ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-08  (läst 2239 gånger)

2002-02-01, 22:07
läst 2239 gånger

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 394
  • Senast inloggad: 2023-11-07, 17:15
    • Visa profil
Jag abonnerar på Genline och för det mesta går det att se vad där står.
Nu har jag gått bet på en sida och undrar om någon kan hjälpa mig.
 
Det rör sig om Algutsrum; AI:1 1767-1813; 3.1.25700; Öfvetorp, vänster sida högst upp;
Larsson.
Vad står det om döttrarna i högerkanten?
Att de är gifta på något ställe?
 
Hälsningar/Agneta

2002-02-01, 23:27
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Att de är gifta någonstans är nästan det enda jag kan läsa. Men de tycks heta Bengta, Kjerstin, Brita och Catharina?
 

 
Kanske någon med lokalkännedom kan tolka platsnamnen. Möjligen kan Bengta vara gift i Vimmerby.

2002-02-01, 23:51
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

Uppifrån och ner:
gift i Sandby
gift i Sandby
gift i Gårby(Gårdby)
gift i Högsrum
 
Mvh//
Lotta

2002-02-04, 08:56
Svar #3

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 394
  • Senast inloggad: 2023-11-07, 17:15
    • Visa profil
Tack för hjälpen!
Kan ni också se vad det står till höger om dessa uppgifter? Där står det ett par svårlästa meningar.
 
/Agneta

2002-02-07, 08:56
Svar #4

Utloggad Karl Wilhelmsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2014-05-12, 11:01
    • Visa profil
Hej! Olle m.fl.
 
Vi har använt Genline nu i c:a 3/4 år och tycker det är mycket bra.Den senaste ändringen i programmet är väldigt lyckad.
Genline går ut i sin marknadsföring och säger att Östergötland är klart. Men detta är inte sant det fattas mycket än t.o.m åtminstone en församling.
En kontroll mot SVAR katalogen måste ske.
Det finnes även fel registreringar där material hamnat i fel socken.
Jag tycker Genline borde göra Östergötland färdigt innan man startar något nytt län.
Ni på Genline gör ett bra jobb, men tänk på att marknadsföra riktigt.
Det är nog bra om ni ger lite besked på er hemsida om edra planer.
 
Hälsningar
Karl Wilhelmsson

2002-02-07, 21:06
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Nu är Östergötland också klart och Genline har kraftigt höjt abonnemanget. De har höjt från 1800 kr till 2650. Man kan ju undra om de ska höja nästan 1000 kr för varje område som är kvar. Var hamnar då avgiften när hela Sverige är klart?
Det kommer tydligen att kosta en hel förmögenhet till slut.

2002-02-07, 21:07
Svar #6

Lisbeth Petersson (Beth)

Hej!
Jag håller med ovanstående och har med positivt resultat använt Genline i några månader. Blev dock mycket snopen när jag för några veckor sedan såg på deras hemsida att Östergötland var klart. Fortfarande finns inte de med som är födda, döda eller gifta omkring 1860 och senare. Det finns ingen SC-Östergötland som det finns Kalmar där det dock är mycket svårt och tidsödande att hitta rätt. Det vore bra om ni kunde göra Kalmar och Östergötland helt färdiga innan ni startar med nya län. Jag har idag läst på Rötters hemsida att nya län planeras i full fart. Tanken är väl frestande att så snabbt som möjligt gå fram så man kan sälja fler abonnemang. Det är viktigt att marknadsföringen stämmer med innehållet!
 
Mvh
Lisbeth Petersson

2002-02-07, 21:13
Svar #7

Lisbeth Petersson (Beth)

Kollade just nu på Genline och idag har tydligen SC-Östergötland kommit.  
 
Mvh
Lisbeth Petersson

2002-02-07, 22:31
Svar #8

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Kan någon förklara vad SC-Östergötland betyder?

2002-02-07, 23:24
Svar #9

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
SC betyder Statistiska Centralbyrån och det är därifrån som det mikrofilmade kyrkboksmaterialet efter 1860 är hämtat, till skillnad från det äldre materialet som är hämtat direkt ur kyrkböckerna.

2002-02-08, 01:24
Svar #10

Anders Larsson

Utlovade inte Genline en rabatt för medlemmar i dis året ut? Kan inte se uppgiften på hemsidan mer, någon som vet? Hur motiverar Genline prishöjningen? Är den inte i största laget ?

2002-02-08, 07:30
Svar #11

Utloggad Carita Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:42
    • Visa profil
Hej.
 
När jag frågade Genline varför inte födda och döda från 1860 och framåt inte fanns med så svarade de att de använder dom filmerna som mormonerna filmade. Och att man skulle vid ett senare tillfälle komplettera med nytt material.  
Vid koll med SVARs hemsida ser man att de nyare filmerna har andra nummerserier än de äldre.
Så det blir till att vänta.
 
Mvh,
Carita Karlsson

2002-02-09, 11:14
Svar #12

Eivor Berndt

Hej! Har hört att man kan prova Genline gratis, och att dom byter församlingar varje dag. Jag har kollat nu i ca två veckor, men det är samma två förs hela tiden. Är det endast abonnemang som gäller?
 
Eivor

2002-02-09, 17:02
Svar #13

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I dag lämnades den uppgiften att de byter församlingar ungefär en gång i månaden, men någon gång under våren antagligen kommer att börja byta varje dag. Uppgiften lämnades av Christer Wahl?n, som ingår i bolaget.

2002-02-10, 02:35
Svar #14

Eivor Berndt

Ok, tack Elisabet! Fint att jag fick veta.
 
Hälsn Eivor

2002-03-12, 07:02
Svar #15

Utloggad Karl Fryklind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 00:33
    • Visa profil
I am considering using the Genline system instead of renting microfilms from the Family History Center (Mormons).  The price seems a little high, but the ability to have access to all the records is hard to pass up.  Can someone tell me whether the images are of good quality and whether the system works well?
 
Tack,
Karl Fryklind

2002-03-13, 10:13
Svar #16

Utloggad Lissela Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 20:21
    • Visa profil
My advice is that you use the possibility to test for free. You log in as a tester and can look at two parishes chosen by Genline and judge for yourself.  
I am using Genline since a couple of weeks and I think that the text is almost as readable as the one on microfiche, only slightly hazier.
All you have to do to get started is to download the Genline Family Finder. You cannot use Explorer6 but older versions of Explorer and Netscape are OK.
Regards, Lissela

2002-03-16, 20:46
Svar #17

Leif Svensson

Hej,
 
Om ni stöter på mörka sidor på Genline,
text hfl eller födelsebok med mycket svarta sidor som blir mer eller mindre oläsliga, när ni tror
ha hittat rätt sida i mörkret, tryck då på print screen, öppna därefter tex Photoshop.
 
Klistra in sidan och justera därefter ljusstyrka och kontrast. Bilden blir då fullt läsbar.
 
Mvh
Leif Svensson
Västerås

2002-04-03, 11:56
Svar #18

Utloggad Björn Pilström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 17:08
    • Visa profil
Jag har inte lyckats komma in på Genlines hemsida på ett par dagar. Är det någon som känner till om det är något särskilt problem just nu??

2002-04-03, 21:17
Svar #19

P. Eriksson

Björn,
jag provar just nu Genline och det förefaller att fungera.
Bifogar klipp på deras kontakformulär om du fortf. har problem:
 
? Du kan nå oss på följande sätt:
 
Telefon dagtid: 09:00 - 17:00
lunch 12:00 - 13:00 08 - 600 33 10  
Supportfax: 0647 - 66 40 44  
Vanlig post: Genline AB
Stora Gungans Väg 2
122 31 Enskede  
Email: support@genline.se  
 
 
Hälsningar
Per

2002-05-01, 10:41
Svar #20

Bosse J

Har nu tecknat en provmånad hos Genline för det förmånliga priset 99:-
När man sedan försöker logga in får man bara tillgång till demomaterialet! Det är visserligen bara 1 maj idag, men det ska fungera från och med 1 maj, enl Genline.
Irriterande....

2002-05-02, 08:14
Svar #21

Utloggad Anders Rydmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2010-02-28, 12:04
    • Visa profil
Tecknade också en provmånad fr o m 1 maj. Det fungerade helt ok redan första dagen.
 
Hälsningar
Anders

2002-05-02, 12:41
Svar #22

Bosse J

Fungerade för mig också från lunch......
Mvh
Bosse

2002-05-02, 20:47
Svar #23

Utloggad Krille Krokodil

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2019-02-06, 20:28
    • Visa profil
Hej!
 
En personlig reflektion efter några månaders Genline-nyttjande.
 
Jag har nu använt Genline sedan i vintras. Det har överträffat alla mina förväntningar. Jag är heltidsarbetande småbarnsförälder och upplever nu för första gången att jag har möjlighet att släktforska effektivt och helt på mina egna villkor.  
 
Jag har hittills kunnat plöja genom för mig relevanta församlingar i framför allt Östergötland och Värmland helt ohämmat och med den flexibilitet som bara en direkt access till materialet ger. Att omedelbart kunna följa upp en tråd in i en annan församling eller följa upp personerna från den ena arkivvolymen efter den andra, utan att behöva ta sig till ett arkiv eller en depå, utan att behöva beställa hem mikrokort och vänta på att materialet ska dyka upp: det är precis vad jag hoppades på när jag först hörde talas om Genline för flera år sedan. Genom att jag dessutom har ett ADSL-abonnemang ger därtill mycket bra nedladdningstider. Jag upplever det som betydligt enklare och mer flexibelt att växla mellan olika bilder i Genline än att hålla på och fippla med mikrokorten. Efter ett tag tillägnar man sig bra rutiner och metoder för hur man ska gå till väga.
 
Kvalit?n: Jag är helt nöjd. Om originalfilmen (”mormon-filmen”) är dålig så blir naturligtvis även Genline-bilden dålig. Dock är zoom-funktionen mycket användbar när t.ex. bläcket flutit ut. Genom att kraftigt zooma in kan man många gånger identifiera det skriva tecknets konturer på ett sätt som är svårt i en mikrokort-läsare.
 
Kostnaderna: Jag nämnde att jag har ADSL. Kostnaden för det är i nuläget 275 kr/mån. Det är något jag skulle ha även om jag inte släktforskade och det är därför ingen merkostnad för mig. Om jag forskar genom att beställa hem mikrokort kostar det 20 kr per arkivvolym och att göra beställningen via bibliotek här i Stockholm är minst lika dyrt (så var det åtminstone när jag gjorde det senast vilket är flera år sedan). Sedan tidig vår har jag säkert plöjt 200-300 arkivvolymer i Genlines utbud och med den takten är Genlines priser mycket överkomliga för min egen del.
 
Övrigt: Jag använder normalt en bärbar dator hemma. Till den har jag kopplat en större skärm. Genom en funktion i Windows XP kan man expandera datorns ”skrivbord” till att omfatta både den bärbara datorns skärm och den större skärmen. Det gör att du helt enkelt kan flytta t.ex. musmarkören mellan de båda skärmarna och sålunda dra t.ex. Internet Explorers/Netscapes fönster mellan skärmarna. Jag har vanligen DISGEN öppet på den ena skärmen och Genline-fönstret på den andra. Så kan jag logga direkt i DISGEN om jag vill, utan att hålla på och minimera Genline-fönstret. Det är därmed också väldigt lätt att klippa och klistra information från Genline in i DISGEN. Jag tänker då närmast på uppgifter om arkivvolym, referensinformation/källhänvisningar etc. Jag använder även Söder-skivan, Klara-skivan, Sveriges Dödbok och Svenska ortnamn samtidigt med DISGEN och Genline, som kompletterande referensinformation och kan genom det expanderade skrivbordet lätt överblicka all information.
 
Sammanfattning: För mig har Genline visat sig innebära ett jättelyft i släktforskningen i kyrkoböckerna. Jag har haft lite tur i och med att två län där jag har mycket att hämta kommit med tidigt i deras produktionsplan. Jag har sedan tidigare ett ADSL-abonnemang vilket är, skulle jag tro, rätt avgörande för min bedömning av Genline. Jag har testat att koppla upp mig via vanligt mod?m: det går men det kräver ett stort mått tålamod. Kostnaderna är i mina ögon inget hinder alls. Jag tycker priserna, även före eventuella rabatter, är mycket överkomliga mot bakgrund av mitt eget utnyttjande av tjänsten. Slutligen kan man ju reflektera över vad möjligheterna att accessa allehanda information via Internet-tjänster får för konsekvenser för den sociala aspekten av släktforskningen. När alla till slut sitter hemma på sin egen kammare och forskar istället för att mötas på arkiv och andra samlingsplatser. Men den tråden får någon annan gärna plocka upp.
 
Mvh,
 
Christer Hellsten, Hässelby

2002-05-03, 07:02
Svar #24

Marianne Fröding (Ruth)

Jag har också tecknat en provabonnemang och det verkar helt Ok. Fast hur gör man för att kunna klippa och klistra in i släktprogrammet?(Använder Min Släkt) Jag har inte lyckats. Jag saknar även upplysningen om vilken husförhörslängd man arbetar i. Det borde finnas med som information i den lilla rutan.  
MVH/Marianne Fröding

2002-05-04, 12:03
Svar #25

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
HJÄLP
jag kan inte läsa.
 
Kan någon hjälpa mej att tyda vad som står.
 
Församling: Fliseryd
C:3 sid. 520
Datum 1844-05-27
 
Hälsningar Janet

2002-05-04, 12:34
Svar #26

Lotta Nordin (Lotta)

Dr tilltr. Hemmansegaren Olof Pettersson i Möckerhult och Pig. Cathrina Helena Olsdotter i Boda.
25 respektive 19 år.
 
Mvh//
Lotta

2002-05-04, 12:47
Svar #27

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Tack Lotta
för läshjälpen, då kommer jag vidare.
 
Men var ligger Möckerhult, eller är det vad vi säjer i dag, Möckhult.
 
Hälsningar Janet

2002-05-04, 19:17
Svar #28

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Har vid ett flertal tillfällen laddat hem Genlines program. Tänkte prova demoförsamlingarna för ett ev. abonnemang senare. Installationen går utmärkt men när jag skall logga in i demoversionen är det stopp! Jag kommer alltså aldrig fram till någon inloggningsruta. Har Explorer 5.5 och ingen brandvägg el. dyl. som kan spöka. Har även kontaktat Genline via mail men de har inte kunnat hjälpa till. Vad gör jag? Är det någon vänlig själ som av erfarenhet kan ge något råd?
 
MvH
 
Peter Borg

2002-05-08, 01:03
Svar #29

Patrik Andersson

Tack Genline för ett föredömligt projekt!
 
Haft mycket stor glädje av det!
 
Mvh

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna