ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ancestry.se abonnemang  (läst 7244 gånger)

2009-08-23, 11:49
läst 7244 gånger

Utloggad Mats Hallberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2009-08-31, 11:16
    • Visa profil
Jag köpte ett månadsabonnemang/prenumeraton på ancestry.se igår 22/8. Svensk-amerikansk inriktning. I informationen för denna inriktning står det klart och tydligt att man ska kunna söka bland t.ex. passagerarlistor, folkräkningar i USA etc.
 
Men det går inte. Jag kan bara söka i Emigranten populär. Söker jag i t.ex. passagerarlistor, som jag är mest intresserad av, får jag bara en uppmaning att betala om jag vill se mer. Men betalning på 199 kr har gått igenom och jag har fått bekräftelse på detta.
 
Vet någon här om det av någon anledning tar ett par dagar innan jag kan börja använda tjänsten fullt ut? Jag skickade ett mail igår och frågade om detta men ännu inget svar.

2009-08-23, 17:47
Svar #1

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Alla kunniga är ju på konferans så uppsdatera din fråga om några dagar

2009-08-23, 19:45
Svar #2

Utloggad Gerd Forsblad Krig

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-11-29, 14:45
    • Visa profil
Mats
Du måste ha World Deluxe medlemskapet för att få de uppgifterna. Det kostar 100 kr mer.
 
Gerd

2009-08-23, 20:23
Svar #3

Utloggad Mats Hallberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2009-08-31, 11:16
    • Visa profil
Jo, jag har förstått nu att jag behöver ett World Deluxe-abonnemang eller att jag måste ha årsabonnemanget av Svensk-amerikansk inriktning för att kunna ta del av passagerarlistor och folkräkningar. Men det var rätt dålig information om detta....
 
Nu när jag vill uppgradera mitt abonnemang verkar det som att de vill ha 299 kronor till av mig. Väldigt märkligt. Jag ska väl inte behöva betala 199 + 299 för ett månadsabonnemang?

2009-08-23, 20:38
Svar #4

Utloggad Gerd Forsblad Krig

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-11-29, 14:45
    • Visa profil
Mats
Du får kontakta dem via email, och be dem ta bort din befintliga prenumeration och så får du nog göra en ny. Det går inte bara att uppgradera den befintliga. De brukar gå att prata med.
 
Gerd

2009-08-29, 13:50
Svar #5

Utloggad Mats Hallberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2009-08-31, 11:16
    • Visa profil
Gerd,
Kan meddela att det gick att uppgradera ett abonnemang hos Ancestry utan att ta bort det gamla. Men jag fick också betala 299 kronor till. Dock fick jag i alla fall kompensation så för dessa 498 kronor fick jag två månader.

2010-03-07, 14:39
Svar #6

Utloggad Iris Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2017-06-02, 13:32
    • Visa profil
Hej!
Ett tips till er som funderar på medlemskap på ancestry är att via .com sidan välja ett fritt 14dagars abonnemang. Man får full access till allt. Se bara till att säga upp abonnemanget innan prövotiden går ut!
 
Dessutom verkar det alltid vara billigare att prenumerera via .com sidan än via den svenska.

2010-03-07, 16:58
Svar #7

Utloggad Ingvald Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2019-11-01, 10:05
    • Visa profil
Hej Iris. jag har tittat på gratisabonnemanget men är dålig på engelska. Hur säger man upp avtalet??/Ingvald

2010-03-07, 18:37
Svar #8

Utloggad Iris Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2017-06-02, 13:32
    • Visa profil
Hej!
Eftersom jag inte har något abonnemang just nu (hade det senast förra sommaren) så kan jag inte se exakt vad det står, men om jag inte minns fel så är det under My account och där står din prenumerationsstatus. Jag har för mig att det bara var att klicka för nånting där som hette Unsubscribe eller end subscription. Kanske någon som har ett abonnemang (betalt eller prövoperiod) kanske kan hjälpa till här - var hittar man det exakt och vad står det?
 
Tyvärr har jag för mig att trots att man valde 14 days trial-period ändå var tvungen att ange ett betalkortsnummer (de drar inga pengar, men de förutsätter att man skall fortsätta med nån typ av abonnemang, och detta säkrar väl att gratiserbjudandet inte skall missbrukas genom låtsaskonton).
 
Om du redan är registrerad på svenska sidan kan du titta under Mitt konto hur det ser ut. OBS! Man kan fortsätta använda sin svenska sida även om man prenumerar via den amerikanska sidan! Dock tror jag man måste sköta prenumerationen från rätt sida (d v s där man betalt)
 
Ledsen att jag inte är till mer hjälp!
//Iris

2010-03-08, 12:36
Svar #9

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Hej
Angående Ancestry abbonnemang, att säga upp:
You can cancel your membership online at any time. To do so, just log into your account, go to My Account and select the Cancel link from the Subscription Options section.
 
På min My account står det:
 
Fråga  
  Hur säger jag upp min prenumeration på Ancestry?  
 
  Svar  
 
 
Avbryta en betald prenumeration eller provprenumeration  
 
Du kan när som helst avbryta ditt medlemskap online genom att klicka här och sedan följa de stegvisa instruktionerna. Du kan dessutom annullera prenumerationen från alla sidor på vår webbplats genom att göra följande:  
 
Logga in på ditt konto på Ancestry-webbplatsen.  
Klicka på länken Mitt konto i det övre högra hörnet på sidan.  
På följande sida letar du upp avsnittet Prenumerationsalternativ till höger.  
Klicka på länken Avbryt i avsnittet Prenumerationsalternativ.  
Fortsätt sedan och följ de olika stegen för att avsluta prenumerationen.
 
Obs! Du måste ha Adobe Acrobat Reader för att kunna se handledningen och den bifogade filen nedan. Om du inte redan har programmet eller om du har problem att läsa bilagan med din version kan du Klicka här för att hämta den senaste versionen av programmet.
 
 
 
 
När kontraktet hävts  
 
Ancestry hjälper medlemmar med deras släktforskning sedan de avbrutit sin betalda prenumeration. Om du avslutar prenumerationen kommer du i fortsättningen att ha tillgång till ett antal gratisresurser från Ancestry som registrerad gäst. Du får som registrerad gäst bland annat tillgång till gemensamma funktioner såsom anslagstavlor, ett begränsat antal databaser och vårt Kunskapscentrum. Mer information om våra gästkonton får du om du klickar här.

2010-03-09, 09:04
Svar #10

Utloggad Ingvald Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2019-11-01, 10:05
    • Visa profil
Tack Iris och Anders för all hjälp/Ingvald

2010-08-30, 18:38
Svar #11

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej !
Jag hade redan lämnat in på annat forumet.  
Det var mycket intressant att läsa om att Ni hade fått problem med att vara medlem i Ancestry.se-
 
Jag hade fått erbjudande från Genline som jag nappade på det och gjorde precis men det hade hakat upp sig när det gäller beställningsprocessen. Det verkade att jag redan fått svar av er som har mer eller mindre problem med att få bli medlem osv.
 
Jag hade mejlat till deras support men inte fått svar ännu. Det verkade vara helt nonchalant mot medlemar i Genline. Märkligt sätt att göra så!
 
Nu min fråga är: Är det värt att vara medelm i Ancestry.com?  Hur ska man ta reda om sina släktningar mfl.
Mvh Susanne L

2012-07-22, 02:39
Svar #12

Utloggad Dick Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2012-07-25, 08:05
    • Visa profil
Läser på http://www.archives.gov/research/databases/
att det är gratis att söka på Ancestry från deras datorer på  a National Archives facility  eller vissa bibliotek.
 
Finns det någon som har kontakter i USA ??
Frågas kom..
 
Har själv en i släkten som är svårfångad västerut och jag har läst att det kan vara lurigt att skaffa sig abonnemang på Ancestry då det man söker kanske inte finns där.
 
(Mitt första inlägg på forumet, hoppas jag la det på rätt ställe)

2012-07-30, 19:50
Svar #13

Utloggad Christina Bergström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-02-11, 12:59
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har sedan 1 år tillbaka ett world deluxe abonnemang på ancestry.se.
Tyvärr tog jag abonnemanget innan jag blev medlem i Sveriges släktforskarförbund och visste inte då att man som medlem fick 25% rabatt. I så fall hade jag blivit medlem där först.  
 
För ett par månader sedan ringde jag till ancestry.se och undrade hur jag skulle göra för att få rabatten, eftersom man måste betala abonnemanget direkt om man följer länken på rötters hemsida, och mitt nuvanande hade inte gått ut.
 
Jag fick till svar att jag måste först säga upp mitt nuvarande abonnemang och det sker isåfall omedelbart och inga  pengar för resterande abonnemangstid skulle återbetalas. Därefter kunde jag klicka på länken med medlemsrabatt och betala.  
 
Eftersom jag redan hade betalat till mitten på juli så hade jag ingen lust att skänka bort mina pengar, utan tänkte höra av mig igen en vecka innan det var dags att förnya abonnemanget och säga upp det då.
 
När jag skulle ringa och säga upp det, så var det praktiskt taget omöjligt att komma fram då det bara tutade upptaget, så nu har det dragits en ny 1 års period till fullpris från mitt konto.  
 
Nu behöver inte jag direkt svälta ihjäl för att jag gick miste om ca 500:- i rabatt, men jag vill tipsa andra om att är ni medlem i Sveriges släktforskarförbund och har tänkt att ta ett world deluxe abonnemang hos ancestry.se så följ länken på rötters hemsida på en gång, det kan bli svårt att försöka ändra i efterhand.
 
Jag vill tillägga att jag tycker det är en generös rabatt man får, och som jag hoppas kunna utnyttja nästa sommar i stället.

2013-12-03, 09:53
Svar #14

Utloggad Iris Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2017-06-02, 13:32
    • Visa profil
Jag skrev 7 mars 2010 om frisök via .com-sidan (se ovan),
För rättvisans skull, bör vi väl nu skriva att man nu mera även genom ancestry.se kan få testa fritt under 14-dagar:
 
http://www.ancestry.se/cs/offers/freetrial
 
Man måste registrera kortnummer, men bara man ser till att säga upp det (görs under Uppdatera prenumeration) innan 14 dagar har gått så dras inga pengar.

2014-04-16, 15:05
Svar #15

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Jeg har en del svenske slektninger som emigrerte til USA, og kunne tenke meg å prøve
et månedsabonnement på Ancestry, er det noen her som har erfaringer med denne typen abonnement?
- tenker litt på sikkerheten ved betaling, oppsigelse av abonnementet osv.

2014-04-16, 16:28
Svar #16

Utloggad Iris Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2017-06-02, 13:32
    • Visa profil
Bente,
Nu är det några år sedan och det var dessutom på den amerikanska sidan (innan det var möjligt i andra länder), men jag testade ett gratisabonnemang och det var inga problem, varken med säkerhet eller att säga upp. Du kan säga upp det samma dag som du tecknar det - så att du inte glömmer bort det.
 
Jag skulle inte tveka att göra det igen.

2014-04-16, 20:28
Svar #17

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Ja, börja med ett gratisabonnemang, men har du svenskar som emigrerade till USA räcker det inte med ett Sverige-abonnemang utan du behöver ett World-abonnemang för att kunna följa dem i USA också.

2014-04-16, 21:18
Svar #18

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Iris - det høres betryggende ut! - da forsøker jeg med et gratisabonnement, så kan jeg
evt. fortsette med et måneds abonnement, hvor man betaler.
 
Tommy - Jeg tenker at jeg vil prøve et World Explorer abonnement, eller World Explorer Plus  abonnement, det siste
abonnementet er helt nytt, det ser veldig bra ut! Og et slikt månedsabonnement, vil vel fungere
på den måten, at beløpet blir trukket fra konto, hver måned, helt til jeg sier det opp ? Men først
blir det som nevnt et gratis abonnement.

2014-04-17, 08:59
Svar #19

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Nu i påsk är det för övrigt gratis på Ancestry för alla, så ett gratisabonnemang kan man börja senare...

2014-04-17, 09:05
Svar #20

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Här är sidan, men jag ser inte att det fungerar...: http://www.ancestry.se/cs/se/pask
 
[Edit:] Jo, det fungerar som de skriver, man kan söka i de tre mest användbara svenska arkiven de anger men inte komma åt något annat.
 
(Meddelandet ändrat av tommypeters 2014-04-17 09:10)

2014-04-17, 10:19
Svar #21

Utloggad Iris Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2017-06-02, 13:32
    • Visa profil
Tack för tipset Tommy!
 
Nej det verkar som att sökfunktionen under kyrkoböcker inte funkar, men använder man istället den till höger kommer man åt alla på ancestry tillgängliga böcker.
Funktionen för namnindexerade födelseuppgifter fungerar fint.
 
Tänk på att de böcker som är tillgängliga hos ancestry är desamma som hos SVAR, dock har jag mörkt att det saknas böcker som istället finns hos t ex AD.
 

2014-04-17, 12:27
Svar #22

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 12:15
    • Visa profil
Har verkligen Ancestry kyrkböcker fram till 1941. Är det inte scb:s avskrifter?
Med vänlig hälsning  
Arne

2014-04-17, 12:29
Svar #23

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Jeg startet et gratis abonnement på Ancestry,i går kveld, det varer i 14 dager. Jeg måtte registrere meg med navn, adresse osv., pluss kortnummer, og hvis jeg ikke sier opp abonnementet i prøveperioden, vil det bli trukket automatisk et måneds beløp, fra konto.  Det ble også trukket kr 6-, da jeg startet gratisabonnementet, mulig det var for registreringen. Jeg synes Ancestry virker veldig bra, dette er  en gullgruve når det gjelder opplysninger om min svenske slekt i USA, så jeg vil fortsette med et måneds abonnement. Og sett i forhold til Familysearch som jeg har brukt, tidligere, synes jeg Ancestry er mye bedre!

2014-04-17, 13:42
Svar #24

Utloggad Iris Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2017-06-02, 13:32
    • Visa profil
Arne,
det stämmer det du säger. Nu har jag inte kollat igenom varenda källa, men det mesta efter 1900 är födelsenoteringarna som SCB gjorde.
Att kalla det kyrkböcker är ju inte korrekt.

2014-04-17, 13:47
Svar #25

Utloggad Iris Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2017-06-02, 13:32
    • Visa profil
Jag upptäckte dessutom att de källor (boksidor) som jag har kopplat till mitt träd - t ex ett husförhör eller födelse går inte att läsa med detta påskerbjudande.
Klickar jag på en sådan länk - så kommer jag till sidan om att jag måste prenumerera.
 
Har någon annan fått det att fungera på annat sätt?  
 
OBS, jag kan alltså söka i böckerna men inte komma åt mina sedan tidigare bilagda sidlänkar till böckerna.

2014-04-17, 20:14
Svar #26

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Man kan endast söka enligt vad som är specificerat på påsk-sidan - enklast är att ta upp den och klicka på en av knapparna så slipper man försöka med andra saker som inte fungerar. Man kan ju inte kolla i andras träd, följa upp tips osv - men det är ju tillräckligt användbart för att se vad Ancestry erbjuder.
 
Nu när den senaste indexeringen dessutom till större delen blivit helt OK (kineserna har väl lärt sig svenska namn...) så är de indexerade födelseuppgifterna riktigt användbara. Man kanske har en dotter i en famil, född 1860, med ett hyfsat ovanligt namn men man vet ingenting om henne. Genom att söka bland indexerade födelseuppgifter och ange hennes namn som moder så kan man få fram bild på origginalsidan i kyrkboken och där se att hennes (modern) födelsedatum stämmer. Då har man också namn&datum på hennes man och barnet. Och man visste ju inte ens att hon gift sig...
 
Mit Ancestry-abonnemang har gått ut och jag har bara Arkiv Digital kvar, men denna indexering är något jag saknar i Arkiv Digital. Plus SCB-utdragen, som bara finns hos SVAR och Ancestry/Genline. Och de utländska uppgifterna. Och andras familjeträd...

2014-04-18, 09:46
Svar #27

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Ja, Bente, visst är Ancestry mye bedre än Familysearch med den lilla skillnaden att A är en kommersiell inrättning, som kostar pengar och F en ideell gratis sajt i mormon-regi.

2014-04-18, 12:38
Svar #28

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Det er fordeler, og ulemper, med både Familysearch og Ancestry, - jeg har brukt Familysearch i mange år,  
nettopp fordi det er lett tilgjengelig og gratis, men har funnet flere opplysninger der, ang. slekt som ikke er korrekte. Ancestry må man betale for, men når det gjelder min slektsforskning i USA, så ser jeg det som en stor fordel å ha et abonnement på Ancestry.

2014-04-18, 17:07
Svar #29

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Jo, det är nog som du säger att F-search innehåller många felaktiga uppgifter, men man har nog en del nytta av denna sajt ibland.
Jag funderar också på ett Ancestry-abonnemang, då jag är speciellt intresserad av att se om några USA-emigranter dyker upp i någon av de många digitaliserade tidningarna.

2014-04-19, 01:34
Svar #30

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Jag vet inte om det går att prenumerera på http://www.genealogybank.com/gbnk/ som icke-amerikan, deras tidnings- och abdra redister lär vara minst lika bra och man kan ta ett provmedlemskap i en månad för 10 dollar.

2014-04-19, 09:04
Svar #31

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Tack för tipset Tommy, jag har sett att det finns andra än Ancestry som har tidningsregister. Genealogybank är värt att undersöka.

2014-04-19, 09:50
Svar #32

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har abonnemang på GenealogyBank, och tycker det fungerar ganska bra. Jag hittade bl.a. uppgifter om en avlägsen släkting, som ca 1909 blev skild från sin hustru och varför.

2014-04-19, 11:01
Svar #33

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
http://newspaperarchive.com/ Är en annan sajt som kan vara intressant. Alla verkar ha korta provabonnemang.

2014-04-19, 13:15
Svar #34

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Kungliga biblioteket i Stockholm arbetar med att digitalisera svensk-amerikansk press - något som kan vara intressant för oss som söker efter svenska emigranter i USA.
Men jag vet inte hur långt registreringen har kommit.
 
http://www.kb.se/om/verksamhet/digitalisering/Svenskamerikanska-dagstidningar/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna