ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 28 september, 2013  (läst 2564 gånger)

2013-04-21, 11:53
läst 2564 gånger

Carl Szabad

Det beror på vilka bilder du avser.
 
Bilderna i folkräkningen är pdf-filer som du spar genom att högerklicka på den och välja lämpligt filformat och plats att lägga den på. Som bmp kan du öppna den i flera program.
 
Bilderna i djvu-formatet högerklickar man också på och väljer Markera > Markera hela området. Efter markeringen väljer du återigen att högerklicka och sen Markera > Kopiera. Sen får du klistra in bilden i lämpligt dokument.

2013-04-21, 13:24
Svar #1

Utloggad Helena Orebratt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 303
  • Senast inloggad: 2020-06-17, 11:18
    • Visa profil
Tackar så mycket. Nu ska jag nog fixa det  
 
mvh Helena

2013-04-22, 07:15
Svar #2

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Ett annat alternativ om man bara vill ha med en bit av sidan, är att använda sig av det inbyggda SKÄRMKLIPP-vertyget (snipping-tool på eng) som finns i Windows (Vista och 7, vet ej om XP också har det).
 
Klicka på startknappen och skriv skärmklipp eller snipping, så kommer programmet fram.
Det är busenkelt att använda. För att klistra in det man har skärmdumpat trycker man på CTRL+V.  
Mycket användbart!!
 
Mvh,
Helena
 
(Meddelandet ändrat av hth 2013-04-22 07:19)

2013-04-22, 16:53
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stort TACK för det tipset Helena! Det var ett bra alternativ till PrintScreen!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-04-24, 08:43
Svar #4

Utloggad Nils Roos

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 16:40
    • Visa profil
Det av Carl Szabad beskrivna sätt att kopiera från SVAR får jag inte att fungera för kopiering in i Holger 6 personformulärs textruta.

2013-04-24, 08:50
Svar #5

Carl Szabad

Horgers textruta är knappast ett lämpligt format att lägga in bilder i. Det ska vara ett program för bildhantering, som Word, Paint eller liknande. En ren textbehandlare kan inte hantera bilder.

2013-05-28, 20:36
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Har varit utan Svar ett kort tag och under den tiden tydligen uppgraderat min webläsare Firefox. Om det är fler som råkar ut för problem, vill jag bara säga att Svar har uppmärksammat detta mer generellt. Hittade följande:
 
Användare av webbläsaren Firefox
 
Version 21 av Firefox har ändrade inställningar av vilken mapp som bildvisningsprogrammet ska installeras i.  
Detta gör att bildvisningen inte fungerar som tidigare utan du måste manuellt göra vissa anpassningar.  
Inställningar i Firefox för bildvisningen.
Manual för att anpassa inställningarna så att bildvisningen fungerar
med Firefox version 21.
1.   Öppna utforskaren.  
2.   Gå till mappen där Mozilla Firefox är installerad, vanligtvis C:`Program`Mozilla Firefox eller C:`Program (x86)`Mozilla Firefox.  
3.   Kontrollera att det ligger en fil som heter npdjvu.dll i mappen plugins. Om det inte finns någon sådan fil, prova att installera om bildvisningsprogrammet.  
4.   Kopiera plugins-mappen genom att högerklicka på mappen och välja kopiera.  
5.   Öppna mappen browser som också ligger i Firefox-mappen.  
6.   Klistra in plugins-mappen i browser genom att högerklicka i mappen och välja klistra in.  
7.   Starta om Mozilla Firefox och därefter ska det fungera.  
(Publicerad: 2013-05-21)  
 
Jag har inte testat än - men kunde följa instruktionen. Kan jag - kan Du  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2013-05-28, 22:17
Svar #7

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Tack, Olle. Det gick som smort. Bildvisningen försvann plötsligt för mig förra veckan.

2013-05-29, 10:02
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Roligt Per att kunna vara till hjälp! När man laddat upp och skall forska igen, är det nog bland det jobbigaste man kan råka ut för. Att: Man kommer inte in...  
Åsså skall man hålla på att läsa det tekniska - när huvvet är inställt - inzoomat på forsk ..
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-09-24, 21:07
Svar #9

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Jag använder mig av en Mac och har programmet OS X 10.8.2. Jag har dock problem med att få SVARs forskarprogram att fungera (Det kommer upp bilder, men går ej att zooma, vilket tyvärr gör det nästan omöjligt att använda.) Finns det någon lösning på detta?
 
Tack på förhand

2013-09-26, 00:55
Svar #10

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
Vad tycker ni om den nya digitala forskarsalen.
Jag tycker att den är väldigt svåranvänd.
Exempel
Jag vill se kyrkböckerna sorterade i folders efter dess klassifikation som i den gamla forskarsalen. Jag vet tex att jag skall ha DII i Nederluleå det tar evigheter att hitta.
I den gamla välj Norrbotten kyrkböcker sök på första sidan  klicka Nederluleå därefter på DII .
Dessutom kan man inte se vad som ej är digitaliserat men som finns tillgängligt i samma vy.
 
Den nya bildvisaren med fläskraden överst tar onödigt utrymme från bildarean dessutom öppnas visaren med en scrollbar till höger så man måste scrolla för att se hela bilden.  
 
Säkert gjort någon dyr konsult som gjort det som inte har en aning om släktforskning.

2013-09-26, 06:46
Svar #11

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Det var bättre förr  
 
Väldigt krångligt att hitta fram dit man ska. Har redan påpekat att man bör kunna logga in redan från startsidan.

2013-09-26, 08:11
Svar #12

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Håller med Sven-Ove och Crister!  
Onödigt krångligt och mindre bild känns inte som ett steg framåt, tyvärr.

2013-09-26, 08:15
Svar #13

Utloggad Stefan Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 15:05
    • Visa profil
Förutom att det tog en stund att hitta rätt, fungerar den inte särskilt bra. Definitivt ett antal steg bakåt.

2013-09-26, 10:08
Svar #14

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Instämmer med föregående talare. Inloggningen är svårhittad, vill de inte ha folk som betalar för abonnemangen och använder det digitala materialet?

2013-09-26, 10:13
Svar #15

Carl Szabad

Det är lätt att bli irriterad på allt som är nytt, men man lär sig snabbt och den gamla sajten hade en väldig massa år på nacken.
 
Vad gäller det myckna bläddrandet som klagades på väljer man bara att visning ska ske med 100 träffar per sida. Då kommer Nederluleå D II upp redan på första sidan.

2013-09-26, 10:29
Svar #16

Ulla Bagge

Suveränt att det går att söka i alla folkräkningarna samtidigt

2013-09-26, 12:48
Svar #17

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Ordspråket, att det är svårt att lära gamla hundar sitta. Återstår att se om den här gamla hunden trots all kan lära sig det, men det tar nog sin tid.
Förstår inte riktigt varför det måste bytas, var ju så bra innan.

2013-09-26, 16:57
Svar #18

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det finns en del underbara funderingar, men en del förstår jag inte. Har man verkligen tittat igenom möjligheterna, eller är det bara för att det inte är som förr?
 
Att bibehålla en lösning, som är svår att underhålla och som kanske går på en teknisk lösning som är out of date, är det smart?  
 
Att det ska vara svårt att hitta kommunionsböckerna i Nederluleå?
 
Digitala forskarsalen, gå till specialsök och välj Kyrkoarkiv, fyll i Norrbotten, Nederluleå, kommunionsböcker  och de finns alla där. Helt underbart lätt (när man kan)  
 
Jag har lagt en favorit/ikon som kopplar direkt till inloggningen http://sok.riksarkivet.se/Konto/LogIn?avanceradSok=False så börjar jag med att logga in
 
(Meddelandet ändrat av mats 2013-09-26 16:58)

2013-09-26, 19:34
Svar #19

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
Det saknas information på den de nya sidan. SVAR har gått från att vara den klart bästa att hitta i Svenskt kyrkoboksmaterial till den sämsta.
 
När man kommer till församlingen finns en förteckning över allt material sorterat efter referenskod inte endast det som digitaliserats och kan publiceras på internet.  
 
Några exempel från Nederluleå men det gäller alla församlingar.
 
Jag söker efter A III Böcker över obefintliga.
I det gamla systemet får jag veta att 1864-1873 finns i A I: 2d .
Jag får också veta att det finns en från 1895-1951 . som ej kan publiceras på internet.
Hur hittar jag denna information i det nya systemet?
 
Serie B In och utflyttningslängder.
Inflyttning efter 1915?
I den gamla får jag veta att att den omfattar 1916-1944 och därför ej kan publiceras på internet.
Hur hittar jag denna information i det nya systemet?
 
Serie C Födelse- och dopböcker
Vad har hänt med dopböckerna efter 1924? Det verkar osannolikt att en skulle omfatta från 1925 till 1943 eftersom den tidigare omfattade 10 år. I det gamla systemet får jag veta att boken för 1925-1936 innehåller noteringar tom 1948 .
Hur hittar jag denna information i det nya systemet?
 
Serie L Räkenskaper för kyrka.
I det gamla systemet ser jag vad som finns samt att inget finns digitaliserat. Vilket kräver ett hembesök hos arkivet.
Hur hittar jag denna information i det nya systemet?
 
 
Jag ser inte Sveriges kyrkböcker som endast det som finns tillgängligt online hos SVAR utan vill ha en enkelt sätt att få en överblick av HELA beståndet.
 
 
Sven-Ove

2013-09-26, 19:52
Svar #20

Utloggad Mattias Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 13:58
    • Visa profil
Mats Ahlgren, bara för att IT-miljön var gammal och svårunderhållen (din spekulation) betyder det inte att man behöver försämra funktionalitet när man migrerar till en ny IT-miljö?
 
Jag har personligen aldrig gillat att söka i NAD som ju är inspirationskällan till den nya sökbilden. Att söka på fria ord och inte veta hur man gör för att avgränsa sökresultatet på ett enkelt sätt. Det kanske funkar med google men inte för att söka i ett nationell arkivdatabas.
Prova att göra en sökning med texten mantalslängder östergötland i fritextfältet.
 
http://sok.riksarkivet.se/digitala-forskarsalen?Sokord=mantalsl%C3%A4ngder+%C3%B6sterg%C3%B6tland&f=True&EndastDigitaliserat=false&Namn=&Ort=&DatumFran=&DatumTill=
 
De första träffar man får upp rör inte arkiv eller volymer utan är sökträffar från de digitaliserade folkräkningarna (Sveriges Befolkning). Som ju inte har ett dugg med mantalslängder att göra. Bara 1025 sökträffar av varierande relevans att leta vidare ibland...
 
De avgränsningar man kan göra är av den karraktären att man bara kan göra en avgränsning per kategori i taget och jag kan inte välja bort från någon kategori. Tex vill jag inte söka i register (tex Uppslagsverk) utan vill undanta dessa, men det är inte möjligt.
 
Den funktionalitet jag saknar mest är Geografisök, där man kunde söka på en församling och få upp snabblänkar till var man hittar församlingen i de vanligaste källorna. Det är alltså inte någon Topografisök där man söker en ort för att få reda på dess olika administrativa indelningar.
http://www.svar.ra.se/svar_start.asp?uidRedirectGUID=7A0A105B-32C6-420B-A74E-74B66B86A76B
 

 
Min förhoppning är att Riksarkivet lyssnar till användarnas önskemål och kommer med förbättrad funktionalitet som motsvarar både novisen och proffsens behov av snabba och enkla sökningar som ger relevanta söksvar.
 
MVH
Mattias

2013-09-26, 20:51
Svar #21

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
Jag har nu hittat hur man hittar den information jag saknar.
 
1) Klicka på digitala forskarsalen.
2) Klicka på specialsök
3) Klicka på kyrkoarkiv
4) Välj län och församling
5) Klicka på sök
6) Klicka på länken efter Arkiv: och man kommer till NAD som har all information
 
Puhhh 6 steg. Borde förenklas!!!!
 
 
Sven-Ove

2013-09-26, 22:47
Svar #22

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Viktor Alin
 
Som svar på din Mac-fråga ovan från den 24 sep, så är Omniweb det enda internetprogram jag känner till som fungerar på Mac ihop med SVARs bilder, men det kanske finns fler.
 
Omniweb finns att ladda ner här: http://www.omnigroup.com/more
 
Vänligen,
Tomas
 
(Meddelandet ändrat av TGH 2013-09-26 23:05)

2013-09-27, 08:39
Svar #23

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Jag tycker det känns mycket tydligare nu, och man hittar saker som jag aldrig har använt förut.
Jag får upp en massa intressanta arkiv, som jag inte ens tidigare har sett eller vetat om.
Under fliken specialsök finns länkar till det man har bläddrat runt i tidigare.
 
Det går t ex att söka på ett personnamn (thorman, johan oskar) och så får man upp sökresultat i krigsarkivets portträtt,  
folkräkningarna, bouppteckningar och brevsamlingarna. Jätte-fiffigt!  
 
Jag tror det är en invänjningsperiod.
Men visst finns det saker som kan göras enklare, så man slipper klicka så mycket.
 
(Meddelandet ändrat av hth 2013-09-27 08:46)

2013-09-27, 15:16
Svar #24

Utloggad Ewa Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2018-03-08, 11:01
    • Visa profil
Mycket omständligare, inga förbättringar.  
Dessutom saknas möjlighet att få kontakt med RA på sidan.

2013-09-27, 15:21
Svar #25

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Mycket tråkigt att läsa alla negativa kommentarer. Har själv inte hunnit in ännu och har inte varit aktiv på sidan på ett tag. Förlängde mitt abonnemang i onsdags (1 år). Får se hur bra beslut det var...
 
Mvh/Mats

2013-09-27, 16:26
Svar #26

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Något märkligt är det att ta fram en lista på 20 kyrkoboksvolymer, för att sedan bläddra till nästa 20. Då kommer man till Domstolsarkiv...
 
MVH Kenneth Larsson

2013-09-27, 16:29
Svar #27

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Aha, nu ser jag att man har buggar, enligt en notering i kanten...

2013-09-27, 18:02
Svar #28

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jag har kikat runt lite på nya sidan, och visst finns det buggar, men jag kan inte se vad som direkt blivit sämre.
Vissa delar av sökningen har blivit mer som man kanske är van vid från andra sidor.
Än så länge inga större problem, men buggar finns ju.
Verkar även blivit snabbare att få upp sidorna.
 
Att inflyttningslängder inte finns kan jag kanske förstå.
Tittade på min församling, och där fanns det fram till 1948.
Vilka böcker som ska släppas när sekretessen gått ut, bestäms av respektive landsarkiv om jag fattat rätt.
Så om dom halkar efter, finns heller inte böckerna att se här.

2013-09-28, 10:12
Svar #29

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Någon som lyckats klura ut var nya digitaliserade volymer listas på den nya sajten?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna