ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 26 mars, 2013  (läst 1554 gånger)

2010-09-11, 10:32
läst 1554 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 09:40
    • Visa profil
    • Scangen
Har du inte kontaktat deras support, Jens?
 
En sak som senaste dagen inte fungerat i betaversionen 1.4 är länkar med AID, men enligt företaget ska det fixas snart.

2010-09-11, 12:31
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3238
  • Senast inloggad: 2021-10-21, 23:54
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Prova att stänga av din brandvägg tillfälligt, för att se om servern och din dator kan skaka hand då och öppna en session.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-09-11, 13:43
Svar #2

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1074
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 21:42
    • Visa profil
    • akewah.se
Jag har fått det där meddelandet vid några tillfällen, det har då räckt att stänga ner AD och logga in igen.

2010-10-25, 20:19
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2023
  • Senast inloggad: 2021-08-09, 18:54
    • Visa profil
Har bytt hårddisk - och nu får jag inte programmet att fungera. Inte med någon version. Alla fastnar i läge Uppdaterar statisk data.
 
Vad göra? Kan meddela att jag kör XP på denna dator.
 
Mvh
Leif

2010-10-25, 23:18
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2023
  • Senast inloggad: 2021-08-09, 18:54
    • Visa profil
Jag har fått svar direkt till min e-postlåda. Och denne person (Krister) uppmärksammade mig på brandväggen. Jag var tvungen att ändra inställningen i förhållande till routern. Och efter det kom frågan om tillåtelse att ADOnLine 2 körs. Efter jakande svar fungerar programmet igen.  
Så tack Krister!

2010-10-28, 17:57
Svar #5

Moderator Källor

Ett inlägg har flyttats till Arkiv Digital Allmänna frågor.

2011-04-01, 16:23
Svar #6

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2230
  • Senast inloggad: 2021-10-16, 16:24
    • Visa profil
    • Hemsida

2011-05-01, 19:41
Svar #7

Utloggad Kennert Ottosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-03-15, 21:27
    • Visa profil
    • www.kena.nu
Någon mer som har problem nu med ADOnline och hemsidan

2011-05-01, 20:06
Svar #8

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1257
  • Senast inloggad: 2021-10-25, 18:25
    • Visa profil

2011-06-27, 21:23
Svar #9

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 06:20
    • Visa profil
Jag får följande fel.
 
Kod 3
Sessions fick slut på tid logga in igen.
 
Jag testade att logga in via Arkiv -> logga in. Med det hjäper INTE. Det verkar som om AD är så paranoida att man måste start om hela programmet och därmed tappa all fönster. Varken SVAR eller Genlane/Ansetry är så paranoida. Jag fick detta fel efter ca 2 timmar.  
 
Denna typ av tester SKALL ej finnas i ett program och om de finns skall återinloggning fungera!!
 
Sven-Ove

2011-06-27, 21:46
Svar #10

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1069
  • Senast inloggad: 2021-10-11, 19:29
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Sven-Ove !
 
Kolla vilken version som du har av programmet. I tidigare versioner så förekom detta, men det skall vara fixat i den senaste versionerna.
 
Hälsningar
Niklas Hertzman
ArkivDigital
 
PS. Skicka mail vår kundtjänst i stället med sådana här frågor. Det är större chans att du får snabbare svar där än att vi skall titta in här. Nu var jag inne på Anbytarforum så jag såg detta.
Niklas Hertzman

2011-07-05, 22:09
Svar #11

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 826
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Hej
Något bra (underligt?) hände nyss när jag lade in en källa
i Disgen. Detta kom upp: AD Kvidinge C:4 (1794-1859) Bild 17 (AID: v100132.b17, NAD: SE/LLA/13221) och då hade jag bara lagt in AD-adressen.
Någon koppling man inte vet om?
Stig
 
Inlägget hitflyttat från Datorprogram och teknik: Datorprogram (för släktforskning): Disbyt
/Moderator Teknik

2011-07-05, 23:20
Svar #12

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2021-06-27, 12:39
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Man kan kopiera källhänvisningen på olika sätt från AD Online-programmet. Se Redigera-menyn. Den du lade in får man med Ctrl+C, men det finns ett antal andra varianter.

2011-07-08, 19:28
Svar #13

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 826
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Hej
Ganska ofta får jag det felmeddelande som syns på bifogade bil. Sen måste jag logga
ut och starta om AD. Väldigt irriternade.
Någon som har en lösning
MVH Stig

2011-07-08, 19:37
Svar #14

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3787
  • Senast inloggad: 2021-07-22, 12:02
    • Visa profil
    • animskog.se
Har inte sett felet på mina burkar med Win 7. Vad säger Arkiv Digital, som ju gjort visningsprogrammet?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-07-08, 19:43
Svar #15

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2021-06-27, 12:39
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag har heller inte sett felet hos mig men det nämns i ett inlägg här ovanför från 1 april.

2011-07-08, 19:56
Svar #16

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 826
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Har även sänt en fråga till AD.
Tänkte kanske att ngn anna fått samma
Stig

2011-07-09, 10:04
Svar #17

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1069
  • Senast inloggad: 2021-10-11, 19:29
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Stig !
 
Detta kommer upp om det är något fel på bilden. Av någon anledning har det blivit fel när bilden konverterats till ADOnLine. Vi är tacksamma för ett meddelande om detta så att vi kan lägga in volymen igen. Skicka ett mail till kundtjanst@arkivdigital.se så fixar vi till nya bilder.
 
Med vänlig hälsning.
Niklas Hertzman
ArkivDigital
Niklas Hertzman

2013-01-20, 14:05
Svar #18

Utloggad Peter Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2020-12-21, 11:59
    • Visa profil
Hej,
 
Jag har precis installerat Arkiv Digital på en ny dator med Windows 8. Dock, får ett kommunikationsfel när jag försöker logga in. Har provat med demo/demo såväl som den egna inloggningen, men får hela tiden ett felmeddelande om kommunikationsfel, HTTP status fel, kod:0, anledning:
 
jag har internet-koppling, för när jag klickar på www.arkivdigital.se i programförnstret, så kommer jag direkt till hemsidan utan problem.
 
Någon som kan hjälpa?
 
Mvh
 
Peter Carlsson

2013-01-20, 14:35
Svar #19

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9208
  • Senast inloggad: 2021-10-21, 19:56
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Du bör nog kontakta deras support, som man ofta kan få svar från även på söndagar.

2013-01-20, 23:01
Svar #20

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2021-03-24, 17:59
    • Visa profil
Hej Peter!
Hade samma problem för en vecka sedan och kontaktade kundtjänst.
Fick svaret att jag nog hade en brandvägg i nya datorn som hindrade installering av programmet.
Har igen egen kompetens att lösa detta och avvaktar extern hjälp.
Förlitar mig på Svar så länge.
Med vänlig hälsning Åke

2013-01-21, 00:05
Svar #21

Utloggad Peter Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2020-12-21, 11:59
    • Visa profil
Hej,
 
Vi skrev till deras support och fick svar redan idag. Ett av tipsen var att använda Google Chrome för att köra installationen av Arkiv Digital. Fungerade klockrent när vi gjorde det.
 
Om man inte har några specialinställningar i brandväggen och kommer ut på internet som vanligt och kan besöka deras hemsida, då skulle nog jag prova att installera från Google Chrome istället för från Internet Explorer.
 
Mvh
 
Peter Carlsson

2013-01-21, 08:55
Svar #22

Utloggad Janåke Gestblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2021-03-12, 11:01
    • Visa profil
    • www.gestblom.se/tjocka.php
Hej!
 
När jag bytte från Vista till Windows 8 skapades katalogen Windows.old.
Där under Program hittade jag Arkiv Digital, som jag kunde köra direkt, utan installation.
Efter att ha kollat lite på nätet förstår jag att detta tillvägagångssätt inte är att rekommendera, men det kan fungera tills man gjort en riktig installation.
Mvh
Janåke
 
(Meddelandet ändrat av Gestblom 2013-01-21 09:23)
 
(Meddelandet ändrat av Gestblom 2013-01-21 09:24)

2013-03-08, 14:25
Svar #23

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2016-06-12, 10:33
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Det verkar gå lite segt de senaste dagarna. Trots 40 Mbit/s så upplever jag att jag får vänta på att sidan ska visas.

2013-03-08, 16:45
Svar #24

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2128
  • Senast inloggad: 2021-10-26, 10:39
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Likadant här, tar god tid på sig att ladda ner sidor ibland.

2013-03-08, 18:07
Svar #25

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 826
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Jovisst är det så, men jag upptäckte att om man startar om AD så hjälper det.
En stund iaf.
 
(Meddelandet ändrat av Stiggunnar 2013-03-08 18:07)

2013-03-09, 00:29
Svar #26

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 857
  • Senast inloggad: 2021-10-26, 09:14
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/hashul
Jag har uppfattningen att det är beroende på klockslaget. Jag gissar att det är fler som släktforskar vissa tider på dygnet och då orkar servrarna inte med.

2013-03-09, 14:15
Svar #27

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4804
  • Senast inloggad: 2021-10-15, 23:21
    • Visa profil
Jag har också haft problem med AD senaste veckan, vissa sidor går långsamt att öppna och ibland stängs hela programmet ner.

2013-03-26, 11:58
Svar #28

Utloggad Ann-Catrin Sandén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2013-07-13, 08:59
    • Visa profil
Hej
Har en fråga om utskrifter från AD. Finns det något bra sätt att bara skriva ut
texten? Har HP photosmart 7510 e. Nu skrivs bakgrunden också ut och det går åt för mycket färg.
 
Någon som har förslag?
 
MVH
 
Ann-Catrin Sandén

2013-03-26, 12:16
Svar #29

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1069
  • Senast inloggad: 2021-10-11, 19:29
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Ann-Catrin !
 
Varför inte skriva direkt till vår kundtjänst? Risken finns att vi inte ser inlägg här.
 
Du skriver ut exakt det som du ser på skärmen, så om du vill slippa bakgrunden, måste du förstora bilden så mycket att bakgrunden (det svarta) inte syns. Förstora bilden så att din notis syns på hela skärmen.
 
Du kan även prova att klicka på bildinställningar och där göra bilden ljusare och kryssa i autokontrast, så blir bilden ljusare vid utskrift och det tar inte så mycket färg.
 
Niklas Hertzman
ArkivDigital
Niklas Hertzman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna