ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 13 mars, 2014  (läst 2519 gånger)

2013-04-07, 21:53
läst 2519 gånger

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Jag måste skicka iväg motsvarande text som i mitt inlägg tidigare i år () direkt till Arkiv Digital. När jag tänker efter känns det mer och mer svagt att AD inte tillåter en nerladdning av 50-100 högupplösta bilder per vecka. Ingen risk att några kan kopiera hela registret och klart tillräckligt för de allra flesta.

2013-04-12, 09:45
Svar #1

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
För mig är det helt obegripligt att man kan kräva att få ut kopior av bildmaterialet överhuvudtaget. Det finns ju verktyg i programmet för att spara sina bilder i bokmärken bl.a. Bilderna är ju deras levebröd som de har lagt ned ett otroligt arbete med att ta fram.
Vill man ha högupplösta bilder så kan man väl själv åka till arkiven och fotografera, eller betala för bilderna vad det kostar att ta fram dem.

2013-04-12, 13:00
Svar #2

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Enligt Niklas Hertzman på Arkiv Digital är det ju inte alls obegripligt för dem och de har också gett möjligheten tidigare men stoppat pga missbruk.
Och de tillåter inte en nerladdning i mindre mängd för de tycker det är svårt att bestämma om det är OK att ladda ner 100, 1000, eller 10000 bilder i veckan.
För oss som inte tänkt missbruka är 50-100 bilder i veckan fullt tillräckligt, det är ju också mycket mindre än vad AD lägger till nytt per vecka.
 
Inlägget något redigerat. /Moderator Teknik

2013-04-12, 14:04
Svar #3

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
För mig är det helt obegripligt att man kan kräva att få Arkiv Digitals högupplösta bilder för privat bruk utan extra kostnad. Här håller jag med Stig-Ove! Företaget erbjuder enstaka kyrboböcker på CD- eller DVD-skivor, så om man inte vill köpa dessa är man allt bra snål!

2013-04-12, 15:09
Svar #4

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Dels är det obegripligt att man kan kräva att kopiera bilderna, dels kan jag inte förstå vad man ska ha det till, bilderna finns ju där, krävs bara internet och ett abonnemang! Det är en fantastisk service som vi får från AD och som inte ska missbrukas!

2013-04-12, 18:43
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Tommy,
 
Vad du begär är självklart oacceptebelt, men fortsätt gärna att försöka påverka AD men gör det genom direkta mail till företaget och inte här.

2013-04-12, 20:12
Svar #6

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
AD och SVAR är väl ett par av de bättre sakerna som hänt inom släktforskningen med sin digitalisering. Det är som Åke säger en fantastisk service som vi hoppas att vi får ha kvar.
 
Inlägget något redigerat. /Moderator Teknik

2013-04-12, 22:58
Svar #7

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
 
FAKTA - är följande:
 
* Att kunna ladda ner högupplösta bilder, eller högupplösta delar av bilder, för att slippa nuvarande pixellering av AD:s bilder vid stor inzoomning ingår i abonnemanget för Ancestry/Genline.
 
* Önskan att kunna ladda ner högupplösta bilder är också något som Arkiv Digital har full förståelse för och det har också ingått i Arkiv Digitals abonnemang.
 
* Arkiv har varken tidigare, eller nu, svårt att förstå att folk vill kunna ladda ner högupplösta bilder. Problemet de har är att deras snyggare bilder är mer attraktiva att missbruka än Ancestry/Genlines svartvita. Och detta missbruk har alltså skett.
 
* Arkiv Digital säger att man skulle kunna haft kvar möjligheten till att ladda ner högupplösta bilder och stängt av de som laddade ner för många, men hade svårt för att bestämma sig för om det var OK att ladda ner 100, 1000 eller 10000 bilder i veckan.
 
* Eftersom jag haft mitt Arkiv Digital-abonnemang mindre än ett år är jag inte på något sätt drabbad av att AD slutat tillåta denna nerladdning då det skett innan jag började mitt abonnemang. Jag tycker bara, som jag skrivit, att det är en svag motivering för att upphöra med tjänsten - att man inte kan bestämma sig för hur många bilder som är OK.
 
* Eftersom allt på Arkiv Digital sker via körning i deras program som man sedan loggar in i deras register med, och den serverprogramvaran ändå håller koll på abonnemangstidens slut etc, så är det inte svårt att implementera en enkel räknare som nollställs varje söndag (det var bara ett exempel på dag) och som ökas med ett varje gång man klickar på Spara högupplöst bild.
 
* Om man skulle tillåta 50 bilder i veckan, vilket är hälften av det minsta av deras egna alternativ, så leder det knappast till något missbruk. Om Arkiv Digital skulle vara vänliga nog att göra en paus i uppladdandet av nya bilder så kan en grupp på 10 banditer som köper varsitt abonnemang tillsammans ladda ner alla bilder på ungefär (jag känner inte för att starta upp Excel) ettusensexhundra år. Sedan kan AD börja ladda upp nya bilder igen.
 
Inlägget något redigerat. /Moderator Teknik

2013-04-13, 01:30
Svar #8

Utloggad Moderator Teknik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2016-06-21, 21:28
    • Visa profil
Jag har rensat tråden från personangrepp och öppnar den igen.

2013-05-31, 18:26
Svar #9

Utloggad Sven-Erik Zetterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2020-06-05, 16:07
    • Visa profil
Jag skall nog gå över till Svar när abonnemanget går ut på Ad. Det är inte hållbart att mer eller mindre 1 tredjedel av alla intressanta böcker saknas för Nederkalix socken. Även om Ad är i färg, med knivskarpa bilder så kompenseras inte förlust av andra böcker  
 
.. om man tar Nederkalix som ett exempel, så saknas kommunionböckerna helt och kyrkoräkenskaperna helt, och dessutom mantalslängderna (förrutom ett stackars år). Det är snudd på omöjligt att forska i Nederkalix utan dessa serier, eftersom det är stora gapande luckor i bl a Hfl och dödsböckerna
 
Känns drygt att behöva abbonera på båda AD och SVAR, personligen vill jag gärna fortsätta med AD pga den överlägsna kvalitén på bilderna, men då måste alla arkivalier av betydelse filmas och läggas upp också. Åtgärda!
 
(Meddelandet ändrat av SvenEZ 2013-05-31 19:31)

2013-05-31, 18:57
Svar #10

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Sven-Erik !
 
Tråkigt att du inte hittar vad du letar efter, men tyvärr så tar all fotografering av de gamla handlingarna tid. Om vi hade haft oändligt med resurser så hade vi så klart fotograferat mer, men just nu jobbar vi på så mycket vi kan med de personer vi har.
 
Vi kan inte prioritera allt som alla önskar, även om vi gärna vill göra detta. Om man frågar 50 släktforskare vad just de vill att vi skall fotografera så får vi 50 olika svar och alla har bra motiveringar om varför just deras material eller volymer skall fotograferas.
 
Jag kan lova dig att vi kommer att fotografera de volymer som du efterfrågar (de finns med på våra listor), men exakt när detta blir kan jag inte säga.
 
Niklas Hertzman
ArkivDigital
Niklas Hertzman

2013-05-31, 20:10
Svar #11

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-04-05, 09:17
    • Visa profil
@ Niklas Hertzman:  
 
Jag har full förståelse för att ni inte hinner filma allt ni vill, men det är svårt att förstå att ni inte filmar klart en socken helt innan ni vandrar vidare. Visst kan det vara kul med Gördelmakarämbetet i Malmös skråhandlingar, men det går inte att forska i Nederkalix utan de där volymerna. Det är som att köpa en travhäst med tre ben. Då spelar det ingen roll att de tre ben den har är toppstammad, han kan ändå inte springa utan sitt fjärde ben.
 
Jag tror helt enkelt att kommunionlängderna och kyrkoräkenskaperna är förbisedda, pga dålig kännedom om socknens arkivalier. Det kan knappast vara svårt att komplettera det där med tanke på att varenda hfl är filmad från äldsta tid fram till 1932. Den som har haft om filmningen har helt enkelt inte förstått vikten av kommunionlängderna och kyrkoräkenskapernas värde för forskare intresserade av Nederkalix.
 
För övrigt har jag bara lovord för produkten, finns inget annat som är i närheten av AD när det gäller kvalité på filmningen, därför är det synd att man som forskare ska behöva irritera sig på såna här lakuner.

2013-05-31, 22:13
Svar #12

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Jag tycker att Arkiv Digital har den överlägst bästa bildkvaliten, och vad det gäller avsaknaden av avfotograferat material skall, titta hur det ser ut i materialet i Skåne, där  många församlingars husförshörslängder börjar först på 1800-talet och där modernt material inte kan pupliceras än på länge på grund av små församlingar där böckerna sträcker sig över gränsen för vad som får publiceras.  
Jag är ytterst nöjd med Arkiv Digital, ni gör ett fantastiskt jobb med all avfotografering !

2013-05-31, 23:16
Svar #13

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 08:38
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Tommy!
 
Det är väl så, att de som sitter och fotograferar handlingar i Lund/Malmö i Skåne, inte åker upp till Härnösand och fotograferar de handlingarna där nästa dag. Som jag förstått det sitter det olika människor på de olika arkiven och jobbar med fotografering.
Så, det är knappast så att fotograferingen av Gördelmakarämbetet i Malmös skråhandlingar påverkar hur snabbt Nederkalix volymer fotograferas. Det beror snarare på vilka möjligheter och personal det finns att fotografera dessa handlingar i Härnösand och vilken ordning ArkivDigital valt att fota handlingarna på Landsarkivet i Härnösand. Sannolikt en ordning efter hur många människor som gynnas av en viss handling efter ArkivDigitals bedömning, skulle jag gissa  
 
Kommunionlängderna och kyrkoräkenskaperna är knappast förbisedda just där du forskar. Det saknas till största delen även i Skåne och i Småland där jag forskar bland ADs bilder.   Men prioriteten är säkert att det vanligast använda materialet ska bli klart först. Kyrkoräkenskaperna finns som tur är oftast hos SVAR.
 
Åtminstone jag, efter all kontakt jag haft med ArkivDigital har högt förtroende för att de vet vilken typ av material som finns i de olika arkiven och vilket värde de har för forskningen. Det är väl rimligast att fotografera i den ordningen som den genomsnittlige forskaren plöjer igenom handlingarna. Husförhör för alla församlingar, födelseböcker/dödböcker/vigselböcker för alla församlingar, bouppteckningar för alla härader, mantalslängder för alla socknar, domböcker för alla härader... osv osv..
 
Om sen just kyrkoräkenskaper osv är extra viktigt i Nederkalix blir det ju såklart jobbigt  Men den som väntar på nått gott  
 
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2013-05-31 23:30)

2013-06-01, 13:46
Svar #14

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-04-05, 09:17
    • Visa profil
Jag lät väl grinigare än jag egentligen är i mitt förra inlägg, men jag tror helt enkelt att man missat kommunionlängder och kyrkoräkenskaperna i Nederkalix när man filmade övriga arkivalier. Endast den som forskat i Nederkalix förstår vilken betydelse de längderna har, och givetvis är det inte lätt att se för vem som helst.
 
Man kan givetvis skriva direkt till AD och fråga/påtala såna här saker, men diskussionen var redan uppe här och vad har man ett forum till om man inte kan diskutera där?
 
Som jag avslutade mitt förra inlägg så vill jag återigen plussa för ADs överlägsna filmingar och bilder, finns inget annat som tillnärmelsevis går att jämföra med kvalitén hos AD och därför kommer jag fortsätta vara kund där, trots att vissa (för mig) viktiga volymer fortfarande saknas. Tyvärr måste jag också samtidigt ha en kundrelation till antingen Genline eller  SVAR för att vara helt nöjd.  
 
Helt nöjd är jag givetvis inte när jag t ex vill följa en individ genom Överkalix via räkenskaperna i LI:a 1 (som är filmade av AD) och sen måste hoppa till SVARs 50-talsfilmade version av LI:a 2 med alla sina defekter. Herregud så mycket 3vligare att läsa i den nyfilmade versionen hos AD jämfört med Rekolids (?) lätt groteska produkt som är snudd på 70 år gammal vid det här laget.  
 
Jag älskar kvalitén, men saknar vissa volymer(än!) hos AD

2013-08-03, 08:03
Svar #15

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Hej Arkiv Digital! Jag vill rikta ett stort TACK till er som gjort domboksrenovationerna för Norr- och Västerbotten med lappmarker åren 1680-1688 och 1690-1699 tillgängliga igår!  
 
När det gäller årtalet 1689 blev jag förvånad över att Västernorrland 10-11 fattas, den senare volymen saknad sedan 14/1 1997 enligt AD Online. Någon tjuv som varit i farten?  
 
Turligt nog finns dessa två böcker på mikrokort, som hos SVAR har beteckningen D00361 respektive D00362.  
 
Jag får verkligen hoppas att Arkiv Digital inte utesluter avfotografering från en läsapparat om nödvändigt ifall böckerna är försvunna för gott! Eller...?

2013-11-05, 14:14
Svar #16

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag var involverad i en diskussion för två år sedan med bl a  om fotograferingen av domboksmaterial på Riksarkvet. Niklas nämner då något om ett avtal. Jag undrar hur det har gått? Är det någon som vet? Finns det något avtal med Riksarkivet om fotograferingen av källmaterialet? Jag tänker främst på renovationerna av häradsrätternas domböckerna hos Svea hovrätt. Nu ser jag i inlägget ovan att det hänt något för Norr- och Västerbottens del vilket är hoppingivande.  Så jag hoppas att domböcker i färg även från Svealand; med Mälarlandskapen och Berglagen, där flest människor bor i Sverige, snart finns tillgängliga...

2013-12-12, 17:24
Svar #17

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 19:44
    • Visa profil
Kommer AD och i så fall när digitalisera Fredrik Fryxells:
*Wermlands släktbok 1-562 (Volym 70)
*Wermlands släktbok 562-1145 (Volym 71)
*Wermlands släktbok. Personregister (Volym 72)
*Wermlandia Nobilitata (Volym 73)
*Bibliottheca Wermlandica (Volym 74)
*Wermlandica Litterata (Volym 75)
?
Alla volymer under Nummerserie, Avskriftssamlingen, Landsarkivet i Göteborg.
Förmodligen en riktig guldgruva för alla med rötter i Värmland.

2013-12-12, 19:45
Svar #18

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 09:50
    • Visa profil
Marcus, vad tror du om att ställa frågan till: kundtjanst@arkivdigital.se
 
/Peppe

2014-02-08, 15:20
Svar #19

Utloggad Mats Holm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2023-03-31, 17:24
    • Visa profil
Ryda socken (R): Var finns husförhörslängder för tiden före 1818?

2014-02-08, 15:42
Svar #20

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Mats,
 
Som du ser har Ryda hfl 1818-1838 beteckningen AI:1, så det är den äldsta som finns. Se till exempel även den fullständiga arkivförteckningen. http://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=ryda&EndastDigitaliserat=false&BegransaPaTi telEllerNamn=false&Arkivinstitution=Alla&Typ=Alla&Huvudkategori=999&lk=Ladda+kat egorier&AvanceradSok=False&page=2&postid=Arkis+0E3AD4FF-77A4-11D5-A6F2-000244020 7BB&tab=post&FacettState=undefined%3Ac|#tab
 
Vänligen
Tomas

2014-02-08, 16:35
Svar #21

Utloggad Mats Holm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2023-03-31, 17:24
    • Visa profil
Tack Tomas för info - det var som jag misstänkte. Då får jag nog inse att jag inte kommer längre på ett av mina spår, tyvärr! Genom en kvinnas ålder vid barnafödande har jag fått fram hennes födelsedata, men där tar det således stopp (1756)- hennes föräldrars namn har jag, men inte deras hemvist eller andra data.

2014-02-08, 17:09
Svar #22

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2014-02-09, 09:50
Svar #23

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
... och bouppteckningar ... och satsa inte helt säkert på uppgiften om hennes ålder vid barnafödande som säkert födelseår. Ange det som uppskattat årtal i ditt program med barnets födelsenotis som källan. Får de fler barn (är åldersuppgiften densamma?) Fadderuppgifter i barnens notiser och i barnbarnens notiser? Tänk på att de kan vara födda i någon annan socken än där de fått barn ...
 
Hälsningar,
Eva

2014-02-17, 16:51
Svar #24

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Många använder Arkiv Digital, men alla verkar ange källorna på sitt eget vis. Få tycks ha insett att man kan kopiera källhänvisningen med dessa kortkommandon
 
CTRL+C = Gräsmark AI:1 (1765-1772) Bild 19 / sid 31 (AID: v11343.b19.s31, NAD: SE/VA/13165)
CTRL+K = Gräsmark AI:1 (1765-1772) Bild 19 / sid 31
CTRL+A = v11343.b19.s31
 
Naturligtvis ska man inte använda enbart det sistnämnda. Jag saknar dock ofta AID eftersom det gör att jag snabbt kan öppna sidan genom att kopiera in denna kod i rutan längst ned till höger i Arkiv Digitals program.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-03-12, 11:06
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
(frågade på ADs sida på Facebook, men har inte fått svar på 2 veckor, så jag frågar här)
 
Hej! När tror ni att appen för Android kan tänkas komma?

2014-03-12, 11:25
Svar #26

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Jag skrev och frågade fick svaret:
Vi håller på att utvärdera versionen till iPad och har ännu inte tagit något beslut om vi kommer att utveckla en version till Android.
 
Jag kunde inte låta bli att fortsätta kommunikationen:
Det säljs fler androidpaddor än ipads! Jag förstår att ni måste utvärdera om ni öht ska finnas på paddorna men vill hävda att ni måste, rent affärsmässigt!
 
Vi får väl hoppas!

2014-03-12, 20:51
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu finns ett officiellt svar även på ADs hemsida:
http://blog.arkivdigital.se/nyheter-2/programvara-for-android/
 
Surfplattor kommer att ta över från vanliga datorer och Android är på väg att ta över från iPad, så det är nog tvunget att Arkiv Digital satsar på detta. Man måste skaffa kompetensen om den inte finns idag.

2014-03-13, 08:11
Svar #28

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 08:38
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Anders Berg:Surfplattor kommer att ta över från vanliga datorer
 
Att skumma domböcker på plattan har jag gjort, men så fort jag hittar något som jag behöver transkribera så känns surfplattan lite meningslös, behöva byta app och anteckna och läsa om vart annat funkar inte för mig. Så jag är nyfiken på hur ni som efterlyser till iPad/Android kommer använda det? Bara till temporära små kontroller eller faktiskt fullt ut släktforska? Hur gör ni då när ni skriver av saker? Växlar app fram och tillbaka, har två surfplattor eller penna och papper bredvid?
 
Känns som det är något jag inte förstår antagligen  För jag ser inte för egen del hur jag skulle kunna byta bort datorn i släktforskningen och köra en surfplatta. Jag har till och med svårt att forska bekvämt med bara en skärm... ADOnline (eller riksarkivet) uppe på den ena och något ställe att anteckna avskrifter och/eller släktdatabasen öppen på andra för att kunna söka upp och kontrollera saker samtidigt när man stöter på något man misstänker rör någon ana... (att jämföra med att ha penna och papper och pärmen med forskningen bredvid sig förr innan datorernas intåg antar jag)
 
*Nyfiken*
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-03-13 09:10)

2014-03-13, 08:55
Svar #29

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Surfplattan kan ju aldrig ersätta datorn men är ju ett mobilt komplement. Jag har ett bluetooth-tangentbord så det är fullt möjligt att också skriva lite längre texter. Ibland har jag det jag läser på surfplattan och skriver via det externa tangentbordet på telefonen, det går alldeles utmärkt
 
(Meddelandet ändrat av akewa 2014-03-13 08:58)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna