ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-08  (läst 1987 gånger)

2003-08-27, 19:30
läst 1987 gånger

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
:-)
ja så måste det vara!
 
/Nina

2003-08-28, 13:09
Svar #1

Utloggad Thomas Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-31, 21:38
    • Visa profil
Nå, allt som finns i listan går inte att hämta hem (pröva t.ex. med Munkarps husförhörslängder efter 1863). Det är kanske så omräkningen går till, att den ska stämma med verkligheten.

2003-08-28, 15:09
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Låt oss nu vara lite positiva och glada!

2003-08-28, 22:34
Svar #3

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nu är räknaren tillbaka på 6450404 sidor! Tror de får lite fel på indexet ibland. Det kan ju vara något sådant som ligger bakom Munkarps försvunna volymer, men Genline är säkert tacksamma för ett litet email om saken, tillsammans med klockslag och felkod.
 
Hmm.. låter som runt 15000 sidor om dagen förresten. Det är 30 tjocka luntor, eller, mellan tummen och pekfingret, en församling om dagen. Hyfsad fart...

2003-08-28, 22:51
Svar #4

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej
Jag har mailat dem med en liten undran bara :-)
 
mvh Nina

2003-08-29, 09:27
Svar #5

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Och nu har jag fått svar.  
Vi har i dagarna bytt en server som inte var riktigt uppdaterad.  
Nu stämmer dock siffrorna igen.
Så var det med den saken ;-)
 
Mvh Nina

2003-09-07, 13:29
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Inte bara Svenska kyrkböcker på Internet. Nu finns också Intensivkurs i släktforskning med Genline - på Genlines hemsida.
Genline startar nu intensivkurser i Släktforskning med mycket kunniga lärare.
Är det någon som känner till vem som eventuellt blivit kontrakterad för uppdraget.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-07, 13:41
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag vet inte vem eller vilka som är lärare i Genlines kurs, men när vi får veta det, så är det förmodligen ett namn som inte kommer som en blixt från klar himmel... J
 
F.ö. kan man väl hoppas att de ansvariga för Genline sätter sig själva på skolbänken också!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-09-07, 14:43
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag har nu tagit en titt på detta senaste erbjudande från Genline. Det är ingen distanskurs på internet, som man skulle kunna tro. Så här skriver man:
 
Kunskaper i släktforskning kan man få på ett bra sätt genom bildningsförbundens kursverksamhet som ofta pågår under flera veckor.
 
Men det finns andra sätt. Genline ordnar nu en intensivkurs i släktforskning över ett veckoslut [...] med mycket kunniga lärare. Helpension med boende och mat som är något alldeles extra i trevlig konferensmiljö.Priset är också något alldeles extra: 8.000 kronor...
 
Det är riktigt att studieförbundens cirklar pågår under flera vecker. Men det är ju bara en fördel:
 
- Under veckan mellan träffarna hinner man att smälta det nya man lärt.
- Frågetecken dyker ofta upp när man har funderat på saken lite närmare; då kan man ställa frågor och diskutera det nästa gång.
- Man kan även forska på egen hand mellan träffarna, och pröva de nya kunskaperna i praktiken; stöter man på problem, så kan man gå igenom dem nästa kursdag.
 
En intensivkurs däremot blir ofrånkomligt något av korvstoppning hur duktiga lärarna än är. När man kommer hem, dyker frågorna upp - men då är kursen över. En studiecirkel kostar dessutom bara ungefär en tiondel...
 
Så här skriver man också:
 
Målsättningen med kursen är  
? Att bibringa deltagarna grundläggande kunskaper om källor lämpliga för en släktforskare.  
? Ge kunskaper i användning av databaser på Internet. (Genline)  
? Skapa färdigheter att använda datorbaserade program för att redovisa resultaten av släktforskandet. (DISGEN)Databaser på internet är tydligen detsamma som Genline. Då inställer sig genast frågan hur mycket av övriga källor lämpliga för en släktforskare (d.v.s. annat än kyrkoböcker, som ju är det Genline har) som kommer att gås igenom på Genlines kurs? Hinner man över huvud taget något annat på denna helgkurs, även om viljan skulle finnas?
 
Till sist kan man notera att det under Vänligen, tänk dessutom på att inte sägs något om att man bör ha förfäderna i de län som är färdiga att forska i  hos Genline - om man hoppas att kunna komma igång med den egna släkten på den kurs man har betalt 8.000 för...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-09-07, 20:41
Svar #9

Mikael karlsson

Tja, de kan då med o ta betalt, för nya påhitt...
Men se till så att längderna för Län de påstår är färdiga inte ens ett år efter de påstod att något är klart o man band sig för abbonemang, har kommit in.
 
Kunde kanske vara kul om tex.  
Sveriges Släktforskarförbund gjorde en Recenssion
utav genline och andra betaldatabaser som tex Arkion mm mm
 
Och hur man som Sveriges släktforskarförbund kan ha en länk och annons till Genline övergår mitt förstånd,,där det inte för länge sen utkom ett kvalitetsdokument..
 
Men som så mycket annat i samhället är väll pengar viktigare än kvalitet.
 
Fast man som förening har en välldigt god ekonomi...

2003-09-12, 20:08
Svar #10

Mikael karlsson

Det här är något för dig som har bråttom att komma igång med din släktforskning. Kan du spendera några dagar för att snabbt lära dig att hitta rätt i floran av olika kyrkböcker finns nu möjligheten att med hjälp av Genline och våra duktiga lärare Sten-Sture Tersmeden och Carl-Göran Backgård - handplockade i samråd med Sveriges Släktforskarförbund - under tre intensiva dagar få en gedigen utbildning i konsten att släktforska
 
Ovanstående är ett reklamutskick till mig ifrån Genline,,,,
Stämmer ovanstående så kan jag inte tolka det annat än att Släktforskarförbundet och Genline är nära lierade.
Inte konstigt att man inte hör någon kritik eller något överhuvudtaget ifrån högre makter inom släktforskarförbundet.
jag tycker detta är mycket anmärkningsvärt att förbundet kan stöda något så helhjärtat som har så mycket brister...
Pengar går före kvalitet ?

2003-09-12, 21:46
Svar #11

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
GENLINE har bett om tips på goda lärare/handledare för deras planerade släktforskarkurser, och vi har, helt i linje med vårt samarbetsavtal, givit ett antal sådana tips. Vari ligger problemet i detta?
 
Mvh
Ted Rosvall

2003-09-13, 08:59
Svar #12

Mikael karlsson

Ted
Problemet ligger i att Genline har stora kvalitetsbrister, Som Släktforskarförbundet verkar stödja helhjärtat.
Förbundet borde väll stödja kvalitet.
 
Jag tycker ni borde gå in och verkligen studera vad ni stödjer.
 
Finns tex utlovat material ifrån Genline som de påstår att de skall ha i o med att de påstår att vissa län är klara.
 
Kan det förkomma bilder som är ihopklippta från en helt annan bok som jag har stött på tex.
Så att källmaterialet inte blir vad det utger sig för..
 
Det är i många fall inte samma volymbeteckningar som Svar kontra Genline använder sig utav...
Vad blir kontentan utav detta för framtidens forskare ?
 
Det finns ingen förteckning i var man hittar  tex inflyttnigsböcker som kanske ingår i moderförsamligen.  
 
Så problemet igentligen inte i kursen utan jag fick fram vad jag ville ni stödjer ett projekt som har mycktet stora och som jag ser mycket allvarliga kvalitetsbrister.  
 
Mvh  
Micke

2003-09-13, 09:41
Svar #13

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Micke,
Eftersom GENLINE är det företag som har tagit sig an digitaliseringen av de historiska kyrkböckerna och gör dem tillgängliga via nätet, är det naturligt att förbundet försöker vara med och både stötta och påverka företaget. Det har vi gjort genom ett samarbetsavtal, som dels ger våra föreningars medlemmar en god rabatt på abonnemanget, men som dels också handlar om ett utbyte av information och erfarenheter.  
 
Mycket av det Du beskriver som problem har förbundet påtalat för företaget. En del är redan åtgärdat, annat har inte hunnits med. Företaget har prioriterat att få ut så mycket material, så många län som möjligt, på kortast tänkbara tid. Detta har både för- och nackdelar. Förhoppningen är att man också skall hinna och orka med att förbättra detaljerna och rätta till felaktigheterna under resans gång.
 
När det gäller volymbeteckningarna så är det faktiskt SVAR som har felat och inte Genline. SVAR gick självsvåldigt och döpte om en massa volymer - vilket innebär att Landsarkivens och SVARs volymbeteckningar inte alltid stämmer. Vår utgångspunkt måste vara att Landsarkivens volymbeteckningar är de officiella och riktiga, och SVAR borde därför skyndsamt övergå till dessa i de fall där de har hittat på andra.
 
Inför en ny företeelse, som nu Genline och Kyrkböcker på Nätet, kan ett riksförbund och en folkrörelse förhålla sig på olika sätt. Man kan vara helt passiv, man kan ta avstånd och man kan välja att uppmuntra och försöka påverka i positiv riktning. Förbundet har valt det senare. Det innebär inte att vi är blinda för många av de problem som Du påtalar, men det innebär att vi ser till helheten och menar, att digitaliseringen är så viktig att den måste stödjas.
 
Mvh
TED

2003-09-13, 12:12
Svar #14

Dorothe Östlund

Hej!
Är ny som släktforskare och har ingen aning om hur man ska släktforska.
 
Har nu provat Genline i en månad, vilket tillsammans med Rötters hjälpsamma medlemmar har gett resultat som jag aldrig skulle ha fått genom att endast leta i arkiv.  
Har besökt Stockholms Stadarkiv och letat efter släktingar från en annan gren som inte finns i Genline. Det arbetet kräver oerhört mycket tid. Mickrokorten har inte alls haft större kvalitet och läsbarhet snarare sämre. Dessutom måste man vara där under öppettider och inte när man har tid. Har inte kommit någon vart.
 
Genline
Visst är det irriterande när socknar saknas eller när bara några få böcker finns som t.ex i Södra Solberga Jönköpings Län eller när man råkat trycka på Back knappen och loggas ut eller när många är inne samtidigt och det tar tid.
Men det har ändå varit värt pengarna. Hur mycket kostar en resa till Landarkivet i Vadstena med tid,resa kost och logi.
 
Tänker att man får åka till något arkiv och kontrollera uppgifterna om man vill det men då vet man vart man ska leta. Grovjobbet är gjort.
 
Själv tar jag en paus från Genline eftersom det är lika svårt att slita sig från letandet som det är att sluta spela dataspel eller lägga pussel. (ler, kan inte göra en glad gubbe).
 
Förstår inte varför släktforskaförbundet inte skulle stödja verksamheten. Genline ger ju mersmak för släktforskning och viljan att lära mer samt lästräning. Dessutam har jag insett att det underlättar att ha CD skivor och andra databaser till hjälp för att underlätta sökningen ytterliggare.  
 
Inget antingen eller utan både och, och, och....
 
Hälsningar
Doroth?e

2003-09-13, 13:27
Svar #15

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Bäste Ted
Jag tycker att du är osaklig eller också har du glömt bort att det finns fler, du säger följande
GENLINE är det företag som har tagit sig an digitaliseringen av de historiska kyrkböckerna
När jag var på Släktforskardagarna i Ronneby mötte jag åter Microscan samt SVAR. Om du hade sett Microscans CD med Ronneby kyrkböcker skulle du nog inte vara så kategorisk för Genline. Om du har varit inne i Digitala forskarsalen på SVAR, skulle även du sett kvaliten på deras inscannade saker. Genline gör ett jobb, och det kostar pengar att ta del av resultatet, samt det är en avscanning av mikrofilm. I dessa mina nämnda saker (Microscan o SVAR) är det verkligen digitala direktbilder som gäller och ävenså den kvalitet som blir. Det går att i dag fotografera handlingar på arkiv med en bra digitalkamera i 1200x1600p och få ett mkt gott resultat. Det förekommer fortlöpande. Fråga dem som gör det. Tillhör inte Microscan o Svar dem som ägnar sig åt att få fram digitalt material för släktforskare? Genline är inte ensamma på arenan som du ständigt och jämnt vill ge uttryck för.
Jag hoppas att SVAR svarar dig, jag tror inte att SVAR som är en enhet under RA gör ngt självsvådligt utan RA och LA:s vetskap.
Jan-Christer

2003-09-13, 13:51
Svar #16

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Apropå volymbeteckningar..
 
Har använt Genline i ett halvår och inte haft några problem alls. Vad gäller volymbeteckningar har de alltid stått på pärmryggen och i den avfotograferade innehållsförteckningen, så det har inte varit någon tveksamhet. Men jag har mest rotat i Småland hittills..
 
Nu tittade jag precis på Karlskrona som dök upp på Genline häromveckan. Här verkar det inte finnas några volymbeteckningar alls (åtminstone inte i det material de skannat från Amiralitetsförsamlingen) och tittar man på pärmrygg, omslag osv så står det inte där heller.
 
Och då undrar jag: hur ska man på bästa sätt ange referenser i sådant material?
 
SVAR listar volymbeteckningar - jag använder inte mikrokort men det finns ju en lista i digitala forskarsalen - och för t ex födelseboken 1813 - 1832 i nämnda församling anger man CIa:11 men denna beteckning står alltså inte att finna på de filmade sidorna även om omfånget i tid är samma. Är volymbeteckningen SVARs egen uppfinning? Hur håller Landsarkivet i Lund reda på luntorna?
 
Räcker Karlskrona Amiralitetsfg. (FB 1813 - 1832) p.452 eller är det ide att ta med rullfilmens nummer (KL2528) och/eller SVARs volymbeteckning? Sedan finns ju Genlines eget id men det vet man ju inte hur länge det håller..

2003-09-13, 14:07
Svar #17

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Daniel
Microscan har Amiralitetsförsmlingen avfotograferad med digitalkamera. Jag har inte sett resultatet, men kommer att beställa eftersom jag har sett hur svårläst denna församling är på MF som jag konsulterade när jag började forska på båtsmän.
Jan-Christer

2003-09-13, 17:25
Svar #18

Lotta Nordin (Lotta)

För att återgå till Genlines ”intensivkurs i släktforskning”.
 
En fråga som osökt dyker upp är varför vi som redan abonnerar på Genline får erbjudandet per epost. Är det inte ganska troligt att vi redan vet hur man bär sig åt? (Jag får även en massa erbjudanden om olika typer av abonnemang; sommar-, månads- och pröva-på-abonnemang, vilket är ganska onödigt när jag redan har ett tvåårsabonnemang.)
 
Det är inte den enda frågan man ställer sig när man läser om kursen. På Genlines hemsida under information om kursen får man reda på att den ska hållas 14-16 november, via eposterbjudandet får man också reda på vilka som ska vara lärare, man får reda på priset för kursen och vad som ska läras ut. Men var ska kursen hållas? I Ystad eller Kiruna eller..var? Det kan kanske spela roll för den som är intresserad.
 
Priset för kursen anser jag är rena rånet. 8000:- för en tredagarskurs! Vad är det som kostar så mycket? Eller ingår ett flerårsabonnemang på Genline i kursavgiften?  
 
Enda förkunskaperna som krävs är viss datorvana och nyfiken på släkten. Är man inte väl mycket optimist om man tror att man ska lära nybörjare grundläggande kunskaper om källor, använda släktforskarprogrammet DISGEN och att hitta i och läsa scannade kyrkböcker på enbart tre dagar? För att få ett någorlunda hum om vardera av de sakerna behövs nog tre dagar per del, minst.
Inte heller talar man någonstans om att man bör ha sina rötter inom de landskap som Genline redan har scannat. Har man inte det har man inte heller mycket glädje av att gå denna kurs och lära sig forska via Genlines databas. Vad säger man till en kursdeltagare som betalat 8000:- och upptäcker att hon/han har alla sina rötter i ett landskap som inte finns scannat? Pengarna tillbaka?
 
Med det här upplägget av kursen ser det inte ut att vara något att överhuvudtaget tänka på för en nybörjare.  
 
Ska kurser nödvändigtvis hållas som ska ge kunskaper i forskning via Genline, så kan man väl nöja sig med bara det. Håll kurserna någonstans i de landskap som finns inscannade och där sannolikheten är störst att det kan finnas några som är intresserade och som har sin släkt inom dessa områden. Förlägg kurserna till t ex folkhögskolor där priserna kan bli rimliga, även med helpension. Det finns duktiga utbildade cirkelledare överallt inom släktforskarföreningarna ute i landet som kan anlitas vid sådana kurser.

2003-09-13, 17:30
Svar #19

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Jan-Christer,
 
Förbundsstyrelsen och jag själv är fuller väl medvetna både om SVARs och Microscans digitala ansträngningar. Microscan upplever jag som en mycket intressant uppstickare som hittat en egen niche i sammanhanget. Det är dock orimligt att tänka sig att man med digitalfotografering av landets miljoner och åter miljoner kyrkobokssidor, en efter en, skulle kunna bli färdig före nästa sekelskifte. Däremot skulle den typen av åtgärder vara alldeles utmärkta för sådant material som Genline (eller SVAR) inte kommer åt, kompletterande volymer, olika typer av register och adnra hjälpmedel o.s.v. Se t.ex. på de nya CD-skivorna från Halland med mantalslängder ordnade efter socken. Utmärkt, föredömligt! Mer sådant
 
Förbundsstyrelsen har hela tiden önskat sig ett samarbete mellan Riksarkivet/SVAR och Genline (och eventuella andra aktörer) - inte konkurrens. Därtill är marknaden för liten.  
 
Just nu är det Genline som har tekniken och framför allt effektiviteten och hastigheten när det gäller massöverföringen av analoga kyrkobokssidor till digitalt format. Detta skall vi uppmuntra, inte hämma!
 
Mvh
TED

2003-09-13, 23:48
Svar #20

Mikael karlsson

Tack Ted för raka svar, men jag delar inte åsikten
att kvantitet går före kvalitet.
 
Forskningsmateriealtet mm skall ju kunna användas utav kommande generationer...
 
Och givetvis skall man stödja ny teknik, men inte till pristet utav kvalitet, det finns ingen orsak till att inte kvalitet kan gå ihop med kvantitet, i längden går det nog fortare med kvalitet, då slipper man ju dubbelarbete med att rätta till i efterhand.

2003-09-14, 07:52
Svar #21

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Mikael,
I den bästa av alla världar skall ju kvalitet och kvantitet gå hand i hand. För ett privat företag, som inte kan lite till statliga eller andra subsidier, gäller också den bistra verkligheten att det hela måste gå ihop. Annars är det bara att lägga ned. Det är därför företaget har varit piskat och tvunget att snabbt få volym i verksamheten. Vår uppgift somm brukare och som påtryckargrupp är att påtala bristerna och kanske också, med hjälp av våra kunskaper och erfarenheter, ge förslag på hur de skall repareras.
 
Trots de brister och detaljmissar som påtalas är det ändå rätt enastående att man nu fixar fram län efter län på på bara någon månad eller två per styck. För oss brukare innebär detta en oerhört förbättrad tillgänglighet på kort tid. Det fina är också att eventuella felaktigheter eller missar, tack vare den digitala tekniken, relativt lätt KAN repareras i efterhand
 
Mvh
TED

2003-09-14, 12:06
Svar #22

Jan Ek (Janek)

En intressant och viktig debatt där jag vill uttrycka mitt stöd till förbundsledningens linje. Kvaliteten tycker jag är gott tillvaratagen i projektet genom att det faktiskt är originalkällan man studerar på bilderna, och dels genom att man som Ted påpekar enkelt kan rätta upp i både överhoppningar, felkatalogiseringar etc.
 
Jag instämmer i att man måste se realismen i detta, projektet är otroligt omfattande, och just nu är det Genline som är vårt hopp att det blir slutfört - och överlever ekonomins bistra verklighet. Med risk för att låta som en annons menar jag att alla släktforskare som har ekonomisk möjlighet bör abonnera, skulle detta försök misslyckas har jag svårt att tro att någon varken offentlig eller privat skulle våga prova igen, på mycket lång tid.
 
Inspel från duktiga forskare på hur tjänsten kan förbättras är mycket viktiga, och säkerligen välkomna. Företaget har absolut intet att vinna på att alienera de som faktiskt är kundgruppen deras - släktforskarna. Förbrukarmakten i detta sammanhang är reell, och vi bör använda den klokt. Konstruktiv kritik ja! Men vi bör inte välta båten ...
 
Jan Ek

2003-09-14, 12:15
Svar #23

Karin Björkholm (Karin)

Jan Ek har rätt, tycker också jag!

2003-09-15, 20:07
Svar #24

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Daniel: Om man tittar på NAD-skivan så hittar man Lunds Landsarkivs arkivförteckning för Karlskrona amiralitetsförsamling. Om man där t.ex. tittar på Födelse och dop hittar man följande volymer:
 
Födelse- och dopböcker. Huvudserien C I a
 
Volym  Tid
1      1693-1718
        2      1696-1699          
        3      1719-1734          
        4      1735-1752          
        5      1753-1760          
        6      1761-1768          
        7      1769-1775          
        8      1776-1784          
        9      1785-1795          
        10     1796-1812          
        11     1813-1832          
        12     1833-1856          
        13     1834-1856
        14     1857-1861          
        15     1862-1870
        16     1870-1883
        17     1883-1890
        18     1890-1894
 
Dessa volymsbeteckningar stämmer till stor del med de volymsbeteckningar som SVAR använder på sina mikrokort (se SVAR-katalogen i Digitala forskarsalen). Det misstämmer på volymerna CIa:13-17 eftersom volymen CIa:13 (vilken är en dublett) verkar ha tillkommit. Man bör alltså vid källhänvisning ange Landsarkivets volymsbeteckning om det är möjligt.
 
SVARs volymsbeteckning är alltså inget eget påfund utan man har försökt följa Landsarkivens arkivförteckningar. Dock har en del omförteckningar skett som har förändrat volymsbeteckningarna.
 
Hälsningar
Magnus

2003-09-15, 22:46
Svar #25

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Magnus: tack, det var klargörande. Landsarkivet i Lund har alltså inte klistrat volymbeteckningen på originalhandlingen (på de filmer jag sett hittills vill säga) men har de en lista istället bör ju volymbeteckningen bli entydig.
 
Finns landsarkivens arkivförteckningar (alltså inte SVARs lista över mikrokort) på internet någonstans? www.nad.ra.se kanske? De verkar ha problem med databasen just nu så jag kan inte kontrollera själv..

2003-09-15, 23:01
Svar #26

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Daniel: Arkivförteckningen finns nog endast på www.nad.ra.se, men det är omöjligt att söka i databasen nu p.g.a. problemen. Om du kan få tillgång till cd-skivan NAD så hittar Du arkivförteckningen i varje fall.
 
Jag kikade lite på husförhörslängderna och där verkar beteckningarna stämma mellan Landsarkivet och SVAR.
 
Hälsningar
Magnus

2003-10-07, 21:03
Svar #27

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Genline rinner ut i sanden?
 
Satt och tittade på Genline, är lite sugen att kunna forska via Internet trots att de län man hittills scannat in inte berör så mycket av mina socknar.
 
Men så upptäcker jag att den tidsplan man satt upp inte alls verkar hålla. Där står att man i år skall hinna med många fler län än vad man ens börjat på, men året är snart slut och det verkar gå trögt med att komma någonstans med de län som är i produktion. Och sedan skall man ju hinna med många till. Man skriver att det när det är klart kommer att finnas 40 miljoner bildet i arkivet. Hittills finns där knappt 6,9 miljoner bilder, vilket är endast en dryg sjättedel.
 
Så går jag in och tittar på län som är färdiga. Helt slumpmässigt väljer jag Bärfendal i Göteborg och Bohus. Där upptäcker jag luckor i husförhörslängderna, trots att det enliga NAD skall finnas längder. Göteborg och Bohus skulle ju vara färdigt?  
 
Enligt en text skulle Malmöhus vara klart i April/Maj, sedan kom det en nyhetsblink i Augusti att snart är det klart. Än idag ser det inte särskilt klart ut.
 
Jag vet inte vart problemet är, men jag ser att det är problem! Med nuvarande takt lär Genline inte vara färdiga förrän kanske bortåt 2010 - 2012, och jag känner mycket stor tveksamhet till att teckna ett abonnemang när alla tidsramar så totalt spruckit. Jag tror inte att jag är särskilt ensam om denna tveksamhet heller.  
 
Utan prenumeranter som betalar abonnemang så lär pengarna i Genline ta slut långt innan man är färdig. En snabb koll på Genline AB visar att man under 2002 hade intäkter på c:a 4,8Mkr, men visade ett resultat på -2,7Mkr. Totalt har man visat förluster sedan starten på c:a 4,5Mkr. Jag är rädd att de inte klarar av detta...
 
Bernt Bergkvist

2003-10-08, 02:33
Svar #28

Jan Ek (Janek)

Så vad blir din slutsats Bernt, att det är bäst att stå vid sidan och kunna säga vad var det jag sa, eller att bidra med det lilla vi kan, att abonnera?
 
Ingen skall tro att någon, varken privat eller offentlig vågar satsa på ett liknande projekt de närmaste decennierna om Genline misslyckas...
 
Jan

2003-10-08, 09:46
Svar #29

Mikael karlsson

Slutsatsen borde väll rimligtvis vara att Genline
får väll se till att hålla uppsatta Mål och tillgodose att Län som påstås vara färdiga också är det.
 
Eller menar du på fullt allvar Jan att vi skall betala mellan 2000-3000 per år bara för att stödja något sådant här ?
 
Får bli miljonär då.
Man får väll få ut något själv utav det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna