ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-11  (läst 1995 gånger)

2005-04-07, 11:34
läst 1995 gånger

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Till Per Lundgren:  
 
När det gäller Örebro så var länet klart enligt de listor som vi har köpt från Riksarkivet. Vi har nu fått information om att dessa listor inte var kompletta, vilket innebär att det finns filmer kvar att skanna när det gäller Örebro län, filmer som vi tidigare inte haft någon kännedom om. Vi har nu lagt en beställning på dessa filmer och hoppas få tillgång till dem så snart som möjligt.  
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise Paulsson

2005-04-07, 18:49
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Det finns bara fragment av Örebro Län.  
 
I Asker finns endast hfl AI:20 - 26. Inga födelse- vigsel och dödböcker.
 
I Fellingsbro finns endast hfl AI;21 - 24. Inget mera.
 
Detta är de socknar jag själv i första hand behöver.
 
Per Thorsell.

2005-04-07, 23:36
Svar #2

MonicaNilsson

Jag har meddelat Genline att hela Lännäs sakans
 
Hälsningar Monica

2005-04-08, 01:45
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ja, det är som Per skriver ovan. Det mesta saknas av Örebro län.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2005-04-08, 09:33
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

genline kör ju också (lite förvirrande) med det historiska Närke Och Värmlands Län - där finns nog något som saknas..  
 
-Kanske finns dessa dock 'dubbelt' ser jag nu; dvs även under Värmlands respektive Örebro län - det har jag inte gått igenom ordentligt, men det ser nog så ut.  
 
Hur som helst finns det väl ingen anledning att ha församlingarna dubbelt på detta vis. -Eller finns det olika material under dessa olika län tro; dvs att innehållet under en viss församling är beroende av vilket län det hörde till vid en viss tidpunkt..?

2005-04-08, 10:14
Svar #5

Jan Ek (Janek)

Som jag har förstått det så är det bara en katalogiseringssak - samma material, bara att det uppträder på listan över båda län det tillhört.  Personligen tror jag det är förnuftigt att ha det med på två ställen, då blir det lättare att hitta också för dem som inte har alla finesser klara för sig.

2005-04-08, 18:47
Svar #6

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Peter, jag tror det förhåller sig just så, som du skriver i slutet av ditt inlägg. Jag skrev till Genline för minst ett halvår att jag saknade Närke och att jag var förbryllad över sammanslagningen med Värmland. Jag fick ett snabbt svar som gick ut på just detta med länsindelningen och sockentillhörigheten vid olika tidpunkter. När jag kommer hem kan jag leta fram Genlines svar och lägga in det här.
 
Mvh
Ingegerd

2005-04-08, 22:06
Svar #7

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Närke och Värmland är starkt Värmländskt dominerat. Dock ingår t ex Edsberg och Lindesbergs Landsförsamling, båda endast med husförhörslängder efter 1861.
 
Den dystra sanningen är nog, att Genline har en mycket svag hum, om vilka kyrkböcker som skall finnas och vad deras kunder förväntar sig av dem.
 
Per Thorsell.

2005-04-08, 23:14
Svar #8

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag mindes lite fel vad gäller min fråga och Genlines svar, blev väl för påverkad av ovanstående fråga. Men Värmland har i alla fall en gång i tiden hetat Närke-Värmland. Det var redan i början av augusti 2004 jag frågade och fick följande svar:
 
------
Hej Ingegerd,  
 
När det gäller Närke Värmland församlingen så är det så att Värmland hette Närke Värmland en gång i tiden. Eftersom vi lägger in originalfilmerna har vi tagit och lagt in detta i vår databas.
Närke har vi inte påbörjat att lägga in än.
 
Med vänliga hälsningar
Genline AB
Josefine Sjöcrona
-----
 
Mvh Ingegerd

2005-04-08, 23:40
Svar #9

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Med tanke på att Närke inte var påbörjat i augusti förra året, tycker jag verkligen att det går framåt. Tittar man på Örebro län i Genline ser man att ganska många församlingar är påbörjade, men visst är det husförhörslängder som dominerar.  
 
Att en del finns med dubbla gånger såg jag när jag var inne och kollade alldeles nyss. Jag sökte bara på Knista och Ramundeboda, och det var samma material i både Närke-Värmlands län och Örebro län.

2005-04-09, 12:35
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Per har dessvärre rätt, det handlar om okunskap hos Genline.
 
Inte är det så att Värmland hette 'Närke Värmland' en gång i tiden! Däremot var det så att Värmland tillhörde Närke-Värmlands län under perioderna 1634-1639 och 1654-1779.
 
Och vad menas med följande (citat ur Ingegerds svar från Genline ovan)?: Eftersom vi lägger in originalfilmerna har vi tagit och lagt in detta i vår databas.
 
Originalfilmerna? Mormonfilmerna, som Genline digitaliserar, är naturligtvis inget annat än kopior av kyrkoböckerna... J Och när kyrkoböckerna filmades av mormonerna, så gjordes det i landsarkiven - där kyrkoböckerna är ordnade socken för socken, utan uppdelning med en del av arkivet på ett ställe och en annan del på ett annat ställe om socknen bytt län under historiens gång.
 
I arkiven håller man alltså en arkivbildares (i det här fallet församlingen, men samma sak gäller naturligtvis också tingsrätter m.m.) arkiv samlat enligt den s.k. proveniensprincipen (proveniens=ursprung), d.v.s arkivhandlingarna från ett arkiv varken blandas samman med handlingar från andra arkiv eller delas upp; det är ju ett och samma kyrkoarkiv, även om socknen har hört till olika län under olika perioder.
 
SVAR har däremot en katalog för varje län. Detta för att man ska kunna köpa en katalog över mikrokorten i sitt län, utan att behöva köpa hela landet (som omfattar flera tjocka pärmar); det går ju också fortare att hitta en socken när man vid kortbeställningen söker i katalogen på biblioteket (där hela landets kataloger brukar finnas), om man bara behöver bläddra i ett län.
 
Det enda skälet för Genline eller SVAR att ordna socknarna länsvis är alltså att det ska bli överskådligare och lättare att hitta - men resultatet blir ju det rakt motsatta om en sockens arkiv är uppdelat på flera län.
 
Och än rörigare blir det om man dubblerar socknarna, så att hela kyrkoarkivet för t.ex. värmländska socknar återfinns under både Värmlands och Närke-Värmlands län, vilket ju innebär att kyrkoböckerna för en tid återfinns under ett under län socknen inte tillhörde då. Då blir det ju varken hackat eller malet; man håller inte fast vid en länsindelning, och man följer inte den indelning som gällde då när respektive bok upprättades.
 
Detta är som bäddat för förvirring och missförstånd; släktforskare som hittar uppgifter om sina värmländska förfäder på 1800-talet kan ju komma att notera deras socknar som tillhörande Närke-Värmlands län då, om de inte själva känner till den riktiga länsindelningen.
 
För att undvika detta får man antingen ha en församlingslista för hela landet (med en sida per bokstav) eller hålla fast vid en länsindelning där varje församling återfinns en gång. Sedan kan man alltid diskutera vilken länsindelning man ska följa:
 
· Den nuvarande, som ligger till grund för landsarkivens distrikt. Detta betyder t.ex. att kyrkoarkivet från västgötasocknen Habo, som under hela kyrkobokföringens tid tillhört Skaraborgs län, återfinns under Jönköpings län som den nu tillhör (och därmed också förvaras i Vadstena landsarkiv).
 
· Den länsindelning som gällde när folbokföringen överfördes från kyrkan till skattemyndigheten 1991. Detta innebär också att man följer länsindelningen innan de nya storlänen Skåne och Västra Götaland bildades, d.v.s. man har med de gamla länen Kristianstad, Malmöhus, Göteborg och Bohus, Älvsborg samt Skaraborg.SVAR har (om man inte ändrat det på sistone) valt att hålla fast vid det sistnämnda.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-04-09, 14:29
Svar #11

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej allihopa
Ett litet tips?
Fråga RA angående häradstillhörighet under tidernas gång (1200 och frammåt).
Bra referens är annars Anikvarisk-Topografiska Arkivet (RAA) förteckning över städer och socknar. Utgiven 1987 på ATA.
Jan-Christer

2005-04-09, 18:04
Svar #12

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Det spelar faktiskt roll om man väljer Värmland eller Närke-Värmland. Under Närke-Värmland finns exempelvis inte SCB-rullorna för Värmland med.

2005-04-09, 20:14
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Då har man alltså lyckats röra till det än värre än om man bara hade fördubblat socknarna under två län! Den som hittar sin sockens egentliga kyrkoböcker under Närke-Värmland ser alltså inte att det dessutom finns SCB-utdrag från samma socken.
 
Att hitta SCB-utdragen hos Genline kan f.ö. vara svårt nog ändå, eftersom de av någon märklig grund göms under det kryptiska sc.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-04-10, 12:59
Svar #14

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Gå in på det förträffliga Sockensök på anbytarforum. Där hittar du häradstillhörighet mm uppgifter.
Och varför skulle det vara svårt att förstå att sc betyder SCB.
För Kalmar län har någon el några förträffliga personer skapat en förteckning för f,v,d i
SCB med alla GenLineID för varje år och socken.  
Mycket användbart.
Dessutom är Genline det bästa som hänt för släktforskare.
Om jag finner något som inte är korrekt på GenLine brukar jag vänligt maila till dem.
Får mail tillbaka när ev felaktigheter är åtgärdade
Om nu någon skulle reta upp sig på mitt svar så
är det bara jag, inte PLF
 
Britt Maria

2005-04-16, 17:49
Svar #15

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
In och Utflyttnings bok Nederkaliz 1880-1890
 
I 1986.10.39800 Nederkalix AI:10A sid 49 finns
Pigan Kajsa Sofia Eriksdotter Wikström f 1853 med en referens till inflyttningsboken 1885 nr 46. Tyvärr kan jag inte hitta flyttboken för 1885 i Genlines databas. Jag har kollat in NAD's databas och den finns att köpa. Det vore bra on Genline kunde kolla att de har alla tillgänliga flyttböcker online för de husförhör som de har. Det är mycket svårt att komma vidare om flyttböckerna saknas.
 
Är det en felkatalogisering så att uppgifterna finns gömda?
 
Sven-Ove

2005-04-16, 18:59
Svar #16

Jan Ek (Janek)

Sven-Ove,
 
Om det är den som har SVAR-nr S00033 (B:3 1881-1894) du tänker på så kommer den nog aldrig på Genline utan du måste beställa den från SVAR, låna eller köpa.
 
Alla volymer som har bokstäver+siffror är vad jag förstått tilläggsfilmningar som tillkommit efter mormonfilmningarna som har rena sifferkoder. Det är bara dessa Genline fått köpa. Filmningen som SVAR själva genomfört behåller de rätten till.

2005-04-18, 16:12
Svar #17

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Till Sven-Ove Westberg:
 
Det stämmer som Jan Ek skriver i sitt inlägg att inflyttningsboken 1885 inte ingår i mormonmaterialet och därför har Genline inte tillgång till denna.  
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise Paulsson

2005-05-08, 21:37
Svar #18

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
Flyttlängder i Karl Gustav Norrbotten.
 
Jag saknar flyttländer:
 
B:2  1846 - 1850 62675
B:3  1851 - 1860 65039
B:4  1861 - 1891 65040
B:5  1891 - 1894 65041
 
Varför sakna dessa i ett län som skall vara klart.
 
Dessa börjar ej med en bokstav  .
 
Sven-Ove Westberg

2005-05-08, 23:44
Svar #19

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Frågan är omställd under  under Norrbotten..
 
Jag påminner åter allmänt om att när det är möjligt så bör frågorna in under rätt rubrik (Landskap/Socken) här under denna avdelning. På så vis samlas kända fel/rättelser och kommentarer så att andra som undrar samma sak lätt kan finna svar. (Som det är skrivet i inledningstexten till denna diskussion :-)

2005-05-10, 06:31
Svar #20

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 10:34
    • Visa profil
Hej,
jag undrar om någon kan hjälpa mig att finna nedan familjemedlemmars hela födelsedata samt även födelseort på de tre (fyra?) sista barnen?
 
Johan Andin Jacobsson, född 1857 i Härryda (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).
Mina Josefina Gustafsson, född 1858 i Sätila (Älvsborgs län, Västergötland).
 
Deras barn:
Berta Cecilia, född 1883-07-06 Göteborg (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).
Olof Wilhelm, född 1885 i Örgryte (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).
Ester Emilia, född född 1886 i Örgryte (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).
Sara
Gustav
Nils
Jag tror ev. att det ska finnas ett barn till i familjen.
Uppgifterna till och med Ester är hämtade från Sveriges befolkning 1890. Namnen Sara, Gustav och Nils har jag fått från min farmors syster, Berta är min farmors mor. Efternamnet Jacobsson kan ev. också stavas Jakobsson.
 
All information om familjen är av intresse.
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2005-05-10, 06:39
Svar #21

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Anna, du har större chans att få svar om du ställer frågan under rätt rubriker, d.v.s.
Landskap: Västergötland: Socknar: Härryda
Landskap: Västergötland: Socknar: Sätila
Landskap: Göteborg: Församlingar: Örgryte
etc.
 
Den här diskussionen gäller endast allmänna frågor om Genline, och alltså inte efterlysningar av personer.
 
Lycka till!
 
Hälsningar
Carin

2005-05-10, 16:20
Svar #22

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 10:34
    • Visa profil
Ups, det var inte meningen att lägga in fel! Skall vara mer uppmärksam nästa gång.
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2005-05-10, 19:10
Svar #23

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
Peter.
 
Jag brukar alltid se vilka frågor som dikuteras i ett forum för att se om min passar in och det gör min fråga om missade filmer. Det är massor av tidigare frågor som ej blivit flyttade.
 
Det går tydligen bra att dikutera tex Örebro, Skaraborg  men inte Norrbotten.
 
Sven-Ove Westberg

2005-05-10, 21:56
Svar #24

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Som jag skrev så påminde jag åter allmänt - det var riktat till alla som gör inlägg här.. Visst vet jag att det kommer in saker som jag inte hunnit/orkat försöka åtgärda, men jag försöker bara tipsa om hur strukturen blir bäst i långa loppet när vi nu har rubriker som passar.

2005-05-11, 09:02
Svar #25

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Insåg nu att det behövs läggas till några län förstås - fixar det under dagen..

2005-05-11, 17:00
Svar #26

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nu korrigerar jag mig själv - för de län som vi kommit överrens om att de skall vara upplagda här är endast de som angetts som färdiga av genline själva; och det är de 14 som finns i listan nu..
 
Som jag uppfattat läget är det väl så att de ännu icke klarmarkerade länen inte kan debatteras fullt ut då man får räkna med att det saknas mycket material. -Men det kanske är lika så bra att pågående län också rubriceras, då det säkert finns saker att undra över på det som redan finns där - men då får ansvarig på genline bekräfta att det är OK först då det lagts upp i någon slags samförstånd oss emellan.
 
 
Däremot kan jag förstås sätta länen i bokstavsordning istället för länsbokstavsordning om det föredras av allmogen..

2005-05-11, 18:40
Svar #27

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
Skulle du kunna skapa en grupp som heter Icke färdiga län. I den skulle frågor som berör de av Genline ej fördiga samlas. Detta skulle göra strukturen mycket klarare.

2005-05-11, 22:34
Svar #28

Jan Ek (Janek)

Sven-Ove,
 
Nej det har du väl inte tänkt igenom? Det kommer ju nya sekvenser varje dag. Då måste man hålla på att flytta rubriker och inlägg om den fördelningen ska fungera. Bäst är nog med en enda samlad struktur med län och församlingar. Och jag ser gärna att alla län som Genline håller på med också finns med.

2005-05-11, 22:41
Svar #29

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ja, bäst är nog att alla län kommer i listan - men problemet är att det kommer att komma många frågor om saker som saknas.. Lite kanske det hjälper om man gör en tydlig förtext till de landskap som är 'ofärdiga' - men av erfarenhet vet jag att alla inte läser så mycket instruktioner, så det blir nog lite spill-inlägg ändå.. (Men fördelarna uppväger nog, så vi sover på saken och tar det när solen åter skiner :-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna