ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-09  (läst 1347 gånger)

2002-05-08, 22:07
läst 1347 gånger

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se
När jag fick fakturan för maj månad hade 99:- blivit 124:- (inkl. moms).
Men på Genlines hemsida står: Alla våra priser inkluderar moms.
Inte mycket att bråka om, kanske, men lite lurad känner jag mig.

2002-05-09, 00:49
Svar #1

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Torgny!
De extra 25 kronorna avser faktureringsavgift, och det framgår på deras hemsida att denna avgift tillkommer om man betalar via faktura. Jag valde annat betalningssätt och då utgår ju inte denna avgift.  
Jag har precis börjat använda Genline och tycker att det fungerar mycket bra när man lärt sig använda finesserna.
 
Hälsningar Sonia B

2002-05-09, 07:53
Svar #2

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se
Sonia! Tack för klargörandet. Efter lite letande ser jag att du har rätt. Torgny.

2002-05-15, 21:27
Svar #3

Utloggad Krille Krokodil

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2019-02-06, 20:28
    • Visa profil
Hej Marianne!
 
Ledsen att jag dröjt med svar. Du frågade hur man kopierar ur GFF-fönstret (lilla fönstret). Det jag kopierar därifrån är Genline-ID vilket jag använder som en del av min källhänvisning. I GFF-fönstret kan man markera detta, högerklicka och välja Kopiera. För att sedan klistra in det i Disgen brukar jag oftast placera markören i det fält informationen ska till, och sedan göra CTRL+V. Detta fungerar även i fält i Disgen som man inte kan klistra in i genom högerklick-klistra in. Jag håller med dig om att det skulle vara bra om arkiv-volyminformationen också fanns tillgänglig i GFF-fönstret. Nu måste man ta fram resultat-fönstret och skriva av informationen därifrån. För mig vore idealet om det fanns en sträng i GFF-fönstret som innehöll församling, volym, tidsperiod samt Genline-ID för aktuell sekvens vilken jag kunde kopiera och klistra in i Disgen.  
 
Mvh,
 
Christer

2002-05-16, 22:01
Svar #4

Bo A Johansson

Hej,
har nu använt Genline ett par veckor, och tycker det är mycket bra. Sitter dock nu och har kört fast, kan inte läsa en text. Kanske någon kan hjälpa till?
Östergötland, Tjärstad,C:5,sid 490. födde januari 1860. Viktor Vilhelm. Var kommer de från?, var kan jag hitta mer i hfl? Tack på förhand!
Mvh
Bosse

2002-05-17, 14:38
Svar #5

Stefan Andersson

Hej!
 
Tittade lite på det och fick det till:
Johan Danielsson o Maja Lena Jonasdotter f Degerud u ?unsbo (troligen Sunsbo)
Håller med om att det var svårtytt, är inte 100% säker...
Tittade som hastigast i HFL för 1800- men det saknades gårdsregister så du blir nog tvungen att leta igenom hela..
 
Lycka till!

2002-05-17, 17:41
Svar #6

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Bosse!
 
Det står Degerudden under Sonebo. I hfl AI:12B 1856-60 finns ett gårdsregister och om du skriver in följande i Genline ID-rutan: 393.25.47900, så kommer du direkt till sidan där familjen finns. Dom är strukna och har tydligen flyttat, men vart är lite svårt att se. Verkar vara ett sidnummer, men om det står 39 eller 34 eller nåt annat har jag inte lyckats klura ut.  
 
Mvh//
Lotta

2002-05-18, 11:25
Svar #7

Rosine Nilsson

Har provat Genlines erbjudande för maj och kommit långt på flera ställen på både min mans och min sida trots att jag visste att vi skulle få vänta flera år på det mesta vi behöver.
Nu har jag i 1890 års folkräkning för Örebro hittat att min mf fm skulle komma från Öglunda i Skaraborg. Hon hette Charlotta Karlsdotter och var född 1842.
För Öglunda hittar jag bara hfl alltså ingen födelsebok. I hfl finns bara en Charlotta född 1842 med en far som heter Karl/Carl.
Den familjen finns på GID 658.1.81400 överst på sidan 38 alltså.
Fadern heter Carl Jonsson Kanon och är soldat men vad står det för krafs i rutan innan och vart flyttar min mf fm 1858? Det ser ut som Thor någonting.
Finns det någon vänlig själ som ser bättre än jag? Jag har ändå satt på mig mina läs- och terminalglasögon.
Hälsningar Rosine

2002-05-18, 11:30
Svar #8

Rosine Nilsson

Har provat Genlines erbjudande för maj och kommit långt på flera ställen på både min mans och min sida trots att jag visste att vi skulle få vänta flera år på det mesta vi behöver.  
Nu har jag i 1890 års folkräkning för Örebro hittat att min mf fm skulle komma från Öglunda i Skaraborg. Hon hette Charlotta Karlsdotter och var född 1842.  
För Öglunda hittar jag bara hfl alltså ingen födelsebok. I hfl finns bara en Charlotta född 1842 med en far som heter Karl/Carl.  
Den familjen finns på GID 658.1.81400 överst på sidan 38 alltså.  
Fadern heter Carl Jonsson Kanon och är fd soldat men vad står det för krafs i rutan innan och vart flyttar min mf fm 1858? Det ser ut som Thor någonting.  
Finns det någon vänlig själ som ser bättre än jag? Jag har ändå satt på mig mina läs- och terminalglasögon.  
Hälsningar Rosine

2002-05-18, 19:47
Svar #9

Stefan Andersson

Hej,
 
Har problem med att läsa vad det står för födelseförsamlingar på Sven Karfelt och hans hustru Chatarina Larsdotter.
Ölme i Värmland, AI:8 sid 152 överst.
Tacksam för all hjälp!

2002-05-18, 19:54
Svar #10

Marita Kvist

Hej
Någon som kan hjälpa mig att lösa ett problem jag har? Tänkte prova Genline men när jag loggar in kommer det upp en ruta där det står att säkerhetsinställningarna inte tillåter att AktiveX (eller något i den stilen) körs . Vad kan jag göra åt det ?  
Hoppas på hjälp  
Hälsningar Marita Kvist

2002-05-18, 20:54
Svar #11

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Stefan!
 
Det står Visnums härad.  
 
Mvh//
Lotta

2002-05-18, 21:01
Svar #12

Stefan Andersson

Hej Marita!
 
Jag antar att du använder Explorer?
Om så, under verktyg klickar du på internet-alternativ. Välj fliken säkerhet. Längst ner finns en knapp anpassad nivå, klicka på den.
Kontrollera om det är aktiverat att köra AktivX-kontroller och att köra ActiveX-script.
Jag tror det är det som strular, annars får du fråga igen!
mvh,

2002-05-18, 21:54
Svar #13

Birgitta Persson

Hej Rosine!
Öglunda födelsebok hittar Du i Varnhem som är moderförs.
MVH Birgitta

2002-05-18, 23:45
Svar #14

Rosine Nilsson

Tack Birgitta,
tyvärr måste jag ha jättefel på mina ögon just nu, för jag hittar inte Varnhem bland Genlines kyrkböcker.
Jag får väl sova på saken och försöka imorgon igen.
 
Rosine

2002-05-19, 13:27
Svar #15

Jonas Leonardsson

Hej Stefan, Marita mf!
 
Det låter lite osäkert, nu körs ju alla script mm på alla webbplatser även de oseriösa och farliga Jag vill därför gekomendera att man lägger till Genline bland Tillförlitliga platser:
 
 1) På fliken Säkerhet finns fyrta ikoner klicka på Tillförlitliga platser
 2) Klicka på knappen Platser
 3) Se till att det inte finns någon bock i rutan Begär serververifiering...
 4) I rutan Lägg till den här... skriver du http://www.genline.se och klickar på Lägg till
 5) Klicka på Ok
 6) Klicka nu på  Anpassa nivå och se till att alla ActivX alternativ står på Aktivera och klicka på ok
 7) Välj nu ikonen Internet
 8) Klicka på Anpassa
 9) Se till att alla ActivX alternativ står på Inaktivera, Fråga, Inaktivera, Inaktivera Inaktivera
10)klicka på Ok, Ok  
 
mvh  
Jonas

2002-05-19, 21:36
Svar #16

Bo A Johansson


2002-05-20, 19:53
Svar #17

Marita Kvist

Tack Jonas för hjälpen, nu funkar Genline på min dator ! Tyvärr Stefan, det räckte inte att göra som du föreslog men tack ändå.
Måste också tillägga att jag kommer att utnyttja Genline så fort mina församlingar finns med, det var toppen att kunna sitta vid datorn med kyrkböckerna !
Mvh. Marita

2002-05-21, 08:14
Svar #18

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Har jag fattat rätt att man inte kan spara bilderna? Jag var ute och kollade lite, men kunde inte hitta någon knapp eller meny för det.  
Vidare tycker jag att bilderna är ganska grovkorniga (i klass med de kopior man får köpa på Lunds Landsarkiv) så de är inte så väldigt lämpade för detaljstudier. Vad är den allmänna uppfattningen om detaljrikedomen? Har jag lyckats kolla på de värsta sidorna?
 
Hälsningar
Mikael

2002-06-06, 13:28
Svar #19

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Hur tecknar man ett (Sommar)abonnemang på Genline?
Jag kommer lätt in på det fria testprogrammet, men sen är det stopp.
 
Har fått användarnamn och lösenord, men när jag skulle in på databasen var mitt användarnamn plötsligt upptagett!!!
Och jag fick förslag på ett nytt användarnamn och ett nytt lösenord!!
Varför det????
Har försökt mejla och ringa på telefon massor av gånger men kommer inte fram.
Hemsidan verkar mer än lovligt rörig och obegriplig.  
Måste man vara dataexpert för att begripa?
Är det jag som gör fel?
 Man kommer att tänka på pastorexpeditionerna som bara ville bli av med besvärliga släktforskare.
 
Det talas om att Riksarkivet kommer att göra något liknande.
Det skulle säkert vara bra.
 
Sämre än Genline kan det inte bli!
Arne Forsman

2002-06-06, 20:16
Svar #20

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Jag har använt Genline en månad och det funkade jättebra, hittade nästan 86 dokument i Östergötland och Värmland. Gör man som det står på hemsidan så ska det funka. Kommer att använda Genline i framtiden när dom har fler församlingar att välja på. Mycket smidigt.

2002-06-06, 20:24
Svar #21

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Arne!
Försöker Du att komma in först på Medlemsidan med Ditt användarnamn och lösenord?  Det är där man tecknar abonnemang. Länken till den sidan hittar Du högst upp i mitten.
 
Jag har precis som Mats G. ovan använt Genline, nu nästan i 10 månader tror jag, och jag är mycket nöjd. Jag kan dock hålla med om att det är lite svårt att hitta in första gångerna.
 
Mvh - Mats Högberg

2002-06-07, 12:36
Svar #22

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Hej Arne !
Titta under Start->Program->Genline Family Finder .
Där ska du ha Logga in i Databasen. Använd den och välj sedan Fortsätt till inloggningen.
Håller med om att supporten hos Genline inte fungerar tillfyllest !
MVH Kennet Melander

2002-06-07, 18:49
Svar #23

Utloggad Lars-Göran Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2014-09-10, 23:16
    • Visa profil
    • www.nollfemfyra.com/erik
För att logga in på Genline är det absolut enklast att spara en länk till:
 
http://www.genline.se/login2.html
 
Då kommer man in i inloggningrutan direkt, och om man väljer Kom ihåg lösenordet så är det bara att klicka Logga in
 
Lars-Göran
 
PS. Genline fungerar alldeles utmärkt!!

2002-06-07, 19:26
Svar #24

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
TIPS !
För att spara bilderna på skärmen så har jag använt detta program, funkade mycket bra.
http://www.softwarelabs.com/tsl4/3-screenprint.htm
Ladda hem:
http://www.softwarelabs.com/tsl4/3-spgdownload.htm
Programmet är gratis, men man kan också betala för att få en mer avancerad version.
Man kunde ex. markera området som man ville spara. Det finns flera liknande program, men detta tyckta jag var det bästa.

2002-06-08, 11:34
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag tänkte nappa på Genlines abonnemang för två år på 3000 kronor för Slff-medlemmar, men när jag ska beställa på hemsidan hittar jag inte det alternativet. Finns det inte längre?

2002-06-08, 13:50
Svar #26

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Anders!
 
Erbjudandet gällde under maj månad.  
 
Mvh//
Lotta

2002-06-08, 16:17
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Aha, vilken otur! Varför kan inte det vara ett fast abonnemangsalternativ? Var ligger poängen för Genline att inte ta emot 3000 från mig idag utan vänta på att jag betalar 2000 kronor om ett år? Ser bara fördelar för Genline att ta emot 3000 nu. Att idag teckna för ett år är inte aktuellt eftersom det är för få av mina områden som är klara.

2002-06-09, 16:21
Svar #28

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Anders,
Slå en signal till Genline och fråga.
Precis som du skriver borde de ju vara intresserade av att få fler kunder.
Hälsn Kennet

2002-06-09, 19:53
Svar #29

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Ringde och frågade Genline när databasen kommer att vara komplett, och dom trodde inom 4 år. Om fler satsade på Genline?s service så kanske det gick fortare...(dom skulle säkert bli mer motiverade om fler visade intresse)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna