ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-05  (läst 1704 gånger)

2005-05-14, 09:19
läst 1704 gånger

Leif Svensson

Britt Maria  
Var finns förteckningen för Kalmar län  
med alla GenLineID för varje år och socken
till SCB f,v,d?
Mvh
Leif Svensson

2005-05-15, 19:59
Svar #1

Lisbeth Petersson (Beth)

Leif,
Om du går in på genline.se och loggar in dig så klickar du på ta del av dina medlemsförmåner så hittar du registret där.

2005-05-18, 01:09
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Har Sånga någon gång hört till Södermanlands län? Jag blev i alla fall förvånad att finna den socknen där. Då borde väl fler socknar på Mälaröarna ha hört till Södermanland en gång i tiden.  
 
Mvh
Ingegerd

2005-05-18, 06:56
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Detta står om Sånga i NAD:
 
Härad: Färentuna. Pastorat: Sånga och Skå -1942, därefter Sånga, Skå, Färentuna och Hilleshög. Stift: Uppsala ärkestift -1942, därefter Stockholm. Län: -1786 Stockholms län, 1786-1810 Svartsjö län, därefter Stockholms län. Födelser vid Sånga förlossningshem 1932- 1946 införda i förs födelsebok. 1892-1923 särskilda kyrkoböcker (kyrko- stamrullor) för Svartsjö tvångsarbets- anstalt, på landsarkivet.

2005-05-20, 21:56
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I Genlines senaste mailutskick berättar man att man nu säljer Historiska tryck, och den nyfikna hänvisas till deras hemsida.
 
På denna sida ser man att de erbjuder 3 st kungörelser från Kgl Majt, varav en är Gustaf III:s testamente, som säkert kan ha sitt intresse. En av de andra är från 1716 och handlar om förbud mot koppars/mässings och järns utförande från Stockholm, och den tredje om besluten på 1650 års riksdag.
 
Och det är väl trevligt, men priserna.... Mellan 750 och 950 kr för 4-20 sidor är ganska häftigt, tycker i alla fall jag.
 
Den som gärna vill läsa kungörelser kan för det mesta få tag i många intressanta sådana på auktionssiten Tradera (www.tradera.se), för oftast under hundralappen per styck.

2005-05-29, 15:34
Svar #5

ewa

Hej!
 
Undrar över alla ni som har Genline är det mycket
som är fel? Efter att ha läst insändare så får man den uppfattningen. Bra att veta innan man beställer för jag vill inte betala för något som inte är korrekt.

2005-05-29, 16:37
Svar #6

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej Ewa!
 
Jag provade Genline i 30 dagar och under den perioden tror jag inte att det 'strulade' en enda gång. Det var under dagtid (ca 11.30 - 16.30) som jag använde tjänsten ganska flitigt, kan hända att belastningen och problemen ser annorlunda ut på kvällar/nätterna.
 
Med vänliga hälsningar,
 
Henrik Törnqvist

2005-05-29, 18:23
Svar #7

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Hej Ewa
 
Jag har haft Genline snart ett år och jag är mycket nöjd! Det är väldigt sällan det strular.
MVH
Christina
Eagle

2005-05-29, 18:53
Svar #8

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Ewa!
 
Hälsningar från ytterligare en i nöjda-skaran.  
 
Jag har haft abonnemang sedan September 2004 och kanske haft 2 offline under hela tiden. För en liksom jag med förfäder spridda över hela Sverige och inte bosatt inom rimligt avstånd från Arninge/Leksand/Ramsele är  Genline det enda alternativet.  
 
Enda problemet är att vissa volymer av mormonmaterialet fortfarande inte är inscannat så då blir det en ofrivillig paus vad gäller en sådan lucka. Men det kommer ju i sinom tid! Men en hyfsad ADSL/Bredbands-uppkoppling är ett krav - det är många pixels i varje bild!
 
En ny version av Family Finder, ett numera fristående program som används för att bläddra bland sidorna, underlättar hanteringen.  
 
Lycka till!
 
Olle

2005-05-30, 12:06
Svar #9

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Ewa, jag undrar om Din fråga i själva verket inte är mer av innehållstyp än av teknisk natur.
 
Om innehållet kan bara sägas att det är väldigt bra. Det är alltså bilder av originalkyrkböcker och i den mån man inte noterade fel där är alltså allt korrekt. Men skulle något vara fel så finner Du samma fel vart Du än går för att titta i kyrkboken. Det har inte med Genline att göra.
 
Jag dristar mig till att varmt rekommendera Genlines tjänster.
 
Samtidigt skulle jag vilja påpeka att det är viktigt att vi som är kunder, eller presumtiva kunder ger Genline feedback. Ställer krav på vidareutveckling av tjänsten som sådan. Att de nu tar in mer material. Kanske domböcker eller annat vi är intresserade av. Det vore olyckligt om de, när de väl fått in kyrkböckerna, nöjer sig med det. Tycker i alla fall jag.
 
Mvh
Lena A L

2005-05-31, 19:14
Svar #10

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
Lena.
 
Jag håller med dig om att genline tekniskt fungerar bra.  
 
Däremot saknas det kyrkböcker i även färdiga län
Indexsering och sidnumrereing finns det en hel del att förbättra ofta saknas sidnumrering.
Man kan ej spara en bild på den lokala datorn. Detta är möjligt i Ancestry som hanterar Amerikanska Census.
 
Som en utvecklimg av Genlines tjänster skulle jag vilja se ett index som är sökbart jfr Ancestry igen. Man skulle kunna börja med födeseböckerna.
 
Sven-Ove

2005-05-31, 22:59
Svar #11

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Sven-Ove,  
 
nu håller jag med Dig. Ancestry är bättre strukturerat och har en bättre teknik. Men de har också haft helt andra resurser än Genline haft. Kanske vi kan påverka utvecklingen av Genline i en för oss rätt riktning.  
 
När det gäller möjligheten att spara ner bilderna på hårddisken så finns det ett flertal olika sätt detta kan göras på även om det inte direkt är en funktion hos Genline. Man kan t ex välja att skriva ut bilden, men inte till en skrivare utan till PDF destiller, vilket innebär att man då skapar en pdf-fil som innehåller bilden. Eller så kan man använda kommandot ctr-print screen, dvs man gör en kopia av det öppna fönstret som sedan kan klistras in i vilket bildredigeringsprogram som helst, eller om man så vill direkt i word.  
 
Mvh  
Lena A L

2005-06-01, 01:02
Svar #12

C-G Lifgren

Som svar på artikeln Turbulens i Genlines styrelse bäddar för spännande stämma i Släkthistoriskt forum hänvisar jag till en dom i Stockholms Tingsrätt den 27/4 2001;  
Mål nr: T7-193-95, T7-1112-95, T7-1113-95, T7-l115-95  
På sidan 9 står det:
I mars och april 1993 begärde Pulverbränsle vid upprepade tillfällen att Banken skulle utbetala resterande lånemedel om 2 mkr. Medlen behövdes för att reparera och färdigställa anläggningen så att avtalet med Drefviken kunde fullföljas. Detta var den enda åtgärd som kunde öka värdet av företagsinteckningarna i Pulverbränsle. Banken vägrade dock, i strid med vad parterna avtalat, att utbetala de beviljade lånemedlen. Under perioden mars-juni 1993 gjorde Pulverbränsle ett flertal framställningar om utbetalning, både muntligen per telefon och vid möten. Peter Wallenskog och Carl Falkenberg vid Banken meddelade att pengarna inte skulle betalas ut. Pulverbränsle fick inte någon förklaring till varför Banken inte betalade ut medlen.  
På sin sista arbetsdag på Bankens Farstakontor ringde Peter Wallenskog till makarna Rey och meddelade att han nu hade betalat ut pengarna och att de omedelbart kunde lyftas. Peter Wallenskog hade inte undersökt om Banken beviljat någon utbetalning, utan pengarna betalades den 28 juni 1993 ut i strid med Bankens instruktioner. Det fanns ingen beviljning och följaktligen inte heller den 28 juni 1993 någon bedömning att projektet behövde pengarna.
 
...På sin sista arbetsdag på Bankens Farstakontor ringde Peter Wallenskog till makarna Rey och meddelade att han nu hade betalat ut pengarna och att de omedelbart kunde lyftas. Peter Wallenskog hade inte undersökt om Banken beviljat någon utbetalning, utan pengarna betalades den 28 juni 1993 ut i strid med Bankens instruktioner...
 
Har jag förtroende för Peter Wallenskog?  
Tack, men nej tack!
 
Hur affärmän som t.ex. Östen Andersson och Leif Klinovoj nu har lierat sig med denna Wallenskog är för mig en gåta, men som man säger, även solen har fläckar!
 
Med vänliga hälsningar
 
Carl-Gustaf Lifgren

2005-06-01, 10:03
Svar #13

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Nu går baske mig skam på torra land!!!! Att Du inte skäms, Du mushjul på yahoo, som inte ens vågar skylta med Ditt eget namn.
 
För det första: en man/kvinna är aldrig sämre än att han/hon kan ändra sig.
 
För det andra: man anses faktiskt ha sonat sitt brott efter dom och eventellt straff.
 
För det tredje: vilken normal släktforskare har tid, eller ens intresset, att skaka fram gamla domar (jaja, om nu levande personer utanför släkten alltså)? Och vad är syftet? Det gick ju dessutom väldigt fort det här. Kanske hade skribenten - mushjulet - redan domen till hands. Vilket osökt får mig att tänka på någon sliten brännvinsadvokat med egna intressen i saken.
 
Östen Andersson och Leif Klinovoj har uppenbarligen ett väsentligen bättre omdöme än skribenten.

2005-06-01, 10:30
Svar #14

Jan Ek (Janek)

Sven-Ove,
 
En indexering av materialet likt Ancestry vore givetvis MYCKET trevligt. Men det kostar en STOR slant. Att Ancestry kunnat sätta upp egna indexeringsfabriker i lågkostnadsländer som Indien och Kina beror på deras mycket större abonnentbas och därmed tillgängligt kapital för investeringar.
 
Så är frågan om svenska släktforskare skulle vara nöjda med svenska prästers kråkfötter tolkade av en indier eller kines? Visserligen tacklade de amerikanska census väl så bra som staben av frivilliga i mormonkyrkan som genomförde census 1880 en gång i tiden. Men jag tror nog att de svenska kyrkoböckerna behöver en stor skara av frivilliga bland personer som forskat i vårt material, kanske ett 20-årsprojekt? (Nästa fråga är väl om vi verkligen vill göra detta frivilligt åt ett affärsdrivande företag?)
 
Hur önskvärt det än vore är nog ditt förslag orealistiskt, i alla fall med dagens situation.

2005-06-01, 11:50
Svar #15

Josefine Sjöcrona

Ett tillrättaläggande uttalande angående
Carl-Gustaf Lifgrens inlägg 1 juni kl 01.02
 
Det som har blivit utlagt på anbytarforum handlar enbart om att smutskasta mig och andra personer.
 
Jag har vare sig blivit åtalad eller dömd utan kallad som vittne i ett mål som, om jag inte missminner mig, vanns av banken.
 
Peter Wallenskog
genom Josefine Sjöcrona

2005-06-01, 12:18
Svar #16

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Här ser ni nu hur farligt det kan vara med att sprida märkligheter här i forumet. Peter Wallenskog fick oförskyllt skylta. Mushjulet ville få oss och tro något som inte alls var med sanningen överensstämmande för övrigt inte ens relevant i ett släktforskarforum.
 
Är det verkligen det här vi släktforskare skall ägna vår tid åt?
 
Jag hoppas verkligen alla, små som stora, aktieägare nu går på bolagsstämman och sätter mushjul och andra på plats!

2005-06-01, 23:32
Svar #17

Jörgen Granroth

Enligt artikel återgiven på Rötters hemsida från  kommande nummer av Släkthistoriskt forum - ska det finnas olika uppfattningar om framtida inriktning för Genline.
 
Vilket bekräftas av ett brev från Östen Andersson.
 
Vilken sida vill att Genline ska fortsätta att utvecklas genom att t.ex. lägga ut material som domböcker etc...?

2005-06-03, 08:05
Svar #18

Niklas Persson

Några frågor.
 
# Hur vet Lena A Löfström att mushjulet på yahoo (efter e-mailadressen) som hon kallar C-G Lifgren inte använder sitt eget namn?
 
# Vad menar Löfström med För det första: en man/kvinna är aldrig sämre än att han/hon kan ändra sig.? Syftas på att Wallenskog enligt Lifgrens citat betalade ut pengarna efter tidigare vägrat? Men det skedde mot arbetsgivarens instruktioner på hans sista arbetsdag!
 
# I sitt andra inlägg skriver Löfström Peter Wallenskog fick oförskyllt skylta. Mushjulet ville få oss och tro något som inte alls var med sanningen överensstämmande. Vad är inte sant? Lifgren citerar en dom från Stockholms Tingsrätt. Är citatet falskt? Den enda som talar om brott är Löfström själv i sitt första inlägg, För det andra: man anses faktiskt ha sonat sitt brott efter dom och eventellt straff......
 
# Löfström frågar vilken normal släktforskare har tid, eller ens intresset, att skaka fram gamla domar (jaja, om nu levande personer utanför släkten alltså)? Är släktforskare inte som andra människor??? Är normala släktforskare bara intresserade av släktforskning och använder hela sin tid bara till släktforskning???
 
# Löftsröm: Östen Andersson och Leif Klinovoj har uppenbarligen ett väsentligen bättre omdöme än skribenten. Och än Genlines styrelse som avskedat honom kan man tillägga.....
 
# Löfström:  Jag hoppas verkligen alla, små som stora, aktieägare nu går på bolagsstämman och sätter mushjul och andra på plats!  Och andra??? Syftas på de gamla aktieägare som enligt artikeln vill skynda långsamt? Hon verkar överens med Wallenskog som säger i artikeln: Det är viktigt att den enskilde aktieägaren kommer till bolagsstämman för att göra sin röst hörd, menar Peter Wallenskog, som själv äger tio procent av aktierna.
 
# Löfström: Vilket osökt får mig att tänka på någon sliten brännvinsadvokat med egna intressen i saken. Har Löfströms också egna intressen i den interna Genlinekonflikten? Så sent som den 30 maj skrev hon såhär i ett inlägg här
 
Samtidigt skulle jag vilja påpeka att det är viktigt att vi som är kunder, eller presumtiva kunder ger Genline feedback. Ställer krav på vidareutveckling av tjänsten som sådan. Att de nu tar in mer material. Kanske domböcker eller annat vi är intresserade av. Det vore olyckligt om de, när de väl fått in kyrkböckerna, nöjer sig med det. Tycker i alla fall jag.  
 
Jämför det med det som striden enligt artikeln (som publicerades dan efter) gäller.....

2005-06-08, 12:41
Svar #19

Mac Christensson

Kära släkt- och hembygdsforskarvänner!
 
Låt oss alla slippa påhopp på enskilda personer och istället lägga vår kraft på det som vi önskar d.v.s forska och hjälpas åt i forskningen. Alla negativa skriverier o personliga påhopp är av ondo och vi bör alla slippa detta. Tänk på allt roligt vi har och kan göra tillsammans istället. Le, var glad och positiv o njut av allt det goda som finns här i livet! Ha en god sommar önskar
Mac

2005-06-14, 13:58
Svar #20

Niklas Persson

Här blev tyst. Inget svar alls på mina frågor.
 
Inte ens nåt Nu går baske mig skam på torra land!!!! eller Här ser ni nu hur farligt det kan vara med att sprida märkligheter här i forumet. eller Är det verkligen det här vi släktforskare skall ägna vår tid åt?
 
Helt tyst. Märkligt. Men en del kanske är bäst tiga ihjäl när man gjort bort sig så man inte avslöjar ännu mer.....

2005-06-14, 22:34
Svar #21

Utloggad Gunnar Zetterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 257
  • Senast inloggad: 2013-03-06, 18:36
    • Visa profil
Sven-Ove,
 
Jag använder ScreenHunter som är ett gratisprogram.  
Med det kan du markera önskad del av bildytan och spara den som JPEG-fil.  
Den får då namnet ScreenHunter_001 osv. Sedan kan du ändra till lämpligt namn på filen och sortera in den i lämplig mapp.
Det fungerar mycket bra.
 
 /GZ

2005-06-21, 13:02
Svar #22

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej!
 
När jag sitter och bläddrar i 2387.2 (Hfl Torsåker AI:23B) så verkar det som om sidorna 438 och 439 saknas. Är det så att sidorna saknas i boken eller har dom blivit missade i inscanningen ?
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2005-06-21, 14:00
Svar #23

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Till Henrik Törnqvist:  
 
Dessa sidor har antingen inte funnits med i boken eller så har de blivit överhoppade när fotograferingen av böckerna gjordes. Hade de sidorna funnits med på mikrofilmen så hade de även blivit scannade och funnits i vår databas.  
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise Paulsson

2005-07-05, 20:22
Svar #24

Mia Ardvik

Hur kopierar man en sida eller del av en sida på Genline? Hittar ingen sån funktion!

2005-07-05, 20:44
Svar #25

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Mia!
 
Jag använder med fördel programmet Screen Hunter som finns i en gratisversion
http://www.wisdom-soft.com/products/screenhunter_free.htm
 
Fick tips om detta program här på Anbytarforum!
 
Olle

2005-07-06, 08:52
Svar #26

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Mia,
 
Det beror lite på vad man menar med att kopiera. Vill du skriva ut på papper, så använder du skriv ut, så får du på papper exakt vad du ser på skärmen.  
Vill du ha det som bild på datorn så kan du använda Print Scrn och sedan så klistrar du in bilden i Paint, som finns under Start, program, tillbehör. Här kan du sedan bestämma den bild du vill ha. Efter det så sparar du bilden i Mina bilder.
Du kan också följa Olles råd och så kan du direkt bestämma vilken del av bilden du vill ha. Sedan går du till väga på samma sätt, dvs klistrar in urklippet i Paint.

2005-07-07, 19:25
Svar #27

Mia Ardvik

Tack Olle - det funkade perfekt! =))

2005-08-05, 08:57
Svar #28

Marianne Carlsson

En liten undran. Kommer kyrkböcker från svenskspråkiga Finland att skannas också? De finns redan att låna som microkort genom SVAR.

2005-08-05, 12:46
Svar #29

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Och valda delar finns i avskrift på Hiski: www.genealogia.fi.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna