Skog AI:1-6 i Västernorrland har ej levererats ännu.  
 
Mvh,
Ann-Louise

2006-08-25, 15:59
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Tack för svar!
 
Vad gäller Gudmundrå missade jag sorteringen. Jag är van vid att A-volymer kommer först, men det är säkert någon grundinställning jag missat.
 
Att genline döper om volymer som inom arkivväsendet har givna beteckningar finner jag oerhört märkligt. Det är ju inte heller första gången det sker. Tar man upp exempelvis upp den volym genline kallar Sollefteå AI:10 (GID: 2079.18.15600) finner man en pärmrygg där det tydligt står AI:12!
 
På Svars hemsida kan man under Arkivsök slå upp Lögdö bruksförsamling. Där framgår att man haft egna födelseböcker C:1-5 från 1734 till 1931.
 
Något svar på de glädjesiffror som anger att det bara saknas ca 5 filmrullar att skanna för hela landet lär jag väl vänta förgäves på. Varför inte ange en korrekt siffra i stället? Den är säkert mycket imponerande även den, även om det kanske fortfarande saknas ett par procent av materialet.

2006-09-14, 12:31
Svar #6

Kerstin Åkerberg

Kopiering från Genline. Går det att kopiera en sida eller en del av sida från genline?
Kanske det är jag som ibte fattar hur man gör?
Kan någon vägleda mig?
MVH
Kerstin

2006-09-14, 13:42
Svar #7

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Du kan inte i själva programmet spara bilderna (tror jag), men du kan ta en skärmdump. Det finns framför allt två sätt att göra detta:
 
1. Tryck på Print Screen på ditt tangentbord (långt upp till höger)
Öppna ett bildbehandlingsprogram, t.ex. paint och välj att klistra in. sen är det bara att spara bilden (förslagsvis som JPEG.)
 
2. Att använda ett program som när man använder ett förytbestämt kommando tar en skärmdump och sparar där man önskar. (Smidigare). Ett exempel är Gadwyn PrintScreen som kan laddas ned från http://www.gadwin.com/download/ det är ett gratisprogram och är väldigt smidigt.
 
 
Sen kommer ju frågan om hur det fungerar med upphovsrätt. Genline har nog upphovsrätten till sina bilder av microfilmerna. Men för eget bruk borde det vara OK. Kan inte någon från Genline svara på det? Får man kopiera enstaka notiser för eget bruk och får man ge dem till någon annan släktforskare. Möjligheten att spara en bild på sin egen dator anser jag vara en av Genlines största styrkor (förutom att man har alla kyrkböckerna lättilgängliga)

2006-09-14, 21:21
Svar #8

Kerstin Åkerberg

Hej Staffan!
Tack för dina tips.
Jag tänkte inte på att man kan använda printscreen.
Nu tror jag att jag vet hur jag ska göra.
Det är bara för egen del jag vill veta hur jag ska spara bilden. Mer för att kunna gå tillbaks och kika hur det såg ut. Jag tänkte inte alls på upphovsrätten.
Jag ser ju ibland hur man ber om hjälp med läsningen här på anbytarforum... jag har funderat på hur de gör.  
Tack för hjälpen.
Kerstin

2006-09-15, 16:58
Svar #9

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
En annan variant är att skriva ut från Genline till en pdf-fil. Ger bättre kvalite än en PrintScreen. En utskrift till CutePDF Writer med Genlines utskriftskvalite hög gav en fil på ca 750 kb.

2006-09-15, 17:19
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Staffan och Kerstin, Anbytarforum är ju fullt av bilder från Genline (och SVAR, DigiArkiv och ArkivDigital) så om det vore några upphovsrättsliga invändningar så borde dessa firmor ha klagat för länge sedan.

2006-09-15, 19:01
Svar #11

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag vet inte varför ni ska krångla med en massa utklipp och inklistringar i andra program mm.  
Välj sida som ska kopieras och valfri förstoringsgrad, tryck på utskrift så blir det en kopia på det som visas på skärmen

2006-09-15, 23:42
Svar #12

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Jag krånglar inte med kopiera klistra in. Det var bara ett alternativ. Jag använder ett skärmdumpsprogram. trycker ett förvalt kortkommando och beroende på mina inställningar kan jag antingen få det sparat direkt utan döpning (färdig bild på någon sekund) eller så kan jag döpa filen direkt (vilket man måste med PDF också). Man kan i programmet bestämma vilken storlek bilden ska ha och därmed få bra kvalitet genom att välja ex 1600x1200 pixlar eller större om man så vill. Sen kan man enkelt bläddra bland sina bilder istället för att krångla med att öppna PDF filer. Programmet tar för övrigt tid att starta upp. Med bilder kan man (beroende på windows version) enkelt bläddra som ett bildspel eller dyl. med piltangenterna.
 
Det är det absolut enklaste alternativet om man frågar mig.
 
Mvh Staffan

2006-09-16, 00:35
Svar #13

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Som jag har använt PrintScreen till
 Disbytutdrag
 
Snabbt enkelt för upplägg på hemsida eller till släktutredningen.
 
Men det är väl också upp till var och en hur man vill jobba.
 
Lite of-topic
Som att surfa utan musen, guud vad man sparar sina handleder.
 
/
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2006-09-16, 09:23
Svar #14

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Hej, Jan! Menar du skriva ut på papper, eller var trycker du på utskrift?
 
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2006-09-16, 09:31
Svar #15

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag menare att skriva ut på papper.
 
Arkiv / skriv ut
 
eller
 
skrivikonen i övre spalten

2006-09-16, 21:40
Svar #16

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Staffan Benedictsson mfl
 
När det gäller upphovsrätten som diskuterats här så stämmer det att genline har upphovsrätten till bilderna i databasen. Man kan läsa mer om detta i genlines allmänna villkor punkten 3.6.  
http://www.genline.se/villkor/
Där framgår att man kan spara bilder för privat bruk. Det går också bra att använda skärmdumparna för att be andra om hjälp via till exempel Anbytarforum.  
 
Mvh,
Ann-Louise

2006-09-17, 06:41
Svar #17

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Ann-Louise
Har du inte lite fel ang upphovsrätten till mormonfilmen. Det är väl de och RA som har upphovrätten. Genline har ju bara köpt kopior av filmen för scanning. Skall man således söka tillstånd bör man gå till RA och mormornerna (som har huvudrätten) för att få detta.
Det kanske är Genlines tjänst som du menar att Genline har upphovsrätt på, enligt refererande sida.
Jan-Christer

2006-09-17, 16:51
Svar #18

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Hur gör man för att kopiera en text ur Genline och klistra in här? Jag har funnit en födelsenotis delvis på latin och skulle behöva en del hjälp. Jag kan lite latin men inte tillräckligt denna gång.
Mvh,
AnnBritt

2006-09-17, 19:50
Svar #19

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej!  
Till Jan-Christer Strahlert: Jag tror faktiskt att Genline har upphovsrätt till sina bilder av kyrkoböckerna. Men inte till själva böckerna. Annars skulle ju vem som helst kunna spara ner bilder från genline, starta en engen site och kunna konkurera med Genline på helt andra villkor.
 
Till AnnBritt Sjödin:
Läs ovan. Där finns tre alternativ angivna. På att spara sidor. Med början på mitt inlägg 14 sept 2006 kl. 13.42. Men för att lägga in den måste det vara en bild i Gif eller Jpeg.  För att lägga in den skriv    `image{beskrivning}    och tryck bläddra. Läs mer om det under formattering i menyn till höger.

2006-09-17, 22:46
Svar #20

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Tack Staffan. Har sett ovanstående men inte riktigt förstått.
Jag prövar detta så får vi se hur det går.
Mvh,
AnnBritt

2006-09-18, 11:07
Svar #21

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Staffan
Jag tror fortfarande det jag skrev ovan. Genline har ingen upphovsrätt. Den ligger hos mormonerna och troligen även hos RA. Genline har precis som jag köpt en kopia av mormonfilmen och därmed har varken de eller jag ngn upphovsrätt till innehållet. Vad Genline säger i sitt avtal är att de har upphovsrätt till presentationen. Precis samma sak som om jag presenterar avfotograferade bilder, så har jag upphovsrätt till bilden men kanske inte till det avfotograferade dokumentet. Det kanske kan tyckas vara svårt att se sambandet men så är det.
Jan-Christer

2006-09-18, 11:16
Svar #22

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Staffan
Klart att vem som helst kan stjäla ned material från nätet och utge det som eget. Det har skett tidigare. Jag tror att de flesta av oss forskare håller oss till eget framforskat material om vi vill sprida och  ev sälja det vidare. Det finns en etik hos seriösa forskare. Den som inte följer denna kommer att synas snabbt. Jag tror inte att ngn skulle komma på tanken att stjäla från Genline,det skulle vara som att uppfinna hjulet igen.
Jan-Christer

2006-09-18, 16:40
Svar #23

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej Jag-Christer! Vad jag menade med upphovsrätt till bilden ovan är samma som du menar med presentationen, eller om du presenterar avfotade bilder. Men jag borde uttryckt det som bilden av mormonfilmerna. Självklart är själva innehållet inte upphovsskyddat.  
 
Jag hoppas och tror att du har rätt om att ingen skulle stjäla från Genline. Jag tror att om någon försökte sälja sådant material skulle det ganska snabbt uppdagas var det kom ifrån.  
 
Mvh Staffan

2006-09-18, 16:53
Svar #24

Bo Nordenfors (Nob)

Holm i Hallands län, GID 1807.22 betecknas som födde 1820 till 1820. Det stämmer inte. Det är en blandning av födde och dödböcker med litet växlande år framåt 1860.

2006-09-19, 03:32
Svar #25

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Jan-Christer Strahlert:  
 
Som jag skrev ovan så har genline upphovsrätt till bilderna i vår databas. Filmerna däremot har vi inte upphovsrätt till, utan det är de bilder som vi framställt digitalt (från mormonfilmerna) som vi har upphovsrätt till.  
 
Mvh,
Ann-Louise

2006-09-19, 08:30
Svar #26

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Bo Nordenfors,  
 
Ang. Holm i Hallands län, GID 1807.22.
På samma GID nr så finns även födde, vigde och döde åren 1837-1859 och 1861-1861 med.
 
Mvh
Genline

2006-09-19, 08:58
Svar #27

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Ann-Louise
Det här förstår jag inte. Upphovsrätten har väl mormonerna. Själv kan jag väl inte avfotografera inköpt film och sedan säga att jag har upphovsrätt till den avfotograferade bilden? Det är väl filmens framställare som har upphovsrätt. Om fallet skulle vara annorlunda skulle jag ha upphovsrätt till allt mitt digitala material som jag har scannat, bilder, texter, fotografier samt allt som jag fotograferat, mormonfilm, fisch eller vad det nu kan vara. Jag tror nog att så är inte fallet. Upphovsrätten till bilden ligger nog hos den som innehar orginalet.
Jan-Christer

2006-09-19, 16:10
Svar #28

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jan-Christer,
Det har du också, upphovsrätten till ditt digitala material. Men du får i din tur inte kränka upphovsrätten som gäller originalet som du scannat av.  
Du får exempelvis inte publicera ditt digitala material utan tillstånd från den som innehar upphovsrätten till originalet, om upphovsrätt fortfarande föreligger.
Likaså får ingen annan använda ditt scannade material utan tillstånd från dig.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2006-10-03, 20:33
Svar #29

elena

Hej!!! Sitter o forskar i Skaraborgs Län via Genline och hittar här födde,vigde,döde i Winköl 1836-79. Rätta mig om jag har fel men denna bok ska väl inte finnas här?? Jag vet ju att Winköl är i Skaraborg men den hade kanske gjort bättre nytta under Winköl!!!  Mvh Elena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna