ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: AD OnLine - tekniska frågor  (läst 1964 gånger)

2014-08-24, 14:19
läst 1964 gånger

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Följ problem och problemlösningar på ArkivDigitals egen Facebook-sida, https://www.facebook.com/arkivdigital
Lars-Åke Johansson

2014-11-14, 12:51
Svar #1

Utloggad Bo Almquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2015-10-27, 16:39
    • Visa profil
Har fått problem med öppnandet av vissa sidor i kyrkböckerna hos AD (20-30 sek väntande på varje sida) till slut blev det så irriterande att jag sände ett mail till AD om problemet. har dessutom en väldigt stark signal in så där låg inte problemet.
Dagen efter ringde man mig från AD för att försöka komma tillrätta med problemet. Vi lyckades inte särskilt bra men jag uppskattar stort att de tar tag i problemen och visar en stor kundtillvändhet.
 
Bra jobbat AD!
 
Problemet kvarstår i viss mån för mig men det fixar sig säkert framöver, hoppas jag.
 
Bo Almquist

2014-11-19, 22:21
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Efter att envist ha hållit mig fast vid Genline har jag nu bytt till AD. Det känns irriterande att jag inte kan logga in och kunna börja använda något, som jag betalar för.
 
Någon som har ett tips på hur jag ska gå tillväga för att använda programmet?
 
Jag testade först AD innan jag beställde ett abonnemang. Då skulle man logga in med Demo. Det fungerade bra, så jag bestämde mig för ett abonnemang på AD.
 
Jag loggar in med epostadressen och ett lösenord. Det kommer då fram att jag är inloggad som A-M Bäckman. Så lösenordet verkar ju vara okej. Allt verkar fungera som det ska och när jag väljer Nysätra, Västerbotten i sökrutan, så kommer kyrkböckerna fram. När jag väljer att klicka på någon av dem, så får jag svaret att jag är i Demo-läge och inte kan läsa dem.
 
Jag har varit i kontakt via epost med en på AD och hon tyckte att jag skulle ha rätt inloggningsuppgifter, när jag loggar in. Men jag måste väl ha rätt uppgifter, när det står att jag är inloggad som Ann-Mari Bäckman eller kan jag vara i Demo-läge ändå? Om jag loggade in med felaktiga koder, skulle jag väl inte så som inloggad med mitt namn, eller?
 
Någon som har ett tips hur jag kommer ur Demo-läget.
Ann-Mari Bäckman

2014-11-19, 23:05
Svar #3

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Ann-Mari
Har abonnemangsavgiften nått Arkiv Digital? Jag har inget abonnemang på AD men när jag loggar in kommer jag också till demo-läget.
 
På Arkiv Digitals facebook-sida hade en person (den 8/11) råkat ut för samma problem som du. Svaret från AD blev:Problemet ska vara löst nu. Prova att stänga av programmet och starta det igen. AD hade tydligen gjort något dessförinnan.
Jag ser här att Elisabeth Thorsell råkat ut för samma sak och fått rådet att skriva in lösenordet igen.
 
Hoppas det löser sig för dig.
 
mvh Lars-Åke
 
(Meddelandet ändrat av larsakej 2014-11-19 23:14)
Lars-Åke Johansson

2014-11-19, 23:34
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Som Lars-Åke skriver: Skriv in lösenordet på nytt, trots att det ser ut som det ligger där.

2014-11-20, 07:38
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag hade gjort om proceduren att lägga in AD online flera gånger, men någon förändring blev det inte. Kanske jag skulle plocka bort AD onlinesymbolen/programmet, som hamnade där när jag testade AD och lägga in ett nytt?
 
(Meddelandet ändrat av ines 2014-11-20 07:45)
Ann-Mari Bäckman

2014-11-20, 10:04
Svar #6

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Kolla att ditt abonnemang blivit aktivt.
Logga in på AD:s hemsida och klicka på Gå till mina kontouppgifter.

2014-11-20, 10:44
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Något Gå till mina kontouppgifter finner jag inte. Däremot om jag loggar in så kan jag gå till Mina sidor. Där står hur länge mitt ab. räcker. Sedan står det Status: väntande (?)och det ser väl inte okej ut. Det ska väl vara grönt, aktivt? Kanske inte så konstigt eftersom jag hamnar i Demo-läge hela tiden, trots att jag har installerat AD online flera gånger.
Ann-Mari Bäckman

2014-11-20, 12:32
Svar #8

Utloggad Gunnar Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2018-03-11, 15:38
    • Visa profil
Oavsett om du klickar på Gå till mina kontouppgifter eller Mina sidor kommer du till samma sida. Där kan du även se rubriken Orderhistorik där orderdatum och status framgår. Och där kan du se om betalningen kom fram eller inte. Där ska stå Klar, betald. Gör det inte de har betalningen ännu inte kommit fram eller registrerats.
 
Står det klar, betald så ska det (om jag minns rätt) räcka med att logga in på AD-online för att aktivera abonnemanget.

2014-11-20, 12:48
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gunnar! Allt det du räknar upp är okej. Nedräkningen av den tid jag har kvar att utnyttja AD började igår, men jag kommer inte ur Demoläget. Jag har t o m tagit bort AD online och lagt in det igen, men inget fungerar. När jag klickar på symbolen så får jag en ruta där det frågas om jag vill öppna den kyrkobok jag var i sist.
 
Nu har jag fått kontakt med support igen, så jag får se om hon kan lösa detta.
Ann-Mari Bäckman

2014-11-20, 12:53
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
När man klickar på Ad online, kommer det då upp någon inloggnings ruta? Det gör det inte för mig.
 
Läser tidigare att de haft för långt lösenord. Hur många tecken kan man ha? Det lösenord, som jag fick var 11 tecken. Det jag lagt in är 10 tecken.
 
(Meddelandet ändrat av ines 2014-11-20 12:58)
Ann-Mari Bäckman

2014-11-20, 13:13
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu verkar det fungera  Jag fick rådet att gå in i Arkiv längst uppe till vänster, när jag hade gått in i programmet. Där stod det Demo som lösenord!!! Jag skrev in det rätta och nu verkar allt okej!
Ann-Mari Bäckman

2014-11-20, 18:29
Svar #12

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Va bra att det löste sig Ann-Mari!  
 
Om du vill kan du sedan kryssa i Spara lösenord och Logga in automatiskt i inloggningsrutan så blir det bekvämare.

2015-05-14, 21:07
Svar #13

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 19:42
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har använt ADonline i flera år utan problem, men nu har jag betalat två gånger via internetbank för en vecka i taget utan att det har fungerat! (Bortkastade pengar alltså.)
 
Vet ej vad det är för fel. När jag ska logga in så står det connection timed out, unknown networkerror. När jag går in på mina sidor på AD på nätet så står det att jag har ett betalt väntande abbonemang, gulmarkerad rad. Kommer inte in på min andra dator heller där står det något som handshake SSL.  
 
Någon som vet vad jag bör göra för att kunna använda abonnemanget?
 
Mvh Linnéa

2015-05-14, 21:25
Svar #14

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 19:42
    • Visa profil
Nu kan jag svara mig själv! Jag behövde bara uppdatera min version av ADonline, så nu funkar det!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna