ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-15  (läst 1163 gånger)

2003-02-24, 14:56
läst 1163 gånger

Utloggad Lisbeth Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2011-04-15, 15:02
    • Visa profil
Hej Gunnar
 
Jag kör via modem och visst är det trögt men jag är helnöjd om man ser till vad man får. Jag gjorde en hastig beräkning när jag tog abonnemanget jämfört med att beställa kort från Svar. Det gick ungefär jämt upp för mej(är nästan enbart ute efter kl 18.00 då det är billigare). Men fördelarna med Genline är många. Det går mycket fortare och forska för man behöver ju inte vänta på korten från Svar, man kan förstora, ljusa och mörka bilderna. Vill man sedan återgå till någon sida i kyrkböckerna så har man ju ID.nr så det går fort att få upp sidan igen.
 
Nackdelen är ju om man måste sitta och leta igenom en hel volym då går det fortare med korten.
 
Som sagt jag är mycket nöjd fast det går trögt.
 
Hälsningar Lisbeth

2003-02-27, 20:03
Svar #1

Essan Gradhman

Kritik igen mot Genline:
 
Av ”färdiga län” har jag, bara i kväll, noterat att Torsby B:1 som ska gälla åren 1748-1861 endast innehåller inflyttade t o m år 1837. Endast en av två filmer är scannade!
Födelse, vigsel och dödböcker saknas för samma församling.Bevisligen finns C:1--C:5 hos SVAR.
Tidigare har jag noterat att Styrsö AI:1-AI:9 saknas!
 
Är JAG ensam om att hitta sådan här luckor på ”färdiga län” ?
 
Essan G

2003-02-27, 22:06
Svar #2

Mikael karlsson

Nej då du är inte ensam...
Bohuslän...har ju vart färdigt sedan länge,,,
Påstås det....
Men som sagt man kan bara säga suck....

2003-02-28, 16:17
Svar #3

Roger Johansson

Hej Essan!
 
Nej, du är inte ensam om det. Själv kan jag dock inte längre kontrollera vilka det är jag saknar (men vet att det är en i Döderhult t.ex), eftersom Genline numer säger sig undanbe sig affärsmässiga relationer med mig eftersom du uppenbarligen inte är nöjd med vår tjänst.
 
De gillar inte kritik på det där företaget uppenbarligen, och man ska DEFINITIVT inte framföra den skriftligt. Aja baja, då åker man ut. Och påstå framför allt inte att DU har rätt och DE fel...då är det kört.
 
Nåja, livet går vidare utan Genline också. Trist bara att de inte klarar av att ta kritik som en man. Pengarna de skulle betala tillbaka för mitt abonnemang (som de SJÄLVA vill ebtala tillbaka alltså) har jag inte heller sett till än...men det kanske kommer...
 
Mvh
/Roger

2003-02-28, 18:12
Svar #4

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Problemet med Torsby B1 mm är nog troligen av den anledningen att det blivit felindexerat. Råkade själv ut för detta, fastän tvärsom. Jag forskar i Kila(S) och vid sökning på denna socken råkade det även ramla in ett par böcker från Västergötland. Efter att jag skickat ett mail till Genline och påpekat detta, ändrades indexet inom en vecka, så att det numera är rätt.
 
Det kan även vara så att det bara är slutet på B1 som rör Torsby på denna fortsättningsfilm, och att det blivit missat. Det har ju faktiskt varit lite problem med filmleveranserna från Riksarkivet.
 
Därmed inte sagt att Genline kan bete sig hur som helst i sin kundkontakt. Jag har väl kanske bara haft tur som forskat i områden som är helt OK.

2003-03-02, 19:09
Svar #5

Olle Hörnlund

DUBBLETT 199.35.57500 o 199.35.57600
I Västra Ed finns det två sidor efter varandra som är dubbletter utan att benämnas dubblett. På sida före(199.35.57400) saknas dock tre år av Födslar?
Vet någon om det är Genline som har missat och om dom finns med på fisch?
 
MVH
Olle

2003-03-02, 20:23
Svar #6

Lotta Nordin (Lotta)

Olle,  
varför inte ta och läsa innehållsförteckningen?
Där står klart och tydligt att det är en lucka mellan 1629 och 1633. Det är alltså en lucka i originalboken.
 
Mvh//
Lotta

2003-03-02, 22:35
Svar #7

Svea Anderzon

Hej Roger!
Jag har lite svårt att se deras logik i deras kommentar ...uppenbarligen inte är nöjd med vår tjänst..., på din reaktion ...utan konstaterar bara att tjänsten som sådan är bra, men företaget urselt på kundkontakt.!!
 
Jag hörde talas om ett pressmeddelande från deras vd, Peter Wallenskog, i vilket han sparkar deras ursprungliga support och produktionspersonal placerade häruppe i Jämtland. När nu Jönköping är på väg att bli klart och jag stod i akt att bli kund och här tog del av befintliga kunders reaktioner/referat, inser jag att mina dåvarande farhågor har besannats - både support och produktion haltar katastrofalt!  
 
Mvh
Svea Anderzon

2003-03-04, 12:43
Svar #8

Jörgen

Du har helt rätt Svea. All produktion och support här i jämtland är avslutad. Nu ska två man göra det 5 man gjorde tidigare. Jag har tidigare arbetat med support och försäljning i Genline så jag vet hur det ligger till. Id?n med hela Genline är suverän men tyvärr är det ledningen som kör ett eget race som inte gagnar er släktforskare och gagnar det inte er så är det inte bra för företaget heller. Tyvärr.
Detta kanske förklarar för en del varför det går trögt med nya församlingar och rättning av felindexering.
 
Mvh  fd. anställd

2003-03-04, 17:53
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 18:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Roger!
 
Betyder det du skriver att Genline har stängt av dig från ditt abonnemang som straff för att du har kritiserat dem?! Om det är på det viset så är det ju rena Grönköping!
 
Det skulle vara mycket intressant att se din korrespondens med Genline!
 
Du har tidigare skrivit om Genlines finstilta paragrafer som inte är av denna världen och deras stenhårda utnyttjande av sina paragrafer. Kan du ge några exempel på detta? Jag har inget Genline-abonnemang själv - innan jag eventuellt skaffar ett sådant vill jag gärna veta vad man kan råka ut för som kund. Vem vet, jag kanske inte ens är välkommen...?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-03-04, 23:25
Svar #10

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Jörgen, om jag vore du skulle jag inte fråga innan ;-)
Själv har jag just idag avslutat en andra period som kund. Jag har haft stor glädje av att kunna läsa (vissa) kyrkböcker direkt i datorn (även om tekniken lämnar en del att önska).  
Jag har dock vissa minimikrav vad gäller information och service från företag, såväl som myndigheter, vilka Genline fn inte klarar. Därför tar jag en time-out.
 
Jag skrev här för en månad sedan att jag fått ett e-postbrev från företaget, som respons på en fråga om Värmland som jag då ställt två veckor tidigare. Jag fick dock endast löfte om att frågan skulle besvaras omedelbart. En månad senare har jag trots påminnelse inte hört något mer och man måste undra vad som är omedelbart på det företaget.
 
När mitt abbonnemang nu upphörde blev jag förstås åter uppringd av en trevlig försäljare, som visserligen inte var intresserad av att försöka besvara min fråga, men som lovade att läsa våra inlägg här på Rötter och se till att såväl information, service och teknik förbättrades radikalt.  
Jag vill inte framstå som naiv, men jag ser framtiden an med stort hopp!

2003-03-05, 23:05
Svar #11

Anna-Karin Johansson

Om ni visste vad skönt det är att läsa vad ni skriver! Har känt mig lite som en rättshaverist i mina kontakter med Genline. Första gången jag tecknade abonnemang så fick jag en telefonförsäljare på halsen som ringde varje dag i flera veckor (de hade inte dolt sitt nummer för nummerpresentatören). Klagade och fick ett iofs vänligt svar.  
 
Idag kommer jag hem och upptäcker att jag fått ett brev från inkassoföretaget Intrum Justitia. Även om det 'bara' är en betalningspåminnelse så gillar jag inte företag som inte själva kan skicka ut första påminnelsen om man missat betalningen. (Hade markerat min räkning som betald när jag lade in den på internet för betalning men uppenbarligen glömt att godkänna den...) 12 dagar efter förfallodatum stänger Genline av mitt abonnemang (som har tre dagar kvar) och skickar Intrum Justitia på mig.  
 
Har nu mejlat och frågat om de tror att Telia och elbolagen gör likadant vid första påminnelsen.
 
Så nu Roger väntar jag på ett mejl där dom undaber sig vidare kontakt. Tur att jag förekom dem och sa att de inte behöver koppla på mig igen eftersom jag hädanefter kommer använda mig av det väldigt gratis Riksarkivet i Arninge i min forskning. Där är personalen, om än berättigat otåliga när vi forskare har svårt att slita oss vid stängningsdags , trevlig och hjälpsam.  
 
Och som anställd på ett fackförbund hade jag aldrig köpt Genlines tjänster från början om jag vetat det jag nu läst ovan. Vilket jag givetvis kommer sprida till mina kollegor och vänner.

2003-03-05, 23:27
Svar #12

Anna-Karin Johansson

Ett tillägg: Själva tjänsten är egentligen lysande. Jag har full respekt för er som inte har samma tillgång till andra arkiv eller har svårt att hinna på dagtid. (Hann själv knappt utnyttja mitt Genlineabonnemang ens...)
 
Betalning per inloggning vore bättre. Istället för att betala 300 kr för en månad kunde jag tänka mig att betala 300 kr för 15 inloggingar. Men det tjänar ju inte Genline några pengar på och utan pengar ingen personal och utan personal ingen tjänst. Det kanske är det som är problemet, att en sådan sajt är för dyr att hålla på en hyfsad nivå. (Om man dessutom skall ha en schysst personalpolitik.) Vad var egentligen orsaken till flytten från Jämtland?
 
/Anna-Karin, lite snällare efter att ha fått avreagera sig...

2003-03-06, 14:24
Svar #13

Mikael karlsson

Intrum Justistia Sköter nog faktureringen åt Genline...Även de ordinarie räkningarna så på den punkten skall du nog inte ta för illa vid dig....
 
Sen finns det en hel del annat som man behöver bättras på....

2003-03-06, 21:08
Svar #14

Kerstin Göransson

Genline och SVAR
Har haft möjlighet att prova ”Genline” ett antal gånger och varit osäker på vad jag tycker om programmet. Tycker det är långsamt att använda, om man jämför med microkorten. Men idag har jag ändrat uppfattning. Varför undrar säkert  
någon. Det skall jag svara på. Genline har ingen väntetid, man kan kolla direkt.
På beställda kort från Ramsele har man minst en veckas väntetid. En vecka går väl bra, men när det blir bortemot 10 dagar och kanske mer tycker jag för min del att det dröjer lite för länge. I all synnerhet när man vet att släktforskarcirklarna  går före oss ”vanliga” i kön. Har kollat med Ramsele, så jag vet att det förhåller sig på det viset. Det är väl viktigt för cirklarnas del kan man tänka och det kan man ju förstå. Dessutom har enligt uppgift släktforskarnas antal ökat i stor mängd och det är
 kanske cirklarna som står för en stor del av den ökningen.
Så jag väntar nu på att ”Genline” ska bli klart att använda, även för mina egna landskap,  
Och då skall jag bli en flitig användare av detta program. Men det ta?r väl sin tid innan  
det blir klart misstänker jag.  
Kerstin

2003-03-07, 00:35
Svar #15

Anna-Karin Johansson

Mitt mejl till Genline 030305:
 
Hej,
Har idag fått brev från Intrum Justitia, påminnelsemejl och blivit avstängd från de tre dagar som fanns kvar på mitt abonnemang.  
 
Anledningen till detta är att jag missat betalningen med 12 dagar. Jag har uppenbarligen markerat räkningen som betald trots att den inte finns inlagd för betalning.
 
Betalning är nu utförd.
 
Jag har tidigare använt er tjänst på internet och då betalat i tid. Har alltså inte misskött mina tidigare affärer med er. Däremot blev jag något irriterad över de upprepade teleförsäljningssamtal som gjordes till mitt hem på kvällstid och har påpekat detta och också fått svar.
 
Självklart skall påminnelse skickas om betalning uteblir, jag hade förmodligen inte märkt mitt misstag annars. Att däremot använda sig av ett inkassoföretag vid en första 'förseelse' samt att stänga av abonnemanget när 3 dagar kvarstår verkar som lite 'overkill'. (Undrar om Telia och Fortum gör likadant...) En vänlig påminnelse utan bestraffning är vad jag förväntar mig av de företag jag köper varor och tjänster av om jag någon gång skulle råka göra ett misstag.  
 
Ni behöver inte bry er om att 'slå på' mitt abonnemang igen eftersom jag hädanefter kommer att använda mig av Riksarkivets gratis källor.
 
Vänligen
Anna-Karin Johansson
 
Genlines svar 030306:
Hej Anna-Karin,
 
Om en kund inte har betalat sin faktura i tid (betalningsvillkor 10 dagar)så skickas det ut en påminnelse frpn Intrum och tjänsten går ner i
demoläge automatiskt efter 24 dagar från att beställningen är gjord (även då skickas det ut ett automatiskt mail frå servern).
 
Anledningen till att du har fått brev från Intrum Justitia är att vi har ett samarbete med dom när det gäller kundfaktureringen. Väljer man att
betala mot faktura så får man en faktura som är utskickad från Intrum Justitia. Många företag lägger ut sin kundfakturering på dessa bolag och
även vi.  
 
Anledningen till att ditt abonnemang blev avstängt när det var 3 dagar kvar är att du inte har betalat i tid och att detta sker med automatik
från vår server.
 
Det är synd att du inte vill ta emot dina missade dagar (7 st)för det är enkelt att sätta igång ditt abonnemang. Men du får släktforska vidare
med dina gratis källor från Riksarkivet.
Vad har riksarkivet för gratis källor?
 
Med vänliga hälsningar
Genline AB
Josefine Sjöcrona
 
Min replik 030307:
> Vad har riksarkivet för gratis källor?
 
Det arkiv som står till förfogande för släktforskare i Arninge. Jag får anpassa mig efter deras öppettider men kan njuta av ett fullt utbud när det gäller tillgängliga län. (Eftersom jag har förmånen att kunna ta mig dit.)
 
Självklart skall man betala sina räkningar i tid men det finns olika sätt att hantera de kunder som missar en betalning. Det är sålunda inte själva påminnelsen jag invänder emot, den är helt berättigad. Det jag däremot skulle föredra är att första påminnelsen kommer från det företag man beställt varan hos. Jag känner också olust inför den automatiska avstängningen. Denna kan ju inte ske av annan anledning än att Genline förutsätter att jag som kund inte tänker betala.  
 
Vänligen
Anna-Karin Johansson
 
Nåväl, kan inte undgå att märka en vass ton i Genlines slutkläm om 'mina källor'. Men,men, jag har ju dock kritiserat deras handläggning.
 
Den första fakturan kom från Genline med deras logga som brevhuvud men är utsänd av Intrum Justitia vilket man inte lägger märke till då avsändaren så tydligt är Genline. Påminnelsen hade däremot Intrum Justitias brevhuvud. Anledningen kan ju bara vara en, att skrämmas. Annars hade de givetvis använt samma brevpapper i påminnelsen som i fakturan. Sorgligt.

2003-03-07, 17:03
Svar #16

Mikael karlsson

Någon som vet om det finns någon förteckning an kan hitta på Internet vilka Filmrullar som är de som Genline Scannnar in??
Så man kunde jämföra med vad som kan komma eller inte komma om något saknas etc...
 
Kan ta ett ett  Exempel Svarteborg Församling i Göteborg och Bohuslän Finns inga ut och flytt handlingar  fanns de filmade tro ?
 
Om nu inte de existerar blir ju det ju nästan omöjligt att släktforska....
Då får man ju hoppas Genline kompletteringsscannar Svars Filmningar av ovanstående..
 
Och dylika Företelser som kan uppstå...

2003-03-08, 09:05
Svar #17

Ingrid Bergström

Hej, Mikael! Flyttning i Svarteborg ska delvis ligga under Foss HII:1 och B:2, som finns i Genline. Upplysningar om detta kan man få på www.svar.ra.se

2003-03-08, 11:48
Svar #18

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Nej jag tror inte att filmlistorna ligger på internet. De är ju lite inaktuella nu för tiden, men de brukar finnas på biblioteken. Om man går till SVAR-katalogen, så är det svårt att se vilka volymer som är hämtade från mikrofilmerna. Men de med SVAR-nummer som ligger i samma nummerserie som exempelvis husförhörslängderna bör vara hämtade från film. Och eftersom kompletteringsfilmningarna ligger på 16 mm film kan inte Genline med nuvarande utrustning scanna dessa.

2003-03-08, 16:26
Svar #19

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 18:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vad har riksarkivet för gratis källor?
 
Jösses...! J Det är bara i början av mars, men jag tror nog att jag redan nu vågar utnämna det till årets replik! Välkommen till verkligheten, Genline!
 
Anna-Karin, du skriver att den första fakturan var skriven på Genlines brevpapper, men var utskickad av Intrum Justitia. Minns du vad den låg i för kuvert? Det är ju inte så trevligt att regelbundet få inkassokrav - och så ser det ju ut om det är Intrum Justitias kuvert också till de vanliga räkningarna.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-03-08, 17:37
Svar #20

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Fick några e-mail i slutet av februari från Genline.
Det ena var reklam med erbjudanden, det andra var oförskämt.
 
Historien var att jag blivit uppringd av en vänlig och trevlig försäljare som undrade om jag ville förnya mitt månadsabonnemang på Genline.
Jag förklarade att jag inte var intresserad eftersom mina uppgifter som jag söker går ut från senare delen av 1800-talet och där är inte sökningen bra då alla sidor heter vanlig sida.
Jag har under flera timmars sökning inte funnit en enda användbar information.
 
E-mailet som kom från Genline lydde:
 
Vi har fått mail från vår säljare nn.
Du har klagat på att det är dåliga sökvägar.
Vi har valt denna metod och avser inte ändra oss.
Genline AB
Josefine Sjöcrona
 
 
Med reservation för den exakta ordalydelsen då jag blev så arg att jag genast raderade brevet och skickade ett svar att hon genast skulle vara vänlig att radera mig från deras lista då jag aldrig vill höra från dom igen

2003-03-08, 19:17
Svar #21

Mikael karlsson

Ingrid Bergström ...
Tack, det var klantigt av mig borde jag ju ha kunnat räkna ut att de kunde ha legat i Foss Församling.
 
Men man kan börja undra eftersom det är tänkt man skall sitta hemma och forska via Genline.
Detta måste ju vara ett jätteproblem eller kan bli att visa längder ingår i tex Moderförsamlingen..
 
Genline borde indexera upp detta så att när jag i mitt fall vill ha upp Flyttlängder/attester då skall man ju kunna få upp volymerna även om de ingår i en annan församling..
 
Det är ju helt omöjligt att veta annars.

2003-03-08, 22:34
Svar #22

Roger Johansson

Hej på er!
 
Några har undrat vad det är som irriterat mig så oerhört och vad jag menar med att de utnyttjar alla paragrafer. Jag har haft ganska lång och ordrik brevväxling med Genline och det tröttar nog ut många att läsa om det hela. jag vet också att jag varit väldigt arg när jag skrivit, men det förändrar inte faktum att jag har rätt. Jag infogar här hela brevväxlingen, men inbillar mig inte att alla ska orka läsa...
 
Tänk på att läsa nerifrån och upp...äldsta inlägget ligger längst ner. Notera också att Genlines mail av den 31 januari är författat kl 17.00...och att de senare kommer säga att de fått pengarna d 30/1 redan. Ibland är det två mail i rad fr mig till dem, det beror på att jag då inte fått ngt svar däremellan.
 
 
Här kommer först mitt senaste inlägg, postat alldeles nyss och som jag inte får svar på förrän till veckan:
Hej igen!
 
Nu har jag studerat diskussionerna på Släktforskarhemsidan Anbytarforum som ligger under rötter (adressen är http://aforum.genealogi.se/discus/ om ni inte varit där). Det visar sig nu att ni erbjudit samma sak som jag begärt till andra kunder (att få ut resterande dagar av abonnemangstiden).
 
Jag hävdade redan från början att ni fått pengar av mig och att ni därför skulle öppna kontot, medan Josefine Sjöcrona hos er sa att de inte kommit och det var då det uppskruvade tonläget vidtog. I ert senaste mail erkänner ni ju just det jag sagt, att ni haft mina pengar sedan 30 januari (trots att Josefine Sjöcrona den 31 januari i mail till mig hävdat att så inte var fallet).
 
Ni har enligt avtalet rätt att stänga av abonnemang om man inte betalar avgiften och som ni skriver är obetalade avgifter orsak till att tjänsten inte är tillgänglig. Ni skriver dock själv till alla kunder (inklusive mig) att man ska betala så öppnas abonnemanget igen. Inga obetalade avgifter finns och har enligt både er och min uppfattning funnits sedan 30 januari. Varför kopplar ni inte på mitt abonnemang så att jag kan få ut mina dagar, samt välja om jag vill teckna nytt abonnemang?
 
Återigen, det enda som hänt sedan ert mail att jag ska betala och er avstängning av mitt abonnemang är följande: 1. Jag betalade avgiften och mailade enligt er instruktion för att få abonnemanget öppnat 2. Jag fick inget svar och höjde tonläget när JS hävdade att avgiften inte var betald 3. Ni själva har sagt att pengarna funnits hos er sedan 30 januari. Alltså finns inga obetalade abonnemangsavgifter.
 
Varför håller ni mitt abonnemang stängt?
 
Mvh
/Roger Johansson
 
 
Fr Genline 2003-02-07
Hej Roger,
Vi hänvisar till paragraf 3 och 4
 
3. Avtalsperiod och uppsägning
3.1 Avtal skall anses ha träffats då Kunden har tecknat abonnemang för Tjänsten, varvid abonnemanget börjar löpa. Genline förbehåller sig rätten att avböja att ingå avtal med Kunden efter genomförd kreditprövning, i de fall Kunden i tidigare relation med Genline ej följt överenskomna villkor för Tjänsten eller då Kunden anses ha handlat i strid med avtalsvillkoren i detta avtal.
 
3.2 Avtalet löper tills vidare med viss bindningstid (s.k. avtalsperiod), vilken kan variera med hänsyn till den abonnemangsform som överenskommits i samband med Kundens tecknande av avtal. Det åligger Kunden att ta del av vid var tid gällande abonnemangsvillkor samt betalningsregler, vilka finns tillgängliga på Genlines hemsida http://www.genline.se.
 
4. Abonnemangsavgifter
 
4.1 Avgifter för Tjänsten framgår av vid var tid gällande prislista. Betalning erläggs antingen direkt vid registrering (online) eller mot faktura. Betalning mot faktura skall vara Genline tillhanda inom den tid som anges på fakturan. Obetalade abonnemangsavgifter innebär att Tjänsten inte är tillgängligt för Kunden.
 
Eftersom er betalning inkom till oss den 30/1, 13 dagar för sent (ffd 17/1) så har vi rätt att stänga av ert abonnemang.
 
Ni accepterar och respekterar inte våra betalnings rutiner därför undanber vi vidare affärsmässig relation.
 
Var vänlig och uppge ert bankkontonummer så vi kan göra en överföring. I annat fall skickas det ut en postanvisning till er adress.
 
Med vänliga hälsningar
Genline AB
Josefine Sjöcrona
www.genline.se
 
Hej Josefine!
 
Tack för ditt svar. Det jag vill är inte att ha tillbaka mina pengar, jag vill  
kunna utnyttja de dagar jag betalt för. Minus de två dagar då ni stängde  
abonnemanget (vilket ni som jag tidigare skrivit kunde ha rätt till formellt  
sett) så är det fem eller sex dagar kvar (eftersom jag vad jag vet beställde  
några dagr in i januari 30 dagars abonnemang. Jag väntar mig inte att få ett  
NYTT kontrakt utan att betala för det, men det jag BETALT för ska jag också ha.  
 
 
Vilken paragraf i avtalet stöder ni er på för att kunna avsäga er vidare kontakt  
med mig? Att jag använt ett hårt språk?
 
/Roger Johansson
 
> From: Genline_Support  
> Date: 2003/02/04 Tue AM 11:35:52 CET
>  
> Hej Roger,
>  
> Vi har kunnat konstatera att du inte är nöjd med vår tjänst. Varför vi
> kommer att betala tillbaka dina pengar (för ditt månadsabonnemang).
>  
> Vi kommer att sätta in pengarna på ditt bankkonto som du ger oss uppgifter
> på.
>  
> I enlighet med avtalsvillkoren avböjer vi vidare relation med dig.
>  
> Med vänliga hälsningar
> Genline AB
> Josefine Sjöcrona
> www.genline.se
>  
> ----- Original Message -----
> From: Roger Johansson  
> To: ; 'Genline System'  
> Sent: Monday, February 03, 2003 5:12 PM
 
>  
>  
> Hej!
>  
> Jag bifogar nedanstående konversation för att ni ska förstå vad det hela
> handlar om. Jag är trött på er nu. Som man frågar får man svar heter
> det, men när ni beter er som ett ruffel-och-båg-företag så får ni
> faktiskt finna er i att NI blir bemötta med samma attityd. Ni har haft
> betalningen för den räkning ni vill ha betalt för sedan i torsdags. Det
> är nu FEM dagar sedan. Fortfarande (TRE arbetsdagar som ni haft mina
> pengar) har ni inte kopplat på mitt abonnemang. Det vet ni och MEDVETET
> håller ni inne mitt abonnemang.
>  
> Jag är medveten om att mitt abonnemang hos er går ut nu i dagarna, men
> jag kräver att ni öppnar det för de fem dagar ni tagit från mig sedan ni
> fick pengarna. Jag vill också ha ett mail med bekräftelse på att det är
> gjort.
>  
> Bryr ni er över huvud taget inte om ert rykte? Jag som alla andra pratar
> ju med vänner som sysslar med släktforskning. Bad will börjar ju som ni
> säkert vet spridas runt ert företag, då borde det vara smart att lösa
> den här frågan snabbt nu för att måhända rädda EN kund kvar?
>  
> /Roger Johansson
>  
> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: Roger Johansson  
> Skickat: den 31 januari 2003 18:19
> Till: 'Genline_Support'
>  
> Hej!
>  
> Sluta slingra er nu. Det må vara hänt att ni har rätt att stänga av
> abonnemanget men det är fortfarande god sed att skicka ut en påminnelse.
> Enda anledningen till att ni inte gjort det i detta fall är väl att det
> är ett månadsabonnemang och att ni därmed skulle riskera att en
> avstängning inte bleve aktuell.
>  
> Alla betalningar som görs via bank når kunden dagen efter. T.ex. dras
> hyror, försäkringar etc. dagen innan sista betalningsdag. Ni har min
> betalning sedan igår. Sedan igår håller ni mitt abonnemang stängt trots
> att ni har fått min betalning. Nu är det NI som bryter mot avtalet, inte
> jag. Jag utgår därför från att ni kommer addera fyra dagar (igår, idag,
> lördag och söndag) till min abonnemangstid eftersom det är era rutiner
> som gör att mitt abonnemang inte fungerar just nu och inte bankens eller
> mina.
>  
> Jag ser fram emot förklaringen om försvunna böcker.
>  
> Mvh
> /Roger Johansson
>  
> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: Genline_Support [mailto:support@genline.se]
> Skickat: den 31 januari 2003 17:00
>  
>  
> Hej Roger,
>  
> Efter en kortare tids sjukdom och företagspresentationer har jag inte
> kunnat
> svara tidigare på dina mail.
> Ang frågan om Döderhult ber jag att få återkomma då jag måste fråga en
> kollega om hjälp. Jag återkommer på måndag.
>  
> Vi har kommit lite efter med produktionstakten och Jönköping har blivit
> lite
> försenat, men vi hoppas att allt kommer att vara skannat, splittat och
> indexerat till slutet av februari. Detta ber vi om ursäkt för men haft
> lite
> tekniska problem. Sc materialet läggs ju ut så det är klart och
> fullständigt
> till februari. Jag vet inte i nuäget hur många rullar som är klara där.
> När
> det gäller de andra länen så följer vi vår produktionslista som finns på
> vårhemsida www.genline.se
>  
> Eftersom din betalning tar ett par bankdagar så har denna inte kommit
> till
> vår kännedom än. Men så fort jag ser att din faktura har blivit betald
> kommer jag att sätta igång ert abonnemang igen. Troligtvis på måndag
> eftersom vi inte jobbar i helgerna.
>  
> Vi har olika mailadresser och det mailet som gick ut till dig ang
> fakturapåminnelsen det sker med automatik.
>  
> När det gäller avstägning av abonnemanget hänvisar jag till
> abonnemangsvillkoren som du har accepterat då du blev medlem.
> Där vi har rätt att stänga av tjänsten om inte abonnemangsavgifterna är
> betalda.
>  
> 4. Abonnemangsavgifter
> 4.1 Avgifter för Tjänsten framgår av vid var tid gällande prislista.
> Betalning erläggs antingen direkt vid registrering (online) eller mot
> faktura. Betalning mot faktura skall vara Genline tillhanda inom den tid
> som
> anges på fakturan. Obetalade abonnemangsavgifter innebär att Tjänsten
> inte
> är tillgängligt för Kunden.
>  
> Med vänliga hälsningar
> Genline AB
> Josefine Sjöcrona
> www.genline.se
>  
>  
>  
> ----- Original Message -----
>  
> From: Roger Johansson  
> To: 'Genline System'  
> Sent: Thursday, January 30, 2003 5:56 PM
>  
>  
> Hej igen info@genline.se!
>  
> Nu har jag kontrollerat med mina skickade mail till er. Enligt era
> instruktioner mailade jag Josefine Sjöcrona direkt när min betalning var
> gjord. Den kom er tillhanda idag och jag mailade igår. Eftersom jag har
> ett enmånadsabonnemang är jag naturligtvis intresserad av att få igång
> mitt abonnemang direkt nu för att inte förlora fler dagar. Jag har också
> RINGT er i detta ärende nu ikväll och talat in meddelande på
> telefonsvararen.
>  
> Vidare har jag TILL DENNA mailadress som ni använt för er sk
> påminnelse (som för övrigt inte följer god affärssed genom att ni
> stänger av en tjänst utan föregående påminnelse) skickat en fråga till
> er om saknade böcker i Döderhult socken. Den frågan skickades i söndags
> kväll och ni har alltså haft tre dagar på er att besvara den. Jag vet ju
> att ni sett frågan eftersom den mailades till samma adress ni använt för
> ert utskick.
>  
> Nu är ni så goda att se till att det första ni gör i morgon bitti är att
> aktivera mitt abonnemang igen och därefter sätter ni någon på att
> besvara min fråga om kyrkböckerna. Gör ni INTE det kommer jag gå till
> polisen i morgon och polisanmäla er för stöld eller bedrägeri.
>  
> OBSERVERA! Jag är inte intresserad av att få något telefonsamtal från
> er. Var vänlig kommunicera med e-mail.
>  
> Med hälsning
> /Roger Johansson
 
 
Hej!
 
Idag fick jag en påminnelse på en faktura från er. Det är roligt att se att ni är snabba med _något_ iaf (ironi). Hur som helst har jag nu via Internetbanken betalat räkning xxxxxxxxx och vill få mitt abonnemang påkopplat igen!
 
Mvh
/Roger Johansson
 
>  
> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: Genline System [mailto:info@genline.se]
> Skickat: den 29 januari 2003 05:15
 
>  
> Hej Roger!
>  
> Vi har ännu ej mottagit Din betalning för faktura 133704485. Ditt
> abonnemang har därför stängts av i väntan på att betalning sker.
> Kontakta
> kundtjänst på josefine.sjocrona@genline.se eller 08-600 33 10 och välj
> alternativet administration när betalningen är gjord så aktiverar vi
> Ditt
> abonnemang igen.
>  
> Vänliga hälsningar
>  
> Genlines kundtjänst
 
 
Summa summarum håller Genline alltså mitt abonnemang (på vilket det återstår 5-6 dagar) stängt sedan 28/1 trots att de haft pengarna sedan 30/1 och trots att det i villkoren står att OBETALDA avgifter medför att tjänsten inte är tillgänglig. Några sådana finns inte.
 
Vill ni uppfatta mig som rättshaverist så får ni det...men jag tycker jag har rätt och här är mina huvudpunkter:
1. Det var slarvigt att missa en betalning med 13 dagar. Bad boy Roger.
2. Det är dålig affärssed att inte påminna om en betalning innan man stänger av den. (Vad motiverar en mest att räkning kan man för övrigt fråga sig, att man itne får tillgång till några kyrkböcker eller att man vill undvika kronofogden??)
3. Genline drar allt till sin spets när de stänger av enmånadsabonnemang direkt.
4. Avtalet man ingår ger inte Genline rätt att hålla ett abonnemang stängt sedan betalning gjorts, det är stöld och det ska de inte få slippa undan genom att köpa ut mig.
 
Tack för mig!
 
Mvh
/Roger

2003-03-09, 01:45
Svar #23

Anna-Karin Johansson

Hear, Hear Roger!
Kul att läsa din korrespondens med Genline.  Något komiskt blir det att se att vi invänt mot precis samma sak och båda fått goddag yxskaft-svar. Vill poängtera att jag inte hackar på den stackars anställda som har att hålla ordning i kaoset.
 
Efter mitt senaste mejl trodde jag inte de skulle höra av sig men i mejlkorgen låg följande (mittsvar längst ner):
 
Hej Anna-Karin,
 
Som jag tidigare förklarade så använder vi oss av Intrum Justitia eftersom vi inte själva kan hantera kundfaktureringen själva.  
 
Angående den automatiska avstägningen är att vi vill att kunden betalar så fort som möjligt efter förfallodagen och självklart får kunden
tillgång till tjänsten så fort han/hon betalat.
 
Vad skall man säga? Jag svarade (kan inte låta bli, barnslig som jag är...):
 
Hej,
Förmodligen kände jag fel när jag trodde mig känna obehag inför att plötsligt få ett brev från Intrum Justitia. Att fakturan skickats med ert eget brevpapper och påminnelsen med IJ:s är förmodligen en ren slump.
 
Känns även skönt att veta att avstängningen bara berodde på att ni ville att jag skall betala snabbare, inte att ni trodde att jag skulle låta bli helt.
 
Ödmjukast
Anna-Karin Johansson
 
Nej, kunden har ju inte alltid rätt i ett företag som inte bryr sig om man köper deras tjänster eller inte.
 
Och nej, Jörgen, det var inte Intrums kuvert som fakturan kom i.  
 
Nu tror jag det räcker med Genline för min del. Skall hoppa över till annan plats och ge dagens ros till en av Kungliga Bibliotekets anställda som förgyllde min dag idag med kunnig, vänlig och serviceintiktad hjälp. (Till skillnad mot hans kollega i sal 3 på Stadsbiblioteket i Stockholm...)

2003-03-11, 16:55
Svar #24

Marianne Magnusson

Födde i Göteborgs Haga 1864 saknas i registret, vet någon om det hamnat under ngn annan rubrik ??
undrar Marianne M.

2003-03-11, 18:27
Svar #25

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Leta efter sc i listan över församlingar, så kanske du hittar SCB:s utdrag ur födelse- vigsel- och dödböcker.

2003-03-11, 22:09
Svar #26

Marianne Magnusson

Tyvärr finns där bara vigsel och dödbok med för 1864 ..... / Marianne M.

2003-03-13, 15:09
Svar #27

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Göteborgs Haga utbröts ur Gustavi 1883, och fanns därför inte 1864. Däremot saknas alla födde för hela länet 1864, så där har något hänt.

2003-03-13, 22:02
Svar #28

Marianne Magnusson

Tack skall du ha Gunnar, då vet jag var jag kan söka.
Marianne M

2003-03-15, 18:24
Svar #29

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Genline har äntligen börjat med Malmöhuslän. Det ska bli spännande och se hur lång tid det kommer att ta. Det är ju bara 13-1400 rullar som ska scannas ;o)
Hälsningar
Ann

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna