ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-05  (läst 1309 gånger)

2004-01-13, 12:54
läst 1309 gånger

Ebba Ottosson

Jag har precis börjat ett 4-månaders abonnemang (igår) och så här långt har det fungerat perfekt!
Fått jättebra support från Genline, som inte alls varit svår att nå på telefon.
Hoppas det fortsätter lika bra för det är ju så roligt att släktforska!!!

2004-01-13, 23:43
Svar #1

Lisskulla Engström

Jag är sedan ett och ett halvt år abonnent på Genline och är mycket nöjd med detta. Fantastiskt för mig som har anorna långt bort och dessutom just i de län som blev tidigt inlagda. Visst fanns inte allt från början, men tillräckligt för att sätta igång.  
Vad som nu verkligen skulle hjälpa oss är att SVAR och Genline började samarbeta - precis som Essan Gradman skriver. Kanske det är dags att säga ifrån lite högre?
 
Lisskulla

2004-01-14, 09:23
Svar #2

Seth Lund (Genline)

Till Essan Gradhman
Tro mig Essan... Vi har försökt... och försökt...
och försökt...
men...
m v h
Seth Lund
Genline AB

2004-01-14, 19:07
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vad är det för typ av samarbete som Genline har försökt... och försökt... och försökt... att få till med SVAR?
 
När Genlines VD har uttalat sig både här och där i pressen på sistone, så har det varit frågan om krav på att SVAR absolut inte får göra detsamma som Genline - vilket ju inte är samarbete, utan bara brist på konkurrens.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-01-15, 16:04
Svar #4

Seth Lund (Genline)

Tollesson har åter igen dragit förhastade slutsatser. Det verkar nästan som att han vill desavouera den kontakt med våra kunder som vi försöker bygga upp. Tollesson har inte hela historien och alla bakgrundsfakta i den här saken. Trots detta tycks han kunna ondgöra sig över historiken bakom Genline och SVAR. Månne är det kanske brist på vidgade vyer som tvingar honom att ständigt ta ställning för det statliga monopolet när även större stjärnor än Tollesson insett att det behövs privata initiativ och skaparkraft för att hålla landet igång. Eller är det kanske så att Tollesson anser sig vara det klart skinande ljuset i svensk statsmannakonst? Det har gång på gång visat sig att ”planhushållningens tjusiga ideologi”, med monopol som grund, inte skapar särskilt mycket välstånd åt fler än ett litet antal ur nomenklaturens översta lager. Från den plats jag sitter har jag förmodligen och förhoppningsvis en tydligare insikt och bättre kunskap än Tollesson om turerna kring Genline och SVAR och kan därför förmedla hela den sanna historien. Frågan är dock om det tjänar någonting till? Förmodligen är han inte särskilt intresserad av det verkliga förhållandet eftersom det tycks gå ”stick i stäv” med hans förutfattade meningar. Dock dristar jag mig till ett försök.  
 
Redan 1998 försökte Genline för första gången få kontakt med SVAR för ett samarbete, och vi talar här alltså om ett samarbete – med samarbete menas här bl. a. delade kostnader och delade eventuella vinster vilket torde vara den gängse betydelsen – i hanteringen av det ”klassiska” kyrkboksmaterialet. Detta avvisades kategoriskt av den på den tiden ansvarige chefen på SVAR med hänvisning till bl.a. den utredning om digitalisering som förelåg. Det skulle bli för dyrt, det skulle ta för lång tid och slutligen ”Det är vår affär”. Således lades locket på. Detta lämnade alltså fältet öppet för andra aktörer att ta upp tråden och med den skaparkraft och initiativförmåga, som vissa människor besitter, lösa problemet. Med hjälp av ett antal privata pengar, drivkraft och ”djävlaranamma” lyckades Genline med den uppgiften. SVAR inbjöds ånyo till en träff där stora delar av produktionslinjen presenterades och tanken från Genlines sida att få igång ett samarbete åter igen framfördes. Detta resulterade våren 2002 i en kontakt med RA och förhandlingar inleddes för att komma fram till en tänkbar lösning. Avtalsförslag utväxlades och sedan, plötsligt, lades munkavle på RA:s förhandlare och saken dog tvärt. Genline har alltid varit och är fortfarande öppen för dialog, vilket kanske kan vara till glädje för våra kunder (forskare) och till varnagel för andra.
Av detta kan man lära att även sådana som Tollesson borda ta reda på lite mer fakta om det egentliga skeendet innan man går till angrepp på osakliga grunder.
 
Vad beträffar Genlines VD:s, Peter Wallenskog, uttalande ”både här och där i pressen” är  Tollesson återigen ute i det blå. Vad det hela handlar om är precis det som Tollesson i slutet av sin senaste skrivning nämner nämligen brist på konkurrens. Genline hävdar att det ska finnas konkurrens, fast med den skillnaden att vi förordar lika villkor vilket inte är möjligt med det sätt på vilket SVAR tillhandahålls både skattemedel, EU-bidrag och andra subsidier för sin verksamhet, för att inte tala om tillgången på material. Nu kommer väl antagligen Tollesson dragandes med den gamla vanliga litanian om SVAR:s ”ansvar” och ”russinen i kakan” och diverse andra floskler. Men var fanns de tankarna innan Genline visade att det går att genomföra detta arbete till ett pris som ligger långt under det som den statliga utredningen kom fram till och tillika på avsevärt kortare tid?!
 
Nej Tollesson, försök att istället se lite positivt på att det fortfarande, trots Tollesson, finns privata initiativ som kan ge både arbetstillfällen och utkomst för många människor, utan bidrag från staten. Småföretagarna är landets ryggrad och behöver inte bli huggna i ryggen. Det är svårt nog ändå.
Seth Lund
Genline AB

2004-01-15, 18:12
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ujujuj... Tala om litania och floskler! J
 
Jag ska be att få återkomma när jag har hunnit att reda ut Lunds argumentation. Tiden ska ju räcka till lite annat än Genline också...
 
Under tiden kan jag ju alltid hänvisa till vad jag har skrivit tidigare i den här diskussionen, så att övriga läsare själva kan se om Lund ger en korrekt bild av vad sådana som Tollesson egentligen anser om Genline och SVAR (och vad som är bäst för forskarna) - eller om han möjligen borde följa sitt eget råd och ta reda på lite mer fakta om det egentliga skeendet innan han går till angrepp på osakliga grunder...
 
Bl.a. skrev jag så här den 12/12 2003 kl. 20.52:
 
Jag hoppas att mitt inlägg kl. 13.37 förklarar vad jag är ute efter. Annars kommer här en liten sammanfattning:  
 
Jag är inte fientligt inställd till Genline; de förtjänar all heder av sitt initiativ att publicera kyrkoböckerna på internet. (Att de sedan också förtjänar en del kritik för hur de sköter det hela är en annan sak.) Och det är utmärkt att Förbundet har förhandlat fram rabatter för medlemmarna och ger de icke överdrivet släktforskningskunniga på Genline goda råd - men det är orimligt att ett privat företag ska få monopol på publicering av allmänna handlingar bara för att de råkade publicera dem först.  
 
Jag är heller inte någon fanatisk SVAR-supporter. Även SVAR har jag kritiserat när det har varit befogat - men SVAR är en förutsättning för att vi över huvud taget ska ha ens en teoretisk möjlighet att få avgiftsfri internetpublicering. Då kan vi inte låta SVAR dö svältdöden innan vi har nått dit.  
 
Jag vill inte att någon (SVAR, Genline eller någon annan) ska ha monopol för att andra förbjuds att publicera allmänna handlingar. Låt den som vill publicera det man vill - även den myndighet som faktiskt har det som sin uppgift...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-01-15, 18:30
Svar #6

Roger Johansson

*vrider sig i skratt*
 
Mycket ska man höra innan öronen trillar av! Jag vet att jag inte BORDE gå i svaromål här, men den sortens partsinlaga som Seth Lundh framför här ovan är väl huvudet som INGET TIDIGARE inlägg ett bevis för varför en del av oss har svårt för genline?
 
Bara några punkter:
 
1. Bara för att man inte gillar Genline AB i Svea Rike så måste man inte vara Stalinistisk Kommunist och motståndare till privata företag. Var det någon som sa guilt by association?
 
3. Att kräva saker och ting som kund är inte att sätta kniven i ryggen på någon. I dessa dagar är detta dessutom ett SÄRDELES illa valt uttryck...
 
2. Vad hände med Kunden har alltid rätt?
 
Jag tyckte (fram till nyss) att det var bra att genline äntligen börjat svara på frågor, men om de ska komma med den här sortens grova förolämpningar och beskyllningar rakt ur det blå bara för att det finns människor här som inte tycker Genline är Guds gåva till mänskligheten så tycker i alla fall jag att de kan stänga igen truten och gräva ner sig!
 
Detta sista uttryck kommer uppröra ännu mer, jag vet, men om man får skriva som Seth gör i hela första stycket i hans inlägg så måste han få stå ut med att bli ombedd hålla truten också!
 
Upprörda hälsningar
Roger,
inte kommunist, inte hatare av alla privata företag men däremot ifrågasättande av en del av Genlines företagskultur...

2004-01-15, 18:49
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Peter Anbytarvärd! Jag vill bara be dig att inte radera eller ändra i Seth Lunds inlägg ovan (kl. 16.04) - även om han eventuellt skulle få kalla fötter och vilja förstöra bevisen av sin förmodligen straffbara ärekränkning (bevisen är f.ö. ändå sparade...). Det är bara bra att hela Släktforskarsverige (inkl. de som funderar på att bli kunder) får se vad man riskerar att råka ut för om man dristar sig att framföra synpunkter som inte uppskattas av Genline!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-01-15, 22:30
Svar #8

Ninni Berg

Vilken nivå vill man att samtal ska föras...??
Sandlådenivån med ett gäng pojkar...??
Synpunkter skall alltid kunna ges och tas... är man då än mer medveten om hur och vad det innebär är konstruktiva förslag alltid spännande och posetiva oavsett från vem de kommer....
 
Alla vet hur tufft det är i företagsvärlden, speciellt om man har staten som konkurent....
...där finanser sköts på ett sätt som skulle få vilket företag som helst i Sverige att gå i konkurs...
...så när Ni slagits färdigt... kom med visionerna om hur det ska bli och hur det ska se ut i framtiden för alla som vill släktforska med hjälp av internet....
 
Tanken är väl ändå större än att hålla på och hota varandra med straffbara ärekräkningar
Vuxna människor..???....
 
men....jag vet att det alltid finns människor som älskar att starta debatter och då med utgångspunkt från någon känsla av att man blivit kränkt......
....vill man inte mer med livet än ha koflikter och sitt namn i kyrkboken så fortsätt så....
...valet är alltid ditt
...som jag brukar säga.....lyft blicken och se vilka möjligheter och glädjeämnen det finns i livet!
Använd det klokt-livet alltså....!!
Tackar för ordet!!
 
Ninni

2004-01-15, 22:57
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Åter igen (för vilken gång i ordningen i Anbytarforum?) ett inlägg från någon som yrvaket snubblar in i en diskussion och kastar påståenden och kommentarer omkring sig - till synes utan att ha en aaaning om vad diskussionen handlar om eller vad den ene eller andre har sagt tidigare...
 
Vilka konstruktiva förslag och visioner tillförs diskussionen av slikt bludder? Såvida nu inte skribenten älskar att starta debatter...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-01-15, 22:58
Svar #10

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

För att inte tekniska frågor om uppkoppling och liknande skall drunkna i floden av 'allmänt' (lär väl inte bli mindre nu) så skall jag lägga upp en särskild underrubrik för detta och flytta över en del inlägg dit imorgon..
 
Och nej - jag raderar inget här nu, men 'hålla truten' och 'gräva ner sig' kan vi klara oss utan. (Så håll Er till saken nu och lämna allt annat hemma.)

2004-01-16, 00:50
Svar #11

Mikael karlsson

Detta med länsvisa indelningen utav felaktigheter av Färdiga Län
Som jag har förstått skulle det besvaras här utav eventuella konstigheter...
Jag har inte sett ett enda svar under Göteborg och Bohuslän som kommit från Genline(<)s sida.
men jag har kanske förstått saken fel. ?

2004-01-16, 08:24
Svar #12

Irene Lundquist Svenonius

Hej,
 
Vad har hänt med den beramade sakligheten från vissa debattörer i detta forum? Jag  tycker mig se på herr Lunds inlägg att han blivit upprörd över herr Tollessons inlägg. Kanske var det i o f s droppen som fick bägaren att rinna över?
 
På detta plank dyker det då och då upp inlägg vars enda syfte är att baktala Genline, ifrågasätta deras motiv och kompetens. Men gillar man inte Genline så behöver man inte använda dem, finns inget tvång. Än bättre, vi tvingas inte betala för dem via skattsedeln heller. Så försök förtränga att de finns i så fall. Och lämna detta diskussionsforum till seriösa frågor kring Genlines utgivningstidpunkter och brister som vi som kunder vill få seriöst belysta och åtgärdade och kloka tips från släktforskarkollegor som rör problemlösning.  
 
Den här uppdelningen som verkar finnas på sina håll att gillar man SVAR så måste man vara emot Genline verkar för mig tämligen omodern. Båda har viktiga uppgifter och behövs. Kan de samarbeta vore det givetvis bäst för oss släktforskare. Statliga myndigheter borde älska när privat kapital gör det möjligt att nå ut med historiskt material till fler. För några stora anslagsökningar till SVAR lär nog inte Bosse Ringholm ha råd med.
 
Mvh
Irene Lundquist Svenonius

2004-01-16, 10:26
Svar #13

Seth Lund (Genline)

Jag tänker på intet vis gå i polemik med Tollesson i detta forum. Därtill är det alldeles för viktiga frågor som här bör ges plats. Men om Tollesson vill fortsätta sitt evinnerliga hackande är jag mer än villig, ja det faktiskt fröjdar mig, att fortsätta ”meningsutbytet” på den mailadress som finns på Genlines hemsida. Men det ger kanske inte samma publicitet för Tollesson.
Seth Lund
Genline AB

2004-01-16, 12:01
Svar #14

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det ger inte samma publicitet för denna viktiga fråga...
 
Och den frågan handlar i grund och botten inte om vare sig Genline eller SVAR, utan om den grundlagsfästa rätten att enligt offentlighetsprincipen ta del av allmänna handlingar utan avgift - vilket inte borde vara svårt att förstå för den som gör sig besväret att läsa tidigare inlägg.
 
Att jag sedan - vilket är en helt annan fråga - har kritiserat Genline för att de uppenbarligen saknar nödvändiga kunskaper om det material de hanterar (alltså kyrkoböckerna), d.v.s. den vara de säljer till sina kunder, gör måhända att Lund ser även försvaret av grundlagen som ett hackande på Genline - men Lunds eventuella problem med läsförståelsen kan jag inte göra mycket åt...
 
Men, som sagt, när jag får lite mer tid över till att ordentligt kommentera saken, så återkommer jag - antingen det fröjdar Lund eller inte...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-01-17, 00:38
Svar #15

Ninni Berg

....det är märkligt hur detta behov av att kritesera ett företag alltid tycks vara viktigare än att se värdet av dess existens....
 
.....än märkligare är det att detta behov av kritik alltid tycks komma från en och samma håla..
 
 
Ninni

2004-01-17, 00:44
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är tydligen si och så med läskunnigheten på sina håll...
 
Och hur var det nu den första meningen löd i inlägget den 15/1 kl. 22.30?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-01-17, 01:21
Svar #17

Stefan Lejon

Snälla Ninni Berg!
 
Alla vettiga människor delar dina synpunkter, men
gör inte samma fel som jag, och en del andra,  
tidigare har gjort. Det bästa sättet att bemöta
dylika element är att INTE bemöta dem. Utan
bränsle stannar motorn, som bekant!!

2004-01-17, 10:56
Svar #18

Mikael karlsson

O så vart Gnällspiken o motvalsarn Stefan Lejon igång som tycker det är livsfarligt med kritik men bara älskar o gå in i diskussionerna och läsa dem ändå...och till och med svarar ibland.
låter ju sunt?
fast jag tror alldrig han haft något vettigt o komma med...
Som är livrädd för all kritik som finns..
Skulle alla tänka så så hadde vi levt på Stenåldern ännu.

2004-01-17, 11:14
Svar #19

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Stefan Lejon har naturligtvis helt rätt!
 
Det bästa sättet att bemöta dylika element är att INTE bemöta dem. Utan bränsle stannar motorn, som bekant!!
 
Så i fortsättningen ska jag (åtminstone försöka att) inte bemöta element som
 
? kommenterar en diskussion utan att ha läst igenom den så att man vet vad den egentligen handlar om och vad de olika skribenterna har sagt tidigare;
 
? förvränger andras åsikter och sedan bespottar och förtalar dem för de åsikter man själv har pådyvlat dem;
 
? enfaldigt uppmanar alla att aldrig kritisera något, utan att i stället vara positiv och finna sig i allt;
 
? i diskussion efter diskussion ber folk att hålla käft, utan att själv ha något att säga i sakfrågan.
 
Tack för ditt goda råd, Stefan Lejon, vettigast av alla vettiga människor!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-01-17, 12:11
Svar #20

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Vill ni fortsätta denna debatt (som fr.o.m 17/1 00.38 inte berör Genline) så får det snart bli under Anbytarforum: Övriga ämnen: Urladdningar - valet är fritt..

2004-01-17, 12:14
Svar #21

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och jag har som synes gjort mitt val...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-01-27, 12:22
Svar #22

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Malmöhus och Kristianstad län är nu tillgängliga enligt Genlines hemsida med tillägget En viss eftersläpning av filmleveranser kan dock fortfarande förekomma.
 
Jag saknar hela Limhamns församling. Tillhör den eftersläpningen ?
När beräknas den komma ?
 
MVH/Kennet

2004-01-27, 13:05
Svar #23

Joakim Bång

Kennet,
 
Limhamn blev en egen församling först 1902, innan dess var det en del av Hyllie församling. Så det är där du hittar Limhamn fram tills dess.
 
mvh
Joakim

2004-01-27, 13:16
Svar #24

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Stort tack Joakim !
 
Får lära mig att läsa på bättre !
Blev denna gång lurad av Eskilstorp Utflyttningslängd 1856 som angav Limhamn som destination. Tog för givet att det var en församling som menades.
 
MVH / Kennet

2004-02-04, 15:08
Svar #25

Utloggad Holger Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 16:18
    • Visa profil
Det här är första gången jag deltar i debatten om Genline, jag har läst ordningsreglerna, särskilt avsnittet ”Var alltid artig och vänlig” och jag skall försöka följa dem. Att jag inte tidigare deltagit i debatten, beror inte på att jag saknar erfarenhet av eller synpunkter på företaget. Eftersom jag har praktiskt taget alla anor samlade i de två län som först blev tillgängliga, har jag haft ett obrutet abonnemang sedan möjligheten öppnades och jag har haft många kontakter med företaget. Jag skulle kunna berätta mycket, men är medveten om att jag måste begränsa mig.
För att undvika varje missförstånd när det gäller min syn på ”Kyrkböcker på nätet” vill jag från början framhålla, att jag tycker projektet är en fantastisk tillgång för oss släktforskare. Att vid sin egen dator, på några ögonblick, kunna förflytta sig mellan olika kyrkböcker, mellan olika församlingar och mellan olika län, är för mig - och säkert också för många andra - en dröm som har gått i uppfyllelse. Men den här drömmen kan lätt övergå i mardröm, när man upptäcker att den volym som man skall förflytta sig till saknas, inte på grund av att den inte finns utan på grund av underlåtenhetssynder hos den som tillhandahåller tjänsten. Eller att volymerna ligger i en svåröverskådlig blandning, ja till och med i fel församling. Då måste man ha rätt, både att få framföra kritik och att snabbt få bristerna åtgärdade. Här har Genline gjort misstaget att satsa allt på kvantitet på bekostnad av kvalitet.
Jag upptäckte snart, att mikrofilmade kyrkböcker efter 1860 ersattes med SCB-utdrag. Jag påpekade att detta stred mot löftet på den egna hemsidan, om att tillhandahålla allt mikrofilmat kyrkboksmaterial fram till omkring sekelskiftet. Genline å sin sida hävdade att det inte fanns annat än SCB-utdrag för den aktuella tiden.  Vi hade många meningsutbyten via mail men företaget framhärdade i sitt påstående. Jag tyckte måttet var rågat, då man även på sin hemsida, beklagade att man inte kunde tillhandahålla annat än SCB-utdrag! Skälet var att inte någon mikrofilmning av kyrkböckerna fanns tillgänglig och ”särskilt gäller det Östergötlands landsortsförsamlingar.” I ännu ett mail till företaget påpekade jag, att jag i mer än tio års tid, hade forskat på just Östergötlands landsortsförsamlingar med hjälp av mikrofilmat materiel, bland annat vid Landsarkivet i Vadstena. Mina formuleringar hade nog inte uppfyllt ovannämnda ordningsregler för bublicering i Anbytarforum, men jag tycker fortfarande att min upprördhet var befogad. Resultatet blev att jag blev uppringd av en företrädare för företaget, som inledningsvis vidhöll tidigare ståndpunkter. Efter ett mycket långt samtal kom erkännandet att jag hade rätt och jag utlovades ”full upprättelse”, vilket jag tolkade som att man på sin hemsida skulle klarlägga hur det verkligen förhöll sig. Något sådant klarläggande har aldrig kommit!
Under hela tiden fram till början av 2002, sände jag regelbundet in rapporter till Genline om saknade kyrkoboksvolymer, det blev ganska många. Jag blev hela tiden vänligt bemött, man tackade för hjälpen och försäkrade att man satte stort värde på att få hjälp med att upptäcka brister i databasen. I samtliga fall gjordes kompletteringar. Låt vara att det kunde ta 2-3 månader, men de saknade volymerna kom så småningom på plats. Men från årsskiftet 2002-2003 skedde en markant atitydförändring. Den 11 februari 2002 sände jag följande mail till Genline:
Hej!
Jag påpekade för länge sedan min iakttagelse, att ett stort antal församlingar saknade flyttningslängder för tiden efter 1860. Jag trodde då att ni skulle göra en inventering och en komplettering, men det var tydligen att tro för mycket om Genlines tillmötesgående mot sina kunder. Om ni kunde föreställa er, hur mycket tid som går åt för att sitta och leta igenom flera hundra sidor i otydliga husförhörslängder efter inflyttade personer, i stället för att ha en anvisning från flyttlängden. Jag kan försäkra, att er brist på omsorg om kunderna inte är någon bra PR! Men det verkar som det inte spelar någon roll, så länge ni är ensamma på marknaden.
Det här är den senaste tidens upptäckter av saknade flyttningslängder:  
Borg 1873-1894, Fornåsa 1872-1896, Gårdeby 1869-1894, Kvillinge 1875-1889, Lönneberga 1883-1895, Risinge 1871-1895, Skedevi 1873-1896, Västra Husby 1861-1894, Åtvid 1876-1894, och Örtomta 1812-1869.
Med undantag av Lönneberga, rör det sig enbart om Östergötlands län, beroende på att det har varit uteslutande där som jag har forskat den senaste tiden. Hur det ser ut i övriga ”färdiga” län har jag ingen aning om.
Med trots allt vänliga hälsningar
Holger Andersson
 
Och bara 8 dagar senare fick jag följande svar:
 
Hej!
Vi på Genline använder oss av de listor Riksarkivet förser oss med vid beställning av filmer för respektive län. Vi kan alltså inte gissa oss till om det finns fler böcker än de som finns noterade i dessa listor. Vid en genomgång, baserad på de klagomål vi fått av dig, finner jag att ingen av dessa längder finns upptagna i det materialet.
Om det är så att Riksarkivet medvetet undanhåller oss material, vilket naturligtvis inte är fallet, beklagar vi naturligtvis detta men har egentligen ingen anledning att tvivla på att uppgifterna vi får från RA är riktiga.Vad orsaken är till att dessa volymer saknas kan vi bara spekulera i men kanske fanns de inte tillgängliga då fotograferingen av kyrkböckerna pågick. Vi vill självfallet att materialet ska vara så komplett som möjligt men har ingen möjlighet att själva leta i RA:s gömmor efter filmer som ”eventuellt” finns, utan får helt lita till RA:s vederhäftighet.
Jag har äran teckna
Med Utmärkt Högaktning
Seth Lund
Genline AB
 
Och på detta svarade jag:
 
Hej!
Tack för svaret på mitt senaste påpekande om saknade kyrkoboksvolymer. Nej jag tror naturligtvis inte, att ni kan gissa er till om det finns flera volymer och inte heller att ni har möjlighet att ”leta i RA:s gömmor efter filmer som eventuellt finns”. Det kan inte jag heller. Men lika fullt vet jag, att de här volymerna finns och att de har funnits länge. Jag använder mig av det mycket enkla knepet att jämföra med SVARs katalog! Det kanske kunde vara någonting för Genline att ta efter? Och om det nu vore så, att de volymer som saknas i Genlines databas inte fanns, hur kan det då komma sig, att de många volymer som jag tidigare har anmält saknade, efter en tid har funnits i databasen? Var har ni då fått dom ifrån, om de inte har funnits på RA?
Med vänlig hälsning
Holger Andersson
 
Det här var vår sista skriftväxling i ämnet saknade kyrkboksvolymer, mitt sista mail föranledde inget svar från Genline! Och de ovannämnda kyrkboksvolymerna saknas fortfarande idag, nästan på dagen ett år senare! Svaret från Genline är som synes undertecknat av Seth Lund och det var första gången jag sett det namnet. Jag märkte ju den förändrade tonen i det sista svaret, i jämförelse med tidigare svar om saknade kyrkboksvolymer och drog slutsatsen att det här var en ny medarbetare, som kanske inte riktigt hade förstått att han hade kontakt med kunder som företaget är starkt beroende av. Men när jag nu läser hans inlägg i den pågående debatten är det alldeles tydligt, att den arroganta ton han använde i svaret till mig, ingalunda har mildrats under det år som gått - snarare tvärt om. Och om det dessutom speglar en helt förändrad attityd från hela företagets sida, är det bara att beklaga.  
I ett svar till Inga-Lill Johansson angående saknade kyrkboksvolymer den 8 januari i år skriver Seth Lund följande: ” Eftersom de listor vi hittills har fått av RA och de listor som RA själva har inte helt stämmer överens kan det förekomma rullar som alltså inte ingår i vår förteckning men som finns i deras arkiv. Vi har tidigare försökt att få tillgång till samma material men inte lyckats. Det krävs alltså andra, även externa, källor för att ta reda på om det finns mer material. Detta kräver dock att någon påpekar detta för oss så vi kan göra mera djupgående undersökningar. Konsensus är alltså att det k a n dyka upp mer material än det vi i god tro har publicerat som varandes färdigt.”
Det är häpnadsväckande att Seth Lund kallar det ”god tro” att bara godta vad RA tillhandahåller utan den enklaste kontroll och i stället överlåta åt ”externa källor” - sina kunder - att finna bristerna. Allra sist en fråga till Seth Lund. Vilka ”djupgående undersökningar” har gjorts för att finna de 10 kyrkboksvolymer som jag anmälde som saknade för ett år sedan och så sent som i går fortfarande saknades i databasen? När kommer de att ”dyka upp”?
Mvh
Holger Andersson

2004-02-04, 18:10
Svar #26

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Återigen måste jag nämna skillnaden på mikrofilm och mikrokort. Det som Genline skannar är alla mikrofilmade kyrkoarkivalier, de sk mormonfilmerna på 35 mm film. Dessa filmer har aldrig innehållit födde-vigde-döde-flyttade efter 1860. Dessa finns enbart som kompletteringsfilmningar, gjorda av landsarkiven/SVAR på 16 mm film direkt gjord för mikrokort. Så en jämförelse mellan Genline och SVAR:s katalog är i sammanhanget värdelös. Det man ska jämföra med, är de länsvisa mikrofilmskataloger som brukar finnas/fanns på biblioteken.

2004-02-04, 18:35
Svar #27

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Rätta mig nu om jag har fel, men jag har fattat det så att anledningen till att Genline uteslutande scannar in filmerna och inte korten är att de har rätt att köpa mormonfilmerna från RA, scanna dem och sprida dem(förmodligen på grund av något avtal mellan mormonerna och RA en gång i tiden, eller om det är så att det är mormonerna som har rätten till filmerna) medan man inte kan köpa de filmer/kort som SVAR framställt själva eftersom SVAR inte tillåter detta.

2004-02-04, 23:15
Svar #28

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I anslutning till ovannämnda inlägg av Daniel Berglund vil jag ställa frågor som egentligen berör SVAR, men ändå har relevans i sammanhanget.
 
Varför tillåter inte SVAR att digital scanning av mikrofich? görs? Bildmaterialet i sig är offentliga handlingar. Gäller upphovsmannaskap verkligen på just dessa arkivfotografier? Bilderna är ju ingalunda unika eftersom motivet faktiskt är offentligt och knappast arrangerat för det speciella mikrofich?fotografiet. Kan någon utveckla detta.  
 
vänligen,
Niclas

2004-02-05, 22:12
Svar #29

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Om det intresserar någon.. så här flitiga har Genline varit vid scannern under senaste månaden:
 
Sekvenser:
Blekinge  423
Göteborg Och Bohus  -11
Halland   1393
Jönköping   18
Kristianstad   489
Malmöhus   124
Skaraborg   11
Älvsborg   24
 
Församlingar:
Blekinge 20
Halland  65
Kristianstad  2
Skaraborg  1
 
Summa 88 nya (påbörjade) församlingar och 2471 nya sekvenser.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna