ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: DigiArkiv  (läst 2431 gånger)

2010-05-24, 14:50
läst 2431 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej!
 
Som jag förstått det har DigiArkivs (www.digiarkiv.se) avfotograferade material upptagits av ArkivDigital, men vad hände med DigiArkivs eminenta sökdatabaser över klockare, glädjeflickor, bouppteckningar och vigslar i Skåne? Hemsidan verkar ligga nere, och har så gjort i ett bra tag.  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-05-24, 15:08
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 13:52
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Markus !
 
Det är nu snart två år sedan DigiArkiv gick samman med Arkiv Digital. Den 10 maj 2010 stängde vi ner DigiArkivs hemsida och alla de sökbara registerna finns nu på Arkiv Digitals hemsida, http://www.arkivdigital.se/register
Bouppteckningsregistret har vi ännu inte konverterat, men det kommer så fort vi hinner.
 
Hälsningar
Niklas Hertzman
Arkiv Digital (fd DigiArkiv)
Niklas Hertzman

2010-05-24, 15:19
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Niklas!
 
Ett stort tack för snabbt svar! Att jag inte tänkte på att de sökbara registren såklart hängt med det avfotograferade källmaterialet till Arkiv Digital, det känns logiskt nu när du säger det.  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-05-24, 18:13
Svar #3

Utloggad Allan Sjöö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 20:38
  • allan.sjoo.yahoo.se
    • Visa profil
Hej Niklas
 
Kommer Växjö stifts herdaminne, som fanns på DigiArkiv att flyttas till ADOnline ?
 
mvh Allan

2010-05-25, 07:39
Svar #4

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 13:52
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Allan !
 
Växjö stifts herdaminne som fanns till försäljning på CD-skiva på DigiArkivs hemsida kommer också att erbjudas på Arkiv Digitals hemsida. Det kommer dock inte att bli i AD OnLine, då det inte är vi som har fotograferat dessa bilder utan bara säljer CD-skivorna åt en annan.
Niklas Hertzman

2010-05-25, 08:59
Svar #5

Utloggad Allan Sjöö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 20:38
  • allan.sjoo.yahoo.se
    • Visa profil
Tack, då vet jag var Växjö herdaminne kommer att finnas, om/när jag vill köpa dem

2010-05-30, 22:33
Svar #6

Utloggad Lars Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2010-12-31, 01:19
    • Visa profil
Hej Niklas!
 
Jag har också lagt märke till att DigiArkivs hemsida är nedlagd,trodde att det skulle var möjligt att
kunna söka på dessa register fram tills det att ni blev klara på ArkivDigital.
En annan sak är att jag också saknar den Excel-fil som ni alltid brukade skicka med de cd-rom som man köpte tidigare hos DigiArkiv.Bara för att nämna som ett ex:på hur svårt det är när man skall söka i bouppteckningsregister utan denna Excel-fil,man blir nästan tvungen att öppna upp var enda fil för att hitta rätt namn.Det går väl an med mtl.eftersom årtalen där är det samma som sid nr:
Jag har nu själv på en del av de CD-rom som jag köpt av ArkivDigital gjort liknade register i Excel för att underlätta.Men när man själv inte är van vid att göra sådana hyperlänkar,så tar det väldigt lång tid att göra och dessutom måste man sen bränna nya skivor.Och programmet IrfanView är jag heller inte någon större vän med trots att programmet verkar vara avancerat.Jag fortsätter hellre att öppna upp i Photo Editor fast via IrfanView.
 
 
Mhv
 
Lars

2010-05-31, 11:41
Svar #7

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 13:52
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Lars !
 
Tyvärr har bouppteckningsregistret tagit lite längre tid att fixa till än vad vi hade räknat med och därför är detta ännu inte ute. Men vi jobbar med detta och det kommer att komma.
 
Vad gäller Excel-filen till bilderna så håller jag med om att det är ett bra sätt att snabbt hitta rätt. Dock bestämde vi när DigiArkiv och Arkiv Digital gick samman att hålla all koncentration på att fotografera. Att göra Excel-filerna tog ungefär lika lång tid som att fotografera volymen och då beslutade vi att vi skall fotografera i stället och på så sätt kunna göra dubbelt så många bilder.  
 
Vilket program som du vill använda för att titta på bilder är helt och hållet en smaksak. Olika personer tycker olika program fungerar bättre eller sämre. Jag brukar rekommendera ett som heter BildVyer http://www.hamrick.com/upg.html eller FastStone Image Viewer http://www.faststone.org/
 
Hälsningar
Niklas
Niklas Hertzman

2010-05-31, 19:38
Svar #8

Utloggad Lars Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2010-12-31, 01:19
    • Visa profil
Tack för ditt svar Niklas!
 
 
 
Ja,jag förstår givetvis att ni måste koncentrera er mer på själva fotojobbet.Visste bara inte att det tog så lång tid för er som är vana att skriva dessa hyperlänkar,trodde att ni bara kopierade själva filerna på något vis med vissa justeringar,vilket jag försökte med men det var omöjligt.Är kanske en vana att använda sig av programmen,det är väl så när något är nytt som skall läras in för en som jag som är lite äldre.
 
Men jag skall titta lite på de länkar som du lämnat här,så får jag prova mig fram och se vad som är bäst.Men visst Irfanview är bra förutom vissa moment som för små ikoner till att var ett så pass avancerat program,men jag har än dock valt de största ikonerna.
 
Det löser sig nog med tiden.
 
Hälsningar  
 
Lars

2010-05-31, 23:10
Svar #9

Utloggad Lars Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2010-12-31, 01:19
    • Visa profil
Niklas!
 
Håller just på med att prova FastStone,vilket jag tycker verkar lovande faktiskt.Jag har inte provat BildVyer än,vet inte om jag skall göra det heller eftersom det inte är gratis.FastStone är gratis  för hemanvändare så som jag har tolkat det i alla fall.
Finns många möjligheter i detta program också och här kan man sköta upp and down samt förstoring enbart med hjälp av musen vilket påminner lite om Photo Editor,annars verkar det vara ungefär samma ikoner som IrfanView.
 
Ja ja!Får väl testa det en period och se.Det tar nog sin tid innan man blir van vid det.Men jag utgår från att du redan provat programmet tidigare eftersom du rekommenderar det.
 
Mvh
Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna