ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 26 januari, 2014  (läst 2359 gånger)

2014-01-12, 20:14
läst 2359 gånger

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Det hjälpte visst att få skriva av sig lite irritation.

2014-01-12, 23:12
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil

2014-01-13, 19:21
Svar #2

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Nja, just nu funkar det inte.
Problemet har uppstått med jämna mellanrum den senaste tiden.
Jag har pausat och sysslat med andra inomhusaktiviteter som städning och dyl. och efter en stund har det fungerat igen.
Trodde ett tag att det berodde på mitt eget lokala nätverk, men det är endast Svar som fallerar.
Eftersom flera påpekar detta vill jag även dra mitt strå till stacken.
Har Riksarkivets IT-avd. kunnande och kompetens om det som pågår.

2014-01-13, 19:38
Svar #3

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Och så plötsligt fungerar det igen.

2014-01-14, 18:51
Svar #4

Utloggad Per Georg Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 09:18
    • Visa profil
Det är ingen tvekan om att Svar har allvarliga problem med nya servern med ideliga låsningar som följd.
 
Jag har inte hittat någon sida med driftsinformation där man kan läsa om problemen, har någon annan sett det?
 
Ett annat mindre problem jag haft är att jag ibland efter inloggning hamnar i någon annans session. Så fort något annat val görs försvinner den främmande sessionen så något stort problem känns det inte som. Ger intressanta inblickar i vad andra sysslar med vilket kan vara lärorikt, men så ska det inte vara.

2014-01-15, 11:17
Svar #5

Utloggad Tina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 11:02
    • Visa profil
Hej Jag har också stora problem med svars program detta är väldigt irriterande.Allt stannar och tuggar bara det hjälper inte att sitta sent om nätterna det är likadant då.Jag har fått för mig att serven inte orkar när många personer är inne samtidigt då det varit helger då folk är lediga och kanske suttit och släktforskat.Jag har även Ad-Online och det programmet har varit väldigt trögt och bara tuggat.
Hälsningar Thina

2014-01-15, 11:53
Svar #6

Utloggad Elsy Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:50
    • Visa profil
HEJ Tina
Ville bara tala om att här i Enköping fungerar allt jättebra. Inte för att det är ngn hjälp men kanske det är ngt med din dator. Du vet, datorer  kan vara nyckfulla!
Mvh

2014-01-15, 12:29
Svar #7

Utloggad Lars-Ove Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 20:53
    • Visa profil
Hej,
Ställde en fråga till SVAR ang problemen som jag och andra upplevt på sistone och de meddelade att de för närvarande har en del server-problem.
Jag skickade också med ett önskemål/förslag om att de kunde lägga ut driftsinformation på sidan så att vi stackars användare slipper plocka isär våra datorer och riva ner bredbandet i jakt på eventuella lokala felkällor.  
Förslaget skulle de skicka vidare till deras IT avd.
Mvh
Lasse

2014-01-15, 12:38
Svar #8

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Bra Lars-Ove! Eftersom det är många som abonnerar på deras tjänster borde vara mån om kunderna och lägga ut driftinformation så att vi inte svävar i ovisshet. Att inte göra det är nonchalant. /Leif

2014-01-15, 13:33
Svar #9

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Och när jag loggade in nyss fick jag upp följande sida:
 

 
Jag hade alltså inte gjort någon sökning överhuvudtaget - det här kom upp direkt.
 
Jo, något är uppenbart fel med servern.

2014-01-15, 16:00
Svar #10

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Så var det dags igen, för vilken gång i ordningen det kommer jag inte ihåg. Men fullt tillräckligt. Har tagit en veckas abonnemang på AD för att ha som reserv. SVAR hade kunnat fått varit kvar som det var tidigare. Men allt ska ändras, som sedan inte fungerar.

2014-01-15, 17:02
Svar #11

Utloggad Elsy Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:50
    • Visa profil
Hej alla.
Jag förstår inte att det inte funkar för Er. Har aldrig varit några bekymmer hos mig. Jag använder Internet Explorer som webb läsare, kan det vara skillnad på webbläsare? Eller har ni ngn rackarns brandvägg som hindrar framfarten. ? De nya sidorna var lite svårt att komma igång med, men när man väl har blivit van dem så tycker jag nog att de är mycket bättre en de gamla.
Ja, det är som jag tycker.
Hoppas det funkar snart för Er
Mvh

2014-01-15, 22:41
Svar #12

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Sedan SVAR här ändrat sin sida så går det inte att hitta någonting.
Man vet att allting finns där men det är tyvärr omöjligt att hitta något,
Sökfunktionen är totalt omöjlig att hitta något i, har haft abonnemang på SVAR de sista tio åren utan problem men nu när mitt abonnemang går ut i juni 2014 tror jag inte att jag fortsätter att betala då deras söktjänster  i den nya digitala forskarsalen är helt värdelösa, det går inte att få fram något. Varför skall allt som är bra ändras till det sämre?
 
(Meddelandet ändrat av borgvik 2014-01-15 22:48)

2014-01-16, 11:17
Svar #13

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Ja, det har förvisso blivit krångligare att söka i materialet men det är inte därför jag har sagt upp avtalet med Riksarkivet/SVAR idag.
 
Som tur var tecknade jag mig för ett nytt abonnemang för bara en vecka sedan så ångerrätten gäller fortfarande.
 
Nej, det beror på deras obefintliga support - de svarar varken på direkt förfrågan eller inlägg på deras FB-sida och lägger inte ut driftinformation - och uppenbara driftproblem som ger mig ”ännu gråare hår”.
 
För hur kan det komma sig att en sökning redan ligger inne och framtaget dokumnet visar sig direkt efter att jag loggat in? Är det ”svängdörrar” till Mina sidor? Har obehöriga tillgång till konfidentiella uppgifter om mig? Jag får en olustig känsla varje gång jag loggar in.
 
Jag är på intet sätt någon IT-expert men det verkar ju som att sajten har säkerhetsproblem och kanske är utsatt för hackerattack. I så fall är det mycket allvarligt. Och begripligt varför kundsupporten är så tyst: en flykt från sajten hotar om det blev allmänt känt.
 
Så tills Riksarkivet/SVAR har fått ordning på sidan, visar större öppenhet och kundfokus och kan garantera den personliga integriteten för mig som användare, ber jag att få tack för de 20 år som varit.
 
/Leif G Nygård

2014-01-16, 12:07
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Känner tyvärr också igen de ovan beskrivna problemen med SVAR!
 
Om deras kundsupport och information inte fungerar borde de kanske fundera på ett namnbyte ifrån SVAR till TYST (förkortning av till exempel: Tåla Ytterligare StoppTid eller Totalt Ynklig SupportTeknik)?  
 
Hoppas verkligen felen försvinner snarast  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2014-01-16 12:08)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-01-16, 12:51
Svar #15

Utloggad Tina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 11:02
    • Visa profil
Hej.Innan jag börja ha en åsikt om SVAR(TYST) så kollar jag alltid av datorn våran med sladdar och uppkoppling rensning mm.Vi införskaffade en helt ny dator för ca.14 månader vilket skulle kunna ladda upp stora program idag 10 gig.internminne.Problemen har ju inte blivit mindre när jag släktforska även att man investerat i en helt ny dator.Tycker att det finns en stor nonchalans från SVAR vilket inte åtgärda vissa problem.Det kan ju vara så som Leif skriver att det är hackerattack vilket åstadkommer ett stort problem för oss vilket använder Svar.Man får nog överväga i framtiden om man vill fortsätta att ha med Svar att göra.Jag kommer att göra detta i augusti då mitt abonnemang går ut.Hälsningar Thina

2014-01-16, 14:09
Svar #16

Utloggad Per Georg Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 09:18
    • Visa profil
Man kan förvänta sig att Svar  
1. Går ut med ordentlig information om problemen
2. Kompenserar de som haft problem, i synnerhet de som tagit korta abonnemang som de inte kan utnyttja
3. Eventuellt öppnar den gamla servern tills felen är åtgärdade

2014-01-16, 15:39
Svar #17

Utloggad Sören Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 15:26
    • Visa profil
Jag använder SVAR varje dag och känner inte igen de problem som ni har. Jag tycker den nya siten är en klar förbättring. Jag hittar information betydligt snabbare och enklare nu än tidigare. Svarstiderna är också korta och stabila.
Jag använder en ny och kraftfull dator och har en snabb internet förbindelse. Innan jag blev pensionär jobbade jag med datautveckling och känner till hur viktigt det är att sköta om sin dator. Har man kört ett år utan att jobbat med underhåll och rensning av skräp, kanske prestandan bara är 50%.
Sören Axelsson

2014-01-16, 15:40
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info

 
Fanns på FB idag.
Trodde själv jag hade ett fel hos mig ...
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2014-01-16, 15:45
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag säger som Elsy, upplever inte problem med drift och nog hittar jag det jag söker efter.  
 
Att hamna direkt i en sökning, som Leif skriver om, har jag gjort, men det var en av mina tidigare.
 
Ibland kan alla program upplevas sega, och när det är mer än ett som gör det så är det knappast ett programs fel att andra går trögt.

2014-01-16, 15:53
Svar #20

Utloggad Per Georg Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 09:18
    • Visa profil
Jag har inga problem med svarstider när det funkar eller sidans utformning, de rapporterade låsningarna är av annat slag och har inget med min dator att göra.

2014-01-16, 16:04
Svar #21

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Jag håller med de som yttrat sig senast i denna diskussion, dvs jag har inte de problem som anges! Varken med svarstider eller låsningar/sidans utformning.
 
Hittar lättare det jag behöver och får en betydligt bättre överblick över det arkiverade materialet som finns per församling.
 
Mvh/Mats

2014-01-16, 20:05
Svar #22

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej alla
 
Problemen är av ett slag som verkar individuella. Jag har inga som helst problem. Har uppgraderat hastigheten i mitt bredband. Det tog inte ens en halv minut från det att jag loggade in på SVAR:s hemsida  till jag fick upp en viss sida på Värmlands landskapshandlingar. Fantastiskt!
 
Jag tyckte i början att det var svårt att hitta, men börjar känna mig alltmer hemtam. Men det finns förbättringspotential.
 
hälsar
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2014-01-16, 21:35
Svar #23

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Om man bemödar sig att läsa vad jag (och andra) skrivit, har det handlat om låsningar till och från under de senaste 2 veckorna. Dessutom på slutet(?) för mig sökningar och resultat som legat kvar - vilka inte alls jag ligger bakom - och uppkommit direkt vid inloggning.
 
Hur kan detta ske? Något svar har jag inte fått från den så kallade kundsupporten. Det har känts olustigt att logga in och upptäcka att någon annan har varit där. Jag har aldrig varit med om något liknande.  
 
Och jag har aldrig vare sig förr eller senare haft problem med svarstider, inte med vare sig XP:n eller W8:n. Inte heller på varken gamla eller nya plattformen.  
 
Så det beror inte på individuella problem som datorutrustningens kapacitet, bredbandshastighet, skräpfiler/-program som suger e t c.
 
Varför skulle Riksarkivet skriva om driftstörningar ovan om det beror på enskilda datorer och program?!
 
Sedan vill jag understryka att sökningen på den nya sidan inte har varit något problem för mig. Det har fungerat bra, även om det blivit lite krångligare att få fram särskilt kyrkoböckerna. Så visst finns förbättringspotential.
 
Mvh/Leif

2014-01-16, 22:32
Svar #24

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej igen
 
Jag använder SVAR varje dag. Har aldrig drabbats av någon låsning, någon kvarliggande inloggningsadress, sökning/resultat eller liknande.
 
hälsar
Jan-E
hälsningar
Jan-Erik Björk

2014-01-16, 22:35
Svar #25

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Leif Gson Nygård: Det är tyvärr en bugg i systemet som orsakade att du hamnade i en annans sökning. Det är ingen som varit inne på ditt användarkonto. Problemet uppenbarar sig i de fall när två användare loggar in i princip samtidigt, varav den ene hade gjort en sökning och uppmanats logga in. Felsökning pågår och förhoppningen är att det ska kunna åtgärdas under morgondagen. Detta har inget att göra med driftstörningarna.
 
När det gäller driftsstörningarna så arbetas det vidare med detta. En åtgärd gjordes igår på en server och efter detta har inte problemet återkommit ännu (det har dock bara gått ett drygt dygn). Felsökning fortsätter och åtgärder för framtiden kommer också att göras för att undvika liknande problem.
 
Jag skriver detta från min privata användarkonto på Anbytarforum, men jag arbetar på Riksarkivet och SVAR.
 
Hälsningar
Magnus Johansson

2014-01-17, 10:16
Svar #26

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Så har det också fungerat för mig, Jan-Erik - tills för 2 veckor sedan. Och så förväntar man sig att det ska fungera - allt enligt avtal.
 
Men när det inte gör det, och ansvarig väljer att möta direkt förfrågan från användare/kund med tystnad, är det under all kritik.  
 
Och den här driftinformationen på Facebook (ovan) - efter nästan 2 veckors störningar - tillkom inte på ansvarigas eget initiativ utan efter påpekan från ansvarig för FB-sidan sedan jag stött på om detta. Och fortfarande finns ingen information på Riksarkivets sida eller dess Söksida (Sök i arkiven). Att nu Magnus Johansson, som privatperson men som jobbar på Riksarkivet/SVAR, nu efter 2 veckor inkommer med ett inlägg som i viss mån bringar klarhet, förminskar inte kritiken mot hur det här har skötts.  
 
Konsekvensen blir att de förlorar kunder. Åtminstone två som deltagit i diskussionen överväger att avbryta abonnemanget på e-tjänsten efter halvårsskiftet. Och sedan avslutar jag förbindelsen redan nu. Det är med sorg i hjärtat eftersom de har så mycket mer att erbjuda än andra aktörer. Förutom kyrkoböcker har jag använt landskapshandlingar, mantalslängder och militaria så gott som dagligen.
 
Men det får gå. Jag övergår till AD Online. Sedan återgår jag till arkivbesök på plats, vilket var det som gällde tidigare. Och det har jag egentligen ingenting emot eftersom jag trivs som fisken i vattnet på Riksarkivet. Men besöken kräver en annan planering än vid internetuppkoppling; med direkt tillgång kan man gå ut och in i arkiven och växla mellan dem hela tiden utan någon större planering.
 
Det man kan önska är att Riksarkivet följer upp utvecklingen mot mer digital tillgänglighet med ett större kundfokus; att öppna fler arkiv är en sak, att skapa och upprätthålla en god support gentemot användarna/kund är en annan sak.  
 
Jag tycker det skulle ta lärdom av Länsmuseet i Örebro. Deras roll är på väg att förändras. Det sägs bl a att ”museerna ska arbeta i dialog med medborgarna, vara en del i det demokratiska samhället och verka inkluderande”.

2014-01-26, 19:05
Svar #27

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Så verkar det som SVAR börjar och krångla igen.
SVAR behöver öppna det gamla systemet igen så länge det ska krångla.

2014-01-26, 20:05
Svar #28

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Så börjar då problemen igen efter att allt har fungerat bra under en tid.

2014-01-26, 22:26
Svar #29

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Och så fungerar det igen. Tack för det.
Efter ett tag gick det att jobba i det gamla systemet fast först kom det ett kryptiskt meddelande, En insticksmodul behövs för att visa innehåll.
Märkligt hur fort man glömmer.
Gamla systemet känns plötsligt krångligt, det nya verkar mycket lättare, när det fungerar vill säga.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna