ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-03  (läst 1883 gånger)

2004-03-13, 13:55
läst 1883 gånger

Annsofi Sterner

Kommer genline att filma namnregister för kyrkböckerna som finns på mikrokort?  
(Har ej kollat om frågan ställts tidigare då antalet tidigare inlägg är stort och tar tid att ögna igenom.)

2004-03-14, 12:03
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag förstår inte varför SCB-materialet måste vara för sig. Även om det nu finns på en egen film så borde det väl vara enkelt för Genline att dela upp materialet på respektive socken. Det är ju ett j...a letande innan man hittar rätt socken.  
Jag har skickat ett mail till Genline och påpekat detta, men inte fått något svar.

2004-03-14, 16:06
Svar #2

Mikael karlsson

Nä Svar är inget Genline ägnar sig åt ;-)
Inte ett enda svar på synpunkter Ifrågasättande av felaktigt/Saknat Material har det resulterat i under Bohuslän i alla fall, fast detta var något som gjordes upp med särskilda rubriker...
 
Jan Jutefors du har en mycket bra synpunkt på att SCB materialet borde delas upp på varje socken, o visst har du rätt kan ju inte var så knepigt att dela upp det på socken nivå.....

2004-03-15, 20:02
Svar #3

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Har ni sett det här, hämtat från Genlines hemsida:  
 
2004-03-11
 
Produktion av län
 
Genline är hänvisat till Riksarkivet för köp av de mikrofilmer, som ligger till grund för Genlines produktion.
 
Riksarkivet har nyligen förändrat sin organisation på sådant sätt, att leverans av ett läns samtliga hos Riksarkivet existerande mikrofilmer inte kan göras på samma sätt som tidigare.
 
Genline har därför övergått till att lägga beställning på flera län samtidigt vilket säkrar leverans av mikrofilmer löpande och i sådan omfattning att produktionen kan hållas på den nivå som Genlines produktionsprocess är byggd för.  
 
Genom detta förfaringssätt kan Genline hålla ett högt produktionstempo men det går inte att i förväg ange vilket län som blir klart först av de beställda, utan Genline är hänvisat till de mikrofilmer som levereras av Riksarkivet.  
 
I skrivande stund, den 7 mars 2004, ligger f n sex län beställda och Genline kommer i dagarna att lägga beställning på ytterligare fem län.
 
Det innebär i praktiken att flera län produceras parallellt och i hög takt vilket torde gynna helheten även om vi är medvetna om att tidsutdräkten för ett enskilt län blir längre.
 
Vi hoppas på förståelse för denna situation som Genline inte kan påverka mer än marginellt.
 
Med vänliga hälsningar
 
Peter Wallenskog
VD
 
I mina ögon tror jag att detta kan bli en riktig bingo för Genline som nu kan hålla en hög takt op sin produktion. Dessutom kommer man att få många nya län representerade vilket kommer att locka nya prenumeranter. Jag är mycket mer intresserad om i alla fall en del av mina anors församlingar finns med, än när ingenting finns med.

2004-03-16, 09:37
Svar #4

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Bernt!
Jag håller med Dig, jag har själv största delen av mina anor i Sörmland, Uppland och Dalarna, och har varit i valet och kvalet över om jag skulle förnya mitt abonnemang hos Genline innan dessa län var klara.

2004-03-29, 18:01
Svar #5

Anna-Karin Gustafsson

Hejsan
 
Läste nånstans på Genlines hemsida att de hade rabatt på att prova på norrlands ort som de hade lagt in men jag uppfattade inte vilken ort den gällde.  
 
Större delen utom en gren kommer från Norrland så jag får vänta länge innan min släkt finns på Genline
 
Anna-Karin

2004-03-29, 20:04
Svar #6

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Enklare abonnemangsform, typ Arkion 3h.
 
Jag tillhör dem som fortfarande väntar på att mitt län ska bli tillgängligt. När så skett kan jag nog mycket väl tänka mig att teckna ett längre abonnemang.  
Men för de anor som hör till andra län som redan skannats skulle en kortare abonnemangsform vara helt perfekt.  
 
Jag vill alltså slå ett slag för införandet av en abonnemangsform typ Arkions 3 timmars inloggning ? 40:- via direktbetalning.
 
Jag tror det skulle kunna vara ett bra sätt att fånga upp dem som skulle vilja men avstår då man inte vill satsa på en längre period. För mig skulle det vara helt perfekt.
 
 
Mvh och hopp om stöd !
 
Rickard

2004-03-29, 20:12
Svar #7

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Rickard!
 
Det finns ju redan. Titta in på den här sidan:
http://www.genline.se/prislista/
Där finns många olika varianter.
 
Mvh//
Lotta

2004-03-30, 20:02
Svar #8

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Hej Lotta,
 
Javisst finns det ett antal varianter. Det som jag dock tycker saknas är en kortare/billigare variant än den kortaste/billigaste som de idag erbjuder vilken är 30 dagar ? 295:- om man undantar prova på varianten 20 dagar ? 199:-.
 
3h räcker långt för en snabb kontroll eller komplettering av någon uppgift. Kunde man sen betala en liten avgift, kanske 40:-, via kort och direkt få åtkomst, typ Arkions motsvarande, så skulle det kännas väldigt lätt att nyttja Genlines tjänster.
 
Man skulle också slippa känna att nu har jag betalat för 30 dagar och då måste det utnyttjas
 
/Rickard

2004-04-09, 17:03
Svar #9

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Jag ser att personer redan har tagit upp lite det jag undrar över när det gäller Genline - som det där med kortare abonnemang t.ex.
Nu finns det ju ett årsabonnemang där man har tillgång till 12 st tvåtimmarspass. Detta är jag nog mest intresserad av och undrar om det är någon som har prövat på eller som använder sig av detta nu?
Jag har skaffat med ett medlemskonto på Genline idag, för det verkar som flesta av mina församlingar är med (utom Stockholm då förstås).
 
Mvh, Susanne
 
PS. Det finns tydligen 12 fyratimmarspass i ett år också. Men jag vet ju hur träligt det faktiskt kan bli att sitta tre timmar med Arkion... Ds.

2004-05-07, 10:10
Svar #10

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Har det diskuterats om det inte skulle vara bra att för en mindre peng kunna abonnera på bara ett län, om man nu bara är intresserad av t.ex. Värmland?
 
Jag antar att det skulle gå att ordna rent tekniskt, men kanske för trassligt för administrationen?

2004-05-07, 13:16
Svar #11

Seth Lund (Genline)

Till Elisabeth Thorsell
Id?n om att kunna abonnera på ett län har tidigare varit uppe till diskussion hos oss. Som det ser ut för närvarande är det lite för omständligt och kostsamt att genomföra ett sådant abonnemang. När samtliga län är skannade och på plats, planerat till hösten -05, kommer vi att se över vilka abonnemangsformer som är möjliga att erbjuda, varav ett kan vara länsvis.  
Med vänlig hälsning
Seth Lund
Genline AB

2004-05-15, 14:17
Svar #12

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej Seth Lund!
Onsdagen den 5/5 fick jag ett mail om att mitt abonnemag hos Genline går ut om tio dagar! Jag gick in samma dag på min sida och beställde för ett år till och fredag den 7/5 fick jag fakturan på 2020kr. Tisdagen den 11/5 så betalade jag fakturan på ÖE-banken här i Norrköping för betalningen skulle vara Genline tillhanda senast söndag 2004-05-16!!!
Idag den 15/5 kl.05.10 fick jag ett mail om att mitt abonnemag hade upphört!!!
Varför pengarna inte har kommit Genline tillhanda vet jag inte,men snälla Seth hur är det med smidigheten? Så värst mycket snabbare går det inte att betala! Jag har mailat till Genline idag,men det är ju lördag så det finns väl ingen som jobbar,för något svar har jag inte fått! Så stelbent får man bara inte vara mot sina kunder,med andra ord så är det jättedåligt av er att behandla kund på det här viset!
 
Hälsningar Lasse Andersson i Norrköping.

2004-05-17, 09:13
Svar #13

Seth Lund (Genline)

Hej Lasse
Tack för ditt mail. Nånting är lite fishy så vår Josefine Sjöcrona kommer att ta kontakt med dig telefonledes.
Med vänlig hälsning  
Seth Lund
Genline AB

2004-06-05, 00:04
Svar #14

Essan Gradhman

Församlingarna hos Genline har sedan den 27/5 ökat med 9 nya församlingar! Men under samma tid har  
Gbg och Bohuslän minskat med 3 församlingar, Halland med 1,  
Jönköping med 1, Skaraborg med 2 och Älvsborg med 1 församling!
 
Jag kan gissa mig till orsaken, men medge att det ser konstigt ut!  
 
Varför kan inte Genlines personal offra några minuter (som tidigare föreslagits)
då och då och meddela på sin hemsida att nu har vi lagt till x församling men  
flyttat xx församling till annat län osv...
 
Essan G

2004-06-05, 09:45
Svar #15

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
På Genlines hemsida står att Referensrådet har den 1 juni 2004 haft sitt andra möte för säsongen. Rapporter om vad som närmast hänt och kommer att hända presenterades för rådet. Som vanligt ventilerades en del tunga och viktiga synpunkter vilka så småningom kommer att leda till ytterligare förbättringar av vår tjänst. Mötet var tydligen så sent som i den gångna veckan.
 
Vore det inte bra om åtminstone en del av de tunga och viktiga synpunkterna nämndes för allmänheten (abonnenterna) också, för vi kan ju också ha en och annan synpunkt, värd att beakta?

2004-06-05, 14:17
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Nu tittade jag på länslistan över vad som finns för Kopparbergs län (som heter Dalarnas län sedan länge) och fann att Los och Sveg tydligen flyttat på sig, för de stod med på den listan.  
 
Var det inte sånt referensrådet skulle hjälpa till att ordna upp?

2004-06-05, 19:57
Svar #17

Jan Ek (Janek)

Har jag missförstått - men är det inte så att en del församlingar är svårplacerade för att de överförts mellan länen i olika tidsperioder?
 
Jag ser att just nu är Finnerödja listat under både Örebro och Skaraborg. Är kanske den bästa lösningen, men gör väl statistiken lite flytande?

2004-06-17, 16:15
Svar #18

Seth Lund (Genline)

Till Elisabeth Thorsell
 
Som svar på inlägget 2004-06-05 14.17, vill Genline AB meddela att vi lagt in Los och Sveg på fler ställen i vår databas av det enkla skälet att det kan råda osäkerhet om under vilka tidsperioder vilket tillhörde vad. D v s vissa delar av dessa församlingar har ”valsat” runt lite i historien och geografin.
För övrigt vill jag minnas att fram till och med 1996 hette det fortfarande Kopparbergs län och på de filmrullar som vi använder finns just denna beteckning eftersom materialet uteslutande berör tiden långt före 1996.  
Denna typ av frågor är inte vad referensrådet ska syssla med, utan där diskuteras principer och inriktningar - inte enskilda frågor.
 
Seth Lund
Genline AB

2004-06-17, 16:16
Svar #19

Seth Lund (Genline)

Till Elisabeth Thorsell
 
Som svar på inlägget 2004-06-05 09.45. Det stämmer mycket riktigt att referensrådet hade sitt andra möte den 1 juni 2004. Rådet består till tre fjärdedelar av högt kvalificerade och erkända representanter för släktforskarvärlden vilket torde säkerställa en vederhäftig diskussion om problem och id?er för framtida inriktningar, och tillrättaläggande av andra kanske mindre lyckade satsningar. Dock kan alla id?er och tankar inte genomföras med omedelbar verkan. Detta av skäl som för rådet är uppenbara men för andra kanske inte fullt så tydliga.  
Det är säkert känt av de flesta, att tid och ekonomi är begrepp som måste hanteras ytterst varsamt.  
Det är naturligtvis så att vem som helst kan sitta inne med lysande id?er om hur saker och ting borde genomföras eller utformas men ofta finns det andra som har tankar i motsatt riktning. Det är alltså inte helt enkelt att sortera ut vad som är bra och vad som är ännu bättre och i vilken ordning id?erna ska hanteras. Det handlar om att prioritera och de tre representanterna repsenterar släktforskarvärlden. Vid det här laget vet väl de flesta i släktforskarvärlden vilka som ingår i rådet och var och hur man kan nå dessa. Om så inte är fallet kan man på vår hemsida finna namn och e-mailadress till samtliga rådsmedlemmar.
Till yttermera visso finns alltid möjligheten att ta kontakt direkt med Genline, antingen genom att ringa eller genom vår supporttjänst om man inte tycker att man vill kontakta rådets medlemmar.
 
Seth Lund
Genline AB

2004-06-23, 22:33
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Får man något meddelande innan abonnemanget går ut, eller märker man det bara genom att man inte kan logga in?
 
Skulle behöva veta hur lång tid jag har kvar, men hittar inte det på medlemssidan.

2004-06-24, 08:24
Svar #21

Seth Lund (Genline)

Hej Anders Berg
Ja, det får man. 10 dagar innan abonnemanget upphör kommer ett mail som förmedlar att det återstår 10 dagar av gällande abonnemang. Därefter kommer ytterligare ett mail när abonnemanget upphör.
Hälsningar  
Seth Lund
Genline AB

2004-06-24, 09:18
Svar #22

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Är det inte id? att varna åtminstone en månad innan? Årsabonnemang kostar trots allt en del, och att snyta fram några tusenlappar med tio dagars varsel tror jag en del har svårt med. Jag tror att Genline kan få fler förlängda abonnemang utan luckor då.  
 
Kan man dessutom komplettera med att man alltid ser abonnemangsstatus när man loggar in, så vore ju det eminent.
 
Bernt Bergkvist

2004-06-24, 20:41
Svar #23

Jörgen Granroth

 Affärsvärldens senaste nummer meddelar att Genline ska börsnoteras i höst.
 
Börsen lockar släktforskare - Genline till börsen i höst?
 
Grattis!

2004-06-25, 01:02
Svar #24

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ovan nämner Seth Lund (Gennline) om referensrådet och dess medlemmar. Själv hade jag ingen kännedom om dessa så jag försökte letade reda på lite information om dem på Genlines hemsida. Då andra även kan vara intresserade av dessa refererar jag informationstext ifrån Genlines hemsida enligt följande:
 
Referensrådsmöte
17 januari 2004 kl. 11.00.
 
Referensrådet hade sitt första möte lördagen den 17 januari i Genlines lokaler på Rökerigatan i Stockholm. Efter en snabb presentation av ledamöterna; Olof Cronberg, sammankallande Anna-Lena Hultman, ledamot Lars Blomberg, ledamot Seth Lund, sekreterare, kom förhandlingarna igång. Många viktiga förslag, synpunkter och id?er ventilerades och det bestämdes att fyra ordinarie möten per år kan vara tillräckligt. Behovet av att varje gång mötas fysiskt diskuterades men gruppen ansåg att det i vissa fall kan räcka med telefonkonferens. Underhandskontakter kan dessutom hela tiden hållas över nätet. Referensrådet ser som sin uppgift att bland annat ta till vara de id?er och förslag som kommer från användare/forskare för att förbättra den nuvarande produkten/tjänsten, samt att ha ett ”lyssnande öra” om trender och infallsvinklar i släktforskarvärlden.
 
mvh Niclas Rosenbalck

2004-06-26, 18:32
Svar #25

Utloggad Sten Myrberger

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2019-09-27, 17:34
    • Visa profil
Jag har med glädje noterat att Örebro län har börjat komma med i Genline. Det verkar dock vara en del saker som bör rättas till så fort som möjligt.
Under Askersund finner jag:
GID455.1 A1:12 Östra Vingåker 1861-65
GID455.7 A1:13 Askersunds stadsförsamling 1851-55
GID455.8 A1:14 Askersunds stadsförsamling 1856-60
GID455.9 A1:20 Askersunds stadsförsamling 1886-90
GID455.10 A1:21 Askersunds stadsförsamling 1891-95
GID455.2 A1:18A Askersund landsförsamling 1886-90
GID455.3 A1:18B Askersund landsförsamling 1886-90
GID455.4 A1:19A Askersund landsförsamling 1891-95
GID455.5 A1:19A Askersund landsförsamling 1891-95
GID455.6 A1:19B Askersund landsförsamling 1891-95
 
Östra Vingåker skall ju flyttas där det hör hemma och borde inte Askersund delas upp på stadsförsamlingen och landsförsamlingen.
 
/Sten Myrberger

2004-06-30, 11:14
Svar #26

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Från början lade jag upp de färdiga länen med egna rubriker där man kunde skapa rubriker för de socknar man ville påpeka brister och annat i, men nu när arbetet sker över hela landet kommer det ju tyvärr inte att gå att lägga upp det på samma sätt.
 
Kanske är det bäst att jag lägger upp samtliga landskap som rubriker här nu, även om det då förmodligen kommer att droppa in en och annan fråga om sådant som (av naturliga skäl) inte alls är färdigt..
 
-Vad säger Seth/Genline om det..?
 (Det är ju inte bra att det som nu kommer frågor om diverse landsändar under de allmänna/tekniska Genlinerubrikerna, så jag tror vi måste göra så nu.)

2004-07-01, 12:47
Svar #27

Carl Szabad (Carl)

Seth meddelar i sitt svar den 17 juni att det finns ett produktråd med högt kvalificerade forskare, och de namnen torde definitivt borga för kvalitet, men dels är det snudd på omöjligt att hitta den uppgiften på Genlines hemsida, dels framgår ingenstans vad deras uppgift är. Det verkar i inlägget som om de mest ska vara id?sprutor för framtida projekt. En länk med sådana uppgifter kanske inte skulle sitta fel, eller har jag missat den?
 
Men på vem faller då ansvaret att rätta de underligheter som finns idag i församlingsstrukturen? Samma sak där, det finns ingenstans på hemsidan någon förklaring till hur den geografiska indelningen av församlingarna är utformad.
 
Som jag ser det finns det fyra sätta att indela församlingar i idag,
1) via landskap (som i Rötter och Anbytarforum), det mest stabila sättet,
2) via länsindelningen vid händelsen i fråga (i viss mån fundamentalistiskt, men odiskutabelt om det är 100% konsekvent),
3) via länsindelningen i slutet av 1980-talet (enligt boken ”Sveriges församlingar genom tiderna”), som har blivit en standard i vissa fall, eller
4) via dagens länsindelning (som arkivvärlden), vilket kan bli problem med församlingar som byter län.
 
Eftersom källmaterialet, dvs kyrkböckerna, är arkiverade länsvis torde alternativ 1) vara orealistiskt i det här fallet, även om jag själv tycker bäst om den indelningen på grund av stabiliteten. Det verkar som om Genline valt någon mix mellan alternativen 2) och 3), samtidigt som vissa län ännu bär direkt felaktiga namn. Genom att kyrkböckerna för en socken gjorts åtkomliga från två eller fler (i bästa fall korrekta) länsnamn är det lätt att tro att något av dem är korrekt, men det kan alltså bara gälla ett i taget. Om en församling bytt länstillhörighet mitt i en kyrkbok så kommer en del av den boken således att vara relaterad till fel län, med alternativ 2). Bättre är då att relatera alla socknar enligt alternativ 3).
 
Länet på västkusten heter exempelvis egentligen ”Göteborgs och Bohus” län, men av den skrivning som nu står får man intrycket att det är staden Göteborg som avses.
 
”Närke och Värmland” ska, med nutida stavning egentligen heta ”Närke-Värmlands” län eftersom det hette så fram tills det upphörde på 1770-talet. Närke och Värmland är två landskap och ska inte blandas ihop med det för länge sedan upphörda länet med liknande namn.
 
Som Elisabeth Thorsell påpekade i sitt inlägg 5 juni är Sveg felplacerat. Socknen ligger hos Genline bland annat inlagt under Kopparbergs län, nuvarande Dalarnas, men tillhör egentligen Jämtlands län, som bröts ut 1810 ur Gävleborgs län, som bytte namn för bl a landskapet Härjedalen (där Sveg ligger) från Västernorrlands län 1762. Hängde ni med i svängarna?
 
Att låta Sveg tillhöra något annat än Jämtlands län (eller landskapet Härjedalen) är inte realistiskt egentligen. Lika lite som att vissa socknar som på 1600-talet tillhörde Sala län, Livgedinget, Hudiksvalls län, Härnösands län, Karlstads län, Nyköpings län och allt vad de hette, ska läggas in under de namnen.
 
Det skulle vara önskvärt att man från Genlines sida är mer intresserad av att rätta till den här typen av uppenbara brister, eftersom många nya forskare får en helt felaktig bild av Sveriges länsstruktur, vilket är mycket olyckligt. Den kan vara nog så knepig ändå utan att man inför nya direkta felaktigheter.

2004-07-01, 23:33
Svar #28

Essan Gradhman

Det är inte bara Sveg som hamnat fel. Jag har hittat många församlingar som hamnat fel, eller som återfinns på flera ställen;
Storsjö förs.(Z) har bl a hamnat i Gävleborgs län (X) Likaså Hede (Z).
Los (X) finns i Kopparbergs län (W) samt i Y-län.  
Sveg, Oviken, Ragunda, Revsund och Åre alla tillhörande Jämtland (Z) finner man under Västernorrland (Y).  
SÅ det är säkrast att kolla alla län för att hitta rätt...
Vem vet...kanske just DIN församling finns gömd i nå?t annat län.

2004-07-03, 12:13
Svar #29

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Genline gratuleras i ett inlägg ovan till (den eventuella) börsintroduktionen i höst.
 
Nu ska vi kanske vänta med gratulationerna tills vi vet hur många som är intresserade av att satsa några slantar i detta högriskprojekt...
 
Man må tycka vad man vill om avgifts- eller skattefinansiering av SVAR:s konkurrerande verksamhet (som Genline komiskt nog kallar det när myndigheten SVAR gör det man har riksdagens uppdrag att göra), men det kan ju inte uteslutas att politikerna faktiskt inser att den grundlagsfästa offentlighetsprincipen (enligt vilken man har rätt att avgiftsfritt ta del av allmänna handlingar) ska gälla också vid internetpublicering (vilket faktiskt också Genlines stora supporter Släktforskarförbundet hoppas på!) - och vem betalar då avgifter till ett företag för det man kan ta del av avgiftsfritt hos arkivmyndigheten? Denna osäkerhet måste naturligtvis tänkbara investerare ta hänsyn till.
 
Och vad har Genline för tänkbara andra handlingar att skanna och publicera när de skraltiga mormonfilmerna med äldre kyrkoböcker är klara? Yngre kyrkoböcker samt domböcker m.m. kommer ju i SVAR:s digitala forskarsal (oavsett finansieringsform). Denna begränsade tillväxtmöjlighet för företaget (i alla fall med nuvarande inriktning av verksamheten) är ju också något som blivande aktieägare får väga in.
 
Med tanke på Genlines inte alltför glimrande resultat hittills, så ska det bli intressant att se det prospekt man tänker locka presumtiva aktieägare med. Av detta kommer det att framgå hurvida börsintroduktionen bara beror på att de nuvarande aktieägarna har tröttnat på att pumpa in pengar eller att man har nya friska id?er för annan typ av verksamhet.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna