ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 01 mars, 2013  (läst 3014 gånger)

2012-03-17, 11:36
läst 3014 gånger

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Illa! Jag kollade själv några andra, äldre, årgångar nu och det är lika illa där som ni beskriver det. Av 15 fäder i en lista hade fem(!) fått kvinnonamn.
 
Efternamnen blev
 
Vängelin -> Torpenberg
Matsson -> Heiskala
Andersson -> Torpenberg
Andersson -> Halkstorom
Johansson -> Kankanranta
Pettersson -> Haldén
Amnell -> Skjöldebrand
Tärnström -> Torpman
Pettersson -> Barklind
 
Inte många rätt där inte, 0 av 9!
 
Personen som indexerat detta har konsekvent tolkat titlarna som efternamn, därav flera Torpenberg vilket egentligen är Torparen och liknande.
 
Men som sagt, jag har även hittat riktigt bra längder, men vad hjälper det om det drunknar i massa nonsens.
 
(Meddelandet ändrat av jonas_magnusson 2012-03-17 11:36)

2012-03-18, 16:03
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Frågan är vad som är mest skrämmande. Den usla kvaliteten som gör indexeringen värdelös, eller att Ancestry, huvudsponsor för Släktforskardagarna 2012, lyftar fram detta index som flaggskepp med gratis tillträde under Släktforskningens Dag igår. Varje läskunnig svensk som ser detta måste ju bli direkt avskräckt från att ta ett abonnemang på Ancestry, åtminstone för att få tillgång till det här.

2012-03-18, 16:44
Svar #2

Inloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:24
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Haha det låter ju som det hela är ett enda stort skämt när man läser era exempel..  
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-03-18 16:50)

2012-03-18, 19:24
Svar #3

Utloggad Salka Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 349
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 21:11
    • Visa profil
Hej  
Har idag provat på fri sökning 1880-1920 på Ancestry,
Jag har tur att veta vilka mina farföräldrar är,
 för när jag söker på min pappas äldre syskon hitils 9 st så har mer än hälfen fått fel mamma eller rätt namn  i blandande ordning, pappans namn är rätt.
blir osäker på om GID: nr stämmer? vet nån
Rätta Axel ...
ex: Axel Evert Johansson 1908-16-07  
Fel:
(Axel Evald 1908-16-07 Degerfors Västerb.. FAR: Karl Ludvig Johansson 1871-04-19 MOR: Eva Karolina Bengtström 1876-12-30 GID 2003.31.30000)
                                    (Axel Evert            Norsjö, Västerb....  --                                        Ea Kristina Granström             GID 2013.22.22500

2012-03-18, 21:02
Svar #4

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Det kändes skönt att läsa ovanstående. Har försökt att få ut något vettigt av allt mitt  sökande på Ancestry, men det är så nära fullständig besvikelse som man kan tänka sig.  
Vilken koll hade Förbundet innan man valde huvudsponsor.
Svensk släktforskning är i huvudsak uppbyggd  på frivilligt gratisarbete. Varför kan man inte hålla fst vid den huvudlinjen istället för att locka nybörjare att lämna sina uppgifter till kommersiella bolag som bara utnyttjar bidragsgivarna.
Mvh
Inge

2012-03-18, 21:14
Svar #5

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Salka, har du noterat att du kan gå in och titta på originalbilden genom att klicka på View original image, där kan du läsa själv vad som skrivits, egentligen.

2012-03-18, 22:20
Svar #6

Utloggad Salka Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 349
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 21:11
    • Visa profil
Men hur vet jag att GID Nr är rätt till 100 procent om jag lägger in dom på tex Min släkt som uppgifts källa ,
jag har kollat på visa orginalbilden och där har det stämt med namnen
 
ja jag vet att jag ska dubbelkolla uppgifterna med annat, men som lite nybörjare och inte har råd att kolla alla källorna  
 
Tack för hjälpen

2012-03-18, 23:01
Svar #7

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Det kan kanske vara bra att notera GID-numret men det bör inte vara den egentliga källhänvisningen. Vad är det som säger att du har Genline/Ancestry om några år när du vill gå tillbaka till denna bild för att verifiera något. Det finns inte ens några garantier för att företaget finns kvar!?
 
Därför använder man volymens beteckning/namn och en sidhänvisning istället. Den volymbeteckningen går att hitta tillbaka till oavsett vilken leverantör bilder du använder (förutsatt att volymen är skannad).
 
Materialet i denna databas (Sweden, Indexed Birth Records, 1880-1920)är SCB's utdrag. Nu är Ancestrys funktioner, så vitt jag kan se, betydligt sämre än de Svenska leverantörerna för att på ett enkelt sätt plocka fram en sådan källhänvisning. Gällande volymbeteckningen enligt NAD verkar inte vara tillgängligt via Ancestry så då får man väl gör det bästa av situationen?
 
Jag skulle kalla en källa från denna databas något i stil med SCB-utdrag, födelseboken 1887, församlingen namn, sidnummer om det finns.

2012-03-18, 23:37
Svar #8

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Anders: Nej, min databas >Familjer i Norrala> ligger tydligen fortfarande kvar hos Ancestry; söker jag på min farmor och hennes föräldrar finns de fortfarande där, med angivandet att de ingår i >Familjer i Norrala av Urban Sikeborg> och att jag gett mitt tillstånd till att publicera materialet som ett publikt släktträd. Jag har i mejlkorrespondens för flera månader sedan påpekat att jag inte gett mitt tillstånd till detta och att jag på nätversionens första sida på RÖTTER faktiskt uttryckligen anger som egentligen enda restriktion för användning av databasen att den inte får skickas in till någon av de stora genealogiska databaserna. Materialet i databasen har jag tagit fram under många år och med stora kostnader och den ideella aspekten är viktig för mig. Jag har aldrig tagit betalt för min forskning eller de utgifter jag själv haft och publiceringen på RÖTTER var mycket genomtänkt - jag vill att materialet ska vara en del av släktforskarrörelsens tillgångar (en mycket blygsam sådan i sammanhanget, men ändå). Därför känns det olustigt att Ancestry nu använder det i kommersiella syften. Dessutom får jag inte själv titta på de enskilda personuppgifterna för exempelvis min farmor utan att betala för ett abonnemang. Jag skickade ett mejl till Släkthistoriskt Forums redaktör om saken för ett par dagar sedan och frågade om det var något att ta upp i tidningen. Då menar jag den principiella frågan. Vi får se; jag har inte mycket att sätta emot.
 
(Meddelandet ändrat av Sikeborg 2012-03-18 23:41)

2012-03-19, 22:01
Svar #9

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Nu väntar vi med spänning på kommentarer från Ann-Louise Paulsson som tydligen företräder Genline/Ancestry.

2012-03-19, 22:19
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Beträffande Urbans stulna forskning så finns några intressanta infallsvinklar.
 
Ancestry själva skriver att de kommer att ta actions avseende material som bryter mot äganderätten   we will respond to substantiated claims of violation..  Om nu inte alla de som representerar Ancestry i olika sammanhang redan förstått hur läget är, så kan en formell anmälan göras. Att göra en sådan anmälan kräver det en del och jag anser att förbundet, som säljer en del material (dödskivematerial etc) till Ancestry, som lierar sig med Ancestry när det gäller släktforskardagarna och som har det material som stulits publicerade på Rötter, ska vidta åtgärder.  Att ställa rätt resurser till Urbans förfogande för att kunna hantera detta, anser jag självklart, inte minst efter hans utmärkelse som Víctor Örnbergspristagare. Torde vara en mycket lämplig punkt att ta upp på styrelsemötet den 14-15 april, om inte förr.

2012-03-20, 09:03
Svar #11

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Instämmer med Mats!
Hälsningar,
Eva

2012-03-20, 09:13
Svar #12

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar angående inläggen om de namnindexerade födelseuppgifterna för 1880-1920:  
 
Ancestry.se har valt att indexera födelseuppgifterna från SCB-materialet 1880-1920 framför allt för att göra det enklare för nybörjare att komma igång med släktforskning och för att ännu fler ska upptäcka hur spännande det är att söka sina rötter. Vi har fått mycket positiv respons från personer som tycker att det underlättar att hitta de uppgifter de behöver för att komma igång med sin forskning.  
 
Samlingen ”Sverige, namnindexerade födelseuppgifter, 1880-1920”  innehåller mer än 5,6 miljoner barn samt deras föräldrar vilket innebär totalt cirka 15 miljoner personer och betydligt fler namn. Våra indexeringspartners, i det här fallet ett företag i Kina, är experter på teckentolkning och mycket erfarna vad gäller indexering av material på olika språk.  
I en indexerad samling av den här storleken är det dock oundvikligt att en del namn blir felindexerade och som alltid med andrahandskällor rekommenderar vi att man kontrollerar det indexerade materialet mot originalkällan.  
 
Just i det här fallet har vi haft en del problem med indexeringen. Anledningen har varit ett pressat tidsschema och indexerare med begränsad erfarenhet av att indexera svenska historiska dokument. Vi arbetar därför intensivt med att förbättra kvaliteten och kommer inom kort successivt att göra uppdateringar av databasen.  
 
Det är viktigt att påpeka att indexerade uppgifter är ett hjälpmedel och aldrig 100 procent korrekt material även om vi naturligtvis strävar efter att få det så korrekt som möjligt. Vi rekommenderar även att man provar att söka på olika stavningar av namn då prästens stavning av samma namn kan variera mellan födelseuppgifterna.  
 
Ancestry.se har för avsikt att fortsätta att indexera svenska historiska dokument. Vi tror att indexeringen har stor betydelse för att få fler personer intresserade av denna fantasiska hobby.  
 
Mvh,
Ann-Louise Paulsson
Ancestry.se

2012-03-20, 22:57
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Så kom då äntligen svaret från Ancestrys Ann-Louise Paulsson på den fråga som många har ställt när den här indexeringen har diskuterats tidigare (bl.a. här i juni 2011: Genline - allmänna frågor).
 
Nämligen följande fråga: Vem är det som läser och registrerar dessa svenska handskrivna dokument, som kan vara svårtydda även för infödda nutidssvenskar? Är det personer som behärskar ens tryckt svenska - eller är det asiatisk låglönepersonal, som annars är vanligt för amerikanska Ancestry att anlita vid liknande registreringar?
 
Och svaret lyder så här [min fetstil]:
 
Våra indexeringspartners, i det här fallet ett företag i Kina, är experter på teckentolkning och mycket erfarna vad gäller indexering av material på olika språk.
 
Det kan naturligtvis mycket väl tänkas att det någonstans i detta företag finns experter på teckentolkning och att man inom företaget är mycket erfarna vad gäller indexering av material på olika språk - men... Några frågor inställer sig:
 
· Är svenska ett av de olika språk som man sedan tidigare har erfarenhet av?
· Är resultatet av erfarenheten av andra språk av samma klass som denna svenska teckentolkning?
· Är den personal som utför själva arbetet också experter på teckentolkning, och då svensk sådan?
 
Svaret på åtminstone den sista frågan döljer sig lite längre ned i Paulssons text [min fetstil]:
 
Just i det här fallet har vi haft en del problem med indexeringen. Anledningen har varit ett pressat tidsschema och indexerare med begränsad erfarenhet av att indexera svenska historiska dokument.
 
Alltså: Det amerikanska storföretaget Ancestry (som lika gärna kunde ha krängt glassmaskiner eller cykelpumpar, men alltså ser släktforskning som en bra 'nisch' för att tjäna pengar) har valt att låta kinesisk låglönepersonal med begränsad erfarenhet av svensk handskrift utföra arbetet med denna indexering!
 
Resultatet blir naturligtvis därefter; man får vad man betalar för, som det heter. Vill man inte betala mer än priset för en Trabant, så ska man inte räkna med att det kommer att rulla in en Rolls-Royce i garaget...  
 
Men Paulsson skyller också på prästerna:
 
Det är viktigt att påpeka att indexerade uppgifter är ett hjälpmedel och aldrig 100 procent korrekt material även om vi naturligtvis strävar efter att få det så korrekt som möjligt. Vi rekommenderar även att man provar att söka på olika stavningar av namn då prästens stavning av samma namn kan variera mellan födelseuppgifterna.
 
Det sistnämnda är ett gott råd när man söker i svenska register - men vad spelar det för roll vilken stavning man söker på om de svenska bokstäverna har körts runt i en tombola innan de hamnade i detta index?
 
En liten fråga: Om Ancestry naturligtvis strävar efter att få det så korrekt som möjligt, varför anlitas då inte svenskspråkig personal?
 
Ann-Louise Paulsson skriver vidare:
 
I en indexerad samling av den här storleken är det dock oundvikligt att en del namn blir felindexerade och som alltid med andrahandskällor rekommenderar vi att man kontrollerar det indexerade materialet mot originalkällan.
 
Det är ordagrant samma svar som vid ett tidgare tillfälle (se länken till den gamla diskussionen överst i detta inlägg). Och jag svarar därför det samma som då:
 
Detta index är ingen andrahandskälla - det är, i bästa fall, en tredjehandskälla. SCB-utdragen är nämligen ingen originalkälla; de är avskrifter av de riktiga kyrkoböckerna - något som man genom årens lopp har varit tvungen att upprepa ett oräkneligt antal gånger för Genline (som nu har blivit en del av Ancestry). Ancestrys indexering är alltså en avskrift av en avskrift.
 
Det kan tilläggas att det i och för sig inte är så konstigt att det är SCB-utdragen som man har indexerat och inte de riktiga födelseböckerna. Det är ju SCB-utdragen som mormonerna fotograderade för den här tidsperioden, och det är som bekat de gamla raspiga mormonfilmerna som Genline/Ancestry har kopierat. Och man kan ju inte gärna sätta sin personal till att skriva av de riktiga kyrkoböckerna hos Arkiv Digital eller SVAR - när det är Ancestry/Genlines egna andrahandskällor som ska indexeras...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2012-03-22, 11:59
Svar #14

Bengt-Arne Andersson

Att vara experter på teckentolkning räcker inte.
 
Släktdatas register som vad jag förstår är gjorda av erfarna släktforskare, inehåller feltolkningar för det saknas lokalkännedom.
 
Någonstans har jag en föddenot där modern är Kristin i Lia.
Här har prästen skrivit på dialekt eller som det lät.
 
Hur bra kan man bli på dialekter ?

2012-03-22, 16:43
Svar #15

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Skulle vilja se den kines som kan gissa var Karin i Lia bodde  ?  
 
Håller med om att lokalkännedom underlättar.
Det kan vara svårt att läsa vissa stilar även om man är svensk..
 
Hälsn. Eivor

2012-03-22, 17:52
Svar #16

Carl Szabad

Om det står Lia som ortnamn ser åtminstone inte jag det som något större problem. Lia är dessutom knappast dialektalt, det torde vara en talspråksvariant av Liden i större delen av Sverige. Då har excerperaren i alla fall läst rätt. Värre är när det blir den rappakalja som redovisats tidigare i den här diskussionen.
 
Jag skulle vilja veta hur kravspecen sett ut för det här arbetet. Köper man in en registrering av över fem miljoner namn måste man ge en tydlig kravspec där en maximal felprocent är definierad. Jag nämnde tidigare att Stockholms stadsarkiv i sin upphandling av registrering av rotemansmatriklarna accepterar högst fyra procent fel, dvs av 25 poster ska 24 vara helt prickfria. I Ancestry-materialet är det uppenbarligen ingen svårighet att komma över 100 % fel, dvs minst ett teckenfel per post, ibland flera.

2012-03-28, 08:29
Svar #17

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar angående databasen ”Familjer i Norrala”: Efter en diskussion med Urban Sikeborg om publiceringen av databasen har Ancestry undersökt detta närmare och det har resulterat i att trädet nu har tagits bort från Ancestrys webbplats.

2012-03-28, 10:51
Svar #18

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det var på tiden, och den borde aldrig ha publicerats där!

2012-08-10, 10:34
Svar #19

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Just nu går det inte att komma in på Ancestry.se eller använda våra appar för iPhone, iPad och Android. Vi arbetar på att lösa problemet så snart som möjligt och kommer att meddela här så snart sidan fungerar igen.

2012-08-10, 13:37
Svar #20

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Det var ju kört för allt vad det gällde Ancestry (forum, .se, .co.uk, .com) men nu kommer man in igen - men t.ex. visas inte bilder i släktträden.

2012-08-10, 15:22
Svar #21

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Nu fungerar Ancestry.se igen men det kan fortfarande förekomma mindre störningar i tjänsten.

2012-08-10, 20:48
Svar #22

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
...och nu slutade det fungera igen...

2012-08-10, 20:53
Svar #23

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
...mindre störning stämde i det här fallet...

2012-08-10, 21:26
Svar #24

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil

2013-02-28, 23:48
Svar #25

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Hei!
Jeg har ikke tilgang på Ancestry, og har brukt Familysearch, for å finne opplysninger,
ang. et giftemål, (til et par fra Sverige) og et dødsfall, i Chicago, Cook County, Illinois.
 
Opplysningene i Familysearch er ikke så veldig utfyllende, navn på forlovere, søsken, foreldre,
fødested i Sverige osv., finnes ikke, det er kun de aller viktigste opplysningene som står oppført.
 
Så mitt spørsmål er om det finnes mer utfyllende opplysninger i Ancestry, når det gjelder,
giftemål, og dødsfall, enn hva det gjør i Familysearch?
Mvh Bente

2013-03-01, 12:42
Svar #26

Utloggad Gunilla Scherman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2020-12-22, 15:37
    • Visa profil
Har f.n. ett pågående mindre abonnemang av Ancestry,men i jämförelse med Familysearch så är det enligt min mening nästan likvärdigt. Letar man efter utvandrande svenskar, ett hjälpmedel, men du får ändå inte fram allt. Motsvarande svenska husförslängder har jag inte hittat.
Letade efter några emigranter igår och fann inte mer info i Ancestry än i Familysearch.
 
Hälsningar Gunilla

2013-03-01, 22:19
Svar #27

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Takk for svar! - greit å få vite at Ancestry og Familysearch, er omtrent likeverdige, -da behøver man egentlig ikke et abb. på Ancestery, i tillegg til Familysearch.
Mvh Bente

2013-03-01, 22:26
Svar #28

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ancestry har med en hel del svenskt material, allt det som tidigare hette Genline. Filmade svenska böcker, svartvitt, och där har ju Familysearch fortfarande väldigt lite.
 
Ancestrys amerikanska del är betydligt mer omfattande än Familysearch, även om de kommer närmare varandra. Det finns ett stort antal mindre register hos Ancestry, så jag påstår att Ancestry ger betydligt mer när det gäller emigranter. Men, sedan ska man fundera på kostnaden,familysearch är gratis och Ancestry kostar (ca 1500 sek/år för world de lux)

2013-03-01, 23:20
Svar #29

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Vill bara berätta att om man söker på min farfarsmorfar så kan det helt plötsligt stå att han är född i Alabama (AB). Något i Ancestrys system översätter våra länsbokstäver till USA stater. Hur ofta detta fel uppstår vet jag inte. Men eftersom reklam på TV säger att man kan hitta så mycket på Ancestry vill jag skicka en varning. Det är mycket svårt att söka i databaserna eftersom man får träff på så många ställen. Varav det mesta är andra personer än de man söker efter. Man måste verkligen ha känsla för vad som kan vara rätt och inte. Och eftersom vårt språk är svårt finns många konstiga uppgifter i de amerikanska databaserna om namn och yrken och inte minst orter som är felstavade i databaserna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna