ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-18  (läst 1982 gånger)

2005-10-09, 10:30
läst 1982 gånger

Utloggad Pierre Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej,
 
Jag använder GFF 2.1.1 men jag får inte snabbknapparna för zoomning att fungera. Varken +, -, Kontroll+ eller Kontroll- fungerar. Jag har prövat på flera datorer. Är det en bugg eller gör jag något fel?
 
Mvh Pierre

2005-10-09, 10:33
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Pierre,
Vilket + och - använder du? Det fungerar bara om du använder tangenterna på nummertangentbordet, alltså inte siffertangenterna ovanför det vanliga tangentbordet.

2005-10-09, 11:37
Svar #2

Utloggad Pierre Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Carin,
 
Det borde jag naturligvis ha provat! Även om det nog borde stå tydligare i genlines bruksanvisning.
Det fungerar alltså utmärkt om man använder det numeriska tangentbordet.
 
Tack för hjälpen!

2005-10-13, 09:05
Svar #3

Utloggad Lisa Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2014-02-09, 21:19
    • Visa profil
Enligt Genlines hemsida ska Skaraborg vara färdigt. En snabbkoll på församlingarna (och jämförelse med NAD) visar att minst hälften av kyrkoböckerna saknas. Hur länge får jag vänta på dem?

2005-10-26, 22:23
Svar #4

Jan Andersson

Hej!
Är det någon mer som fått problem med att ansluta till Genline ikväll? Har försökt länge men det funkar inte. Det har aldrig hänt mig tidigare. Jag var ute igår och då fungerade det perfekt.
mvh/Jan

2005-10-27, 00:20
Svar #5

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Här fungerar det perfekt. Däremot har jag blivit varse ett annat problem. Man har ju infört nån slags IP-adress-inloggning, som då de anslutna biblioteken tydligen får. Sitter det då en oerfaren forskare framför datorn, kan det ju ofta ta mer än tio minuter innan man gör en ny sökning på nån sida. Då måste man logga in igen och det är inte helt lätt att komma tillbaka till samma längd som tidigare.

2005-10-31, 18:55
Svar #6

Pia-Lena Alexandersson

Är det någon som hittat Kyrkbordet i Umeås lands husförhör 1886-1895?
Jag hittar det under år 1876-1885 men sedan hittar jag det inte mer. Jag vill följa Christian Emilsson som blev föräldralös vid 2 års ålder på sidan 2021.5.5200.

2005-10-31, 22:54
Svar #7

carina helander

Gick in och skulle prova gratisversion av genline, följde instruktionen genom att fylla i Kronobergs län som man uppbads göra. Skulle sen testa en riktig sökning på skaraborg ( de gick att fylla i län, men det kom ej upp ngr församlingar fast jag kollat innan att de skulle vara med.
Har jag fått de hela om bakfoten var de endast instruktionen med Kronoberg som går att se eller vad är problemet. Fick ingen positiv bild av det hela?. Mvh Carina

2005-11-01, 17:54
Svar #8

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hej Carina.
Gratisversionen innebär att man får tillgång till en eller två församlingar att testa och prova för att se hur det hela är uppbyggt mm. Jag har för mig att dessa två är slumpmässigt valda. För att göra sökningar i valfri församling krävs ett abonnemang.

2005-11-01, 18:01
Svar #9

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Pia-Lena!
 
Han finns på GID 2021.131.61500
 
Olle

2005-11-02, 10:30
Svar #10

carina helander

Tack Gunnar för svaret.  
Tyvärr gjorde den presentationen på genline inte mig intresserad. Så klart förstår jag att man bör skaffa ett abonnemang så att jag på så sätt betalar för tjänsten.
Men en gratis testversion om ett dygn, en vecka  eller så så hade man fått känslan mer hur allt fungerar. Tyvärr såg jag inget positivt med genline.
MVH

2005-11-02, 10:39
Svar #11

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Till Carina Helander:  
 
När du vill testa Genline i demo-läge så har du tillgång till material från två församlingar, Hornaryds församling i Kronobergs län och Svenneby församling i Göteborgs och Bohus län, samt även SCB-materialet från Kronobergs län. Detta test-material har inte någon tidsbegränsning utan du kan prova hur länge och hur mycket du vill.  
För att kunna titta på samtliga församlingar så behöver du däremot ett abonnemang hos genline.  
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise Paulsson

2005-11-02, 18:53
Svar #12

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Är det någon mer än jag som haft problem med Genline idag? Tidvis har det funkat bra men så plötsligt blir det segt och kopplar ifrån
(senast för 5 minuter sedan).
 
Eliza

2005-11-06, 16:47
Svar #13

Pia-Lena Alexandersson

Tack för hjälpen Olle nu hittade jag honom.
MVH Pia-Lena

2005-11-08, 16:21
Svar #14

Utloggad Siv Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2007-09-18, 13:05
    • Visa profil
Hej alla ni som vet.
Vad är det för skillnad på de skannade kyrkböckerna i Genline och Svar.

2005-11-08, 18:11
Svar #15

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Hej Siv!
 
Det är svårt att lista ut vad SVAR har för strategi. I början såg det ut som att SVAR enbart lade upp sådant som Genline inte har, t.ex. födelse/vigsel/död-böcker efter 1860. För denna period har Genline har SCB-utdragen. SVAR har dessutom lagt upp några församlingböcker från 1896 och framåt, vilket är mycket trevligt. Dessa, kan man säga, är en fortsättning på husförhörslängderna. Vi får hoppas dom fortsätter  
med det.
Men vissa kyrkböcker finns faktiskt, av någon outgrundlig anledning, hos båda! Materialet hos SVAR är dock inte på långa vägar lika omfattande som på Genline.
 
/Kjell

2005-11-08, 18:46
Svar #16

Lars Nordlund

Hej!
 
Jag har hört att SVAR planerar att skanna kyrkböckernas mikrofilm för tiden 1860-1905 (pul-gränsen) och sedan lägga ut dem på SVAR:s hemsida, med preliminär tidsplan 2006-2007 för de områden där kyrkböckerna finns mikrofilmade, numera har ju SVAR, eller som skanningsenheten nu heter MKC, övergått till att skanna kyrkböckerna direkt, just nu pågår Stockholms län.

2005-11-08, 19:28
Svar #17

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Kanske fel ställe att fråga på, men jag svansar på frågan om vad skillnaden mellan Genline och SVAR genom att fråga vad det rent kvalitetsmässigt är för skillnader, om det ens är någon skillnad ? Använder man olika tekniker ?
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2005-11-08, 19:48
Svar #18

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
SVAR använder DjVu för sina bilder, vilket kräver att man laddar in en plugin till webb-läsaren. Kvalitetsmässigt är SVAR's DjVu-bilder mycket bra och kan förstoras flera gånger utan att texten blir hackig.
Genline har ett annat format på sina bilder, men jag vet inte vilket. Vid förstoring blir texten hackigare än motsvarande förstoring hos SVAR.  
Genline's användargränssnitt är dock bättre och har många finesser som saknas i SVAR's webb-gränssnitt.
 
/Kjell

2005-11-08, 21:07
Svar #19

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Sedan en viktig annan skillnad också, Genline är mycket snabbare att använda, växlar bilder mycket fortare.
Det är bara när man förstorar som man märker skillnad i kvalitet, båda utgår från ganska dåliga mormonfilmer.

2005-11-09, 10:19
Svar #20

Per Larsson

Är det fler än jag som tycker att takten för publicering av nya sekvenser har minskat den senaste tiden?
Det finns fortfarande en hel del material som saknas så takten borde väl inte minska ännu?
Kommer verkligen allt vara publicerat till årsskiftet som man säger?
Det står fortfarande att I februari 2005 har alla län utom ett beställts från Riksarkivet. och inget nämnt om man har beställt det icke namngivna länen senare.
 
Per

2005-11-09, 21:14
Svar #21

Utloggad Per Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2023-02-15, 17:32
    • Visa profil

2005-11-11, 18:19
Svar #22

Ulla-Karin Karlsson

Hej!
 
Är det någon mer än jag som har problem med att logga in på Genline?
Jag får bara upp en ruta med fel användarnamn eller lösenord
 
Senast i går fungerade det bra.
 
Mvh
Ulla-Karin

2005-11-11, 18:40
Svar #23

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Hej Ulla-Karin,
Jag har inga problem med att logga in, men fick samma meddelande vid ett tillfälle och orsaken var att mitt abonnemang gått ut.
mvh/Christina

2005-11-11, 19:23
Svar #24

Ulla-Karin Karlsson

Hej Christina!
 
Tack för ditt svar. De ringde från Genline för ca 3 veckor sedan och sa att mitt årsabonnemang gått ut dagen innan, och då tog jag ytterligare ett år och jag har fått faktura som vanligt och pengarna har dragits från kontot (autogiro) på förfallodagen - som var igår! Så det verkar som om det har blivit något fel. Tack för att du uppmärksammade mig på det, för eftersom det var både förlängt och betalt så hade jag inte tänkt i dom banorna.
 
Mvh
Ulla-Karin

2005-11-15, 15:29
Svar #25

Utloggad Per Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag har sett när jag tittat igenom folks frågor om delar som fattas så är svaret ofta att det inte finns med på Riksarkivets listor. Eftersom det inte verkar så att det bara gäller efter ett visst årtal verkar det svårt att gissa vad som kommer att skannas av genline. Finns det något sett för oss vanliga att se denna lista, kan RA eller Genline lägga ut den så kan vi själva se vilka luckor som finns.
Nästa fråga är förstås vad genline tänkt göra med dessa luckor, kommer man nöja sig med mormonmaterialet eller kommer man att täppa till luckorna genom att skanna in någon annan källa? Finns det i så fall någon tidplan för detta?
 
Mvh Per

2005-11-15, 16:02
Svar #26

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Efter 1 års nybörjarbotaniserande med Genline - som jag är mycket nöjd med -  börjar jag råka ut för fler och fler tråkiga luckor i materialet.  
 
Genline är duktiga på att tala om hur många sekvenser som scannats och fortlöpande tala om nyinscannat.  
Det är i och för sig trevligt.
 
MEN varför kan inte Genline lista vilka sekvenser i mormonmaterialet som är tillgängligt men INTE har scannats ännu. Jag förutsätter att Genline har en sådan lista!

2005-11-15, 19:55
Svar #27

Anders Larsson

Hejsan,
 
Jag håller med Olle och Per. Vore intressant att veta vad som egentligen ingår i mormonmaterialet, och vad som händer med det som inte finns där men som vi är intresserade av. Har hört att Genline funderat på att skanna andra typer av material t ex bouppteckningar och domböcker, men jag tycker det är viktigare att först fylla de luckor som finns i kyrkobokföringen även om de andra arkiven naturligvis också är intressanta.
Som det är nu vet man inte om de luckor som finns kommer att fyllas. Ett första steg vore att lägga ut en lista på det material som är beställt från RA.

2005-11-15, 20:45
Svar #28

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Genline skriver att man har A I:18 i Slimminge. Det man inte berättar är att man bara har halva boken. Detta har även hänt i andra församlingar. Det känns inte riktigt ärligt.
 
/Ann
Hälsningar
Ann

2005-11-18, 07:17
Svar #29

Barbro Söderman (Bsm)

Jag har fått beskedet att Stockholms stad skulle läggas in under hösten. Har det ändrats?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna