ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 24 augusti, 2014  (läst 858 gånger)

2014-08-18, 21:20
läst 858 gånger

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1968
  • Senast inloggad: 2019-10-15, 22:28
    • Visa profil
Jag har laddat ner den nya versonen men får meddelandet Error downloading https cluster2.arkivdigital/se -server replied: Bad request
Är det fler än jag som har samma problem? Jag kör Vindows Xp
Stig

2014-08-18, 21:35
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5386
  • Senast inloggad: 2019-10-17, 00:54
    • Visa profil
Samma här: Lyckad nedladdning men kommunikationsfel. Har Windows 8.

2014-08-18, 21:38
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2839
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 21:47
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Stig,
Jag uppdaterade till den nya versionen idag. Fick samma problem som du.
Lade då märke till att lösenordet var för långt, dubbelt så många tecken som det skulle vara.
Skrev då in lösenordet på nytt, sedan fungerade det bra. Inga problem efter detta (Ännu).
 
MVH
 
Sven-Ove
 
(Jag kör Windows 8.1)
 
(Meddelandet ändrat av brattis 2014-08-18 21:40)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2014-08-18, 21:39
Svar #3

Utloggad Kerstin Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2017-09-25, 16:10
    • Visa profil
Har försökt och ladda ner, men utan resultat. Avistallerade AD för att ladda ner det igen, men det går inte. Får meddelande att jag har ingen åtkomst. Har säkert blivit något galet på AD:s uppdatering. Tråkigt. Hoppas att vi får respons för detta.
Kerstin

2014-08-18, 21:45
Svar #4

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1355
  • Senast inloggad: 2019-07-14, 20:52
    • Visa profil
Jag fick skriva om lösenordet, då gick det utmärkt att komma in. Innan sa den fel lösen eller användarnamn. Samma lösen som innan då.
 
Vänligen Patrick

2014-08-18, 21:46
Svar #5

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1240
  • Senast inloggad: 2019-06-02, 19:18
    • Visa profil
Har lyckats med uppgraderingen till nya programvaran, men det går ruskigt lååååååååångasamt.
c:a 12 sek/bild

2014-08-18, 21:47
Svar #6

Lotta Nordin

Och jag har laddat ner, installerat och allt fungerar utan att skriva om något lösenord.

2014-08-18, 22:03
Svar #7

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1968
  • Senast inloggad: 2019-10-15, 22:28
    • Visa profil
Skrev om lösenordet och plötsligt fungerade det. Tack för tipset men nog var det underligt
Stig

2014-08-18, 22:06
Svar #8

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1355
  • Senast inloggad: 2019-07-14, 20:52
    • Visa profil
Det finns en ny uppdatering som löser detta. Dubbla flikar blir det om man sparat några : ). Gå in och uppdatera igen.
 
Vänligen Patrick

2014-08-18, 22:35
Svar #9

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5386
  • Senast inloggad: 2019-10-17, 00:54
    • Visa profil
Precis som Sven-Ove konstaterade jag att lösenordet var för långt, hur nu det kan komma sig. Efter att ha skrivit in det på nytt kom jag in. Mysko.

2014-08-18, 23:05
Svar #10

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 221
  • Senast inloggad: 2019-05-21, 22:23
    • Visa profil
Vad har de förändrat i programmet?
Normalt brukar en leverantör ha en lista med förändringar som är gjorda. Det verkar som om AD  
inte vet vad de har gjort.  
TIPS: Det är enkelt att producera en lista, ditt revisions kontroll program kan producera en.
 
(Meddelandet ändrat av sow 2014-08-18 23:07)

2014-08-19, 08:41
Svar #11

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1100
  • Senast inloggad: 2019-10-15, 17:55
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Sven-Ove, jag frågade detsamma i samband med ett kundtjänst-ärende angående lösenordet som de flesta andra verka ha haft problem med.
 
Som jag tolkade det, består uppdateringarna i programmet av anpassningar/förbättringar relaterade till den serveruppgradering de gjorde precis innan den nya versionen släpptes.
 
Kan tycka det är ganska märkligt att gå från 1.4.4 till 1.5.0 (1.5.1) och skippa allt däremellan, vilket får det att framstå som en lite större (synlig) uppdatering av programmet, när fokus verkar ha varit på serveruppdateringarna och under huven-arbete. Man kände ju sig lite lurad haha!  
 
/Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-08-19 08:43)

2014-08-19, 12:27
Svar #12

Utloggad Ted Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2019-10-15, 18:53
    • Visa profil
Synd bara att dom bestämt sig för utesluta abonnenter med äldre datorer...... Jag har en PPC G5 med MacOs 10.4.11 och då tycker AD att jag ska köpa en ny dator vilket jag helt enkelt inte har råd med.
 
Min gamla programvara är oanvändbar och den nya saknar min dator stöd för...
Så just nu är jag rejält förbannad på AD, och på deras kundtjänst tycker dom att man inte ska ha en 10 år gammal dator för det är ute...

2014-08-19, 12:38
Svar #13

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1100
  • Senast inloggad: 2019-10-15, 17:55
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Ted,
 
Som systemutvecklare har jag viss förståelse för att det blir så från ADs håll. Man vill inte som tillverkare av ett program använda för gammal teknik (som man annars kanske behöver för att stödja äldre datorer) för det blir oftast strul när man vill bygga nya saker.
 
Om man ska ha stöd för gamla datorer så kan det hindra utvecklingen och förbättringen av programmet och det gör nog mer skada än nytta. Då har man som utvecklare tyvärr inte så mycket val än att räkna bort de som har alldeles för gamla datorer. Det är inget ovanligt, det hade varit desto mer ovanligt och imponerande om de hade lyckats stödja allt!  Det här händer hela tiden inom programvaru-världen, tråkigt men så är det.
 
/Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-08-19 12:46)

2014-08-19, 12:55
Svar #14

Carl Szabad

Ted! Du kan säkert hitta en begagnad PC som är ett par år gammal för en tusenlapp. Och det kostar ju ADs abonnemang varje år.
 
Martin! Inte så konstigt om man går från version 1.4 till version 1.5. Vad finns däremellan? Tredje siffran är säkert bara detaljförändingar från huvudversionen.

2014-08-19, 13:46
Svar #15

Utloggad Ted Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2019-10-15, 18:53
    • Visa profil
Hej
Tja, hur svårt kan det vara att se till att servern tillåter att man ansluter med den gamla programvaran?...... Jag har klarat mig alldeles utmärkt med den gamla programvaran och behöver ingen ny.  
Jag har full förståelse för att man släpper stödet för gamla datorer i en ny programvara men jag har ingen som helst förståelse för att man samtidigt släpper stödet för äldre programvara att ansluta på servern. Man tittar ju egentligen bara på bilder, eller?

2014-08-19, 14:14
Svar #16

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1100
  • Senast inloggad: 2019-10-15, 17:55
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Ted: Ptja, gissar ju bara här, eftersom jag inte jobbar med just AD osv... Men man kan väl göra jämförelsen att den gamla programvaran och den gamla servern pratar ett visst språk med varandra. För att utnyttja alla nya saker i den nya miljön så måste dom prata ett liiite annorlunda språk med varandra, och det räcker för att den gamla inte ska klara av det. Att köra två språk samtidigt är kostsamt och opraktiskt i datorvärlden.
 
Carl: Visst är det så. Det brukar ju kallas Major, minor, revision de tre stegen. Så detta är en minor. Men i andra programvaror innebär en minor-förändring oftast någon form av nya funktioner eller uppdaterade funktioner synliga för användaren. Det är ju säkert en hel del nytt under huven som motiverar en minor i detta fallet istället för bara en revision, bara det att de hade kunnat framgå att det inte innehåller några synliga förändringar. Det har ju skrivits om nya funktioner som register och liknande, det första jag tänker på med nya versioner är ju att något sådant introducerats, eller förbättringar kring sökning i renoverade domböcker osv  
 
Om denna versionen slutar krascha när jag bläddrat för mycket/för snabbt i domböcker så vore det super, men nu vet man liksom inte om denna bugg som jag rapporterat ett antal gånger är löst i denna versionen eller inte, eftersom det inte finns något förändrings-dokument. Eller om den slutar fråga om Vill du spara dina bokmärken trots att man inte gjort några ändringar alls....  
 
Chattfunktionen är ju t.ex. borttagen... (upptäckte jag nu) men det får man upptäcka själv. Hade varit bra med en lista!  
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-08-19 14:21)

2014-08-19, 14:16
Svar #17

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2839
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 21:47
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Version 1.4 är utvecklad på plattformen QT4.
Version 1.5 är utvecklad på den nya plattformen QT5, som har ytterligare möjligheter jämfört med QT4.
Så siffrorna 4 respektive 5 har nog med det att göra.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2014-08-21, 17:09
Svar #18

Utloggad Christina Weigel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1401
  • Senast inloggad: 2019-10-16, 10:48
    • Visa profil
Sven-Ove
 
Något är lurigt. När AD skickade ut det första mailet om uppgradering fick jag det här meddelandet på skärmen:
”Säkerhetsvarning!
Information som utbyts på den här platsen kan inte ses eller ändras av andra. Däremot ät det problem med platsens säkerhetscertifikat.
Efter en grön bock: Säkerhetsbeviset kommer från en tillförlitlig certifikatutfärdare.
Efter nästa gröna bock: Säkerhetsbevistes datum är giltigt.
Efter en gul triangel med ett utropstecken i: Namnet på säkerhetsbeviset är felaktigt eller överensstämmer inte med platsens namn.  
Vill du fortsätta?  
Tre knappar att klicka på: JA   NEJ   VISA CERTIFIKAT  
I tisdags försökte jag installera den uppgraderade versionen och när jag klickade på ikonen på skrivbordet kom följande meddelande:
adclient2.exe - Programfel Det gick inte att initiera programmet korrekt (0xc000001d). Klicka på OK för att avsluta programmet.  
 
Har varit i kontakt med AD via mail och fick rådet att starta om datorn och installera på nytt.
 
TRE gånger har jag installerat programmet och ändå går det inte!
Har försökt OTALIGA gånger att ringa... Tut-tut-tut
 
Jag har en XP och Explorer 8 - är det för gammalt?
 
Christina

2014-08-22, 11:20
Svar #19

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2839
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 21:47
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jag provade att installera adclient2 på en dator med XP och IE8. Det fungerar utmärkt, utan problem.
Prova att avinstallera adclient2 helt från datorn.
Gå till kontrollpanelen/lägg till eller ta bort program. Programmet står där i listan som ArkivDigital online. Markera programmet i listan, klicka på Ta bort.
Du får då upp en ruta där du kan välja avinstallera eller avbryt. Klicka på avinstallera.
När det är klart - stäng då av datorn på vanligt sätt, se till att den är helt avstängd och inte i viloläge.
Starta om datorn.
Prova att installera AD igen.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2014-08-22, 21:24
Svar #20

Utloggad Christina Weigel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1401
  • Senast inloggad: 2019-10-16, 10:48
    • Visa profil
Sven-Ove
Satt halva förmiddagen i telefon med en mycket trevlig tjej från ArkivDigital och försökte med precis det du har föreslagit här ovanför. Icke ...
Det hela slutade med att vi återinstallerade den gamla versionen. DEN funkar utmärkt - haha!
 
Tack för ditt engagemang!
Christina

2014-08-22, 21:44
Svar #21

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 221
  • Senast inloggad: 2019-05-21, 22:23
    • Visa profil
Har du testat att installera Firefox eller Google chrome och hämta hem programmet igen. Det detta med certifikat borde komma från IE.  
 
 
Google detta.
 
qt5 application windows xp
 
Sven-Ove
 
(Meddelandet ändrat av sow 2014-08-22 21:46)
 
(Meddelandet ändrat av sow 2014-08-22 21:56)

2014-08-22, 23:59
Svar #22

Utloggad Christina Weigel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1401
  • Senast inloggad: 2019-10-16, 10:48
    • Visa profil
Firefox installerades - inget hände.
 
Jag nöjer mig med den gamla versionen så länge. Får skaffa en ny dator längre fram.

2014-08-23, 16:30
Svar #23

Utloggad Britt-Marie Holmsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Christina ,jag tror inte att det är din dator som det beror på för jag har samma problem och min dator är inte gammal.Felet ligger nog hos AD så kör den äldre versionen och avvakta till dess programmet finjusterats ca 1-2 veckor

2014-08-23, 16:58
Svar #24

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2839
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 21:47
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Britt-Marie,
Har du också Windows XP ?
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2014-08-23, 20:31
Svar #25

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej.
Vi kommer inte åt AD ikväll, är det så att vi måste ominstallera AD pga ngn uppdatering?
Tacksam för hjälp.
AnnBritt Sjödin

2014-08-24, 11:01
Svar #26

Utloggad Britt-Marie Holmsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Hej Sven-Ove, Jag har Windows 7 och har aldrig tidigare haft bekymmer med AD men när jag skulle uppdatera så startade spökerierna. Jag kör därför på g:a versionen (som fungerar klockrent) till dess AD städat upp i den nya versionen så den fungerar för oss alla

2014-08-24, 12:14
Svar #27

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2839
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 21:47
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Då är det alltså inte kopplat till någon specifik version av Windows.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2014-08-24, 12:20
Svar #28

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9195
  • Senast inloggad: 2019-10-14, 20:53
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har Windows 7 Professional och hade samma problem som många andra,och kontakt med den vänliga Kundtjänsten hjälpte inte heller.  
 
Men då såg jag här på AF att många löste problemet genom att skriva in lösenordet igen. Gjorde så, och då fungerade allt som det skulle igen.

2014-08-24, 12:37
Svar #29

Lotta Nordin

Jag har Windows 7 Home Premium och hade, som jag skrev ovan, inga som helst problem.

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna