Hej på er!
Några har undrat vad det är som irriterat mig så oerhört och vad jag menar med att de utnyttjar alla paragrafer. Jag har haft ganska lång och ordrik brevväxling med Genline och det tröttar nog ut många att läsa om det hela. jag vet också att jag varit väldigt arg när jag skrivit, men det förändrar inte faktum att jag har rätt. Jag infogar här hela brevväxlingen, men inbillar mig inte att alla ska orka läsa...
Tänk på att läsa nerifrån och upp...äldsta inlägget ligger längst ner. Notera också att Genlines mail av den 31 januari är författat kl 17.00...och att de senare kommer säga att de fått pengarna d 30/1 redan. Ibland är det två mail i rad fr mig till dem, det beror på att jag då inte fått ngt svar däremellan.
Här kommer först mitt senaste inlägg, postat alldeles nyss och som jag inte får svar på förrän till veckan:
Hej igen!
Nu har jag studerat diskussionerna på Släktforskarhemsidan Anbytarforum som ligger under rötter (adressen är
http://aforum.genealogi.se/discus/ om ni inte varit där). Det visar sig nu att ni erbjudit samma sak som jag begärt till andra kunder (att få ut resterande dagar av abonnemangstiden).
Jag hävdade redan från början att ni fått pengar av mig och att ni därför skulle öppna kontot, medan Josefine Sjöcrona hos er sa att de inte kommit och det var då det uppskruvade tonläget vidtog. I ert senaste mail erkänner ni ju just det jag sagt, att ni haft mina pengar sedan 30 januari (trots att Josefine Sjöcrona den 31 januari i mail till mig hävdat att så inte var fallet).
Ni har enligt avtalet rätt att stänga av abonnemang om man inte betalar avgiften och som ni skriver är obetalade avgifter orsak till att tjänsten inte är tillgänglig. Ni skriver dock själv till alla kunder (inklusive mig) att man ska betala så öppnas abonnemanget igen. Inga obetalade avgifter finns och har enligt både er och min uppfattning funnits sedan 30 januari. Varför kopplar ni inte på mitt abonnemang så att jag kan få ut mina dagar, samt välja om jag vill teckna nytt abonnemang?
Återigen, det enda som hänt sedan ert mail att jag ska betala och er avstängning av mitt abonnemang är följande: 1. Jag betalade avgiften och mailade enligt er instruktion för att få abonnemanget öppnat 2. Jag fick inget svar och höjde tonläget när JS hävdade att avgiften inte var betald 3. Ni själva har sagt att pengarna funnits hos er sedan 30 januari. Alltså finns inga obetalade abonnemangsavgifter.
Varför håller ni mitt abonnemang stängt?
Mvh
/Roger Johansson
Fr Genline 2003-02-07
Hej Roger,
Vi hänvisar till paragraf 3 och 4
3. Avtalsperiod och uppsägning
3.1 Avtal skall anses ha träffats då Kunden har tecknat abonnemang för Tjänsten, varvid abonnemanget börjar löpa. Genline förbehåller sig rätten att avböja att ingå avtal med Kunden efter genomförd kreditprövning, i de fall Kunden i tidigare relation med Genline ej följt överenskomna villkor för Tjänsten eller då Kunden anses ha handlat i strid med avtalsvillkoren i detta avtal.
3.2 Avtalet löper tills vidare med viss bindningstid (s.k. avtalsperiod), vilken kan variera med hänsyn till den abonnemangsform som överenskommits i samband med Kundens tecknande av avtal. Det åligger Kunden att ta del av vid var tid gällande abonnemangsvillkor samt betalningsregler, vilka finns tillgängliga på Genlines hemsida
http://www.genline.se.
4. Abonnemangsavgifter
4.1 Avgifter för Tjänsten framgår av vid var tid gällande prislista. Betalning erläggs antingen direkt vid registrering (online) eller mot faktura. Betalning mot faktura skall vara Genline tillhanda inom den tid som anges på fakturan. Obetalade abonnemangsavgifter innebär att Tjänsten inte är tillgängligt för Kunden.
Eftersom er betalning inkom till oss den 30/1, 13 dagar för sent (ffd 17/1) så har vi rätt att stänga av ert abonnemang.
Ni accepterar och respekterar inte våra betalnings rutiner därför undanber vi vidare affärsmässig relation.
Var vänlig och uppge ert bankkontonummer så vi kan göra en överföring. I annat fall skickas det ut en postanvisning till er adress.
Med vänliga hälsningar
Genline AB
Josefine Sjöcrona
www.genline.se Hej Josefine!
Tack för ditt svar. Det jag vill är inte att ha tillbaka mina pengar, jag vill
kunna utnyttja de dagar jag betalt för. Minus de två dagar då ni stängde
abonnemanget (vilket ni som jag tidigare skrivit kunde ha rätt till formellt
sett) så är det fem eller sex dagar kvar (eftersom jag vad jag vet beställde
några dagr in i januari 30 dagars abonnemang. Jag väntar mig inte att få ett
NYTT kontrakt utan att betala för det, men det jag BETALT för ska jag också ha.
Vilken paragraf i avtalet stöder ni er på för att kunna avsäga er vidare kontakt
med mig? Att jag använt ett hårt språk?
/Roger Johansson
> From: Genline_Support
> Date: 2003/02/04 Tue AM 11:35:52 CET
>
> Hej Roger,
>
> Vi har kunnat konstatera att du inte är nöjd med vår tjänst. Varför vi
> kommer att betala tillbaka dina pengar (för ditt månadsabonnemang).
>
> Vi kommer att sätta in pengarna på ditt bankkonto som du ger oss uppgifter
> på.
>
> I enlighet med avtalsvillkoren avböjer vi vidare relation med dig.
>
> Med vänliga hälsningar
> Genline AB
> Josefine Sjöcrona
>
www.genline.se >
> ----- Original Message -----
> From: Roger Johansson
> To: ; 'Genline System'
> Sent: Monday, February 03, 2003 5:12 PM
>
>
> Hej!
>
> Jag bifogar nedanstående konversation för att ni ska förstå vad det hela
> handlar om. Jag är trött på er nu. Som man frågar får man svar heter
> det, men när ni beter er som ett ruffel-och-båg-företag så får ni
> faktiskt finna er i att NI blir bemötta med samma attityd. Ni har haft
> betalningen för den räkning ni vill ha betalt för sedan i torsdags. Det
> är nu FEM dagar sedan. Fortfarande (TRE arbetsdagar som ni haft mina
> pengar) har ni inte kopplat på mitt abonnemang. Det vet ni och MEDVETET
> håller ni inne mitt abonnemang.
>
> Jag är medveten om att mitt abonnemang hos er går ut nu i dagarna, men
> jag kräver att ni öppnar det för de fem dagar ni tagit från mig sedan ni
> fick pengarna. Jag vill också ha ett mail med bekräftelse på att det är
> gjort.
>
> Bryr ni er över huvud taget inte om ert rykte? Jag som alla andra pratar
> ju med vänner som sysslar med släktforskning. Bad will börjar ju som ni
> säkert vet spridas runt ert företag, då borde det vara smart att lösa
> den här frågan snabbt nu för att måhända rädda EN kund kvar?
>
> /Roger Johansson
>
> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: Roger Johansson
> Skickat: den 31 januari 2003 18:19
> Till: 'Genline_Support'
>
> Hej!
>
> Sluta slingra er nu. Det må vara hänt att ni har rätt att stänga av
> abonnemanget men det är fortfarande god sed att skicka ut en påminnelse.
> Enda anledningen till att ni inte gjort det i detta fall är väl att det
> är ett månadsabonnemang och att ni därmed skulle riskera att en
> avstängning inte bleve aktuell.
>
> Alla betalningar som görs via bank når kunden dagen efter. T.ex. dras
> hyror, försäkringar etc. dagen innan sista betalningsdag. Ni har min
> betalning sedan igår. Sedan igår håller ni mitt abonnemang stängt trots
> att ni har fått min betalning. Nu är det NI som bryter mot avtalet, inte
> jag. Jag utgår därför från att ni kommer addera fyra dagar (igår, idag,
> lördag och söndag) till min abonnemangstid eftersom det är era rutiner
> som gör att mitt abonnemang inte fungerar just nu och inte bankens eller
> mina.
>
> Jag ser fram emot förklaringen om försvunna böcker.
>
> Mvh
> /Roger Johansson
>
> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: Genline_Support [mailto:support@genline.se]
> Skickat: den 31 januari 2003 17:00
>
>
> Hej Roger,
>
> Efter en kortare tids sjukdom och företagspresentationer har jag inte
> kunnat
> svara tidigare på dina mail.
> Ang frågan om Döderhult ber jag att få återkomma då jag måste fråga en
> kollega om hjälp. Jag återkommer på måndag.
>
> Vi har kommit lite efter med produktionstakten och Jönköping har blivit
> lite
> försenat, men vi hoppas att allt kommer att vara skannat, splittat och
> indexerat till slutet av februari. Detta ber vi om ursäkt för men haft
> lite
> tekniska problem. Sc materialet läggs ju ut så det är klart och
> fullständigt
> till februari. Jag vet inte i nuäget hur många rullar som är klara där.
> När
> det gäller de andra länen så följer vi vår produktionslista som finns på
> vårhemsida
www.genline.se >
> Eftersom din betalning tar ett par bankdagar så har denna inte kommit
> till
> vår kännedom än. Men så fort jag ser att din faktura har blivit betald
> kommer jag att sätta igång ert abonnemang igen. Troligtvis på måndag
> eftersom vi inte jobbar i helgerna.
>
> Vi har olika mailadresser och det mailet som gick ut till dig ang
> fakturapåminnelsen det sker med automatik.
>
> När det gäller avstägning av abonnemanget hänvisar jag till
> abonnemangsvillkoren som du har accepterat då du blev medlem.
> Där vi har rätt att stänga av tjänsten om inte abonnemangsavgifterna är
> betalda.
>
> 4. Abonnemangsavgifter
> 4.1 Avgifter för Tjänsten framgår av vid var tid gällande prislista.
> Betalning erläggs antingen direkt vid registrering (online) eller mot
> faktura. Betalning mot faktura skall vara Genline tillhanda inom den tid
> som
> anges på fakturan. Obetalade abonnemangsavgifter innebär att Tjänsten
> inte
> är tillgängligt för Kunden.
>
> Med vänliga hälsningar
> Genline AB
> Josefine Sjöcrona
>
www.genline.se >
>
>
> ----- Original Message -----
>
> From: Roger Johansson
> To: 'Genline System'
> Sent: Thursday, January 30, 2003 5:56 PM
>
>
> Hej igen info@genline.se!
>
> Nu har jag kontrollerat med mina skickade mail till er. Enligt era
> instruktioner mailade jag Josefine Sjöcrona direkt när min betalning var
> gjord. Den kom er tillhanda idag och jag mailade igår. Eftersom jag har
> ett enmånadsabonnemang är jag naturligtvis intresserad av att få igång
> mitt abonnemang direkt nu för att inte förlora fler dagar. Jag har också
> RINGT er i detta ärende nu ikväll och talat in meddelande på
> telefonsvararen.
>
> Vidare har jag TILL DENNA mailadress som ni använt för er sk
> påminnelse (som för övrigt inte följer god affärssed genom att ni
> stänger av en tjänst utan föregående påminnelse) skickat en fråga till
> er om saknade böcker i Döderhult socken. Den frågan skickades i söndags
> kväll och ni har alltså haft tre dagar på er att besvara den. Jag vet ju
> att ni sett frågan eftersom den mailades till samma adress ni använt för
> ert utskick.
>
> Nu är ni så goda att se till att det första ni gör i morgon bitti är att
> aktivera mitt abonnemang igen och därefter sätter ni någon på att
> besvara min fråga om kyrkböckerna. Gör ni INTE det kommer jag gå till
> polisen i morgon och polisanmäla er för stöld eller bedrägeri.
>
> OBSERVERA! Jag är inte intresserad av att få något telefonsamtal från
> er. Var vänlig kommunicera med e-mail.
>
> Med hälsning
> /Roger Johansson
Hej!
Idag fick jag en påminnelse på en faktura från er. Det är roligt att se att ni är snabba med _något_ iaf (ironi). Hur som helst har jag nu via Internetbanken betalat räkning xxxxxxxxx och vill få mitt abonnemang påkopplat igen!
Mvh
/Roger Johansson
>
> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: Genline System [mailto:info@genline.se]
> Skickat: den 29 januari 2003 05:15
>
> Hej Roger!
>
> Vi har ännu ej mottagit Din betalning för faktura 133704485. Ditt
> abonnemang har därför stängts av i väntan på att betalning sker.
> Kontakta
> kundtjänst på josefine.sjocrona@genline.se eller 08-600 33 10 och välj
> alternativet administration när betalningen är gjord så aktiverar vi
> Ditt
> abonnemang igen.
>
> Vänliga hälsningar
>
> Genlines kundtjänst
Summa summarum håller Genline alltså mitt abonnemang (på vilket det återstår 5-6 dagar) stängt sedan 28/1 trots att de haft pengarna sedan 30/1 och trots att det i villkoren står att OBETALDA avgifter medför att tjänsten inte är tillgänglig. Några sådana finns inte.
Vill ni uppfatta mig som rättshaverist så får ni det...men jag tycker jag har rätt och här är mina huvudpunkter:
1. Det var slarvigt att missa en betalning med 13 dagar. Bad boy Roger.
2. Det är dålig affärssed att inte påminna om en betalning innan man stänger av den. (Vad motiverar en mest att räkning kan man för övrigt fråga sig, att man itne får tillgång till några kyrkböcker eller att man vill undvika kronofogden??)
3. Genline drar allt till sin spets när de stänger av enmånadsabonnemang direkt.
4. Avtalet man ingår ger inte Genline rätt att hålla ett abonnemang stängt sedan betalning gjorts, det är stöld och det ska de inte få slippa undan genom att köpa ut mig.
Tack för mig!
Mvh
/Roger