ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-11  (läst 1356 gånger)

2003-12-10, 01:46
läst 1356 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En viktig sak är Genlines förteckningar, som förekommer i diskussionen Ordet är fritt!: Kvalitet i Släktforskningen, nr 1 just nu.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-12-10, 09:37
Svar #1

Stefan Lejon

Jag tar mig friheten att tycka att Genline är det
överlägset främsta redskapet vad gäller släkt-
forskning. Visst saknas det fortfarande mycket,
men det spelar väl mindre roll. Förr eller senare
blir det komplett, och jag njuter varje gång jag
loggar in och konstaterar att jag inte behöver
köra iväg till Landsarkivet. Inget ont om dessa,
men jag stannar hellre hemma, brygger en kopp
kaffe och sätter mig framför datorn. Om en önskad
volym saknas, så lägger jag min forskning, rela-
terad till den volymen, åt sidan, och fortsätter
sen på nån annan tråd. Om jag har några frågor
eller synpunkter, mailar jag dessa till Josefin
på Genline, och får alltid ett vänligt svar till-
baka samma dag.  
 
Att reta upp sig på sådana här saker tjänar väl
inget till? Om alla överlag vore lite mer posi-
tiva skulle säkert livet vara ännu trevligare!

2003-12-10, 10:30
Svar #2

Mikael karlsson

Ted.  
jaha så var man oförskämd ok det är möjligt jag är...
 
Är jag negativ..? möjligt jag är...
Men en Tjänst som med rabatt normalt sett kostar 2000 kr år och det saknas material ?
 
Och en och annan lucka Ted...
Det är inte en och annan lucka..
Det är massor....av saknat material..
 
Ni ger Genline på rötters sida utrymme att beklaga sig....ni står också med en annons för genline direktlänk. fast det är så grova felaktigheter...
 
Du attackerar mig som enskild istället för att hjälpa mig och andra att stöta på Genline så att  
Grusgroparna fylls igen....
 
ni talar om kvalitet men sen kan ni stödja saker som ännu inte uppfyller kvalitet eller har det man utlovar...
 
 
märkligt man är både besviken och mäkta konfunderad hur inkonsekvent saker kan bli.
 
älsningar
Den gnälliga Micke

2003-12-10, 10:58
Svar #3

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Klart att livet ska vara trevligt! Det finns alltid positiva saker att peka på, även hos Systembolaget och Skandia.  
Det gör jag kontinuerligt i mitt värv som konsumentjournalist.  
Det innebär dock inte att man ska tiga när företag inte håller vad de lovat eller inte klarar av att kommunicera med kunderna - i synnerhet inte när det förefaller som att företaget inte lägger någon större vikt vid flerårig kritik.
Än allvarligare tycker jag dock att det är när en demokratisk, ideell organisation tycks ha hamnat i säng med företaget -  eller åtminstone sitter väl ordförande på sängkanten hos Genline. Även det sistnämnda förhållandet har varit föremål för kritik och diskussion en lång tid, utan att höga vederbörande tycks bry sig.  
Med detta är det som det är, och vi har de ledare vi har valt.

2003-12-10, 11:21
Svar #4

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Dag!
 
Förbundet har ett samarbetsavtal med företaget Genline AB, därför att vi anser att det Genline gör - digitaliserar och tillgängliggör vår förnämsta källa - är av oerhörd vikt för alla våra föreningar och dess medlemmar. Sveriges Släktforskarförbund har inte hamnat i samma säng och dess ordförande sitter inte på sängkanten hos Genline.
 
Hur understår Du dig att antyda något sådant?
Upp till bevis eller ta tillbaka!
 
Ted Rosvall

2003-12-10, 11:28
Svar #5

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Essan och Micke!
 
Jag har idag kontaktat Genline för att höra efter varför Styrsö AI:1 - AI:9 fortfarande fattas.
Redan i våras, när Bohuslän var färdigt, konstaterade man att det fanns en lucka här. Den aktuella filmrullen fanns alltså helt enkelt inte med i leveransen från riksarkivet. Man beställde då ånyo just den filmrulle där detta material finns för att snarast åtgärda det hela. Filmrullen kom inte. Man har stött på vid åtminstone två tillfällen, i somras och senast för ett par veckor sedan. Filmrullen har ändå inte dykt upp. Om det är så att Riksarkivet har slarvat bort sitt exemplar, eller om det är något annat grus i maskineriet har jag ingen möjlighet att avgöra.
 
Här alltså förklaringen till att Styrsö-volymerna och säkert en hel del annat material fortfarande fattas. Genline har scannat omkring 10.000 rullar film de senaste två åren. Att en och annan rulle då slinker emellan kan beklagas, men det är samtidigt mycket lätt att förstå. Företaget har gjort flera försök att rätta till det hela - men vad skall de ta sig till när Riksarkivet inte levererar?
 
TED

2003-12-10, 11:54
Svar #6

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Hur understår jag mig?  
Jo, jag utgår ifrån att i alla demokratiska föreningar har en som står under rätt att framföra åsikter, frågor och kritik mot en förtroendevald - oavsett hur högt upp han sitter.
 
I detta fall antyder jag inget annat än vad ordföranden själv medger i sitt inlägg ovan. Det finns ett affärsavtal med just det aktuella företaget  - och det är väl inte en särskilt vågad slutsats att det är därför Ted avfärdar all kritik mot just det företaget och i stället går hårt åt enskilda medlemmar som vågar påpeka brister.  
 
Att Ted nu ger sken av att bli förvånad, till och med uppbragt, är märkligt med tanke på att diskussionen om Genline förekommit med så oerhört många inlägg - läs gärna dem!  
Ett av inläggen i fjol kom från mig, och tycks tyvärr fortfarande vara aktuellt. Så här skrev jag då:
------------------
Ted!  
Om du funderar på saken så inser du nog att ett avtal med ett enskilt bolag onekligen är en form av ställningstagande. I alla fall inser alla som läst Förbundsrötter att du tar ställning mycket tydligt när du skriver att man måste stödja Genline.  
Det är möjligt att du anser dig ha goda skäl att gilla just detta bolag och ogilla andra bolag, föreningar och myndigheter. Men det blir ändå ett märkligt ställningstagande av en stor, ideell riksorganisation.  
Eftersom du inte alls ser problemet så inser jag det meningslösa i att påpeka det igen.  
------------------------
För säkerhets skull: att dela säng har inget med sex att göra, utan syftar på att man har gemensamma intressen/affärer. Min formulering om att Ted sitter på sängkanten var alltså snarast ett understatement, med tanke på att Ted bekräftar att han fortfarande har ett avtal och dessutom uppenbarligen mycket täta kontakter.  
 
mvh/Dag

2003-12-10, 12:34
Svar #7

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Dag!
 
Jag har inte något avtal med Genline. Däremot har Sveriges Släktforskarförbund ett sådant, därför att dess styrelse har ansett att det har varit värdefullt att finnas med i utvecklingen av en ny sorts tillgänglighet. Om detta är att dela säng med ett enskilt bolag, så är vi således skyldiga. Jag tror dock att nyttjarna, Sveriges släktforskare, uppskattar att vi försöker vara aktiva, engagerade och kreativa, snarare än att sitta bredvid och titta på.  
 
Täta kontakter är ett annat intressant begrepp. I vårt samarbetsavtal ingår att vi skall informera varandra om vad som händer och sker, vilket Genline brukar göra en eller ett par gånger i månaden. Det kan vara statusrapporter kring hur långt man har kommit med olika län, det kan vara frågor om våra synpunkter på eventuella kampanjer o.s.v. I gengäld försöker vi informera Genline om klagomål och önskemål från enskilda släktforskare - alltså det jag har gjort idag beträffande Styrsö - samt om kurser och konferenser och annat sådant.
 
Som Du säkert vet har förbundet också hoppat i säng med SVAR/Arkion, till och med två gånger. Först med ett avtal kring deras nätportal, som ger alla anslutna släktforskare ett oerhört mycket bättre pris på årsabonnemangen än vad som annars skulle varit fallet, sedan kring en samproduktion av Sveriges Befolkning 1890 som nu sett dagens ljus. Det senare avtalet kommer sannolikt att ge Arkion en miljonintäkt, medan förbundets intäkter blir ytterst begränsade. Har Du synpunkter även på detta avtal? Har vi för täta kontakter även med Riksarkivet? Skall vi krypa in på vårt kansli och stänga dörren?
Vad är det Du egentligen vill?
 
TED

2003-12-10, 12:59
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vad Genline ska göra om Riksarkivet inte levererar alla filmer - om det nu är på det viset, vilket jag naturligtvis inte har någon möjlighet att kontrollera själv - är att upplysa kunder och presumtiva kunder om detta!
 
Det är ju bara att jämföra det man har skannat med förteckningarna innan man påstår att ett län är färdigt! Det håller alltså inte - om man är professionell och vet vad man sysslar med - att bara säga att länet är färdigt när man har skannat de filmer man har fått, utan att kontrollera om man har fått allt!
 
Att inte kontrollera att man verkligen har fått allt man har beställt verkar f.ö. vara ett märkligt sätt att sköta ett företag - men det är ju ägarnas problem...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-12-10, 13:08
Svar #9

Siv Johansson

Hej Ted.
Jag har följt diskussionen angående Genline och kan inte låta bli ge dig Ted rätt. Förbundet har avtal med flera aktörer som är till gagn för oss släktforskare och detta är bara av godo. Vi i norrland kommer att få vänta med vårt material i flera år, men vad gör det, vi vet ju att det kommer och jag tänker inte sluta forska bara för att jag måste använda microkorten, dom fyller en viktig funktion dom också. Stå på dig Ted.
Hälsningar Siv

2003-12-10, 13:24
Svar #10

Jan-Erik Necander (Nicke)

Hejsan alla!
Att hela tiden klaga på att det saknas det och det är som jag ser det lite löjligt. Kanske Genline istället skulle väntat med att lägga ut det de hade scannat tills dess att allt material varit färdigt. Hur hade det då låtit? Varför lägger inte Genline ut det dom harklart!
Jag tycker att dikussionen bör städas lite och inse att det tar tid att få allt färdigt.
Alla kommer säkerligen att bli nöjda till slut och alla de eventuella rullar som inte blivit scannade p.g.a. att de hamnat mellan stolarna kommer säkert fram de också.
Ge Genline ytterligare tid allt kan inte bli färdigt på en gång.
Har själv inget avtal ännu på tjänsten men däremot varit inne och testat den och jag är förvånad över hur bra materialet ser ut på skärmen.

2003-12-10, 13:24
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Självklart ska man publicera det som är klart, och lika självklart tar det tid att få allt klart! Vem har sagt något annat? Men man ska inte påstå att ett helt län är färdigt innan det är det! Det är falsk marknadsföring att locka till sig abonnenter som sedan upptäcker att det man utlovades inte finns! Är det också löjligt att klaga på att det saknas delar i den nyinköpta datorn?
 
F.ö. skulle det vara intressant att få läsa Förbundets avtal med Genline! Alltså inte bara allmänna ord om det, utan själva avtalet. Är det publicerat någonstans?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-12-10, 14:37
Svar #12

Mikael karlsson

Det är min åsikt som bla. Jörgen Tollesson uttrycker så mycket bättre än mig.
 
Att det handlar om falsk marknadsföring..
 
Det står på deras sida att Göteborgs och Bohuslän är klart.
Men det är det inte och Styrsö är bara ett av många exempel i Gbg och Bohuslän.
 
Det vore så enkelt på deras sida uppge att Bohuslän inte är klart då är det upp till konsumenten att avgöra om det är värt pengarna att abbonera på tjänsten..
 
 
Tycker till och med att de borde uppge på sin sida vilka volymer som saknas...
 
Och jag är inte negativ till saken som sådan tycker tvärtom det är bra med tillgänglighet via Nätet och kan till och med tänka mig betala rätt bra för mig...
 
Men kvalitet först tillgänglighet som nummer två..
 
Vill verkligen poängtera att det är INTE en och annan rulle. utan det är massor av saknade volymer.
 
Och den dåliga kvaliteten i mitt förra inlägg vad gäller stavning saknade bokstäver etc. var gratis.

2003-12-10, 14:48
Svar #13

Mikael karlsson

Samarbetsavtalet som ingåtts är undertecknad
också mycket intresserad utav att läsa.
 
Hur får jag tillgång till det ?
får hoppas det inte råder 70 års sekretess eller något i den stilen ;-)

2003-12-10, 15:06
Svar #14

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Välkommen till vårt förbundskansli så kan vi tillsammans studera avtalet mellan Sveriges Släktforskarförbund och Genline AB.
Det finns ingenting hemligt eller konstigt i detta avtal, som enbart handlar om hur våra föreningars medlemmar skall få ett bättre pris på företagets tjänster och regler och villkor för detta.
 
Däremot platsar inte förbundets avtal på Internet eller i ett diskussionsforum av detta slag.
 
Mvh
TED

2003-12-10, 16:11
Svar #15

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Ted, tack för ditt svar, som jag tycker var synnerligen välformulerat. Det förefaller av det som att du och förbundsledningen ändå tagit intryck av de tidigare diskussionerna ang Genline-samarbetet. Bra, i så fall.
 
Det som ändå är förvånande - och betydligt mer oroande - är när du kastar dig in i en diskussion om vissa konkreta problem med Genline och dess bristande information. Varför inte vidareförmedla dessa konstruktiva synpunkter till din samarbetspartner? - i stället för att avfärda all kritik med Hur skulle det vara med lite positivt tänkande, Micke!
Jag noterar dock att det inlägget från dig kom sent i går kväll, och att du nu idag ändå tar en dialog med kritikerna.
 
Vad som står i avtalets har jag personligen aldrig ifrågasatt, men nu när frågorna ändå väckts av andra tycker jag att det vore bättre att det redovisas öppet. Öppenhet är alltid bäst. Förslag: mejla det till dem som så önskar.
mvh/Dag

2003-12-10, 17:14
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Medlemmarna i Förbundets alla föreningar ska alltså behöva ta sig till kansliet i Stockholm för att vi tillsammans ska kunna studera avtalet! Varför ska jag behöva resa 50 mil - och andra ännu längre - för detta? Och varför kan man inte få studera det på egen hand?
 
Om det nu inte är några hemligheter i avtalet, varför platsar det då inte på internet? Vad i avtalet är det som inte SVAR/Arkion ska få se?
 
Jag ser fram emot att få läsa avtalet i Förbunds-Rötter!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-12-10, 18:13
Svar #17

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Jörgen,
 
Du kommer inte att få läsa avtalet i Förbundsrötter. Det finns ingenting hemligt eller farligt i avtalstexten, men ett avtal mellan två parter är just detta och inte något som skall publiceras, varken i Angeläget, i Släkthistoriskt Forum eller på Rötter. Vilken förening eller vilket företag publicerar sina avtal, vare sig det handlar om samarbete (som det gör i det här fallet) eller om ekonomiska förhållanden. Du och andra som undrar över detta avtal får gärna ringa mig så lovar jag att ytterligare förklara innehållet - men någon publicering blir det som sagt inte tal om.
 
Mvh
TED

2003-12-10, 21:06
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag misstänker inte att det finns en gravad hund som ni vill dölja. Det är bara så att hur väl man än får ett avtal förklarat för sig, så är det aldrig detsamma som att läsa det själv. Det är först när man ser varje formulering med egna ögon som man kan ta ställning till om man anser att avtalet är rätt och riktigt.
 
Ett affärsavtal offentliggörs av förklarliga skäl inte; det angår ju inga andra, särskilt inte konkurrenterna. Men ett samarbetsavtal, slutet av en ideell organisation, är en annan sak. Det finns naturligtvis inga principiella hinder mot att publicera det - och det vore inte unikt om så skedde. Självklart kan inte den ena parten ensidigt besluta om publicering, men det finns ju inget som hindrar att Förbundet och Genline kommer överens om den saken.
 
Men alldeles oavsett de enskilda formuleringarna och detaljerna i avtalet, så finns det rent principiella betänkligheter mot det mycket nära samarbetet.
 
Det är naturligtvis alldeles utmärkt om Förbundet sluter avtal om att medlemmarna får rabatt hos Genline, och som motprestation ger Genline gratis reklam genom att sprida detta erbjudande till alla släktforskare och dessutom ger Genline goda råd om hur de ska ge bästa möjliga service till kunderna. Lika utmärkt är om Förbundet genom avtal med Arkion får fram en CD med folkräkningen 1890, och för den goda sakens skull tydligen bjuder på vinsten från försäljningen. Detta är avtal som är till släktforskarnas fromma, och det är precis sådant som är Förbundets uppgift.
 
Men Förbundets ensidiga ställningstagande för Genline i tvisten med SVAR är en helt annan sak. Verkligheten är i dag denna:
 
Riksdagen har dessvärre bestämt att SVAR huvudsakligen ska vara finansierat med avgifter (och diverse projektstöd från bl.a. AMS och EU). Den största delen av avgifterna från mikrokortslånen kommer (av förklarliga skäl) från kyrkoböckerna. För varje släktforskare som går över från mikrokort till internet förlorar alltså SVAR pengar, eftersom forskarna/kunderna samtidigt går från SVAR till Genline. Då är det inte bara att säga att SVAR kan digitalisera och internetpublicera andra typer av handlingar i stället; de är helt enkelt inte lika efterfrågade, och ger därmed inte samma inkomster.
 
Om Genline har monopol på kyrkoböckerna på internet, så hotas alltså SVAR:s ekonomi, och vi riskerar därmed precis det som Bernt Bergkvist beskriver ovan (den 10/12 kl. 1.11):
 
Vi står dessutom kanske inför ett faktum där det populäraste källmatrielet finns på Internet, det andra kan bara nås via landsarkiv och liknande därför att ingen vill digitalisera det, och att skicka mikrokort i liten omfattning inte lönar sig. Vad har släktforskarrörelsen vunnit då?
 
Jag skrev då själv i en replik:
 
Det är inte SVAR som kommer att försvinna. Framtiden är naturligtvis att det arkivverk som förvarar originalvolymerna och har till myndighetsuppgift att hålla dessa allmänna handlingar tillgängliga för medborgarna enligt arkivlag och offentlighetsprincip, också är den instans som står för digitaliseringen och internetpubliceringen - om de bara får lov, utan att hotas med Konkurrensverket (!)...
 
Jag utgår alltså ifrån att alla (även riksdagspolitikerna!) till sist tar sitt förnuft till fånga.
 
Det Förbundet nu borde göra är naturligtvis att i handling (där så är möjligt och önskvärt) och ord stödja alla projekt som bidrar till att sprida släktforskningshandlingar via internet - och inte ensidigt ta ställning för ett privat företag som vill ha monopol på sitt affärsområde.
 
Och om Genline och SVAR mot förmodan skulle komma överens om att dela upp marknaden mellan sig, så vore en sådan kartellbildning definitivt en sak för Konkurrensverket - och sådana olagligheter bör Förbundet, åtminstone av ren självbevarelsedrift, avstå från att bidra till!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-12-10, 22:48
Svar #19

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Det kan knappast sägas att förbundet ensidigt tar ställning för Genline. Satsningen på 1890 kan också sägas vara en satsning på SVAR, eftersom Arkion numera är en del av just SVAR. Det handlar om mycket stora pengar som förbundet på detta sätt hjälper till att förmedla till SVAR. Något sådant pengaflöde visavi Genline kan inte uppvisas, även om förbundet i våras beslutade att skänka årsabonnemang till våra medlemsföreningar i det s.k. bonuspaketet.
 
Förbundet har absolut ingenting emot att SVAR på allvar tar itu med scanning och ett modernt tillgängliggörande av för släktforskarna viktiga arkivserier. Det vi vänder oss emot är dubbelarbete. Kartellbildning eller inte så är det orimligt att göra samma arbete två gånger, när det finns så oerhört mycket annat material som behöver scannas.
 
Samarbete är ett vackrare ord för kartellbildning, och samarbete är det vi hela tiden har rekommenderat när det gäller digitaliseringen av frekvent källmaterial. Jag tror inte att konsumentombudsmannen skulle bli särskilt upprörd om SVAR och Genline skulle hitta fram till samarbetsformer som förhindrar dubbelarbete till förmån för ett mer spritt scannande.
 
Mvh
TED

2003-12-10, 22:53
Svar #20

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Jörgen,
 
PS:  Du skriver:
 
Det Förbundet nu borde göra är naturligtvis att i handling (där så är möjligt och önskvärt) och ord stödja alla projekt som bidrar till att sprida släktforskningshandlingar via internet
 
Just detta är också förbundsledningens inställning. Vi har bl.a. nyligen inlett ett samarbete med Stockholms Stadsarkiv för att påskynda framtagandet av ytterligare en stadsdels-CD (Kungsholmen).  
 
Om SVAR, Microscan eller någon annan aktör hör av sig är vi givetvis villiga och intresserade av att diskutera olika samarbetsprojekt även med dem.
 
TED

2003-12-10, 22:58
Svar #21

Mikael karlsson

Märkligt är det att inte du Ted ser problemet  
med att det saknas en massa volymer fast man påstår att något är klart..
 
Problemet gäller inte mig själv, jag vet ju vad jag kan förvänta mig numera.
 
Men en person låt ta ett exempel en nybörjare börjar med detta kanske en pensionär med dålig pension som här ser sin chans att slippa resor till landsarkiv bibliotek etc..
 
Men det visar sig rätt snart för personen att den fastnar överallt för att inte utlovat material finnes..
 
Eller kanske ännu värre som jag ser det en person i min ålder 30 som om jag får gissa nybörjare kan tänka mig jag hör till den yngre skaran..
Dessa kanske ger upp detta med historia för alltid
att allt bara blir en obehaglig historia som personen inte befattar sig med tång mera..
 
 
Är inte det att bita sig i svansen.
 
I mitt fall Ted försöker du tona ner saken utan dess like med att säga En och annan Rulle
 
Och köra med att allt nytt har problem.  
Men detta är så grundläggande minimikrav i min värld.
 
Sen jag är inte ute efter att som du gjorde kolla upp var Styrsö:s hf längder är..
Du borde verka för det stora hela..
 
Tycker du istället borde be Genline om listan
om de nu för någon på saknat / felaktigt material
 
och att de redovisar de som saknas på sin hemsida.
 
Jag tycker till och med det är allvarligt att du så ensidigt tar ett parti för ett företag endast för att ni har ett samarbetsavtal...
 
Hälsningar
Micke

2003-12-10, 23:07
Svar #22

Mikael karlsson

Rörande samarbetsavtalet så har jag 45 mil.
För att komma upp och hälsa på dig och få läsa  
avtalet.
 
Du svarar till Jörgen när han påpekar avståndet att han kan ringa dig...
 
Men jag vill se det skriftligt...
 
Tycker för övrigt att släktforskarförbundet när de tecknar div avtal att de redovisas öppet så att alla kan läsa. Att de ni tecknar avtal med blir medvetna om det.
 
Jag antar att Släktforskarförbundet verkar för offentlighetsprincip .
 
och förväntar mig att släktforskarförbundet börjar ta iniativ till att visa gott föredömme.
 
ps. jag har kvalitetsutredningen i ganska färskt minne, innan ni släppte det..
 
Hälsningar
Micke

2003-12-10, 23:12
Svar #23

Stefan Lejon

Knappast troligt att bristerna i Genlines
material skulle skrämma bort någon nybörjare, men
låt oss för guds skull hoppas att de inte läser
trådar som denna, vars enda syfte är att kasta
skit på allt och alla! Ni har aldrig funderat på
att prova en givande hobby istället? Jag kan re-
kommendera släktforskning!!

2003-12-10, 23:24
Svar #24

Mikael karlsson

Nej kritik av något som inte uppfylller krav,
skall absolut inte diskuteras ..
Eller Stefan ?
 
Eller påstår du jag har fel om de saknade volymerna ?
 
Eller vari ligger skiten om du nu räknade in minna inlägg till att slänga skit ?
 
 
Hälsningar
Micke

2003-12-11, 00:16
Svar #25

Essan Gradhman

Mikael har alldeles rätt i att Genline borde notera vilka volymer som saknas i ett färdigt län!  
Jag har även hittat volymer där halva volymen saknas. Forts.på nästa rulle står det i slutet på filmen men fortsättningen finns inte!
Det är bättre med kvalitet än kvantitet!
 
Tidigare noterade jag allt som saknades men det blev fööör mycket så jag tröttnade.
Låna ut en SVAR-pärm till Genlines personal så ser dom vilka volymer som finns...
 
Essan

2003-12-11, 01:18
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Dubbelarbete kan det också kallas när det finns mer än en TV-kanal och mer än en dagstidning. Dubbelarbete är det också när vi har flera radiobutiker att välja mellan. O.s.v.
 
Motsatsen brukar kallas monopol. Och monopol är vad Genline vill ha på kyrkoböcker på internet - och där har man Förbundets stöd. Och det är i den tvisten mellan Genline och SVAR som jag skrev att Förbundet ensidigt tar ställning för Genline.
 
Ted, vad är din och Förbundets lösning på SVAR:s problem med ekonomin när man förlorar en stor del av inkomsterna från kyrkobokskunder som går till Genline?
 
I en debattartikel skrev nyligen Genlines VD Peter Wallenskog att det enda som verkar viktigt för SVAR är att sköta digitaliseringen själva, samarbete är man inte intresserade av.
 
Hur intresserade är då Genline själva av samarbete? Är det viktigaste för Genline att sköta internetpubliceringen själva? Eller skulle man kunna tänka sig att avstå den till SVAR, och i stället koncentrera sig på själva digitaliseringen av kyrkoböckerna, på uppdrag från SVAR?
 
Affärerna går tydligen inte så lysande för Genline. Kanske vore en sådan lösning t.o.m. en bättre affär?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-12-11, 01:38
Svar #27

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Grattis, Stefan Lejon!
 
Tänk om jag hade din förmåga till tankeläsning! Via internet dessutom - inte illa!
 
Självklart har du helt rätt: Vi som dristar oss att framföra kritiska synpunkter på Genline har naturligtvis bara  syftet att kasta skit på allt och alla!
 
Och tack för tipset om släktforskning som hobby! Det låter mycket intressant. Hur kommer man igång med det? Har du några bra tips till en nybörjare?
 
Allvarligt talat: Om alla hade haft din inställning (och det är inte första gången du framför den) att tiga och finna sig i allt - hur stor tror du då sannolikheten är att det kungliga enväldet, rådbråkning och andra trevligheter vore avskaffade vid det här laget?
 
(För undvikande av missförstånd - som så lätt kan uppstå i detta forum - bör kanske påpekas att jag inte jämför Genline med rådbråkning, även om de rådbråkar sanningen i sin reklam... J)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-12-11, 07:40
Svar #28

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Jörgen skriver:
 
Ted, vad är din och Förbundets lösning på SVAR:s problem med ekonomin när man förlorar en stor del av inkomsterna från kyrkobokskunder som går till Genline?
 
Lösningen är, att SVAR koncentrerar sig på 1900-talsmaterialet (c1895-1991) där man åtminstone fram till 70-årsgränsen bör kunna producera CD-skivor (om det nu inte skulle gå via Internet p.g.a. Personuppgiftslagen) församlingsvis eller på annat lämpligt sätt. Det här är ett mycket attraktivt material som, rätt framtaget och marknadsfört och med rätt prislapp, skulle dels ge en helt ny tillgänglighet för det moderna materialet och dels ge SVAR en välbehövlig ny intäktskälla.
 
En sådan uppdelning av källmaterialet skulle skapa en maximal tillgänglighet för släktforskarnas viktigaste källmaterial. Det skulle också skapa en förutsättning för ett framtida samarbete mellan Genline och SVAR, så att forskarna i slutändan får tillgång till HELA det svenska kyrkoboksmaterialet från tidernas begynnelse till 1991.
 
I en skrivelse till Riksarkivet, alla Landsarkiven, SVAR m.fl. har förbundet föreslagit just tanken på att göra kyrkböckerna 1895-1933 tillgängliga via CD-produktion (DVD får det väl bli eftersom det blir många och stora bildfiler)
och eftersom det är SVAR som förvaltar de inscannade bilderna är det naturligt att det blir just SVAR som koncentrerar sig på denna viktiga period.
 
Mvh
 
TED

2003-12-11, 09:33
Svar #29

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Förbundet har uppenbarligen försökt att agera konstruktivt i syfte att driva på utvecklingen. Bra.
Men, som Berndt B och Jörgen T framhåller, så är det inte så enkelt att dela upp arbetsuppgifterna, dvs marknaden mellan en myndighet och ett företag. Hur länge skulle en kartell hålla? Myndigheten kan vi via politikerna påtvinga vissa uppgifter inom ett särskilt område. Ett företaget kan vi dock aldrig förbjuda att sälja vissa tjänster.
 
Om jag var ägare i Genline eller ett liknande företag skulle jag inte slå mig till ro, när jag väl blivit färdig med grundarbetet och skapat mig en hållbar marknadsposition med lönsamhet.
Såvida inte firman går i konkurs fortsätter man att expandera om möjligt. Självklart börjar man då att sälja andra tjänster till de kunder som man redan vunnit, dvs man börjar att digitalt förmedla samma bilder som myndigheten.  
Det är normalt företagsekonomiskt tänkande, och det inser man säkert i branschen. Därför kan inte parterna komma överens - om det nu skulle varit möjligt med nuvarande strikta konkurrensregler.
 
Frågorna är svåra och har politisk laddning. Förbundets vägval kan bli mycket viktigt på inte särskilt lång sikt.  
Därför rekommenderar jag Ted och förbundsledningen att fortsätta med en bred och djup diskussion kring detta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna