ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 31 augusti, 2008  (läst 2771 gånger)

2008-08-18, 15:01
läst 2771 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tangentbordskommandon m m i AD Online
 
Finns det någonstans redovisat vilka det är? Jag har upptäckt följande:
 
pil upp/höger = nästa sida
pil ner/vänster = förra sidan
mushjul upp = förra sidan
mushjul ner = nästa sida
page up = 20 sidor framåt
page down = 20 sidor bakåt
 
Jag har inte hittat något för att zooma eller flytta sig inom bilden.
 
Det är visserligen en vanesak, men har man använt Genline med zoomning med mushjulet är det jobbigt att råka hamna flera sidor bort om man råkar röra mushjulet.  Jag skulle vilja att den funktionen tas bort från mushjulet och att man lägger in zoomning där i stället. Zoomning kan också användas för + och - knapparna (som nu inte har någon funktion). Jobbigt är också att page up/down, som betyder fram/bak 1 sida i Genline, betyder 20 sidors hopp i AD Online. Jag tycker det är rätt onödigt att ha ett hopp på 20 sidor överhuvudtaget. Man kan ju hoppa 5 sidor med egna knappar och framförallt använda listan att hoppa till valfri bild. Det senare använder jag mest.
 
Finns det fler kortkommandon som jag inte upptäckt?

2008-08-18, 15:14
Svar #1

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 21:18
    • Visa profil
Hej!
 
Jag håller med Anders om att det skulle vara bra om man kunde zooma med mushjulet istället för att bläddra med det. Det är ett mycket enklare sätt att zooma på, än med + och - , dessutom råkar man ibland utav misstag rulla på det där hjulet och vips hamnar man på fel sida...för övrigt är jag mycket nöjd med AD online
 
Vänliga hälsningar
Maria Larsson

2008-08-18, 21:08
Svar #2

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Jag vill abbonera på AD online.
Skynda er med västmanland är ni snälla.  
 
 
hälsar
Lennart

2008-08-19, 18:16
Svar #3

Utloggad Sonja Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2011-10-11, 15:51
    • Visa profil
Och jag vill abonnera på Dalarna och Uppland! Jag väntar och väntar!
Hälsar Sonja Larsson

2008-08-21, 13:13
Svar #4

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Anders och Maria,
 
Det fenomen ni nämner att byta sida med mushjulet, fungerar inte med mina möss i AD online.
Är det något Dig.Arkiv -special?
Skall testa 20-sidors-bläddringen senare.
 
Eivor

2008-08-22, 10:34
Svar #5

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Det är visst väldigt individuellt på olika tangetbord. Jag kan bara flytta en sida i taget med page up och page down. Samt att zooma med + eller -. Har jag missat någon inställning för att kunna flytta 20 sidor i taget??  
Mvh Siv

2008-08-22, 11:09
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det verkar som man håller på att jobba med detta, men inte riktigt är färdiga. Jag får ibland zoomning och ibland flyttning upp/ned på sidan när jag använder mushjulet. Man har alltså tagit bort sidbyte med musen! Bra. (i Genline finns möjlighet att under inställningar välja om man vill att mushjulet ska zooma eller flytta bilden, själv använder jag zoomningen).
 
+ och - ger nu zoomning. Jättebra.
 
PageUp/down verkar nu, i alla fall på några sidor, flytta 2 sidor fram/bak, alltså ändrat från 20 sidor. Jag vill nog helst ha flytt 1 sida fram/bak.
 
Jag tror det är en bra idé att samordna det här så det liknar Genline, eftersom väldigt många kommer att byta därifrån till Arkiv Digital och det underlättar nog jättemycket om det är ungefär samma handgrepp i båda tjänsterna.

2008-08-22, 11:26
Svar #7

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
Jag använder zoomknapparna som finns på AD onlines sida för + eller -.
Det händer ingenting när jag klickar på mushjulet. Det har nog hakat upp sig hos Dig Anders. 20 sidor ?
Jag har testat både med elektronisk och vanlig pilotmus.
Sida väljer jag i listen där man väljer sida.
Hälsn. Eivor

2008-08-22, 13:08
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Knapparna + och - har alltid fungerat, men tangentbordsalternativet + och - är väl nytt.
 
Du ska rulla på hjulet, inte klicka på det.  
 
Jo, tidigare var det 20 sidor på PageUp  men kanske det är något skumt så det blir olika för olika personer? Det blir nog bra i alla fall.

2008-08-22, 13:53
Svar #9

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej!
 
Jo, vi håller på för fullt och fixar så att det blir så användarvänligt som möjligt. Vi har ju fått in en hel del synpunkter, vilket vi tackar för.
 
Med vänliga hälsningar
 
Gabriel Wallgren
VD Arkiv Digital

2008-08-22, 17:59
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I den ursprungliga versionen av ovanstående inlägg (kl. 13.53), som jag fick per epost, stod mer än det som finns kvar där nu.
 
Eftersom skribenten inte kan ha ändrat texten själv (för då läggs det ju automatiskt in en notering i slutet av inlägget) och inte heller anbytarvärden kan ha tagit bort något (för det ska ju enligt ordningsreglerna göras med kommentar), så måste det väl vara ett tekniskt missöde...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-08-22, 19:48
Svar #11

Utloggad Kennert Ottosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-03-15, 21:27
    • Visa profil
    • www.kena.nu
Eller har Gabriel bara minskat med klipp och klistra

2008-08-22, 21:12
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Och vad var det som försvann? Kan det anses som marknadsföring? Sånt får bara finnas på Rötters första sida

2008-08-22, 23:20
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Bland annat stod där att de pengarna som man sparar på [] t.ex. kan användas till att prenumerera på Släkthistoriskt Forum.
 
Men det upplystes också om att det inte är något krav att man prenumererar på ShF för att få köpa [].
 
Det var måhända den sistnämnda impertinenta kommentaren som fick servern att hicka till - den är ju understundom mycket känslig, som bekant...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-08-22, 23:41
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Aha, så du menar att man inte får skriva här att ArkivDigital, med sitt nuvarande kampanjpris på 995 kr också gör att man kan prenumera på ShF för 210 kr och det blir billigare än det som står på Rötters första sida.  Då får vi låta bli det!
 
Jag tror jag ska vänta till Malmö för att se vad som kommer där, för ett av erbjudandena gäller ju över den tiden, men inte det andra. Kanske ska jag inte skriva det heller?
 
Det är ju viktigt att var och en får bestämma vad som ska köpas och jag citerar en text från Förbundsforum, avdelning Släkthistoriskt Forum, som jag tycker är mycket viktig
 
Enligt min mening skall prenumerationer alltid vara frivilliga!  
Först då får man en garanti för att de läses och uppskattas.
 
Detta skrivet i ett sammanhang där diskussion pågår om en prenumeration ska vara kopplat till något mer än bara prenumerationen, vilket den naturligtvis inte ska. Det måste ju vara det bästa, att tidningen står på egna ben.
 
Nog om det, nu ska jag titta på färg-tv, det är ju ett tag sedan svart-vit tv var det som användes.

2008-08-28, 09:33
Svar #15

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!
 
AD-online kan verkligen rekommenderas då läsbarheten är utmärkt...Snabb service från Gabriel W med trevligt mail med instruktioner några dagar efter jag skickat min betalning.
 
Jag saknar just nu Regna (E) i utbudet, kan denna socken ha missats i scanningen?
 
Mvh
 
Britt-Marie

2008-08-28, 10:38
Svar #16

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!
 
Ytterligare en fråga: När man ska ange kyrkboksbeteckning och växlar mellan AD och genline så skiljer sig denna åt ibland. Ett exempel är i Risinge (E) Där genline anger AI:15A s 59 Flasbjörke, Risinge anger AD AI:29 s 59. Jag vet att på landsarkivet finns en beteckning på de kuvert som innehåller mikrofischerna och ibland en annan på själva mikrofischen, vilket har rört till saker och ting när man växlar emellan arkivet och genline. T ex i Motala stämmer inte kyrkboksbeteckningarna överens.
 
Så här ser AI:29 Risinge ut i innehållsförteckningen i AD (AI:29 på bokryggen):

Genline använder alltså den beteckning som anges på själva mikrofischen, medan AD använder samma som landsarkivet har på böckerna i nuläget.  
 
När man ska hjälpa någon som enbart har genline och ange kyrkboksbeteckning så ställer detta till problem då jag får annan beteckning angivet i AD (vilket jag tror är den korrekta).
 
Mvh
 
Britt-Marie

2008-08-28, 10:53
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kollade i min ADOnline. Regna finns med hos mig.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-08-28, 12:28
Svar #18

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Olle!
 
Märkligt! Hos mig finns dessa socknar på R: Rakeryd, Rappestad, Ringarum, Rinna, Risinge, Rogslösa, Rystad, Rök och Rönö. Var hittar du Regna någonstans?  
 
Mvh  
 
Britt-Marie

2008-08-28, 12:50
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Britt-Marie,
 
Hos mig finns Regna också, i den vanliga listan.

 
Det är AD som har korrekta volymer, så det kommer alltid vara problem så länge Genline använder de gamla beteckningarna från mormonfilmerna. Du får komplettera med årtalen för volymen så går det antagligen att hitta även i Genline.

2008-08-28, 12:51
Svar #20

Utloggad Allan Sjöö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:16
  • allan.sjoo.yahoo.se
    • Visa profil
Regna finns i ADOnline hos mig (mellan Rappestad och Ringarum)
 
mvh Allan

2008-08-28, 12:53
Svar #21

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:10
    • Visa profil
Britt-Marie
 
Jag har Regna mellan Rappestad och Ringarum
 
Birgitta B
Birgitta B

2008-08-28, 12:58
Svar #22

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det har blivit en liten miss, så att Regna inte syns om man sorterar listan att bara visa landskapet Östergötland. Däremot syns Regna under Östergötlands län eller om man visar alla landskap.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-08-28, 16:46
Svar #23

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil

2008-08-28, 16:52
Svar #24

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!
 
Tack Jörgen, det var under landskap - Östergötland jag sökte och inte fann Regna. Nybörjare med AD-OnLine, men ändå ska Regna finnas med under Östergötland.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2008-08-31, 13:42
Svar #25

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2016-04-28, 18:48
    • Visa profil
    • www.tranasydre.se


 
Har idag testat Arkivdigtal för första gången och skillnaden är ju enorm. Se bilderna ovan.  
Dessa är från Kimstad CI:4, sidan 172
 
Anders Johansson
 
Meddelandet ändrat av Undertones den 31 augusti, 2008
 
Meddelandet ändrat av Undertones den 31 augusti, 2008

2008-08-31, 14:17
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Skillnaden är som natt och dag är ju ett gammalt talesätt. Sällan har det väl passat bättre.  
 
Någonstans där ute i midvintermörkret i högerkanten gömmer sig nog Hans också på den undre bilden från Genline. Jag tycker mig skymta H:et - eller åtminstone en del av det...
 
(Meddelandet ändrat av jts den 31 augusti, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-08-31, 15:03
Svar #27

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Ja personligen kommer jag att gå över till Arkiv digital och AD Online när dom får in Västmanland.
 
Hörde av Svar när jag pratade med dom att företaget som scannade denna suddiga bild ovan använder sig av en kopia var det i fjärde eller femte led.
 
Man kan se skillnaden på bilderna ovan som är enorm och läsbarheten är otrolig.
 
Hälsar
Lennart

2008-08-31, 21:24
Svar #28

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Vi får väl jämföra med SVAR också:


 
Det är ganska konstigt hur Genlines bild har lyckats bli så dålig när filmen faktiskt verkar vara ganska bra?

2008-08-31, 22:11
Svar #29

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Då jag pratade med Svar fick jag informationen om att dom har kopierat en kopia. Denna kopia har  i sin tur blivit kopierad 4-5 gånger innan ovannämda företag kopierade denna kopia.
 
Nu vill jag inte på något vis racka ner på genline då dom i mina ögon har varit bland dom första om ej den första att möjliggöra forskning på nätet samt att jag personligen haft stor nytta av genline. Man kan nog säga att vi har både Genline och Svar att tacka att ett företag som arkiv digital har kommit till.  
 
Skillnaden ligger i att AD har fotograferat direkt ur kyrkböckerna med dagens teknik. Personligen vet jag inte om Genline har haft samma möjlighet eller hur det varit. Jag kan endast göra en lite märklig liknelse. Varför köpa gröt för 500 när man kan köpa oxfilé för 200.  
 
Det intressanta i frågan är hur Genline kommer att svara på detta. Jag kan inte tänka mig att dom bara kan sitta och titta på när en annan aktör på marknaden har susat förbi dem i både kvalité och prisbild. Kan tänka att ett stort kundunderlag kan komma att försvinna om man inte kommer med något konkurrenskraftigt.  
 
 
hälsar Lennart
 
Då jag vet att detta var lite offtopic kommer jag hålla mig till ämnet AD Online allmänna frågor hädanefter.
 
 
 
(Meddelandet ändrat av lennartl den 31 augusti, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna