ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-12  (läst 1310 gånger)

2003-10-08, 13:52
läst 1310 gånger

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Var och en måste avgöra själv om det är värt pengarna eller inte. 3000 räcker för övrigt till två år. Man måste naturligtvis kolla noga vilka volymer som verkligen finns innan man tecknar något och eventuellt blir besviken - något som en del tydligen råkat ut för. När Genline säger klart betyder det alltså inte att alla, 100%, av volymerna finns.  
 
Själv har jag använt Genline i ett halvår och har bara hittat en (1) volym som saknas. Den församlingen lägger jag åt sidan tills vidare.  
 
Nu har jag väl lite tur eftersom jag sysslat med Jönköpings län. Nästa på tur är Blekinge, men där får jag vänta tills Genline blir mer färdiga. Under tiden som jag sysslar med Blekinge blir de nog klara med Skaraborg..
 
Genlines scanningshastighet verkar ligga runt en församling om dagen, så jag tror att de grovt räknat håller tidsplanen på hemsidan. Blir de försenade gör det inte mig så mycket; släktforskning är väl inget man gör för att det måste bli färdigt genast...

2003-10-08, 14:08
Svar #1

Lotta Nordin (Lotta)

Måste man verkligen vara miljonär för att betala 166:- i månaden? Det är vad årsabonnemanget (1995:-) kostar utslaget per månad om man är med i någon av Sveriges Släktforskarförbunds medlemsföreningar. För dessa 166:- har du dygnet runt och året runt tillgång till kyrkböcker från (för närvarande) 1588 församlingar (om jag räknade rätt). Allt är inte komplett ännu, och för vissa församlingar som sägs vara klara fattas en del. Men det är oerhört många kyrkoboksvolymer som finns där färdiga att forska i.
Jag anser att det är billigt för en hobby. Och det finns även andra typer av abonnemang, inte bara helår.
 
Att tycka att allt är uselt bara för att det fattas en del volymer, det tycker jag verkligen är att överdriva. Visst kan jag tycka att Genline borde upplysa på sin hemsida att det saknas volymer där det sägs vara klart, men innan man abonnerar kan och ska man ju själv se efter vad som finns.
 
Att vara tveksam till att teckna ett abonnemang för att man anser att alla tidsramar spruckit låter också märkligt. Inte heller Genlines eventuella vinster eller förluster inverkar väl på om man abonnerar eller inte, det är ju inte aktier man köper. Tecknar man ett abonnemang gör man väl det för att de församlingar man är intresserad av finns inscannade. Eller har jag totalt missuppfattat allting?

2003-10-08, 14:45
Svar #2

Mikael karlsson

Lotta, vi har haft denna diskussion förut.
 
I korthet,
Skall man veta innan man börjar släktforska ha släktforskat ut släkten innan man börjar abbonera på Genline ?
 
Det är ju det enda sätt vad jag vet som gör att man vet vilka volymer man behöver tillgå.
 
Jo om man skall bidra till allt man tycker kan vara bra så måste man väll vara miljonär, ialla fall jag..
 
De flesta abbonerar väll på tjänsten för tanken är att det skall bli lätt tillgängligare, och billigare.
 
Lotta gå in och kolla på Bohusläns Län  
Så fattas det inte en och annan volym
 
Det är mängder som saknas....
 
Sen Lotta så är det så att en och annan Volym som Genline påstår finns. finns bara till delar, typ när en Volym är uppdelad på 2 rullar så finns bara den ena..
 
Hur skall man hålla isär sådant här ?
 
var väll en sak om man betalade 166 kronor i månaden och sen kunde avbryta abbonemanget,
Men det kan man inte, har man tecknat sig för ett år så har man låst sig.

2003-10-08, 18:04
Svar #3

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Micke!
 
Jo, den här diskussionen tycks dyka upp med jämna mellanrum.  
Naturligtvis kan man inte veta innan man börjar släktforska varifrån släkten kommer. Abonnerar man då för ett helt år direkt, innan man har den minsta aning?? Om någon vet att farfar eller mormor kom ifrån en viss socken i t ex Bohuslän kan denne då vara säker på (innan han/hon börjar forska) att resten av deras led bakåt kom därifrån och inte från Norrbotten? Nej, det kan man inte, lika lite som man kan veta om dom kom ifrån en församling som finns inscannad och där det saknas vissa volymer eller där allt finns med.  
Om man som absolut nybörjare inom släktforskning, utan att veta något om sin släkt längre bakåt, ska vara 100% säker på att ha någon nytta av Genline så måste man i princip vänta med abonnemang tills alla församlingar är klara.
 
Jag skrev ”att tycka allt är uselt bara för att det fattas en del volymer , det tycker jag verkligen är att överdriva”, med det menar jag att du (och en del andra) verkar tycka att allt som finns på Genline och har med Genline att göra är uselt för att det fattas en del volymer i vissa församlingar. Och det tycker jag är att överdriva.  en och annan volym har jag inte skrivit vad jag kan se, citera mig rätt om du ska citera. Och naturligtvis tycker inte jag heller att det är bra att något saknas när man kan få uppfattningen att allt finns med.  
 
Jag är inte odelat positiv till Genline, absolut inte. Jag har flera gånger hittat just sådana volymer du skriver om, halva finns med och halva saknas.  Det händer också att sidorna på vissa ställen är scannade så att man inte kan läsa allt, t ex kolumnen med barnens namn i födelseboken. Detta har jag påpekat för Genline.
En annan sak jag kritiserat är den ”intensiv”-kurs dom ska hålla till det hutlösa priset av 8000:- för tre dagar.  
 
Om man ska bidra med pengar till allt man tycker är bra kanske man måste vara miljonär, men nu var det fråga om Genline.
 
Mvh//
Lotta

2003-10-08, 20:02
Svar #4

Mikael karlsson

Lotta, jag har inte sagt vad jag kan minnas att allt är uselt med Genline.
 
Men det är Uselt med att inte uppfylla det man utlovar. Särskilt när man tar betalt för det.
 
sen skriver du så här:
Om man som absolut nybörjare inom släktforskning, utan att veta något om sin släkt längre bakåt, ska vara 100% säker på att ha någon nytta av Genline så måste man i princip vänta med abonnemang tills alla församlingar är klara.
 
jag har förväntat mig att kunna släktforska på de led som hör hemma i Bohuslän. och de påstår ju att det är klart. mer skall man väll inte behöva ta reda på ?
 
Jag tycker också det är fel utav släktforskarförbundet att stödja denna typ utav verksamhet tills kvalitet och ärlighet förekommer  
och tills man utrett detta med olika volymbeteckningar ifrån Svar kontra Genline..
Som kommer att förvirra om inte för en själv men av evetuella efterkommande som kan tänkas ta del av tex en släktutredning..
 
I övrigt är jag positiv till ju mer som blir digitaliserat och tillgängliggjort via tex Internet.
 
Men kvalitet tack. Tar man betalt för något skall det också uppfylla det man som företag påstår...

2003-10-08, 20:03
Svar #5

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Jag tycker att man skall vara väldigt försiktig med att teckna långa abonnemang och betala i förskott, i synnerhet om man som person har begränsade ekonomiska resurser.  
 
Min slutsats är att den kraftigt neddragna takten beror på att pengarna i Genline börjar ta slut.  
 
Men om detta yppas naturligtvis inte med ett ord från Genline, utan man fortsätter glatt att sälja abonnemang i den ena kampanjen efter den andra, där människor förutom Genline-abonnemanget skall köpa böcker och teckna bredbandsabonnemang. Jag kan väl tycka att 166:-/månad inte är jättemycket pengar, men att betala 166:- varje månad för något som håller en, i sammanhanget, rätt dassig kvalitet är inte alls OK.
 
Jämför med en morgontidning som kostar ungefär lika mycket. Hur roligt är det där att hitta artiklar där slutet fattas, några sidor som inte häftats in, hänvisningar från förstasidan som inte stämmer etc?
 
Genline har hittills lockat entusiasterna. Skall man ro det hela i land krävs att man kan attrahera massorna, och då får man lov att presentera innehåll som stämmer överens, annars resonerar fler som jag och konstaterar att det här är inget för mig.
 
Det kanske allra värsta är väl ändå att Genline, förvisso utan öppen egen vilja, blockerat många andra från att digitalisera kyrkböcker. Det har till och med varit så att när man på SVAR utforskat möjligheterna att digitalisera kyrkböckerna så har man mött oerhört motstånd från männsiskor som tyckt att det är väl onödigt, det finns ju redan Genline, och de är så bra.
 
Därför vore det verkligen en katastrof för släktforskningen om det rann ut i sanden, om det blev en halvmessyr som aldrig blev färdigt för de stora massorna.
 
Bernt Bergkvist

2003-10-09, 00:20
Svar #6

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Bernt: jag har svårt att se likheten med en morgontidning. Men min tidning har varit komplett och med korrekta hänvisningar. Jag har kanske bara haft tur, eller om det är du som haft otur?
 
Om man nu i alla fall liknar Genline vid en tidning, så är ju fördelen jämfört med (hyrda/lånade) mikrokort att man kan läsa den i vilken ordning man vill och man har alltid direkt tillgång till gamla nummer. SVARs kort får man ju skicka tillbaka rätt så snart. Det blir ett annat arbetssätt och kräver annan planering. Det känns mer som att läsa tidningarna på biblioteket jämfört med att få tidningen hem i lådan. För mig uppväger lätt-tillgängligheten hos Genline de få brister jag hittills sett i materialet. Hade jag anor i Bärfendal kanske jag skulle tycka annorlunda.
 
Köpta kort från SVAR är en variant som är mer jämförbar med Genline. Jag har inte räknat på vad det skulle kosta att köpa de volymer jag behöver, men jag tror att det blir en mycket högre kostnad initialt sett. Utslaget på 10 år blir det nog samma.
 
För övrigt, vad jag förstår på diskussionen i Anbytarforum så är Genlines bilder i stort sett lika bra (eller dåliga - det är ju oftast originalmaterialet som sätter standarden) som SVARs kort. Ibland är de bättre, ibland sämre.
 
Kan heller inte inse att Genline skulle blockerat någon från att starta ett eget digitaliseringsprojekt. Det är väl fritt fram att sätta igång för den som tror på lönsamheten eller har mycket pengar över. Det finns ju de som har sådant på gång i miniformat, som bekant - se tidigare inlägg här.

2003-10-10, 16:33
Svar #7

Irene Lundquist Svenonius

Hej,
 
Jag skulle inte kunna syssla med släktforskningen utan Genline. Nu kan jag göra det på de tider jag vill och har tid.  
 
Börjar det sprida sig en oro bland oss släktforskare kring Genlines framtid så att vi slutar abonnera, då blir det en självuppfyllande profetia där vi själva som har störst nytta av Genline driver dem i graven. Det vore - milt uttryckt - obra.  
 
mvh Irene Svenonius, nöjd Genlinekund

2003-10-21, 17:24
Svar #8

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 566
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:15
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej!
 
Vill kommentera ett avsnitt i Genlines VD Peter Wallenskogs inlägg om Genline i Rötter. Där säger han att Genline har lovat alla Mac-användare att få tillgång till tjänsten. Detta kommer förmodligen att inträffa vid årsskiftet, får vi veta, samtidigt som han tillägger att detta inte ett löfte utan en målsättning. Det har man ju hört förr! Jag undrar om man skulle kunna få en REALISTISK uppgift om när Mac-anpassningen är klar och inte bara fagra löften, höll jag på att skriva, men får väl ändra mig till fagra målsättningar! Jag är rätt trött på dem vid det här laget!
 
Mvh, Maud Lindeberg
mlind

2003-10-21, 21:00
Svar #9

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Så har Peter Wallenskog från Genline lämnat mer information, vilket känns bra. Det är nog A och O i ett projekt som detta.  
 
Några saker verkar vara klart:  
Ägarna har skjutit till mer pengar och aktiekapitalet på drygt 2,7Mkr är intakt. Det är bra. Även om öppningen för en nyemission utåt tyder på att man inte vill skjuta till mer pengar om kalkylen inte visar sig stämma.  
 
Tidsplanen är förskjuten och man beräknas vara färdig halvårsskiftet 2005. Det är inte bra, men mer ärligt i alla fall. Även om nuvarande produktionstakt motsvarar ett stort antal sidor varje dag, så blir det ändå mycket tufft att hinna klart tills dess, men jag håller tummarna för er.
 
På Genlines hemsida står dock fortfarande att databasen som färdig skall innehålla 40 miljoner sidor, och fortfarande att man skall vara färdig slutet 2004...
 
Jag skall inte älta det mer, det kan ni säkert ändra i er information på hemsidan. Istället skall jag komma med något konstruktivt. Varför inte införa något av en dagbok på sidan med information om dagens händelser?
Vvilka volymer som skannats in, problem som uppstått och naturligtvis också en blänkare om problem som lösts.  
 
En kort information, men som bums ger besökaren besked om att det händer en massa saker.  
 
I övrigt så väntar jag fortfarande med att teckna abonnemang tills dess att de församlingar där mina anor levt finns med i databasen. Enligt ditt brev får jag vänta till 2005, och jag är rädd att många med mig med anor i Mellansverige också väntar.
 
Bernt Bergkvist

2003-10-22, 00:01
Svar #10

Mikael karlsson

Äntligen kom Genline och kommenterade en del Kritik.. som bland annat förekommer här på anbytarforum..
På Rötters första sida...
Men inte i Anbytarforum, som väll borde vara fallet.
 
Men jag kan inte se någonstans för var VD:n förklarar sig för missvisande kritik förutom rörande ekonomin för företaget..
 
Angånde län som tex Bohuslän som påstas vara klart men inte är det ser jag ingen förklaring på...tex.  
 
 
Det står också på eran egen sida att i år skall ni
Preliminärt vara klar med nedanstående län.
En preliminär status som inte lär kunna vara rimlig att hålla tidsplanen för...
Malmöhus län  
Kristianstads län  
Blekinge län  
Hallands län  
Dalarnas län  
Jämtlands län  
Skaraborgs län  
Västernorrlands län  
Älvsborgs län
Driver man ett företag så får man väll försöka ha korekt information så blir det väll ingen negativ kritik...Det är också upp till ett företag att bedömma marknaden intäkter mm och ha tillräckligt med anställda.

2003-10-22, 10:49
Svar #11

Essan Gradhman

Snart har ett år gått sedan jag första gången påpekade att flera husförhör i Styrsö saknas.
Trots upprepade förfrågningar och tjat har fortfarande inget hänt. Jag anser att ett färdigt län borde uppdateras genast vid påpekande om saknade kyrkböcker. Så svårt kan det väl inte vara att få köpa dessa rullar från RA.
Jag har lämnat en lång lista till Genline på felaktigheter, men endast EN församling av dessa har blivit åtgärdad.
Visst förstår jag Genlines problem, men borde det inte i första hand gälla att ett färdigt län också ÄR färdigt.
mvh
Essan

2003-10-22, 13:09
Svar #12

Mikael karlsson

När jag ser Essans?s inlägg kom det att slå mig,
 
Varför finns inte volymbeteckningarna på de  
Volymerna som saknas på hemsidan..?
så kunde det ju stå en anmärkning om varför den inte finns och när den bedöms komma..
 
så slipper man ju onödiga påstötningar angående samma volymer från flera personer...

2003-10-22, 18:02
Svar #13

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Mikael: var hittade du den preliminära informationen på Genlines hemsida? De har i så fall motstridiga uppgifter, för här:
http://www.genline.se/databasen/#production
står det en något annorlunda lista, och det står också att den gäller för i år OCH 2004, vilket inte verkar alldeles orimligt.

2003-10-22, 19:24
Svar #14

Mikael karlsson

Daniel den kopierade jag från deras hemsida,
de tog nog till sig utav kritiken och ändrade...
 
Man önskade de gjorde det angående andra saker med...tex att det på respektive församling togs med de volymer som saknas med och att det redogörs för det.

2003-10-23, 10:37
Svar #15

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Essan!
Jag väntar lika träget som Du på HFL AI:1 - A1:9 för Styrsö Socken. Efter flertalet kontakter med Genline fick jag detta mail daterat 10 oktober 2003:
 
Hej Karin,  
Ursäkta att svar har dröjt.  
Dessa filmer är beställda ånyo. Vi skall ut till Riksarkivet och hämta material i veckan, förhoppningsvis ingår dessa.
Jag lovar att återkomma så snart jag nås av nyheter i ämnet.  
Med vänliga hälsningar
Genline AB
Johan Ekström
www.genline.se
 
Så får vi se hur länge det dröjer igen...
 
Ha en bra dag!
Karin

2003-10-23, 14:22
Svar #16

Essan Gradhman

Hej Karin!
Tack för att jag fick läsa ditt mail....
Trots allt mitt tjat har inte varken Johan eller Josefine hört av sig hit, men nu får vi hoppas att det händer något snart då.
Ha det..!
Essan

2003-10-23, 15:33
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Karin och Essan och alla!
 
Den här typen av information om saknade volymer borde ju finnas läsbart någonstans. Det har ju alla glädje av, såväl vi kunder som Genline (som slipper få samma fråga tusen gånger).
 
Låt oss hoppas att det nya referensrådet kommer fram till en bra lösning. Jag har goda förhoppningar!

2003-10-24, 11:36
Svar #18

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Jag med :-)
Trevlig helg önskar
Karin

2003-11-01, 10:58
Svar #19

Utloggad Kerstin Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2011-06-16, 09:08
    • Visa profil
Hej,
 
Är det någon mer än jag som får Sidan kan inte visas vid inloggningsförsök på Genline?
 
Med vänlig hälsning
 
Kerstin Jonsson

2003-11-01, 11:19
Svar #20

Linda Larsson

Hej Kerstin!
 
Samma problem här.
 
Mvh Linda

2003-11-01, 11:20
Svar #21

Stefan Lejon

Hoppas att de åtgärdar det snart.

2003-11-01, 12:40
Svar #22

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil

2003-11-01, 19:23
Svar #23

Utloggad Lars-Göran Nipe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 686
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 19:31
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har samma problem med sidan kan inte visas.
 
Detta är ju inte så lyckat om man köpt klippkort.
 
Mvh
 
Lars-Göran Nipe

2003-11-10, 18:27
Svar #24

Stefan Lejon

Intressant artikel i dagens Helsingborgs Dagblad
där Genline går till motattack mot Arkions på-
hopp i samma tidning nyligen
 
http://tidning.hd.se/10/hd0158.htm

2003-11-10, 20:46
Svar #25

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria

2003-11-11, 00:35
Svar #26

Jan Ek (Janek)

Ser egentligen inte vad problemet är - ännu. Arkion och Genline jobbar ju med olika material idag. Dubbelarbete kan jag inte se att det är lagt upp till, med mindre det finns planer om helt andra framtida projekt som inte framgår av artiklarna.

2003-11-11, 18:03
Svar #27

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jag ser inget problem för Genline!
Arkion har digitala databaser.
Genline har inscannade mikrofilmer.
Båda presenteras på nätet.
Arkion ger dessutom ut CD-skivor med sitt material.
(har köpt o är MKT nöjd).
Vad uppfattar Genline som intrång i denna sak eftersom de måste vända sig till näringsministern och där framföra att de har svårt att hävda sig på marknaden. Jag kan inte se att det skulle vara ngt problem för Genline att bedriva sin verksamhet. Det är ju frågan om två helt skilda verksamheter.
Jan-Christer

2003-11-11, 23:49
Svar #28

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej!
 
När man har abonnemang på Forskarsalen (www.forskarsalen.ra.se) kan man önska vilken volym man vill ska scannas av alla Svars volymer,  
Detta presenteras med följande text:
 
En ny funktion har skapats i SVAR-katalogen. Det är nu möjligt att rösta fram vilka volymer/böcker som ska skannas.
Du som har abonnemang i Digitala forskarsalen kan därmed påverka vad som skall prioriteras att läggas ut i Digitala forskarsalen under 2004.
 
Genom att söka fram den volym Du skulle vilja se digitalt, klicka på knappen Rösta, så kommer Du tillsammans med övriga abonnenter att plocka fram det som är mest intressant för flertalet besökare.
 
Du får under en abonnemangsperiod en röst per volym och abonnemang.
Du har miljontals volymer att välja bland!
När den volym Du röstat på ligger klar för visning i Digitala forskarsalen kommer vi att sända Dig en e-post till den adress Du angivit till oss.
 
Ta chansen att påverka materialet i Digitala forskarsalen.
 
Detta måste väl innebära att man konkurrerar med Genline?
 
Hälsningar
 
Ingela Utterström

2003-11-12, 06:31
Svar #29

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Ingela
Det var Arkion som Genline ondgjorde sig över att de skulle ha gått in på deras område.
Om du har varit inne på Digitala Forskarsalen, så skulle du sett vad de har för material där. Inte är det mkt från kyrkoarkiven ( det som finns är i form av register, och hur konkurrerar det med Genline?). Om det nu skall talas om att Genline har så stor konkurrens, varför nämner de inte Microscan? Det kanske beror på att Microscan också är ett privat företag, samt att de har en högre läsbarhet. De har omfotograferat böckerna digitalt och lagt in materialet på CD-skivor. Jämför man mellan mikrofilm, Genline kontra Microscan är det frågan om en mkt högre läsbarhet för Microscans material. Samma sak gäller för inscannat material på Digitala Forskarsalen. Här är det frågan om nyscanning/fotografering med dagens teknik. Genline scannar in mormonfilmen från 1950-talet, med mkt stor snabbhet och stor geografisk täckning. Om du läser vad du citerar ang inscanning antal volymer på Digitala Databasen, så kommer man ju inte upp i närheten av vad Genline scannar in. Läsbarhet är en annan historia. Om det nu skulle vara ett konkurrensförhållande, så är det väl genom läsbarhet och tillgänglighet som Digitala Forskarsalen och Microscan ligger före genom att använda modernare teknik. Digitalkamera samt inscanning orginalhandlingar. Mormonfilmen är 50 år gammal och de flesta av oss vet nog vilka brister det är i den. Detta märks om jämförelse görs mellan dåtida fotografering och nutida digital. Jag har själv fotograferat drygt 2000 bilder på arkiv med högupplösande digitalkamerera, så nog är det skillnad.
Man bör nog skilja mellan äpplen o päron, det är inte frågan om någon konkurrens utan mer fråga om en komplettering samt en möjlighet att få fram fotografering/scanning av volymer som är mkt svårlästa eller ej tidigare fotograferade. Jag hoppas att jag inte konkurrerade med Genline när jag fotograferade sockenstämmeprotokoll och kyrkoräkenskaper, som var ofotograferade.
Jan-Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna