ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 29 december, 2008  (läst 2982 gånger)

2008-10-26, 09:57
läst 2982 gånger

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Rickard !
 
Detta med de svarta kanterna är något som våra programmerare jobbar på att försöka fixa. De har sagt att de är problemet på spåret och förhoppsningsvis så dröjer det inte så länge innan felet är fixat.
 
Hälsningar
Niklas Hertzman
Arkiv Digital
Niklas Hertzman

2008-10-26, 10:17
Svar #1

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Hej Niklas
 
Ok, gäller detta även frågan om bildinställningarna?
 
Mvh /Ricke

2008-10-26, 10:26
Svar #2

Utloggad Lilian Janson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: 2011-07-10, 19:47
    • Visa profil
Tack ARKIVDIGITAL
för det fantastiska erbjudandet vi har över helgen, att kunna få pröva alla olika möjligheter och kunna få lära sig ert program alldeles gratis!!!!!
Det är ganska stor skillnad att söka i ett demo-program och att verkligen kunna få fram svar på frågor som gäller min egna forskning.
Trevligt!
MVH Lilian

2008-10-26, 10:39
Svar #3

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej igen  Rickard !
 
Jepp, det är samma med bildinställningarna (och även utskriften). Enligt programmerarna hör alla dessa saker ihop och de håller på att försöka fixa detta gemensamt.
/Niklas
Niklas Hertzman

2008-10-26, 10:44
Svar #4

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Tack Lilian !
 
Det är alltid lika roligt att få beröm för det man gör. Det är glada tillrop som gör att man kan lägga ner lite extra krut på att försöka göra sakerna ännu bättre, även om vi redan nu jobbar all vaken tid  
 
I fredags och lördags var vi dessutom i Oslo på deras släktforskardagar och visade upp vilka möjligheter det finns att forska i Sverige tillsammans med DIS-Väst och Genline.
Niklas Hertzman

2008-10-26, 11:46
Svar #5

Utloggad Raoul Murman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2020-11-06, 16:24
    • Visa profil
Finns det någon sökfunktion någonstans  
där man kan se om exempelvis Tolfta församling
Uppsala finns med eller när den kommer att vara med?

2008-10-26, 12:02
Svar #6

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Raoul !
 
Om du går på vår hemsida och sedan väljer Produkter i menyn till vänster så kan du skriva en en församling eller klicka dig framåt. Alla volymer som finns med finns tillgängliga i AD OnLine.
 
Tyvärr har vi ingen möjlighet att säga när en specifik volym eller församling kommer att komma med i AD OnLine. Vi fotograferar så fort vi hinner med det är många bilder som skall tas.
Niklas Hertzman

2008-10-26, 12:13
Svar #7

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Niklas!
 
Jag instämmer i det Lilian skriver!  
 
Jag är numera ganska skumögd efter många, många timmar sittandes framför datorn. INTE pga den exemplariska bildkvalitén naturligtvist, utan just pga av de många timmarna.  
 
Helene

2008-10-26, 13:46
Svar #8

Utloggad Karin Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2012-05-09, 20:42
    • Visa profil
Jag däremot är besviken, har registrerat mig fått mailadress
och lösen godkända. Har nu försökt sen i fredags men lösen
eller mailadress är felaktig. Trodde jag kunna pröva er
produkt innan jag köpte men får fortsätta med Genline.
 
Karin Larsson

2008-10-26, 14:47
Svar #9

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Karin!
 
Det är ju omöjligt för oss att veta att just du har problem med att logga in. Om du hade vänt dig till oss med ett mail till kundtjanst@arkivdigital.se direkt så hade du säkert varit igång redan i fredags! Att kontakta oss direkt är alltid ett bättre sätt än att skriva om problemen efter flera dagar på ett offentligt forum. Dessutom är chansen att få svar betydligt större om man kontaktar den man söker än om man skriker rakt ut i världsrymden!  
 
Med vänliga hälsningar
 
Gabriel Wallgren
Arkiv Digital

2008-10-26, 20:44
Svar #10

Utloggad Karin Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2012-05-09, 20:42
    • Visa profil
Hej Gabriel
 
Jag har skickat mail till er i Lördags, men inte fått svar.
 Hälsningar  
Karin Larsson

2008-10-26, 21:21
Svar #11

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Karin !
 
Vi har inte fått något mail från dig. Vad som har gått snett vet jag tyvärr inte. Jag har tittat igenom mina inkommande mail ett par gånger och även sökt efter ditt namn utan att hitta det.
 
Du måste logga in med exakt samma bokstäver som du använder när du registrerade dig. Det är skillnad på stora och små bokstäver. Ibland kan å, ä och ö strula om du har det i lösenordet. Om du går till: ändra lösenord och fyller i din E-post så skickas ett nytt lösenord till dig som du kan testa med.
 
Hoppas att du får det att fungera.
 
Niklas Hertzman
Arkiv Digital
Niklas Hertzman

2008-10-26, 22:45
Svar #12

Utloggad Berit Fischer-Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2011-03-18, 14:56
    • Visa profil
Hej Niklas !  
Jag har varit med från start och följt utvecklingen av programmet, fantastiska bilder som inte brister när man förstorar dessa.  
Mycket har hänt under resans gång och lycka till i fortsättningen.  
MVH  
Berit

2008-10-27, 09:59
Svar #13

Utloggad Hans Gidoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 17:14
    • Visa profil
Arkiv Digital!
 
Även jag har utnyttjat den fina möjlighet ni erbjöd i helgen, för att pröva ert program. Jag vill först tacka Er för detta erbjudande, som jag anser vara generöst!  
 
Vidare är jag användare av GENLINE sedan flera år tillbaka och var därför intresserad av att jämföra.  
 
Jag har efter den gångna helgens prov kommit fram till att GENLINE och AD fungerar i princip lika. Dvs användarmässigt tycker jag att båda är enkla och logiska. Bildkvaliten är ju bättre på AD. Har bl.a. tittat på Ölmstad sockens tidiga kyrkoböcker, vilka AD nu gjort läsbara. Dock har det för mig tagit något längre tid att ladda ned en sida i AD än vad som normalt är fallet i GENLINE. Möjligen är orsaken till detta den bättre bildkvaliten i AD, som möjligen upptar mer minneskapacitet. Vet ej!
Vidare är det ju attraktivt i AD att det finns andra typer av historiska dokument förutom kyrkböcker. Har bl.a. tittat på vad AD erbjuder i fråga om militaria och domböcker, liksom bouppteckningar. På det sista området, står min förhoppning att AD fortsätter att göra dessa olika dokument tillgängliga för oss i så snabb takt det går.  
 
Än en gång, tack till AD för provhelgen.
 
Mvh Hans Gidoff

2008-10-27, 18:33
Svar #14

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Även jag har provat AD Online under helgen, tyvärr inte så mycket som jag tänkt mig. Men det är inget jag kan skylla på AD...
 
Fantastiska bilder, helt överlägsen kvalité om man jämför med Genline där jag varit kund under lång tid. Men programvaran för att titta på bilderna lämnar en del övrigt att önska. Programkrascher titt som tätt och så en liten dialog som kommer upp och irriterar. Nä, det får nog bli fortsatt Genline trots allt.
 
Här, hoppas jag, kommer två exempel på dialoger som dyker upp då och då.
 

 

 
Visst det går att starta om programmet. Men har man suttit och bläddrat runt bland sidorna en stund, så är det ju inte helt givet att man vet på vilken sida man befann sig när programmet kraschar.
 
//Peppe

2008-10-27, 20:07
Svar #15

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Ja, jag var också inne och det är fina bilder men uppladdningen tar längre tid än Genline och det var många avbrott då man fick starta om alltihop. Bilderna har svarta kanter i sidorna och jag har inte hittat något sätt att reglera ljuset. Därmed väljer jag att vänta tills programvaran utvecklats bättre.  
 
ANNIKA

2008-10-27, 20:39
Svar #16

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Jag loggade in i helgen och efter ett tag möttes jag av samma felmeddelande som Per Eriksson skriver om här ovan. Det fick mig osökt att tänka på det fel man informerar om för Mac OS X-användare - trots att den datorn körde Windows Vista.
 
Är det inte bara Apples senaste Java-uppdatering som ställt till det? Eller beror mitt och Per Erikssons problem på grund av anstormningen av människor som ville prova på AD Online?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-10-27, 20:53
Svar #17

Utloggad Maria Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2019-10-05, 20:59
    • Visa profil
Hej!
Har använt  Arkiv Digital i några månader nu och ovan visad felmeddelanden har jag bara råkat ut för någon enstaka gång. Desto mer störande är som nämnts alla krascharna (använder vista). Men man brukar klarar sig om man inte har mer än en bok uppe samtidigt och inte bläddrar för många sidor åt gången ;-).  
Men bildkvaliten tycker jag är alldeles utmärkt.  Mvh Maria

2008-10-27, 21:56
Svar #18

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej alla !
 
Måste tacka alla för alla kommentarer som kommit in båda här och i mail under gratistiden under helgen. Vi suger åt oss och kommer att jobba vidare med att utveckla programvaran.
 
Anstormningen av folk som ville testa var mycket större än vi någonsin kunde ana (vilket ju är jättekul) och detta medförde att en del tider var det ganska segt på servern med diverse felmeddelanden som följd. Både avbrutna hämtningar och suddiga bilder (som beror på inte fullgångna nedladdningar) är exempel på dessa.
 
Att det tar längre tid att hämta hem bilderna än Genlines är inte så konstigt då färgbilder innehåller mycket mer information än svartvita bilder. Vi använder en del komprimeringsalgotimer för att snabba på överföringen och då krävs det hyfsat med internminne för att sköta komprimeringen. Om det är för lite internminne på datorn börjar datorn använda hårddisken som extra minne och hårddisken är mycket långsammare än internminnet och blir det så så kan nedladdningen tar lite tid.
 
Programmet utvecklas hela tiden och ännu är vi inte framme i något vi kan kalla version 1.0. Bland de saker som nämns här ovanför och som vi jobbar med är de svarta kring bilden och bildinställningarna.
 
Problemet med AD OnLine på Mac är något som vi inte blir kloka på, trots många timmars försök att hitta problemet. Troligen handlar det om någon fel med Java-uppdatering och/eller i kombination med AD OnLines uppdatering. Vi försöker hitta en väg kring problemet.
 
Även tack för alla gratulationer på födelsedagen  
 
Niklas Hertzman
Arkiv Digital
Niklas Hertzman

2008-10-28, 17:31
Svar #19

Utloggad Kerstin Norberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2015-12-31, 19:46
    • Visa profil
HAR Provat AD OnLain gratis i helgen. Då fungerade det ganska bra fick starta om ett par gånger.
Betalade in 135 kr på måndag för att prova en månad.
Men nu fungerar programet inte alls. Datorn låser sig helt och jag är tvungen att stänga av den helt och starta om den. Jag kommer överhuvdtaget inte in längre, datorn hänger sig.
Kör Windovs Vista. Har meilat AD OnLine men ej fått något svar.
MVH Kerstin

2008-10-28, 18:38
Svar #20

Utloggad Kennert Ottosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-03-15, 21:27
    • Visa profil
    • www.kena.nu
Hejsan på er all
Jag har haft AD ett par tre månader och aldrig upplevt de problem ni har. Det verkar väldigt mycket som om ni alla har Vista som alla vet är mindre bra OS. Ad:s programvara är inte det enda program som har problem med Vista. Jag har själv en skalad XP Pro och allt fungerar ypperligt.
Sedan ser jag även att en del tycker det är slött. Detta upplever jag inte heller. Däremot tror jag att en del har väldigt gammal hårdvara, gamla teleledningar eller vad det nu kan vara för ledningar ni kör ert Internet igenom.
Om ni bara genomför enkla underhåll av era datorer så kan ni få datorerena att prestera avsevärt snabbare. Hör av er om ni vill ha enkla tips på underhåll. Nu blev det hela lite Off Topic men så kan det gå ibland

2008-10-29, 07:01
Svar #21

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag har en dator med Vista, Service Pack 1 och två med Windows XP. Internetanslutningar: 2 MB, mobilt mellan 0,3-1 MB samt optisk 100 MB. Jag har inte haft några problem med AD-online. Det enda som varit ett hiner är att man inte kan köra något annat program som använder Java samtidigt, då stoppar allt. Detta problem finns på både Vista och XP. Däremot krävs det någorlunda snabb internet (mobilt bredband, som ofta är snigelbredband trots turboabonnemang är segt) samt en dator med hyfsade prestanda. Det kan hjälpa om man inte har så många program igång samtidigt.

2008-11-11, 23:54
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
AD Online fungerar klockrent på min Vista SP1, som för övrigt knappast är ett mindre bra OS förutsatt att man har hårdvaran som krävs!

2008-11-19, 11:55
Svar #23

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
När jag startar AD Online så hamnar bildfönstret en bra bit snett ner till höger så att hela fönstret inte syns. Drar jag upp det så får det lagomt plats på skärmen. Det är likadant varje gång. Vad kan det bero på?

2008-11-19, 21:22
Svar #24

Utloggad Kennert Ottosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-03-15, 21:27
    • Visa profil
    • www.kena.nu
Det har med programkoden att göra. Var de sätter startpunkten på skärmen. Om jag inte missminner mig så har java sämre UI stöd än vad andra språk har. Dock är fördelarna större än nackdelarna så det är nog därför de har valt Java.
java bryr sig inte om vilken plattform som körs i motsats till tex C++ där man bara kan göra ett program till en särskild plattform.

2008-12-29, 13:47
Svar #25

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 10:07
    • Visa profil
Jag undrar lite över kvalitén på utskrifter. Jag hade tänkt att spara ner mina sidor som referenser. Jag valde att skriva ut som PDF, valde hög upplösning och A3 storlek. Jag ville ju att nästa person som ska granska min släktforskning ska se vad jag gjort. Dock motsvarar inte kvalitén på PDF-filen inte alls den som finns på skärmen. Är det så att jag måste delförstora bilden för att få bra upplösning, eller finns det något annat sätt? Hur gör ni?

2008-12-29, 15:30
Svar #26

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Johan !
Utskriftsfunktionen i den nuvarande versionen av AD OnLine är inte den bästa. En ny version är under utveckling, som förhoppningsvis rättar till en hel del av de brister som finns i den som används nu.
 
Men att man skall kunna spara ner eller skriva ut ett helt uppslag i hög upplösning är inget som kommer att finnas. Om den möjligheten finns så är det ju rätt lätt att sno alla bilderna och det är ju inte så bra...
 
Niklas Hertzman
Arkiv Digital
Niklas Hertzman

2008-12-29, 16:49
Svar #27

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 10:07
    • Visa profil
OK, tänkte inte på det... Får kopiera in en liten del då

2008-12-29, 20:17
Svar #28

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
jag har passat på att prova AD Online nu i mellandagarna, men det är så fruktansvärt långsamt. Varje bild tar c:a 5 minuter att ladda. Är det min uppkoppling det är fel på eller varför går det så långsamt? Internet i övrigt är inte särskilt långsamt  
Mvh Sara

2008-12-29, 20:35
Svar #29

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 10:07
    • Visa profil
För mig tar det inte lång tid alls, så det är nog din uppkoppling om det inte är väldig hög belastning, men det har jag inte märkt av.
 
Johan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna