ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 09 december, 2008  (läst 3037 gånger)

2008-11-14, 10:31
läst 3037 gånger

Utloggad Maria Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2019-10-05, 20:59
    • Visa profil
Hej!
Undrar om Arkiv Digital har några planer på att ta sig an Dalarna?
   MVH Maria

2008-11-14, 11:31
Svar #1

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
VD:n för Arkiv Digital/AD Online hävdade vid en demonstration av företagets produkter förra månaden att man räknade med att samtliga traditionella kyrkoböcker i landet skulle vara fotograferade och tillgängliga på internet under 2009.

2008-11-14, 19:47
Svar #2

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
 
Det stämmer att vår målsättning är att ha alla Sveriges kyrkoböcker -1895 klara innan 2009 års utgång. Vi jobbar på så fort vi kan och fyller på med nya volymer och bilder hela tiden. Att exakt säga när något skall påbörjas eller är klart vill vi inte göra.
 
Hälsningar
Niklas Hertzman
Arkiv Digital
Niklas Hertzman

2008-11-14, 21:41
Svar #3

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej,
Under hvilken overordnet gruppe af arkivalier finder jeg Klockarhändlinger, (hvordan det nu end kan  staves...)
Er de opdelt efter len, herreder eller andet?
 
Mvh
Gudrun

2008-11-15, 09:34
Svar #4

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Gudrun !
Klockarhandlingarna bör finnas under domkapitlens arkiv (t.ex. Lunds domkapitel) då klockarhandlingarna är skrivelser till biskopen från (eller om) klockarna. Det kan vara allt från klagomål på för dålig lön, till trohetseder till en ny kung, till valhandlingarna vid ett klockarval. I Lunds domkapitel är serien FIIe: (om det är uppdelat på samma sätt i andra stift vet jag inte).
 
Dessa är alltså uppdelade efter stift (Skåne och Blekinge är Lunds stift).
 
Vad jag vet är inte dessa handlingar digitaliserade ännu.
Niklas Hertzman

2008-11-15, 12:34
Svar #5

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Tak Niklas!  
For en del år siden fandt jeg et eller andet sted på Landsarkivet i Lund nogle breve fra klokkeren Magnus Ahlberg i St. Harrie. Dengang kunne jeg ikke læse et ord af dem, men måske er det et forsøg værd at prøve igen.
 
Venlig hilsen
Gudrun

2008-11-18, 12:41
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Får man komma med lite synpunkter på prioriteringar?  
 
Jag vet inte om allt kyrkoboksmaterial från DigiArkiv (alltså främst från Skåne) har hunnit konverteras till AD Online, men jag tror ändå att det finns ganska stora luckor här ännu, som inte är fotograferat. Framför allt är det väldigt många husförhörslängder som saknas i Skåne.
 
I och med att stora Skåne nu förväntas finnas i AD Online så är det väldigt viktigt att baskällorna så snabbt som möjligt fotograferas. Kanske måste gamla Arkiv Digital flytta lite resurser till Lund för att snabba upp den fotograferingen, inte vet jag. Vänta med andra iofs intressanta källor och prioritera att få basen klar. Annars är risken att många tvingas tillbaka till Genline för att kunna göra sin grundforskning.
 
Finns det någon tidsplan när Skånes kyrkböcker skall vara klara?
 
(Meddelandet ändrat av zzz den 18 november, 2008)

2008-11-18, 20:22
Svar #7

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Jag tror inte att det är så många som förväntar sig att hela Skåne skall ligga inne i AD OnLine då DigiArkiv var långt ifrån klara då de levererade sina bilder till AD OnLine i somras. Nu är emellertid inte Skåne det enda länet i Sverige där de traditionella kyrkböckerna inte är klara ännu.
Nu i höst har alla nyanställningar i företaget gjorts vid landsarkivet i Uppsala, där vi räknar med att alla handlingar av serierna B, C, E och F (d v s flyttlängder, samt födde, vigda och döda) för samtliga län förvarade vid arkivet (Dalarnas län, Södermanlands län, Västmanlands län samt Uppsala län, kyrkböckerna för Örebro län är ju redan klara) kommer att vara klara runt det kommande årsskiftet. Därefter hoppas vi att husförhörslängderna kan färdigställas under sommaren.
Flytta lite resurser tolkar jag som att säga upp folk på ett ställe och anställa på ett annat ställe och det kommer vi inte att ägna oss åt!
Det som vi definitivt sedan länge planerat är att någon (eventuellt två) av våra anställda som egentligen är anställda på en ort där kyrkböckerna är klara (och som nu tidvis arbetar i Uppsala) under perioder kan gå ner och hjälpa till i Lund.  
Att produktionen i Lund har varit låg hittills under hösten har också påverkats av att Niklas Hertzman delvis fått ändrade arbetsuppgifter i samband med att han utsågs till vice VD i Arkiv Digital i samband med sammanslagningen av bolagen.  
 
För någon månad sedan slog vi också i kapacitetstaket för våra lagringsservrar. P g a en del inkörningsproblem med nya servrar och serverflytt har detta dragit ut lite extra på tiden vilket har gjort att det har ansamlats någon miljon producerade bilder som ännu inte är inlagda i AD OnLine, men som just nu håller på att konverteras och läggas in. Ett exempel på detta är Södermanlands län, där samtliga kyrkböcker (t o m ca 1894) färdigfotograferades för någon månad sedan, men allt inte är inlagt i AD OnLine ännu.
 
Vår målsättning ligger fast att samtliga traditionella kyrkböcker (t o m 1894) skall vara klara för hela Sverige innan 2009 års utgång.
 
Med vänliga hälsningar
 
Gabriel Wallgren
VD Arkiv Digital AD AB

2008-11-18, 20:34
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tack för svar, Gabriel! Hade inga tankar alls på såna uppsägningar, absolut inte, utan det du nämner själv att några kan gå ner och hjälpa till i Lund. Man är ju som alla andra otålig att just mitt område ska bli klart.  
 
Jag har haft en lite felaktig uppfattning hur mycket som redan var digitaliserat av DigiArkiv, så är det bara.

2008-11-18, 20:54
Svar #9

Utloggad Kennert Ottosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-03-15, 21:27
    • Visa profil
    • www.kena.nu
Då kan jag passa på och fråga om Blekinge. Jag antar att svaret är det samma som gäller för skåne, då de är i samma landsarkiv. Stämmer detta.

2008-11-18, 21:40
Svar #10

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Kennert !
 
Jepp, precis så är det. Landsarkivet i Lund har handlingar från Skåne, Blekinge och Halland.
 
Bästa hälsningar
Niklas
 
PS. Det finns handlingar från 7 Blekingeförsamlingar (Listerby, Lyckeby, Lösen, Mjällby, Mörrum, Nättraby och Ramdala) som missades vid konverteringen i somras, men de ligger nu och väntar bland de bilder Gabriel skriver om. En del har bara några volymer, medan andra är mer klara.
Niklas Hertzman

2008-11-19, 09:43
Svar #11

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Gabriel, Glöm inte H när ni fotograferar, åtminstone alla attester fram tom 1850. De är en guldgruva där det saknas husförhörslängder!

2008-11-19, 11:29
Svar #12

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Maj-Britt!
 
Vi glömmer inte bort något. Vi har däremot valt att fota attesterna (inte bara flyttattester) i det vi kallar etapp 2, då vi också fotograferar bouppteckningar, domböcker (i första hand till 1700, därefter 1725 osv), sockenstämmoprotokoll med mera. Titta gärna på Värmlands län där vi hunnit längst i detta arbete!
 
I det fall att ordinarie kyrkböcker saknas, så försöker vi att redan i etapp 1 att fotografera ersättningskällor. Ett exempel på detta är Göteborgs Karl Johan där vi fotat 30 volymer med uppgifter till husförhörslängden, där husförhörslängder saknas. Jag vet att ett antal mantalslängder (Häradsskrivarens exemplar) har fotograferats i t ex Bohuslän som åtminstone delvis kan användas som ersättningskälla för brunna kyrkoarkiv. Jag tror inte att dessa är inne (av de tekniska orsaker jag beskrev igår) i AD OnLine ännu.
 
Det är således då de ordinarie kyrkböckerna är färdigfotade som det mest spännande och mer kunskapskrävande arbetet börjar. Vi inser att åtminstone den delen av vårt arbete är en mycket stor kulturgärning och helt unik i sitt slag eftersom detta material oftast inte har varit säkerhetskopierat tidigare samtidigt som tidens tand nöter på detta material hela tiden (materialet håller på att förstöras). Jag tycker också att det är spännande och stimulerande att kunna förverkliga detta projekt inom ramen för ett kommersiellt företag och att vi har fått så många släktforskare och släktforskarföreningars förtroende genom att de också är delägare.
 
Jag är dock både förvånad och förbryllad över att vår verksamhet tydligen inte har fallit i god jord överallt!  
 
Med vänliga hälsningar
 
Gabriel Wallgren
VD Arkiv Digital AD AB

2008-11-19, 15:59
Svar #13

Utloggad Kennert Ottosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-03-15, 21:27
    • Visa profil
    • www.kena.nu
Gabriel
 
Du säger, jag citerar Jag är dock både förvånad och förbryllad över att vår verksamhet tydligen inte har fallit i god jord överallt! Jag undrar vad du menar med detta. Är det så att du menar os användare/kunder eller menar du alla dessa institutioner som ni besöker och fotograferar böckerna. Om nu så är fallet tycker jag att ni kan göra en tex marknadsundersökning som kan påvisa intresset och behovet av bättre kvalite än era konkurenter. Kanske det även kan vara så att många som arbetar med Arkiv på ett eller annat vis har andra ekonomiska intressen för att vara lite svårflörtatde. Eller det kanske är så att de som bestämmer över Arkiven inte riktigt förstått erat syfte med att fotografera böckerna.  
 
MVH Kennert

2008-11-20, 07:57
Svar #14

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Jag tror helt enkelt att det beror på att folk är så otåliga över att få sitt egna område fotograferat. Allt tar sin tid och har man som jag, sina anor i Blekinge så har man överlag fått vänja sig vid att vänta på lillturen. Som tur väl är så har man även lite anor i Småland och Östergötland. Keep up the good work
 
(Meddelandet ändrat av Annika den 20 november, 2008)

2008-11-20, 17:05
Svar #15

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Hej Gabriel, svårt att hitta nånting som fallit oss (släktforskare) så väl i smaken som AD On-Line!
Det är helt enkelt bäst. Men, det sägs ju att inget är så bra att det inte kan bli bättre???
We just love it

2008-11-20, 19:15
Svar #16

Utloggad Kennert Ottosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-03-15, 21:27
    • Visa profil
    • www.kena.nu
Jag håller med Maj-Britt till 100%. DÅ jag som nybörjare har svårt att tyda ibland vad det står i de olika böckerna gör ju inte de skannade böckerna det lättare att tyda men med de fotograferade böckerna blir det enklare. Jag vill också påpeka att erat program ni använder är både enkelt och snabbt att lära sig. Jämför man med Genline tex som i mitt tycke är väldigt rörigt och ologiskt uppbyggt. Jag har kört Genline flera gånger på Landsarkivet här i Göteborg och får tampas som en idiot mellan de olika böckerna jag är intresserad av.
 
MVH Kennert

2008-11-20, 20:07
Svar #17

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jag märker att det är en smak/vane-sak.
Jag tycker Genlines program är mer lättarbetat än AD.
Vilket kan bero på att jag har haft dator sen 80-talet och är van vid alla genvägar i kommandon mm som man kan ha via tangentbordet. Exempelvis i Genline tangenterna Home och End som ger ljusare och mörkare bild.
Och man kan ha fler fönster även i Genline, och så kan man (om man har abonnemang med inloggning) starta Genline fler gånger och ha olika socknar mm öppna på samma gång.
Men visst är AD betydligt mer lättläst än de skannade filmerna som Genline och SVAR har. Förutom den enda sida jag råkade hitta under en demonstration under Arkivens dag. AD var helt oläsligt (för ljust) men Genline gick bättre (förutom de svarta fuktfläckarna).

2008-11-20, 20:56
Svar #18

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
I god jord faller verkligen AD! Om Gabriel & Co har tolkat mina tidigare inlägg här som negativa är det fel uppfattat.  
Som Annika skriver är det säkert många som har högt uppskruvade förväntningar på just sitt område - så även jag. Och vi från de sydligaste länen trodde nog att DigiArkivs påbörjade arbete nu skulle avancera mycket snabbare istället för att (som vi nu har fått veta är pga Niklas nya roll) avstanna!
Ni har en överlägsen produkt. Jag hoppas att ni förvaltar den väl och noga betänker strategierna för att kapa åt er kunderna. Jag ville förmedla mina överväganden att gå över från Genline till AD och hoppades att dessa även skulle vara er till någon vägledning.
Så, go AD go! Snart är också jag på er sida...
Hans Rosenlund

2008-11-21, 17:14
Svar #19

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej alla!
 
Det är självklart inte våra kunder eller potentiella kunder som jag syftar på. Naturligtvis inte heller de arkiv där vi är verksamma och som vi har ett ömsesidigt utbyte med. Däremot kan det nog ligga lite i det du Kennert nämner i dina två sista meningar.
Vi hoppas därför att vår fortsatta expansion och satsning på släktforskarna ska lägga grunden för ett förtroendefullt förhållande till alla parter i branschen.
 
Med vänliga hälsningar
 
Gabriel Wallgren
VD Arkiv Digital AD AB

2008-11-21, 18:20
Svar #20

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Hans Rosenlund

2008-11-25, 21:54
Svar #21

Utloggad Lars Sundman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2017-04-29, 22:19
    • Visa profil
Hej
Hur gör man för att ange sida i Arkiv Digital jmf med GID nr hos genline då jag vill ha läshjälp
eller hur kan jag kopiera in en  bild ur ArkivDigital här i Anbytarforum
 
M v h Lars

2008-11-26, 09:29
Svar #22

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Lars !
För närvarande finns ingen möjlighet att direkt skriva in ett bildnummer i AD OnLine. Det enda sättet idag är att ange källan, t.ex. Genarp AI:14 bild 23/sidan 14 eller liknande.
 
Att kopiera en bild gör man enklast genom PrintScreen, klistra in bilden i ett bildbehandlingsprogram, beskär till lämplig storlek för att kunna få plats på Anbytarforum (det finns storleksbegränsningar för bilder här) och sedan bifoga bilden i ett inlägg.
 
Niklas Hertzman
Arkiv Digital
Niklas Hertzman

2008-11-26, 12:21
Svar #23

Utloggad Lars Sundman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2017-04-29, 22:19
    • Visa profil
Hej
Tack för svaret
Hoppas att det kommer en möjlighet att skriva bildnummer
Lars

2008-12-09, 10:20
Svar #24

Utloggad Sonja Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2011-10-11, 15:51
    • Visa profil
Har nu läst igenom alla skrivelser här om datorer kontra ArkivDigital då jag tycker min dator är seg vid användning av programmet. Problemet tycks kunna bero på litet internminne.
Var kan jag se min dators internminnes storlek?  
Går det att avdela ett större internminne?
Vill också be om en förklaring om vad aktivitetshanteraren befinner sig.
 
Förhoppningsvis kan även jag ha tålamod att släktforska i ArkivDigital den månads abonnemang jag betalat för.
 
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson

2008-12-09, 12:24
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Med anledning av Lazzes fråga om en motsvarighet till GID-nummer i AD Online, så hoppas jag inte att vi får ett sådant som kan missbrukas som källa på samma sätt som ofta GID görs.
 
Men det borde ändå gå internt i programmet att översätta från ett standardiserat format av källinformationen till en bild och direkt kunna visa den. Redan nu kan man kopiera med Ctrl-C på en bild i AD Online all information som finns. Exempel:
 
name: Karlshamn AI:10 Bild 5, Sid 2, NAD: SE/LLA/13199, source_id: 2142, volume_id: 95974, image_nr : 5, page_info: 0002, local_id: 1228821175380, x: -0.07692307692307691, y: -0.06057142857142857, zoom: 1.0
 
Här kanske en del kan skalas bort, och resten användas både som fullödig källa och direktingång till rätt bild på AD Online.
 
Jag har redan tagit upp det här med AD-gänget, och hoppas att det bara är en fråga om tid och resurser och prioriteringar innan något liknande blir verklighet.

2008-12-09, 12:59
Svar #26

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Sonja, datorns internminne (RAM) tror jag du hittar om du går in på Den här datorn och därefter Systeminformation. Det bör vara minst 512 MB fick jag veta, när jag beklagade mig för Gabriel Wallgren och först trodde att jag skulle bråka med Glocalnet om dåligt mobilt bredband. Jag har alltså själv alldeles för litet internminne (128 MB) i min dator hemma, så när jag hade ett abonnemang på en månad i höstas, tog det ibland tre minuter att bläddra från en sida till en annan i en kyrkbok. När det blivit av att byta dator skaffar jag nog ett fortsatt abonnemang, för läsbarheten är mycket god och flera av mina geografiska områden finns sökbara.
 
Dina två andra frågor kan jag tyvärr inte svara på. Hoppas någon annan ser ditt inlägg och hjälper till.
 
Mvh
Ingegerd

2008-12-09, 13:29
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Aktivitetshanteraren tycker jag är enklast att nå genom Ctrl-Alt-Del och sedan (åtminstone i Vista) så finns den längst ner.

2008-12-09, 14:50
Svar #28

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
512 MB är nog i minsta laget i dagens läge. Visst går det att utöka minnet men man bör nog inte försöka på egen hand om man är det minsta osäker på hur det går till. Har du kört diskrensning samt defragmenterat datorn på senare tid? Brukar kunna ge resultat men utökning av minnet ger bästa uppsnabbningen

2008-12-09, 14:54
Svar #29

Utloggad Sonja Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2011-10-11, 15:51
    • Visa profil
Hej Ingegerd och Anders,
Tack för snabbt svar,
 
Nu ska jag gå in i Systeminformationen och kolla storleken på internminnet. Jag har för mig, tidigare i mitt yrkesliv, att man kunde förstora internminnet. Är det möjligen någon som vet om det går???
 
Jaså, jag visste inte att Ctrl+Alt+Del är detsamma som Aktivitetshanteraren. Jag brukar använda den ibland utan ett veta vad den kallas för.
Tack än en gång

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna