ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Genline SVAR Arkiv digital vilket ger mest?  (läst 2306 gånger)

2007-09-02, 21:40
läst 2306 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jo, jag förstår att det främst gäller Genline, SVAR och AktivDigital. Hela tråden handlar om detta.  
 
Och jag delar ditt förslag om en funktion för nedladdning av bilder/sidor kopplat till ett konto. En utmärkt id?!  
Kanske går det att använda PayPal för detta?
 
Aha, så det går att ladda ner passagerarlistorna? Tack för tipset! Det hade jag ingen aaaaning om.  
Då ska jag trixa en aning !

2007-09-03, 08:57
Svar #1

Jan Lilliesköld

I sammanhanget vill jag kommentera utskrift från de rubricerade tjänsterna.
 
Från Genline har det alltid fungerat att skriva ut en sida och få ut just det jag ser i fönstret även på papperet. Dessutom tycker jag det är en utmärkt funktion att kunna märka de utskrivna sidorna med aktuell info:
GID-nummer, Länsnamn, Församlingsnamn, Volym, Boktyp, Årtal samt inte minst Valfri text.
 
På så sätt kan jag dels få se på utskriven sida vilken längd det gäller - samt i den valfria texten ange sidnummer (om detta inte syns i bilden) samt gärna också vem det handlar om.
 
Från DjVu är det tyvärr sämre med utskrifter.
I Print-fönstret kan man välja mellan Fit to Page, Orig. size eller Current Zoom.
Därför måste man vid varje utskrift komma ihåg att välja det sistnämnda, så att jag ska få utskriven sida i det av mig valda urval (zoom) av aktuell bild. Tyvärr så fungerar inte detta fullt ut ändå, så ofta får jag utskrivna bilder beskurna på sidorna - varför jag måste göra omförsök att skriva ut så att allt jag vill få med på utskriften också ska synas där  :-(
Dessutom måste jag för hand skriva dit på utskriven sida varifrån den är utskriven (och övrig info såsom exempelvis vilken av födelseuppgifter som syns är den som jag ville dokumentera). Har man då skrivit ut många sidor, så måste jag gå tillbaka och söka upp de aktuella bilderna på skärmen igen, så att jag får rätt identiteter...
 
Vad gäller AD online, vet jag ännu inte hur utskrift fungerar. I betan fanns det ingen utskriftsmöjlighet, och jag har ännu inte hunnit få inloggning till den skarpa.  
Hoppas att det ska fungera bra :-)
 
Om jag har möjlighet så vill jag gärna ha tillgång till de utskrivna sidorna när jag väl kommer så långt som att mata in uppgifter i släktforskningsprogrammet, och därmed tenderar mitt arkiv att växa sig allt större  ;-)
 
Att få hjälp med att stämpla bilderna tycker jag är en bra hjälp, men att få utskrivet det jag ser på skärmen tycker jag vore en självklarhet.

2007-09-03, 09:19
Svar #2

Jan Lilliesköld

En annan aspekt på dessa tjänster är hur många sidor jag kan ha uppe samtidigt.
 
När man sitter och letar i längderna så blir det ju alltid så att man måste titta i nästa längd - och nästa längd - etc etc etc ...
 
I genline har jag inte haft några problem med att ha många bilder uppe samtidigt. Det är nog gång efter annan som jag har ett trettiotal eller ett fyrtiotal bilder uppe. Detta utan problem.
Har det blivit alldeles för många sidor uppe, så har jag istället startat en till session av Genline parallellt med den första (t ex om byte av socken skett i mina sökningar). Detta har också fungerat bra.
 
Med SVAR:s DjVu-fönster fungerar inte detta. Jag får bara upp ett fönster, och väljer jag en ny längd att titta på så ersätts den förra längden i samma fönster. Detta är mycket frustrerande.  
Jag vet dock inte om det är någon inställningsmöjlighet ... för någon enstaka gång har jag haft två olika fönster uppe ... ?
 
Vid test i beta-versionen av AD online så gick det bra att ha rätt många sidor (i flikar) inlästa. Det lilla problemet här, var när det blev fler än sju flikor, så måste man välja i i en sista flik  bland de flikar som man inte längre såg direkt. Detta fann jag lite mer omständigt än att som i Genline få välja i en lång lista när jag ville byta tillbaks till en tidigare bild...

2007-09-04, 18:28
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Så har de svenska historiska kyrkböckerna, eller i alla fall en del av dem, fått ytterligare en digital presentation på nätet.
 
Så inleds Ted Rosvalls senaste veckobrev (den 3/9), och de flesta läsare gissar säkert att det som följer handlar om Arkiv Digital - men icke:
 
Det är www.ancestry.com som nu tar klivet in på den svenska 'marknaden'. Strax före Släktforskardagarna öppnade man sin svenska portal, och nu är man i full fart med att fylla den med innehåll.
 
Förhoppningsvis har det 'bara' undgått förbundsordföranden att också AD startade sin internetverksamhet i samband med Släktforskardagarna - även om det är närmast tjänstefel att missa det.
 
För det kan väl aldrig vara så att höga vederbörande, efter att i många år troget ha tjänstgjort som Genlines apologet i deras kamp för att stoppa konkurrenten SVAR:s digitalisering av kyrkoböckerna, när det nu kommer också privata konkurrenter, byter taktik och i stället väljer att (försöka) tiga ihjäl dessa? (Det är självklart bara en lustig tillfällighet att veckobrevets rubrik ger intryck av att Ted tycker att AD:s nya internettjänst är ett dumt påhitt... J)
 
Det är under alla omständigheter märkligt att det på redaktionell plats i Rötter har ägnats så liten uppmärksamhet åt det faktum att det på internet numera finns digitala färgbilder, fotograferade direkt från originalhandlingarna. Är inte detta åtminstone en lika stor nyhet som det alltmer desperata Genlines vidgade verksamhet?
 
Pressmeddelandet (från den 3 april) om det sistnämnda länkas det fortfarande till under Tidigare nyheter på Rötters förstasida - men den pliktskyldiga notisen om Arkiv Digitals internetlansering tycks ha drabbats av ett av de berömda tekniska missödena...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-09-05, 15:58
Svar #4

Sofia Berg

Hej!
 
Angående diskussionen av priset på månadsabonnemang.. Jag såg precis att de ändrat priset nu igen, priset 100 kr gällde fram till 31 augusti tydligen... Ledsen för detta, Gabriel och ni andra!

2007-09-06, 20:51
Svar #5

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Till den ursprungliga frågan kan man lägga ytterligare en aspekt som jag inte tror diskuterats tidigare. Nämligen grafisk formgivning och funktionalitet. Nya Family Finder 2.4.4 (vad hände med 2.3?) har en massa nya ikoner för gamla funktioner som dessutom inte är intuitiva. Designen är verkligen skräckinjagande på både ikoner och bakgrundsfärger. Känns som en massa ny yta men lite substans. Skall dock finnas en ny indexeringsfunktion som dock inte förklaras ordentligt på hemsidan. Möjligen görs det i den usla hjälpfunktionen, men jag orkar inte spela mig igenom tillräckligt mycket av visningen för att se om så är fallet. :[
//Michael Lundholm

2007-09-06, 21:54
Svar #6

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Jag har idag fått igång AD-online, jag har tidigare köpt CD-skivor och var mycket nöjd med kvaliten och lättnavigering.
När jag nu ser AD-online blir jag ännu gladare -det är lika bra kvalitet trots att jag hämtar hem bilderna på nätet (jag hade förväntat mig sämre upplösning), programmet ADClient är lätt att manöverera man har en rullningslist där man visar både bildnummer och sidnummer i boken.
 
Detta är fotograferat på orginalhandlingar med dagens skarpa kameror och jag förstår inte varför man skall fotografera gamla mormonfilmer som knappt är läsbara.

2007-09-06, 23:14
Svar #7

Arne Johnsson Rämma

Jan-Erik.
Det glädjer mig att läsa vad du skriver om AD-Online.Jag väntar så på mitt abonnemang,men dom har väl mycket att göra nu.Tänk om dom hade haft med Hfl.för Solberga i Båhuslän 1830-1836,då hade min lycka varit fullständig.Jag talade idag med Kyrkoherden i Solberga,han rådde mig att göra ett besök på Landsarkivet.Det finns ju alltid en orsak till allting,och den kan också vara intressant.Nu är det bara att hoppas på höst och regn,och ett jädra skitväder så man kan sitta inne och släktforska.Och Ulf Sawert Förstås.
Mvh. Arne

2007-09-07, 00:24
Svar #8

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Någon mer än jag som inte får AD:s demo att fungera?  
 
Hälsningar, Mikael!

2007-09-07, 00:47
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vad närmare bestämt är det som inte fungerar?
 
Har du Java installerat?
 
Om du misslyckas med att öppna något annat än Älvsbacka kyrkoarkiv, så är det bara som det ska vara i demoversionen... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-09-07, 06:55
Svar #10

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Solberga 1830-35 saknas i materialet, vad har hänt har någon förlagt boken?

2007-09-07, 08:09
Svar #11

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Om du avser Solberga (Bohuslän) husförhörslängder så meddelar NAD att Solberga AI:7 omfattar 1826-30 med lucka 1831-1835 och Solberga AI:8 omfattar 1836-40 (vilket är precis vad såväl Genline och AD har i sina bildarkiv). En fråga om orsaken till detta ställs nog bäst i sockendiskussionen för Solberga.
//Michael Lundholm

2007-09-07, 11:30
Svar #12

Kjell C.

Hej!
det verkar som att tråden börjar gå över i detaljfrågor kring socknar och volymer/sidor, så jag skulle vilja återanknyta till RUBRIKEN för just den här tråd, vilken av de 3 konkurrerande internetleverantörerna ger mest?
 
När det gäller ANTALET SOCKNAR, så ger ju Genline mest, eftersom företaget har alla Sveriges socknar fram till 1860-talet.
 
När det gäller LÄSBARHETEN så ger ju ARKIV DIGITAL mest, eftersom kvalit?n motsvarar att bläddra i originalböckerna (ni som var ute på landsarkiven för några decennier sedan minns)
 
När det gäller MANTALSLÄNGDER och GENERALMÖNSTERRULLOR så är det väl bara SVAR som har dessa ännu.
 
Så valet är enkelt, när man väl frågat sig vad man behöver!
 
Mvh
Kjell C.

2007-09-07, 14:18
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Man bör också fråga sig var man behöver det...
 
Läsbarheten är som sagt bäst hos Arkiv Digital, så vad spelar det då för roll vem som har flest socknar, om de 'egna' socknarna finns hos AD? Och finns de där inte nu, så kommer de. M.a.o. är ett långtidsabonnemang hos Genline kanske inte precis tidernas klipp... J
 
Och det är alls inte bara SVAR som har mantalslängder och generalmönsterrullor; sådana finns också hos Arkiv Digital. Inte så mycket än så länge, men naturligtvis kommer det mer av den varan också.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-09-07, 16:44
Svar #14

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Jag är inte säker, men nog är väl AD ensamma om att ha bouppteckningar (från häradsrätt och advokatfiskal). Bl.a. Värmland finns utlagda. Med mina, över hela Sverige spridda anor har jag användning för alla 3  - Genline, SVAR och AD. Som nybörjare för lite drygt 3 år sedan räckte Genline mycket långt.

2007-09-07, 19:52
Svar #15

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Nej, även SVAR har bouppteckningar, om än ej på långa vägar heltäckande.
//Michael Lundholm

2007-09-07, 22:11
Svar #16

Kjell C.

Hej igen!
 
Det kanske bäst att jag förtydligar mig litet bättre:
i DAGSLÄGET är det bara Genline som har ALLA socknar, och bara SVAR som har ALLA mantalslängder o GMR,
men jag menar inte att man bara måste välja EN av de tre, utan man får väl mixa ihop, beroende på vilken landsända man forskar i, tidsperiod och vad man behöver för material, hemma i sin dator.
 
Men blickar man framåt, till ex.vis 2009, så är det väl ArkivDigital som borde vara huvudalternativet, ffa pga läsbarheten.
 
Den som lever får se! (annars hamnar man väl på släktforskarförbundets nästa dödskiva, och blir därmed SJÄLV digitalt forskningsmaterial)
 
Mvh
Kjell C.

2007-09-07, 23:46
Svar #17

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Jörgen!  
 
Java är installerat; en del av installationen av AD Online är ju att det installeras vid behov.  
När jag startar programmet så kommer själva programfönstret upp efter ett tag och strax därefter en inloggnings-ruta. E-Mail address är redan ifyllt med 'demo' och jag fyller i rutan Lösenord med 'demo' och trycker på Enter-knappen på tangentbordet. (Under dessa inmatningsfällt så finns det två streck i 3D som närmast ser ut som två stycken klick-knappar med minimal höjd; vad är dessa? (Det händer inget om jag klickar på eller i närheten av strecken.)) Då kommer det upp en ruta 'DEMO: Läs noga!'; när jag bekräftar den kommer det upp en likadan. När jag bekräftat även den så kommer det upp en ny ruta: 'Fel vid hämtning av data' Ett fel inträffade vid hämtning av data: Kan inte hitta sessionsdata, pröva att logga in igen. (Om jag försöker det så uppför den sig identiskt.) Om jag i st. klickar på 'Sök Arkiv' så kommer 'DEMO: Läs noga!' bara upp en gång, i övrigt uppför den sig lika.  
 
Vad kan vara fel? Går det inte att använda den under Windows 2000?  
 
Hälsningar, Mikael!

2007-09-08, 09:16
Svar #18

Magnus Näslund

Hej Mikael!
 
Jag är den som gjort programmet, och vi har sett att vissa kan få detta problemet.
Det har troligtvis ingenting alls med Windows 2000 att göra, men vi har märkt att vissa brandväggar ställer till problem.
 
Vi kommer att förändra sessionshanteringen nästa vecka, kan jag ringa eller e-posta dig och använda dig som testare för den här buggen?
 
Vi kommer också att göra klart ett bugghanteringssystem vi jobbar på där det är lite lättare att följa hur det går med fixandet.
 
Du kan maila mig på magnus.naslund@arkivdigital.se eller ringa mig på 0708218581 om du har mer frågor!
 
Mvh,
Magnus

2007-09-14, 09:11
Svar #19

Jan Lilliesköld

Måste få justera min kommentar gällande funktionaliteten vid utskrift från DjVu, vilket jag gjorde i denna tråd måndag den 03 sept 2007 kl. 08.57.
 
Efter uppdatering av själva DjVu till senaste version, så finns det möjlighet att markera ett område av en bild,och sedan låta skriva ut endast från den denna markerade yta.
Fungerar bra !

2007-09-15, 11:05
Svar #20

Stefan Björk (Stefanbjork)

Arkiv Digitals bildkvalit? är fantastisk. Jag kan med lätthet läsa sidor som var fullständigt oläsliga i Genline.
 
Ett mycket stort plus är att AD Client är plattformsoberoende, vilket är ovärdeligt för mig som inbiten Linux-användare. Jag kan inte använda Genline av det skälet, medan SVAR fungerar utmärkt.
 
/Stefan

2007-09-16, 11:06
Svar #21

Arne Johnsson Rämma

Stefan.
Jag håller med dig.
Har nu kunnat läsa fler namn,
så jag kan gå vidare i min forskning.
Mvh. Arne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna