ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18 augusti, 2014  (läst 1671 gånger)

2013-03-26, 22:34
läst 1671 gånger

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2021-12-06, 22:43
    • Visa profil
Ann-Catrin
 
Du har väl möjlighet att under Skrivarinställningar till din printer  välja Utskrift med enbart svart bläck
 
Ett tips från Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2013-03-27, 15:29
Svar #1

Utloggad Ann-Catrin Sandén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2013-07-13, 08:59
    • Visa profil
Lars-Åke
Det är det jag gör, men bakgrunden kommer med. Jag fick tips att markera texten
och kopiera. Det fungerar inte.
 
Tror att det är uträknat av skrivartillverkarna. Det går ju åt många färgpatroner.
 
Ann-Catrin Sandén

2013-03-27, 15:54
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2021-12-06, 20:12
    • Visa profil
    • animskog.se
Vad som syns i utskriftinställningarna beror på drivrutinen till resp. skrivare. Det är inte säkert att man har något val där (att byta drivrutin). En del inställningar har med val för ekonomi-utskrifter för att spara på toner etc. Om det inte finns något alternativ där kan man spara sidan som en bild och redigera den i ett grafik-program innan utskrift, men det är naturligtvis omständligare.
 
(Meddelandet ändrat av crex 2013-03-27 16:46)
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2013-03-27, 16:39
Svar #3

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2130
  • Senast inloggad: 2021-12-06, 10:08
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Från vissa program kan man välja att skriva ut enbart texten och inte bakgrunden.
Men denna fråga gäller ju ett vanligt fotografi (vilket AD-bilden är) och där går inte i utskriften att välja bort någon del av bildinformationen.

2013-03-27, 17:17
Svar #4

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2021-12-05, 21:05
    • Visa profil
Man kan göra bakgrunden nästan helt vit i ett bildmanipuleringsprogram som tex GIMP (gratis).
I GIMP gå till Colors->Levels. Under den övre kurvan finns det in liten vit triangel drag den till vänster. Drag den västra svarta triangeln till höger. Justera till behag.

2013-03-28, 08:24
Svar #5

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 862
  • Senast inloggad: 2021-12-04, 13:09
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/hashul
För skrivaren är det en väldigt mörk bild som ska skrivas ut. Jämför om du fotograferar en person mot en kolsvart bakgrund och sedan skriver ut bilden. Det är klart att bakgrunden är svart när den skrivs ut.
 
De kyrkbokssidor som finns på nätet från alla leverantörer är bilder. Datorerna har ingen aning om vad som är text och vad som är bakgrund. Det finns inga datorprogram som på ett säkert sätt kan separera texten från bakgrunden och så tror jag att det kommer att förbli i många år. Därför går det inte heller på ett säkert sätt att göra bakgrunden ljusare utan att en del text också blir ljusare och kanske försvinner.

2013-03-30, 19:55
Svar #6

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
Jag har ett flertal sätt att hantera bilder, det ena sättet är  
att ta en skärmdump och beskära bilden i t ex. PAINT och spara
som .jpg, sedan infoga i WORD eller EXCEL dokument.
Jag gör i vissa fall, när det är svårläsligt, en egen text
i samma dokument.
Visserligen är bilden inte helt vit men det går att justera
bilden till ganska ljus. Experimentera med kontrast och  
färgmättnad i PAINT.
Fördelen är ju att man kan lägga till sin egen text efter  
man infogat bilden.
//Jarl

2013-03-31, 20:19
Svar #7

Utloggad Lasse Bergdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2018-07-07, 19:05
    • Visa profil
Det finns också gratisprogram att hämta på nätet som gör att man själv kan markera en del av bildskärmen och få denna direkt utskriven på sin skrivare (och/eller sparad som t ex .jpg-fil om man vill det). Den jag använder är Gadwin Printscreen, som funkar utmärkt för mig i gratisversionen. Detta löser definitivt problemet med de svarta kanterna, och mer därtill.
/Lasse Bergdahl

2013-04-01, 10:22
Svar #8

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det finnns ju ett inbyggt program i Windows, skärmklippverktyget
 
Det hittar man under tillbehör

2013-06-02, 22:29
Svar #9

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2021-12-05, 21:05
    • Visa profil
Just nu är AD långsamt det har pågått i ca 20 min. Har någon annan problem?

2013-09-13, 22:38
Svar #10

Utloggad Elisabeth Nyhammer-Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 13:18
    • Visa profil
    • w1.502.telia.com/~u50202428/
Vi har köpt en ny datorskärm som är en wide screen. Efter det uppdaterade jag drivrutinen så att mina kort i datorn ser normala ut. Problemet nu är att när jag ska skriva ut från AD online genom att trycka på arkiv och skriv ut så fyller inte bilden ut hela papperet utan det blir en avlång bild på papperet där en tredjedel av papperet är helt vit. Själva bilden är svart längst upp och ned. Jag har även installerat AD online igen för att få en ny version utan att det hjälpte. Själva AD online är förstås också avlångt, men läsytan ser normalt proportionerlig ut. Vad ska jag göra?

2013-09-13, 23:00
Svar #11

Utloggad Elisabeth Nyhammer-Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 13:18
    • Visa profil
    • w1.502.telia.com/~u50202428/
Nu har jag kommit på en lösning. Om man låter bildinställningar ligga kvar öppen till höger så blir utskriften nästan som förut, bara lite smalare bild.

2013-12-03, 23:03
Svar #12

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1083
  • Senast inloggad: 2021-12-05, 11:28
    • Visa profil
Felmeddelande
 
FelKod: 5
Meddelande: Kunde inte hitta bilden
 
Varför?

2013-12-03, 23:22
Svar #13

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 986
  • Senast inloggad: 2021-11-28, 09:36
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Jag har samma felmeddelande den senaste halvtimmen, ingen aning varför.
 
Felkod: 5  
 
Hälsningar
Anneli

2013-12-04, 10:43
Svar #14

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1084
  • Senast inloggad: 2021-12-03, 09:38
    • Visa profil
    • akewah.se
AD har ju en fungerande support, varför inte skriva dit?

2013-12-04, 10:50
Svar #15

Utloggad Cici Löfgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2016-10-17, 22:39
    • Visa profil
Hej alla AD-användare!
 
Det var problem med några servrar igår kväll (tisdag 3/12) och det medförde att många kunder fick problem med Felkod 5. Detta är nu åtgärdat och programmet ska fungera som vanligt igen.
 
Vänliga hälsningar
Cici Löfgren
Kundtjänst Arkiv Digital

2013-12-04, 11:21
Svar #16

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Men det är väl märkligt att man inte kan ha en drift-info sida där man kan skriva om det är problem hos AD.
Då kan alla slippa sitta och frukta att det är deras egna dator/nät som stular.
Det vore betydligt mer seriöst med en sådan sida, lättåtkomligt på startsidan.  
Många seriösa företag har det.
Att en server fallerar ibland kan nog de flesta acceptera, men inte om man först lägger ner arbete på att kolla sin egen dator/nät efter fel  - bara för att sedan upptäcka att det var servern som strulade, utan att hitta en enda stavelse om det på hemsidan.

2014-03-04, 10:33
Svar #17

Gunilla T Smith

Någon mer än jag som har problem att öppna AD Online?  
Den senaste halvtimmen får jag bara ett meddelande om kommunikationsfel:
HTTP status fel, kod: 503, anledning: Service Unavailable
Jag kommer inte heller in på deras hemsida för att se om där finns någon info om problemet.
Mvh
Gunilla

2014-03-04, 11:10
Svar #18

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Ja dom har nått tjorv antar jag. Men som vanligt inget om det på hemsidan, SVAGT!

2014-03-04, 11:31
Svar #19

Utloggad Lars Edmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2015-11-17, 22:59
    • Visa profil
    • genedmark.se/genealogicy.html

2014-03-04, 11:34
Svar #20

Gunilla T Smith

Japp, nu går det bra här också.
Gunilla

2014-04-16, 11:11
Svar #21

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9208
  • Senast inloggad: 2021-12-02, 12:59
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Arkiv Digital - jag kommer inte in på AD, utan får bara ett meddelande om Host not found!
 
Är det fler som råkat ut för detta? För den delen kommer jag just nu inte in på några amerikanska sidor heller.

2014-04-16, 11:29
Svar #22

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1084
  • Senast inloggad: 2021-12-03, 09:38
    • Visa profil
    • akewah.se
Jag tror nog att felet finns hos dig, jag har inga problem att komma in i AD. Prova att starta om datorn!

2014-04-16, 11:29
Svar #23

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6054
  • Senast inloggad: 2021-11-23, 00:51
    • Visa profil

2014-04-16, 11:33
Svar #24

Gunilla T Smith


2014-04-16, 11:40
Svar #25

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1150
  • Senast inloggad: 2021-12-06, 14:07
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor

2014-04-16, 16:31
Svar #26

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9208
  • Senast inloggad: 2021-12-02, 12:59
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det hela varade bara i någon timme, och nu är allt som vanligt igen.  
 
Microsoft hade vänligheten att uppdatera min dator i går kväll, och det blir ofta något knas då.
 
Tack för intresset från er andra!

2014-08-18, 19:14
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9208
  • Senast inloggad: 2021-12-02, 12:59
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se

 
Vad ska jag göra, nya AD-programmet vill inte!
 
(Meddelandet ändrat av elisabeth 2014-08-18 19:15)

2014-08-18, 20:00
Svar #28

Utloggad Eva Sandevik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2015-02-04, 13:07
    • Visa profil

2014-08-18, 20:03
Svar #29

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6054
  • Senast inloggad: 2021-11-23, 00:51
    • Visa profil
Uppdateringen är klar sedan några timmar. Men man bör uppgradera till den nya versionen. Om uppgraderingen/installationen krånglar kan man köra den gamla versionen. Obs att guiden till installation är anpassad till Internet Explorer.
 
Först fick jag samma fel som Elisabeth, men nu är det Service error. Något knas verkar det vara.
 
(Meddelandet ändrat av Kristina1 2014-08-18 20:15)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna