ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-02  (läst 2006 gånger)

2004-02-05, 22:35
läst 2006 gånger

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Niclas, och andra intresserade,
 
jag är ingen jurist, men läste på lite i en bok om immaterialrätt jag har.  Tidigare fanns Fotolagen från 1960 som gav ett skydd liknande det upphovsrättslagen gav, med det viktiga tillägget att alla foton (och liknande) omfattas av en ensamrätt för den som äger rättigheterna till bilden att mångfaldiga den och visa den offentligt.
 
FotoL är numera upphävd och såvitt jag förstår är motsvarande skydd inarbetat i lagen om upphovsrätt istället:
 
49 a ? Den som har framställt en fotografisk bild har uteslutande rätt att framställa exemplar av bilden och göra den tillgänglig för allmänheten. Rätten gäller oavsett om bilden används i ursprungligt eller ändrat skick och oavsett vilken teknik som utnyttjas.
   Med fotografisk bild avses även en bild som har framställts genom ett förfarande som är jämförligt med fotografi.
   Rätten enligt första stycket gäller till dess femtio år har förflutit efter det år då bilden framställdes.
 
Jag tippar att SVAR kan tänka sig att låta andra scanna in materialet om man delar vinsten på ett för SVAR acceptabelt vis. Hur mycket diskussioner det blir kan alla säkert räkna ut..

2004-02-06, 18:27
Svar #1

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Daniel
Tack för ditt inlägg 2004-02-05 2235 ang upphovsrätt. Det stämmer ju i princip tidsmässigt ang mormonfilmen. Dvs den är fri? När det gäller mikrokort blir ju tiden framskjuten. Hur ställer det sig med en digital bild tagen i dag? Femtio år? Om jag scannar in fotografier som är över 50 år gamla, blir det ny tidsgräns på dessa då? Dvs tar jag fram kort tagna före 1954 och scannar in dem samt lägger dem på datamedia, har jag då flyttat fram tidsgränsen 50 år samt har upphovsrätt på dem. Går det att tolka upphovslagen så enligt andra stycket ovan?
Jan-Christer

2004-02-07, 21:51
Svar #2

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jan-Christer,
en klok leksaksjurist har vett att hålla mun när det börjar brännas, så jag passar  
 
Det stod faktiskt något i läroboken (som förresten är Ulf Bernitz m fl, Immaterialrätt, Stockholm 1983) men det refererar alltså till gamla FotoL:
 
Enligt lagmotiven skall sådana fotobilder vara undantagna från skydd som utgör kopior i originalstorlek [...] medan mikrokopior tänkts vara skyddade.
 
Hur det verkligen förhåller sig idag får man nog fråga en riktig jurist om.

2004-02-08, 20:54
Svar #3

Thomas Hermelin

Kommentar till Holger Anderssons inlägg ovan.
 
Som varande en av grundarna till Genline, är det med både glädje och vånda läser jag ditt inlägg.
 
Det ämne du tar upp var för mig och många av dem jag arbetade med, en hjärtefråga. Det var min övertygelse att företagets framtid låg i händerna på dess kunder och därmed blev relationen till kunderna en fråga med mycket hög prioritet för mig. Flera olika funktioner i verksamheten upprättades för att hålla kvaliteten på en hög nivå. Kundsupport, rättningstjänst och grundläggande faktainsamling var några av dessa.
Det telefonsamtal du hänvisar till kommer jag väl ihåg och jag beklagar djupt att du aldrig offentligt fick den upprättelse som vi var överens om. Att andra målsättningar kom att prioriteras högre under den aktuella perioden vill jag inte använda som en ursäkt, men de tekniska och organisatoriska förändringarna gav mig inte någon möjlighet. De meningskiljaktigheter som då förelåg mellan oss berodde på att jag fått felaktig information från mina källor medan din information var den korrekta.
Det är min önskan att båda våra inlägg i detta forum har givit dig en viss upprättelse!
 
Dina korrekta och relevanta rapporter var ovärderliga och jag känner stor glädje när du uttrycker dig så positivt om det arbete vi utförde. Det var inte alltid vi själva upplevde att vi kunde tillmötesgå alla önskemål från vår växande kundkrets, men vi gjorde vårt bästa. Tack!
 
Jag vill slutligen passa på att informera om att jag heller inte i framtiden kommer att kunna ge dig någon upprättelse i Genline's namn och det enkla skälet är att jag inte längre arbetar där.
I november 2002 lades all verksamhet i Duved/Åre ner och alla dem jag arbetat med i dessa frågor fick gå samtidigt som jag. Vi som tidigare arbetade med dessa viktiga kundrelaterade frågor är nu tyvärr spridda för vinden, liksom erfarenheten och den kunskap som vi tillägnat oss under lång tid.
Själv har jag lyckats finna en plats inom arkivverket och glädjer mig åt att få arbeta med frågor som ligger inom mitt kunskapsområde.
 
Tack Holger för att du gav mig tillfälle att förklara mig.
 
Vänliga hälsningar
Thomas Hermelin
och de tidigare medarbetarna i Duved och Åre
Rosie Hermelin, Lars-Olov Johansson och Fredrik Forsell.
 
P.S. Detta klargörande inlägg är mitt första och enda bidrag i detta forum.

2004-02-10, 11:59
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hittade just en länk på Genlines hemsida:Nyheter,
som berättar att det beramade referensrådet faktiskt haft ett möte för en tid sedan, och att man diskuterade en mängd förslag och id?er.
 
Vore ju kul om det hände något, själv väntar jag fortfarande på besked om vad som hänt halva Lysvik AI:9, som jag efterlyste 18/12?

2004-02-10, 12:16
Svar #5

Mikael karlsson

Ja och under Göteborg och Bohuslän.
Har de inte svarat alls på det som vore befogat att svara på....
Så detta med vad som hänt diverse saknade Längder  
Verkar ju inte fylla någon större funktion.

2004-02-13, 18:29
Svar #6

Utloggad Holger Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 16:18
    • Visa profil
Först några ord till Thomas Hermelin. Vad glad jag blev när jag fick se Din reaktion på mitt inlägg. Det bidrar i hög grat till att förklara den utveckling av Genline som jag har tyckt mig se under den senaste tiden. Innan jag läste Din kommentar visste jag inte, att Du inte längre är kvar i företaget. Men jag misstänkte att någonting hade hänt. Jag skickade nämligen för kännedom en kopia till Dig, av mitt svar till Seth Lund som jag nämnde i mitt förra inlägg. Jag använde den E-postadress som jag tidigare hade använt i våra kontakter. Jag blev förvånad över att inte få någon reaktion, det var inte likt Dig. Men nu är ju anledningen uppenbar, Du hade redan då fått lämna företaget. Tack för den upplysningen!
Jag kan försäkra Dig att jag mycket uppskattade Ditt sätt att ta hand om de klagomål som jag framförde, och jag har aldrig tvivlat på Din uppriktiga strävan att ge kunderna en fullgod produkt. Tyvärr har jag inte sett några tecken på att den strävan nu skulle finnas kvar i företaget. Det glädjer mig att Du har ett nytt jobb som Du trivs med. Jag hoppas att den nya arbetsgivaren har förmåga att uppskatta Dina förtjänster.
Nu till dagens verklighet. I en fyllig artikel om Genline i Släkthistoriskt Forum nr 2/02 står följande: ”Just nu ligger prioriteringen helt på att få ut så många län som möjligt så snabbt som möjligt. Just nu (detta skrivs i slutet av mars) finns det elva län på vår hemsida, varav tre är helt klara, fyller Peter Wallenskog på. När alla län är klara kommer vi att gå över till att finjustera tekniken och rätta till eventuella felaktigheter.”
Här ställs alltså i utsikt, att inom ett antal år få tillgång till den kyrkboksvolym som man för sin forskning behöver redan i dag. Jag har svårt att tro, att alla län kommer att vara ”klara” under 2005 som den senaste målsättningen är. Men även om så skulle bli fallet, får vi vänta i två år innan vi får tillgång till det som borde finnas redan nu.
Den 17 oktober 2003 publicerade Genlines VD Peter Wallenskog ett öppet brev, som man måste uppfatta som riktat till oss släktforskare. Brevet inleds med följande: ”Vi på Genline är mycket ledsna över flera inlägg, som finns på bl a Anbytarforum och som vi finner både missvisande och orättvisa.”
Det har säkert funnits - och kommer säkert att finnas även i fortsättningen - inlägg som kan uppfattas på det sätt som han beskriver. Men han berör inte med ett enda ord, alla de sakliga inlägg som har förekommit och som bygger på de faktiska brister som finns i databasen, och därmed inte heller om man tänker att göra något åt den saken. Brister som kort tid efter databasens öppnande, upptäcktes och inrapporterades till Genline. Och som till en början mottogs med stor tacksamhet och som så småningom också åtgärdades. Och att en och annan kan använda sig av mindre väl valda ordalag när man upptäcker att man inte har fått den produkt man betalat för, är kanske inte så konstigt. Och framför allt inte som man numera inte kan uppfatta företaget som särskilt benäget att inom rimlig tid åtgärda bristerna.
Så till den eviga frågan om vad som skall ingå i Genlines databas. Här är förvirringen total. Skulle inte exempelvis Släktforskarförbunder kunna ta på sig uppgiften, att söka få klarhet i vad som är och inte är mikrofilmat och på vad, film eller mikrokort och vem som kan få tillgång till vad? Som det nu är skyller Genline på RA , man får inte det man har beställt, man rör sig med olika beställningslistor m m. Det talas om mormonfilmer och SVAR-filmning. I ett inlägg från Gunnar Johansson den 4 februari - förmodligen som en följd av mitt förra inlägg - skriver han följande: ”Återigen måste jag nämna skillnaden på mikrofilm och mikrokort. Det som Genline skannar är alla mikrofilmade kyrkoarkivalier, de sk mormonfilmerna på 35 mm film. Dessa filmer har aldrig innehållit födde-vigde-döde-flyttade efter 1860. Dessa finns enbart som kompletteringsfilmningar, gjorda av landsarkiven/SVAR på 16 mm film direkt gjord för mikrokort.”
Enligt uppgift jag tidigare fått från Genline, är deras produktionsteknik utvecklad för mikrofilm och kan inte hantera mikrokort. Men faktum kvarstår, flyttningslängder finns för flertalet församlingar för tiden efter 1860 i Genlines databas, med undantag för de brister som också finns i andra typer av kyrkböcker. Om Gunnar Johanssons uppgift, att dessa endast finns på film gjord för mikrokort, måste ju det betyda att Genline har kunnat skanna även dessa och varför då inte också födda, vigda, döda? Det är säkert en stor skillnad i produktionstid, mellan att å ena sidan skanna ett par volymer SCB-utdrag per län, mot att å andra sidan skanna 35 års volymer av samtliga församlingars kyrkböcker. Det vore mycket intressant att få veta hur det förhåller sig.  
Sådana funderingar och många andra hade kunnat undvikas om Genline, innan man började sälja sina tjänster, hade gjort klart vilket underlag för produktionen som kunde köpas från Riksarkivet. Då hade man kunnat lämnat en fullgod information om vad den produkt man erbjöd innehöll, i stället för svepande formuleringar som ”allt mikrofilmat kyrkboksmaterial” och liknande. Det är synd att ett för oss släktforskare så betydelsefullt hjälpmedel skall befläckas av missvisande information, undanflykter och halvsanningar. Men nu är det som det är och det får vi leva med. Men det minsta man kan begära är, att Genline tar till sig av kritiken och återigen börja åtgärda de fel som inrapporteras, i stället för att beklaga sig över missvisande och orättvisa påståenden. Trots kritiken kommer jag för egen del att även i fortsättningen använda mig av Genlines tjänster, så länge jag har behov av dem för min forskning. Det finns inget motsvarande alternativ.

2004-02-14, 09:27
Svar #7

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Glömde skriva att födde-vigde-döde 1860-1897 visst finns på mikrofilm. Dock inte från kyrkoarkivet, utan den länsvisa filmningen av SCB:s material. Från 1898 finns det dock bara på mikrokort, och därför inte hos Genline.

2004-02-14, 12:00
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Mikrofilm är inte detsamma som mormonfilm. Allt som filmats av mormonerna är visserligen mikrofilmat, men allt som mikrofilmats är inte filmat av mormonerna; även det som filmats av SVAR efter mormonfilmningen är mikrofilmat.
 
Hurvida något är mikrofilmat eller inte avgörs alltså inte av om det filmades före eller efter att mikrokortstekniken införts, d.v.s. om de filmade handlingarna tidigare var tillgängliga för forskarna i form av rullfilmer eller bara har funnits tillgängliga på mikrokort; inte heller spelar den ursprungliga filmbredden någon roll. Allt som finns på mikrokort är ursprungligen mikrofilmat innan det överförts till korten; korten är bara ett sätt att distribuera det mikrofilmade materialet.
 
Summa summarum: Den som skannar mormonfilmerna skannar inte alla mikrofilmade kyrkoarkivalier.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-02-15, 18:34
Svar #9

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Det är väl en fråga om definition, eller tolkning av ord. Med MIKROFILM menar jag (i släktforskningssammanhang) sånt som distribueras på 35 mm mikrofilm, till skillnad mot det som finns på MIKROKORT.

2004-02-15, 19:47
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, om det gäller det man som forskare arbetar med, så är det naturligtvis skillnad på film (på rulle) och kort.
 
Men talar man om alla mikrofilmade kyrkoarkivalier, så måste allt som finns på mikrokort räknas in - eftersom det är mikrofilmat. Alternativet till att mikrofilma är att digitalisera, d.v.s skanna eller fotografera digitalt (direkt från originalen).
 
Sedan kan man distribuera kopior av de avbildade handlingarna på olika sätt. Filmrullarna är ett sätt - det är ju inte originalfilmerna vi sitter och vevar i bibliotek och forskarsalar. Mikrokorten är ett annat sätt och internet ett tredje. Andra sätt är CD eller fotokopior (på papper).
 
Vi får alltså göra skillnad mellan den metod som används för att avbilda originalhandlingarna och det medium som sedan används för att distribuera de avbildade handlingarna till forskarna.
 
Alla mikrofilmade kyrkoarkivalier inkluderar alltså allt som finns på mikrokort hos SVAR - åtminstone till dess att SVAR tillhandahåller mikrokort också av de kyrkoböcker från 1900-talet som man nu skannar i stället för att mikrofilma.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-02-17, 18:21
Svar #11

peter petersson

Är det någon som känner till om Genline är inlagt för Älvsborgs- och Skaraborgs län?

2004-02-17, 18:48
Svar #12

Stefan Lejon

På deras hemsida, www.genline.se, kan du lätt se
vad som är inlagt.

2004-02-17, 20:23
Svar #13

Peter Peterson

Tack Stefan för den hänvisningen.  Det kanske jag själv skulle ha kunnat räkna ut.
Nils

2004-02-18, 12:49
Svar #14

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

En direktlänk just dit finns t.o.m. i förtexten till huvudrubriken för denna avdelning - dvs. här..

2004-02-19, 02:58
Svar #15

Hans Svedberg

Inga böcker är filmade om ska uttrycka sig rätt. De är fotograferade vilket det ju heter när det gäller stillbild. Det man använt är antingen 35 mm rullfilm eller annat format tillverkat från denna. 16 mm, dubbel-8 eller 24 x 36 mm småbildsfilm har alla det ursprunget. Jag vet inte om uttrycket mikrofilm fanns innan man började kopiera över till mikrokort. När det gäller fotografering av boksidor på 35 mm film tycker jag att det egentligen ligger närmare makro än mikro.
 
Genline använder alltså från 35 mm rullfilm skannade makrofotograferade kyrkböcker.
 
Som jag har uppfattat det / Hasse S

2004-02-19, 13:39
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Makrofotograferade kyrkoböcker? Du menar alltså att de avbildade böckerna är i naturligt storlek eller större på mormonfilmerna? Det är i varje fall vad som menas med makrofotografering.
 
F.ö. består även en (spel)film av en rad stillbilder. Det är först när de spelas upp som de blir rörliga...
 
Själva poängen med att jag har kommenterat vad som är mikrofilmat eller inte är att ingen ska vilseledas. Om man läser att någon (det må vara Genline eller någon annan) har alla mikrofilmade kyrkoarkivalier, så förväntar sig forskare - med all rätt - att där finns allt som finns på mikrokort hos SVAR. Då gäller det att reda ut begreppen för att undvika sådana missförstånd.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-02-19, 17:35
Svar #17

Hans Svedberg

Du håller väl i alla fall med om att det är fotografering (och skanning) vi pratar om. Jag vet inte exakta definitionen på makro utan tänkte mer på att man kanske skulle välja makroläget på en vanlig småbildskamera.
....
Eter en kort paus för att kolla vad NE säger:  
 Makrofotografering, närbildsfotografering från naturlig storlek (skala 1:1) till 10 gångers förstoring (10:1)
 
!!! Med den definitionen är det vare sig makro eller mikro när man fotograferar kyrkböcker utan  en förminskning. Vad som har lurat oss är att man kallar filmkorten där man samlar många miniatyrbilder för mikrofiche. NE har också med mikrofilm = allmän term för arkivfilm innehållande starkt förminskade avbildningar....  
 
Jag är helt överens med dig i din sammanfattning själva poängen och tycker att man i marknadsföringssammanhang bör undvika sådana uttalanden som nämnts. Hur många iriterade insändare och frågor hade inte Genline sluppit få om man klart deklarerat utbudet från början.
 
Jag har sedan länge varit medveten om förhållandena men är ändå mycket nöjd med det jag fått. Även hos SVAR kan man köpa grisen i säcken. Det är litet chansartat att skicka efter mikrokort när det står endast enstaka år!
 
Hasse S

2004-02-19, 18:08
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Visst är det fotografering, men det är ju film i kameran... J
 
Hur bred filmen är eller hur många gångers förminskning det rör sig om är i sammanhanget oviktigt. Det väsentliga är att göra skillnad mellan att originalen filmas (fotograferas med film) och digitaliseras (skannas eller digitalfotograferas). Och det förstnämnda brukar (åtminstone i dessa sammanhang) kallas för mikrofilmning; och mikrofilmade på detta sätt är alltså allt som finns på mikrokort hos SVAR.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-02-21, 14:08
Svar #19

Lotta Nordin (Lotta)

Eftersom Älvsborgs län inte är färdigt har det inte någon egen rubrik där man kan påpeka fel eller brister. Så jag gör det här.
Under Älsborgs län finns något som kallas _(Älvsborg). Detta är en husförhörslängd, AI:2 1799-1813, från Rådene och borde rimligtvis ligga under Rådene istället. Kan ju vara enklare att hitta då......

2004-02-23, 12:52
Svar #20

Lotta Nordin (Lotta)

Kan ju för säkerhets skull även tillägga att Rådene ska ligga under Skaraborg, inte Älvsborg. Så det blev ett dubbelfel i _(Älvsborg).

2004-02-23, 13:20
Svar #21

Seth Lund (Genline)

Till Fr Nordin
Så vitt jag kan se hittar man Rådene under Skaraborg och Rödene under Älvsborg.
Vad är felet?

2004-02-23, 13:30
Svar #22

Lotta Nordin (Lotta)

Seth,  
om du läser båda mina inlägg ovan kanske du förstår vad jag menar. Det finns alltså något som kallas _(Älvsborg) som man hittar via Genline Family Finder. Det är den husförhörslängden som ska ligga under Rådene, Skaraborg. Det som kallas _(Älvsborg) innehåller alltså inte något från Älvsborg.

2004-02-24, 23:11
Svar #23

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Angående stavningen av Kverrestad/Qverrestad (här) så misstänker jag att man helt enkelt sorterat in respektive sekvens under den stavning som användes av Rekolid på första filmrutan. I något annat sammanhang - på detta forum om jag minns rätt - skrev en ansvarig på Genline att man betraktade filmerna som sitt källmaterial och att man ville ligga så nära detta som möjligt. Det förklarar ju att man tillämpar Rekolids stavning och att man inte petar in aktuellt volymsignum från Svar-katalogen utan skriver NONE istället (för det mesta materialet från Landsarkivet i Lund).
 
Naturligtvis kommer Genline att vara tvungna att ändra detta med tiden och förbättra sitt index, kunderna blir säkerligen rätt griniga annars, men för närvarande verkar man prioritera att scanna så fort tygen håller och personligen tycker jag att det är en helt riktig inställning. För närvarande är kvalitet samma som kvantitet...
 
Indexet kan förbättras på många andra sätt, t ex mer information per sida än att det är en Vanlig sida - Här börjar födelselängd 1718 och liknande vore bra, och gårdsnamn i husförhörslängderna, och sedan har vi ju socknar som uppgår i andra, klyvs, byter län osv. Ska man bli ambitiös krävs det pengar, dvs kunder, och för att komma dit verkar det vara rätt att scanna först och finsortera sedan. Kanske de där medarbetarna med den gedigna arkivkunskapen kan komma till heders igen, när den tiden kommer.

2004-02-25, 12:11
Svar #24

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Daniel!
 
Din teori angående Kverrestad/Qverrestad kan nog stämma. Men hur förklarar Genline att man placerat Älghults (Kronobergs län) böcker under Elghult(älghult)? Jag har kontrollerat alla filmerna under Älghult och på dom står det stavat med Ä.
 
Att det står NONE tror jag bara beror på att dom inte hunnit(?) skriva in volymsignum än, det har varit så tidigare när nya böcker kommit in under andra län.
 
Mvh//
Lotta

2004-03-02, 00:24
Svar #25

Utloggad Harriet Boquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2008-12-31, 22:12
    • Visa profil
Enligt förstasidan på Genline skall Värmland vara färdigt, MEN vart har Karlskoga tagit vägen???
 
Mvh
Harriet

2004-03-02, 08:05
Svar #26

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
De går väl efter länen, och Karlskoga ligger ju i Örebro län.

2004-03-02, 12:09
Svar #27

Utloggad Harriet Boquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2008-12-31, 22:12
    • Visa profil
Sorry, jag hade för mig det låg i Värmland.
Får väl ta fram kartan :-)
 
Mvh  
Harriet

2004-03-02, 12:16
Svar #28

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Harriet, Socken-Sök ger utmärkt hjälp om län kontra landskap för en församling.
 
Hälsningar,
Eva

2004-03-02, 16:08
Svar #29

Utloggad Harriet Boquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2008-12-31, 22:12
    • Visa profil
Hej Eva
Jag håller med dej, det är bara det att jag glömmer att titta där. Men tack för påminnelsen. :-)
Mvh
Harriet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna