ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 26 oktober, 2008  (läst 2771 gånger)

2008-03-15, 11:27
läst 2771 gånger

Utloggad Göran Blomqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2008-11-18, 18:47
    • Visa profil
    • www.familypix.se
Är det normalt att AD Online låser hela datorn (fryser muspekaren) under tiden man byter sida?  
 
Bilderna är, som många nämnt i AD Online - allmänna frågor, av utmärkt kvalitet. Nedladdningstiderna är i sig inte på något sätt orimliga, men det som gör det hela svårarbetat, enligt min mening, är att datorn helt stannar upp under tiden man väntar på till exempel ett sidbyte.
 
Jag sitter på en 2,8 GHz Celeron med 1,5 GB RAM och XP SP2. Uppkopplingen är 100 Mbit/s.
 
Har det att göra med Arkiv Digital:s val av programlösning eller är det jag som behöver uppgradera mig?
Är det så att man jobbar på att förbättra det här oönskade fenomenet, så blir nog AD Online ett utmärkt verktyg med tiden...
 
Vänliga hälsningar,
Göran Blomqvist

2008-03-15, 16:05
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Jag sitter med två datorer, en av modernaste snitt med IntelCore 2 Duo med 2GB SDRam, en gammal  med 2,4 GHz och ? internminne. På den nya datorn går nedladdningarna väldigt snabbt. På min gamla långsammare, men om jag inte visste om annat - helt OK. På ingendera av dessa låses muspekaren när jag byter sida.
ADOnline är i mitt tycke det största lyftet sedan jag lämnade 70-talets bläddrande i orgiginalhandlingarna på Vadstena landsarkiv - några dagar varje sommar. Det enda som saknas är känslan i fingertopparna och lukten från böckerna. Vad jag inte saknar är bordsgrannar som handskas vårdslöst med volymerna ... och jag saknar inte heller de senare fischens ibland halvmurriga bilder ... som ju inte blev bättre i Genline.
Hoppas någon nannan kan ge Dig svar som löser Ditt problem så att Du får lika mycket glädje av ADOnline som jag.
Vänligen,
Olle
PS. Det bästa är när man har en särskild församling med riktigt dåliga böcker - läs Ölmstad C:1 i vissa delar - och där en ny värld öppnar sig med ADOnline. DS
Vänligen,
Olle Elm

2008-03-15, 17:38
Svar #2

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Men om man jämför med genline, vilket går snabbast och lättast att arbeta med?
Nu börjar ju även Svar.se  ta upp kampen.  Deras bildkvalitet är väldigt bra.
Dom kör med Dejavu, som har sina begränsningar.

2008-03-15, 18:09
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Fredrik, en diskussion med jämförelser mellan dessa finns . Det mesta äger giltighet, där AD och SVAR successivt förbättrar sin täckning, och Genline styr in på communityspåret (Familjeband och Bygdeband) för att kompensera för sina sämre bilder. Själva läsprogrammet är fortfarande bäst hos Genline, men AD har alla möjligheter att bättra sig på den punkten framöver. Dejavu är en tredjepartsprodukt, så SVAR kan inte göra så mycket för att förbättra den.

2008-03-15, 18:33
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Göran
 
Hur många program har du öppna samtidigt? Hur många ikoner på skrivbordet? Det är sådant som gör att datorn hänger sig när man kör ADonline. Med 1 GB RAM (min ena dator) går det inte att ha så många program öppna, med 2 GB betydligt fler utan att det hänger sig. På jobbet har tröskverket 0,5 GB, där är det segt värre och man kan bara ha ett program öppet. Så du får nog välja de viktigaste programmen som du vill köra parallellt.

2008-03-18, 16:46
Svar #5

Utloggad Göran Blomqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2008-11-18, 18:47
    • Visa profil
    • www.familypix.se
Visst blir det många program öppna samtidigt när man släktforskar, det är sant.  Jag har nu testat att uppdatera javaklienten, köra en diskrensning, en diskdefragmentering och en omstart med enbart AD Online, men problemet kvarstår dessvärre. Men! Jag har också testat AD Online med en bärbar dator (1,86GHz Pentium M, 1 GB RAM och XP SP2) på samma uppkoppling och det var stor skillnad trots den långsammare (men kraftfullare?) processorn och det mindre RAM-minnet. Plötsligt tar ett sidbyte ca sju sekunder och ingenting låser sig. Ljuvligt! Nu gäller det bara att uppgradera sig processormässigt...
 
mvh
Göran Blomqvist
 
(Meddelandet ändrat av FamilyPix den 18 mars, 2008)

2008-03-18, 20:30
Svar #6

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jag tror att du kanske har något annat problem med din dator Göran. Vad har du för grafikkort t ex ?
Jag har en 24 megabits lina, och för mig tar det ungefär 1,5- 2 sekunder att byta sida. Visserligen har jag en mkt snabb processor, men processorn är ju inte så mycket inblandad vid sidbytet - men mitt grafikkort har 512 mb mycket snabbt minne och snabb grafikprocessor.
På en av våra andra datorer, 2,53 mhz p4 äldre modell med 533 mhz buss och 1 Ghz minne - äldre grafikkort med 128 Mb halvsnabbt minne och inte fullt så snabb grafikprocessor, tar det 4 - 5 sekunder att byta sida. Men den har också långsammare uppkoppling, ca 9 megabit trådlöst vid testtillfället.
Även nätverkskortet har stor betydelse.
 
(Meddelandet ändrat av brattis den 18 mars, 2008)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2008-03-18, 21:27
Svar #7

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Testade också en gammal bärbar, en IBM Thinkpad 600. Pentium II 300 Mhz, 160 megabyte långsamt internminne, grafiken inbyggt på moderkortet med 4 megabyte mycket långsamt dedikerat grafikminne. Operativsystem Windows XP. Alla onödiga tjänster avstängda, XP har annars massor som är igång som inte behövs. Nätverkskortet absoluta botten, klarar endast 6,7 megabit på 24-linan.
Nu tog det flera minuter, men det är ju under minimikraven för AD-online också.
Men, datorn var hela tiden funktionell. Ingen frysning, gick att göra annat under tiden.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2008-03-18, 21:58
Svar #8

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
På en av våra andra datorer, 2,53 mhz p4 äldre modell med 533 mhz buss och 1 Ghz minne - äldre grafikkort med 128 Mb halvsnabbt minne och inte fullt så snabb grafikprocessor, tar det 4 - 5 sekunder att byta sida.
Detta är precis samma prestanda som jag har här, men hos mig är det inte begränsat av nätverket utan enbart av CPUn som får jobba för fullt i 5 sekunder för att orka byta sida.
 
Jag har också bilder på CD från Arkiv Digital och dem kan jag öppna i något bildvisarprogram (t ex irfanview) på cirka en halv sekund, så min slutsats är att det är ADs bläddrarprogram som inte är särskilt effektivt skrivet. Jag har insett att många andra inte tycker att 5 sekunder är något att bråka om, men jag är tyvärr van vid bättre..

2008-03-18, 22:07
Svar #9

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jo, jag håller ned dig Daniel. Visst borde programmet vara effektivare - men får din dator en frysning av muspekaren under tiden ?
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2008-03-18, 22:36
Svar #10

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nej, däremot kan det bli ryckig rörelse i muspekaren och det märker jag också i andra program, t ex Firefox. Det kan nog vara samma fenomen men med olika svårighetsgrad...

2008-03-18, 22:57
Svar #11

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ja, så är det nog. Den maskin jag provade som har 2,53 processorn har ett nytt moderkort, med modernare kretsar, och uppvisade inte det fenomenet.  
Thinkpaden uppvisade lustigt nog inte heller det fenomenet, vilket jag hade förväntat mig att den skulle göra. Men jag kanske lurade mig själv där eftersom den är så pass långsam överhuvud taget !
Görans test med Pentium M 1,86 borde väl vara något, men inte mycket, snabbare än Görans egen Celeron. Tydligen var dock skillnaden markant, så jag tror i alla fall att det finns något mera problem än AD:s mindre bra programvara.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2008-03-18, 23:38
Svar #12

Utloggad Göran Blomqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2008-11-18, 18:47
    • Visa profil
    • www.familypix.se
Jo, just det - problembilden är inte helt komplett: i bakgrunden på min Celeron ligger en virtuell VMware-maskin och kör en webbserver där min webbplats ligger... Den har sig tilldelat 384 MB av de 1,5 gigabyten DDR2 RAM-minne jag har i min Celeron. Jag stoppade den tillfälligt och fick då faktiskt en något förbättrad funktion på AD Online. Muspekaren frös fast stötvis, och rörde sig väldigt ryckigt, men utan att datorn låste sig helt även om det fortfarande tog lång tid för bläddring. I alla fall ett steg i rätt riktning  
 
Jag tar och fördubblar internminnet, så får vi se om det hjälper. Beställde 2 GB nyss.
 
Aktivitetshanteraren avslöjar ju i och för sig att det är CPU:n som slår i taket när jag använder AD Online, men mer internminne ska väl i alla fall inte skada.
 
Både grafiken och nätverkskopplingen är integrerat i moderkortet, grafikmotorn klarar DirektX 9 och nätverket är ett Gigabit LAN. Jag upplever inga problem i övrigt att hantera stora digitala bilder, men det är klart att man kan stoppa in ett separat grafikkort.
 
Skulle Javaapplikationen dra nytta av ett separat grafikkort?

2008-03-19, 00:19
Svar #13

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Processorbelastningen i min vardagsmaskin ligger på 50% vid sidbyte, vilket stiger till ca 68% under ca en 1/10-dels sekund innan bilden är helt uppdaterad.
Din Celeron är ju inte helt designad  för det uppdrag som du assignat till den, den är en förenklad version av P4:an - gör sitt jobb rätt bra, men saknar kanske en del för att klara både AD:n och uppdraget som virtuell VMware-maskin.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2008-03-27, 23:40
Svar #14

Utloggad Yvonne Bjurkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2010-07-03, 00:12
    • Visa profil
Hej  
 
Var betyder bokmärke och vänster höger när man söker i AD Online?
Vad  menas med det kan man spara då?
Har försökt att spara med bokmärke men lyckas ej! Vad gör jag för fel? mitt bokmärke är helt vitt går ej att använda!
Kanske jag har gjort fel vid inloggningen?
 Mvh Yvonne
Ps.
 Fantastiska bilder annars helt nöjd suveränt

2008-03-28, 00:42
Svar #15

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Jag tror det är under utveckling och den delen av programmet fungerar inte ännu. Det har jag tidigare fått som svar av dem. Då gällde det utskrift men nu har den ikonen tänts och det går att skriva ut på papper.  
 
Det jag retar mig på är att det hela tiden är delar av skärmen som är svart och bilden använder inte hela ytan. Både till höger och vänster är det svart. Har jag gjort fel eller är det alltid så?  
 
ANNIKA

2008-03-28, 18:06
Svar #16

Utloggad Yvonne Bjurkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2010-07-03, 00:12
    • Visa profil
Hej Annika
 
Tackar för den informationen
trodde först jag hade gjort något fel eller inte kunde  
 
Mvh Yvonne

2008-10-09, 17:35
Svar #17

Utloggad Roger Thörnroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2022-07-29, 06:41
    • Visa profil
Hej!
Vilka tekniska krav ställer (rekommenderar) AD för att köra programmet? Har inte kunnat hitta den informationen.
Är på gång att köpa ny dator så jag är tacksam för svar!
Mvh Roger

2008-10-10, 09:04
Svar #18

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Roger !
Det finns inte några speciella krav för att kunna köra AD OnLine. Som alltid är det ju att rekommendera att man använder ett operativsystem som tillverkarna fortfarande stödjer och uppdaterar. Om du använder PC så antingen XP eller Vista (det fungerar dock även på tidigare versioner av Windows). Bredband är så klart ett måste, annars blir tiden det tar för att hämta hem bilderna för lång.
Dessutom så är det bra att ha minst 2 Gb internminne i datorn och har du mer så är det bättre.
 
Summa av detta, om du köper en ny dator idag så bör det inte vara några problem att använda AD OnLine.
 
Niklas Hertzman
Arkiv Digital
Niklas Hertzman

2008-10-10, 10:44
Svar #19

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det bör tilläggas att det också fungerar med Linux och Mac.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-10-24, 20:30
Svar #20

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Jättelycklig över gratishelgen på Arkiv Digital, men varför ser vissa sidor ut så här:
 

 
Är det bara min knäppa dator kanske??
 
/Mikael

2008-10-24, 20:50
Svar #21

Utloggad Ebba von Sparr

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-06-04, 14:00
    • Visa profil
I så fall är min dator också knäpp  
och jag som äntligen hade lite tid för forskning ......

2008-10-24, 21:32
Svar #22

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
I så fall är min dator väldigt knäpp....
En sådan här sida har jag aldrig sett tidigare trots att jag har abonnerat på AD-online till full belåtelse ett bra tag nu.
Märkligt....

2008-10-24, 21:45
Svar #23

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Samma här, men jag ser att de numera har en liten box när man loggar in där man kan välja på den nya servern och den gamla servern. Det kanske hjälper att prova den gamla?
 
Annars hjälper det för mig att backa en sida och försöka på nytt.

2008-10-24, 21:49
Svar #24

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil

2008-10-24, 22:36
Svar #25

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej!
 
Nu i kväll har det blivit en sådan anstormning av folk som vill testa AD OnLine att detta har vida överskridit våra planerade resurser.  
Vi följer hela tiden vad som händer via vår IT-avdelning som övervaker allt som händer i AD OnLine.
 
Vi har nu lagt till extra resurser i form av serverkapacitet och minne och hoppas att detta nu skall lösa problemen som uppstod tidigare i kväll.
 
Med vänliga hälsningar från Oslo (där Arkiv Digital tillsammans med DIS-Väst och Genline imorgon skall öka intresset för svensk släktforkning hos vårt broderfolk)
 
Gabriel Wallgren och Niklas Hertzman
Arkiv Digital

2008-10-25, 09:11
Svar #26

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
O.k, det har vi förståelse för. Roligt att så många är intresserade av er tjänst. Hoppas det går att fixa till.
 
Skönt att veta att det inte var min egen datorkapacitet det var fel på.
 
/ Mikael

2008-10-25, 09:38
Svar #27

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Jag misstänkte att det var något sånt.
Skönt att veta att det inte är våra datorer eller ögon det är fel på.

2008-10-26, 09:23
Svar #28

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Varför blir det på detta viset? Det jag skulle vilja är att få bilden att fylla mitt fönster, alltså inga sorgkanter på var sida. Ett inlägg ovan visar att detta bör vara möjligt.  
Varför kan man ej ändra några bildinställningar? Inget menyval är möjligt och snabbknappen för bildinställning är grå.
 
Mvh /Ricke


 
 
Meddelandet ändrat av ricke den 26 oktober, 2008

2008-10-26, 09:31
Svar #29

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Inlägget flyttat till det föregående av mig.
 
Mvh /Ricke
 
(Meddelandet ändrat av ricke den 26 oktober, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna