ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 12 november, 2010  (läst 2686 gånger)

2009-12-17, 17:54
läst 2686 gånger

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Under sista timmen har jag blivit utkastad flera gånger efter några minuter. Någon mer, eller lokalt problem?
Mvh Åke

2009-12-17, 19:20
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Åke !
 
Inga fel är rapporterade och det ser inte heller konstigt ut på vår server.
 
Med vänlig hälsning.
Niklas Hertzman
Arkiv Digital
 
PS. Varför inte skriva till vår kundtjänst direkt så är det ju lättare att se din fråga/problem?
Niklas Hertzman

2009-12-17, 22:16
Svar #2

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Noterat Niklas.
Har kanske för många progam igång samtidigt.
Mvh Åke

2009-12-26, 13:30
Svar #3

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Kan man importera sina bokmärken från den gamla versionen av Ad-Online till den nya AD-online 2 ?

2009-12-26, 18:31
Svar #4

Utloggad Birgitta Wind

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1792
  • Senast inloggad: 2020-06-12, 16:18
    • Visa profil
Fredrik !
 
Mina bokmärken följde med automatiskt.Installera först versionen 2 innan du tar bort tidigare för säkerhets skull.
Hälsning Birgitta

2009-12-26, 18:38
Svar #5

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida

2010-01-31, 15:53
Svar #6

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om det finns bouppteckningar för Kungsholms församling i Stockholm, i AD Online?
 
I så fall undrar jag om någon kan titta efter om nedanstående man finns med där:
 
 
Petter Olsson
 
Född 13/8 1814 i Alster, Värmland.
 
Död 15/9 1866 i Kungsholms församling, Stockholm.
 
 
Ev.bouppteckningeärende är:
 
1866-IV-198.
 
 
Jag har idag beställt bouppteckning från Stockholm, men kom nu på att bouppteckningar kanske finns i AD Online, vilket gör att det går snabbare att få den. Jag vill gärna veta om han hade några barn och om frun fortfarande levde.
 
 
MVH: Anita Karlsson.

2010-01-31, 17:53
Svar #7

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Anita
Du får nog vänta tills du får den beställda boupptecknngen. Stockholms stad och län är fortfarande inte scannade av AD
Stig

2010-01-31, 18:20
Svar #8

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Stig!
 
Tack för din information!
 
Mvh. Anita.

2010-01-31, 21:38
Svar #9

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Jag gjorde ett par mer sura inlägg för ganska exakt ett år sedan. Sedan dess har jag bara haft goda erfarenheter och endast gott att säga om Arkiv Digital och då framför allt deras produkt AD Online.
Fantastisk bildkvalitet!

2010-03-14, 06:42
Svar #10

Sten Magnusson

ArkivDigital håller f.n. på med Stockholm. Klart är bl.a. Barnhusförsamlingen A I:1 1753-1785, CI:1 1697-1744 och CI:2 1745-1786.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-03-20, 13:19
Svar #11

Moderator Källor

Ett inlägg av Niklas Hertzman har flyttats till rubriken  enligt nedanstående ordningsregel:
 
Reklam
 
På Anbytarforum råder restriktivitet när det gäller reklam, både för varor, tjänster och för webbadresser. Det betyder att i princip alla webbadresser, förutom till föreningar, arkiv eller bibliotek, som blir omnämnda kan komma att raderas.
 
Detta gäller naturligtvis inte adresser som omnämns under ämnet Länktips, där vi tvärtom vill se reklam för webbsidor. Det är dock inte tillåtet att upprepade gånger göra reklam för samma webbsida.
 
Det möter heller inga hinder att omnämna webbadresser i relevanta sammanhang, av typen: ”Boken du sökte hittade jag i Libris-katalogen (www.libris.kb.se)...” eller ”Uppgifterna är hämtade ur PLF:s databas (se ”http://www.plfoskarshamn.se/”)

2010-04-28, 16:35
Svar #12

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 10:07
    • Visa profil
Som ganska ny släktforskare undrar jag lite över AD-on line jämfört med SVAR och Geneline. Jag har AD nu och undrar vad missar jag och vad får jag jämfört med SVAR och Geneline. Jag vet att AD inte scannat alla ställen och att de oftast har bättre kvalitet på bilderna jämfört med de avscannade mikrofilmerna.

2010-04-29, 15:39
Svar #13

Moderator Källor

Hej Johan, det har skrivits en del på detta ämne och en bra start är kanske att ögna igenom denna tråd: .
 
Mvh

2010-10-04, 14:43
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Upptäckte till min glädje att AD Online hade Högseröds fb 1895-1932, men när jag valde volymen så kommer ett meddelande att den för närvarande inte är tillgänglig via AD Online. Man hänvisar till att Riksarkivet har påtalat att det strider mot deras framtagna riktlinjer och att AD tills vidare valt att följa dessa.
 
I detta fall är det tydligen så att födelseböcker inte läggs ut på internet av SVAR om de är mindre än 85 år gamla.  
 
Några frågor:
 
* Varför måste AD rätta sig efter några riktlinjer som en konkurrent tagit fram, som är en subjektiv bedömning av vad PUL kan tänkas tillåta, och som inte prövats i någon domstol?
 
* Det tråkiga är ju att material äldre än 85 år också spärras av detta, det räcker med att någon uppgift i volymen är yngre än 85 år. Skulle det inte vara möjligt att låta AD Online visa sidor som innehåller äldre uppgifter, och spärra nyare uppgifter, även om de ligger i samma volym?

2010-10-04, 20:53
Svar #15

John Sidén

Jag instämmer i Anders' undringar och ser att i mitt landskap Östergötland finns några socknars födelseböcker med uppgifter yngre än 85 år utlagda på nätet.  
Dessutom undrar jag vart min församlings första församlingsbok, alltså Viby AIIa:1 har tagit vägen. Jag är alldeles säker på att den kom med när Landsarkivet hämtade kyrkoböckerna ur vårt kyrkoarkiv och att den därför borde finnas i Landsarkivet i Vadstena och vara tillgänglig för AD att filmas.

2010-10-05, 10:40
Svar #16

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 10:07
    • Visa profil
En generell fråga till AD.  
Vilken prioritet har ni för att fota av nytt material? Jag ser att ni nu jobbar på 1900-1938. Var kommer mantalslängder in i er prioriteringslista? Vilket annat står på tur om ni får bestämma (dvs om ni inte stöter på patrull från arkiven)

2010-10-05, 11:36
Svar #17

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej på er !
 
Varför inte skriva frågorna direkt till vår kundtjänst. Risken är ganska stor att vi inte ser diskussionerna här.
 
Men nu när jag är här så svarar jag på era frågor här.
Anders:
Anledningen till att vi inte lägger ut volymer från LLA som går över Riksarkivets rekommenderade PUL-gräns är att man från LLA har bett oss om att inte göra detta. Tyvärr är det så att olika arkiv har olika riktlinjer på hur materialet blir tillgängligt. Alla de olika Landsarkiven vi är verksamma vid tolkar olika. Vi för samtal med RA och hoppas att vi under hösten kan hitta en lösning som dels ger oss möjlighet att fotografera på alla arkiv och dels att vi får gemensamma riktlinjer på hur materialet kan bli tillgängligt.
 
John:
Som sagt, olika arkiv har olika tolkningar om riktlinjerna... Detta är inte bra och nu när det är en myndighet så bör vi hitta fram till en gemensam tolkning för alla arkiven.
Att just en volym inte finns med kan ha många olika orsaker. Det kan vara att den just för tillfället då vi fotograferar är utlånad till någon besökare eller att den är på renovering eller försvunnen från sin plats på hyllan eller något annat. Vi kollar med jämna mellanrum upp vad som saknas och fotograferar dem så fort vi kan. Vad jag kan se i vår databas så står Viby AIIa:1 som fotograferad och den bör då komma ut nästa gång vi uppdaterar vår bilddatabas med nya bilder.
 
Johan:
Frågor och önskemål om vad vi skall fotografera kommer ett antal i veckan. Om jag är på ett föredrag och det är 50 personer som lyssnar. Jag ställer frågan om vad de vill att vi skall fotografera så får jag 50 olika svar. Alla har sina specialområden som de är extra intresserade av och jag kan lova att jag har hört de mest roliga motiveringarna till att vi skall släppa allt vi håller på med för stunden bara för att fotografera en speciell serie.
 
Vår första prioritet är att fotografera de äldre kyrkoböckerna (till omkring 1894) och då serierna AI:, B:, C:, E: och F: När detta är klart (arkiv för arkiv) går vi vidare och i dagsläget är nästa typ av handlingar bouppteckningar. Sedan kan det blir det moderna materialet eller djupare ner i kyrkoböckera (attester, räkenskaper, sockenstämmoprotokoll m.m.) eller mantalslängder eller domböcker eller äktenskapshandlingar eller något annat spännande.
 
Vi ligger inte i fas på de olika arkiven, så att generellt säga när något kommer att komma går inte. Det beror på var det är i landet, hur många vi har som fotograferar vid just det arkivet och så klart hur mycket resurser vi har att anställa nytt folk som fotograferar.
 
Hälsningar
Niklas Hertzman
Arkiv Digital
Niklas Hertzman

2010-10-28, 16:33
Svar #18

Utloggad Anita Mellqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2014-04-29, 11:14
    • Visa profil
Det kanske inte passar under denna rubrik. Kände bara att jag blev besviken när AD meddelade att det nu kommer att kosta 195:- per månad istället för som tidigare 135:-. Hade kanske hoppats att med fler som använder att priset istället gick neråt. Inte uppåt. Synd iaf.

2010-10-30, 09:01
Svar #19

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Men å andra sidan blir månadspriset ganska lågt om du slår till på helår à 995 kr nu  (före 7 nov)
 
Hälsningar,
Eva

2010-10-30, 21:03
Svar #20

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag skriver en liten feature request här i tråden, du Niklas brukar ju hålla koll!  
 
Jag önskar en funktion för automatisk sidbläddring med variabler för sida och visningstid? Det skulle kunna underlätta större sökningar.

2010-11-12, 16:53
Svar #21

Utloggad Malin Kullberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2020-06-25, 10:26
    • Visa profil
Hur kommer det sig att det finns så få domböcker fotograferade?
Under min släktforskning i Kalmar län stötte jag på en släkting vars föräldrar stod markerade som okända. Jag lyckades leta rätt på modern, men fadern onämns inte i ett enda husförhör.
Då tänkte jag vända mig till domböckerna för att se om modern gått till rätten med saken och insåg till min stora besvikelse att det bara finns inskannat från Södra och Norra möre härad från år 1840, 34 år innan min släkting ens är född.
 
Kommer det fler domböcker snart eller kommer jag aldrig hitta min släktings okände far?

2010-11-12, 17:19
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vi längtar alla efter fler domböcker men det är ett jättematerial! De finns dock på landsarkiven så man får försöka ta sig till ett sådant. I ditt fall Vadstena. Det är en viss känsla att sitta och läsa originalen också!

2010-11-12, 18:34
Svar #23

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Bertättigad fråga från Malin! Och den som är svaret skyldig är företrädare för företaget.
 
Nu är vi i Svealand ändå lite avundsjuka på er med anor i Götaland. För här är det inte många domböcker - om man bortser ifrån bouppteckningar - digitalfotograferade hittills. Att det i a f finns fotograferat t o m 1840 i Södra Möre är således låååångt  mer än vad vi, med anor i Svealand, har digital åtkomst till. Så var inte alltför besviken Malin - det finns de som har det värre!  
 
Jag pratade lite med Niklas Hertzman i somras om detta. Och om jag förstod vårt samspråk rätt, stöter AD på flera problem att fotografera domböcker för Svealand. Tycker han eller någon annan från företaget kan svara på varför tillgängliggörandet dröjer.

2010-11-12, 19:18
Svar #24

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Förut har AD av vissa landsarkiv fått specialbehandling. De har fått ett eget rum och har själva kunnat hämta det material de behövde. Det fungerade inte på alla arkiv, utan en del var mer restriktiva.
Från och med nu så kommer AD att behandlas som vilken besökare som helst och får beställa fram sitt material. De får också använda vanliga forskarplatser och inte surfa runt på en räkmacka.

2010-11-12, 19:38
Svar #25

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Låter oroväckande.  
 
Nu rörde mitt samtal med Niklas först och främst renovationerna på RA. De besitter det betydelsefullaste materialet för Svealand; renovationerna från Svea hovrätt. Domboksmaterialet i original från flera häradsrätter, t ex Lindes bergslag och Nya Kopparbergs bergslag (Ljusnarsberg) har förkommit och börjar inte på landsarkivet (ULA) förrän senare under 1700-talet. Niklas hade vissa förhoppningar på den nya riksarkivarien och att genom honom få en gräddfil till Svea hovrätt.  
 
Jag vet inte om framstötarna har gett något positivt resultat för oss som suktar efter RA:s material.

2010-11-12, 21:14
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
...den som är svaret skyldig är företrädare för företaget.
 
Det låter nästan som om Arkiv Digital har gjort sig skyldiga till någon sorts förbrytelse när inte allt genast är klart...
 
Huvudskälet till att det ännu inte finns så många domböcker är naturligtvis att verksamheten trots allt är relativt ny och att man (självklart) i första hand har prioriterat att få kyrkoböckerna klara. Sedan kan man säkert också ha stött på olika problem på arkiven; i två landsarkiv, Visby och Östersund, har man ju över huvud taget inte fått komma igång ännu (alltså inte ens med kyrkoböckerna).
 
Sedan hoppas jag att surfa runt på en räkmacka är Jans eget uttryck; det vore ju minst sagt anmärkningsvärt om det är ett citat från en officiell representant för Riksarkivet/landsarkiven.
 
Självklart ska AD ha specialbehandling; att de ska behöva rigga upp sin utrustning inne i forskarsalen är ju en fullkomligt bisarr idé! De är verkligen inte vilken besökare som helst - de hjälper till att öka tillgängligheten till arkivhandlingarna.
 
Och när det gäller hittills ofilmat material (t.ex. bouppteckningar på träpapper från slutet av 1800-talet), så räddar man faktiskt oersättliga handlingar från att ödeläggas av forskarnas bläddrande. Det är ju då helt sanslöst om de behandlas som en forskare som har med sig sin hobbykamera för att ta en handfull bilder för eget bruk.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-11-12, 21:14
Svar #27

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jan, varför har denna negativa nyordning införts. Nya Riksarkivarien sa ju i Örebro att tillgängliggörandet av materialet var minst lika viktigt som bevarandet, en ny inställning från det tidigare något mossiga arkivtänkandet.

2010-11-12, 21:59
Svar #28

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Och för en gångs skull håller jag helt med Jörgen  
 
Självklart ska allt bevarande av handlingarna uppmuntras

2010-11-12, 23:04
Svar #29

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
När jag läser diskussionen ovan tänker jag; Innan  Arkiv Digital började nyfotografera fanns det inte många domböcker fotade med nya metoder. Kanske inga alls. För varje nyfotad dombok inom mitt forskningsområde höjer jag en bägare och säger tack! Har man väntat i 40 år är varje nytt bidrag en framgång.  
Möjligheten har funnits att t ex sitta på Göta Hovrätts arkiv och läsa renovationerna i original, men det har krävt en resa på 20 mil för mig ... och det hinner man inte varje dag  
 
Till er som är hungriga på domboksforskning vill jag bara säga; Innan det nyfotgraferade kommer; Det går att läsa de gamla fischen även om det är besvärligt.  
 
Inom Visingsborgs grevskap är det riktigt besvärligt då häradena från Småland, Västergötaland och Ödeshögs socken i Östergötaland ligger lite huller om buller i domböckerna. Jag har gjort ett hjälpregister för tiden 1651-1680 som ni välkomna att ta del av http://www.genealogi.se/smalreg2.htm
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna