ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: SVAR - Mantalslängder  (läst 1735 gånger)

2005-06-05, 17:07
läst 1735 gånger

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej!
Är det ngn som har har använt SVARs inscannade mantalslängder?
Hur fungerar det?

2005-06-05, 18:03
Svar #1

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Det fungerar mkt bra att läsa dem, samt skriva ut sidor. Om jag har förstått rätt är det mikrofilm eller kort som har scannats in. Det finns mer mantalslängder i orginal, som ej är filmade, tillgängliga på LA. I dessa akrivalier som kan vara inbundna med verifikationerna ingår ofta även saköreslängder samt andra längder som berör enskilda personer.
Jan-Christer

2005-06-05, 18:14
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Linda!
Jag har abonnemang på dem och de fungerar i mitt tycke jättebra. Det är mantalslängder som finns på mikrofilmerna som SVAR låter digitalisera, med samma teknik som Genline arbetar. Dessa  mikrofilmade mantalslängder är det exemplar av som finns i Kammararkivet (KA), Riksarkivet, Stockholm. Det finns luckor i denna serie som kan kompletteras med det exemplar av mantalslängderna som finns på landsarkiven. Tyvärr är landsarkivens exemplar inte filmade och de kan faktiskt komplettera en del av Kammararkivets brister; ex. Kalmar län har stora luckor av sina mantalslängder i KA under 1600-talet, men finns i Vadstena för de flesta åren.
En kompleteringsfilmning av landsarkivens exemplar vore önskvärt i framtiden för att täcka upp viktiga årtalsluckor. Likaså vissa fuktskadade år i KA exemplar bör digitalfotograferas med färg för att bli läsbara.
Är det något speciellt län du är intresserad av kan jag vid tillfälle kolla hur de ser ut.

2005-06-05, 20:27
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Vi hade en presentation på Rötter om detta före jul - kan ju passa med en liten direktlänk dit..

2005-06-07, 09:06
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Varför är det så ont om mantalslängder hos SVAR före 1786 i Kristianstads län? Det finns bara några enstaka år! Tydligen finns de dock, på LLA, eftersom DigiArkiv har många i sitt avfotograferade arkiv till försäljning.
 
Kommer det mer på SVAR senare?

2005-06-07, 12:10
Svar #5

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej!
Tack för era svar. De fick mig att också försöka mig på Svars mantalslängder.  
Jag ser fram emot att längderna indexeras eftersom jag har ägnat massvis med tid åt att hoppa mig igenom materialet på jakt efter mina församlingar.
Annars tycker jag att det funkar bra.

2011-01-06, 17:38
Svar #6

Niklas Kant

Vad står alla kolumnerna för dvs där alla siffror (oftast 1) placeras? Är de kolumnerna lika och samma ordning på alla mantalslängder? Finns det någon bra sida eller hjälpmedel för att tolka detta?

2011-01-06, 19:59
Svar #7

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Det beror på vilken tid det gäller. Du får bladdra sida för sida mot längdens början, så kommer du (förhoppningsvis) till en sida där det framgår vad varje rubrik står för. Om det är en volym som omfattar ett helt län så har du många olika fögderier och rubrikerna finns först i varje sådant. Det är inte helt säkert att det är exakt samma rubriker i varje. Därför får du leta till dess att du hittar rätt rubriksida. Rubrikerna ändras sedan lite då och då. Längre tillbaka är det färre kolumner för att senare bli allt fler.
 
Därför kan du behöva leta upp sidan med kolumnrubrikerna för varje längd du tittar i, men många gånger kommer socknarna i samma ordning, vilket gör att du lätt kan hitta rubrikerna när du väl funnit dem en gång. Då vet du att om du går in på socken x, så har du rubrikerna där.
 
Lycka till!

2011-01-07, 11:30
Svar #8

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 22:07
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
I en 10-kolumners längd är det här en vanlig ordning: Man/hustru/son/dotter/måg/sonkvinna/dräng/piga/inhyses/summa.
 
MVH Kenneth Larsson, Mangskog

2015-06-08, 10:50
Svar #9

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1592
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 18:57
    • Visa profil
Sedan nya forskningssalen i Svar kommit till har jag tappat bort mantalslängdera för Stockholm 1840-1875.
 
Jag hitta mantalsregistret med hänvisning till mantalslängden för ett angivet år, sen är det stopp.
 
Så var har man gömt Mantalslängderna ?
 
Med vänlig hälsning
Anders
Anders Jönsson

2015-06-08, 12:45
Svar #10

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Anders, på sidan för övriga mantalslängder finns en länk till höger till Stockholms stads mantalängder.  
 
mvh Margareta

2015-06-08, 12:49
Svar #11

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10467
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 09:22
    • Visa profil
    • Gensvaret
Anders, använd fliken Specialsök. Välj Mantals- och kronotaxeringslängder Stockholms stad -> Mantalslängder. Där är det sedan bara att fylla i årtal och/eller ev. fritext.

2015-06-08, 19:39
Svar #12

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1592
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 18:57
    • Visa profil
Tack Åke för ditt svar. Jag skall göra en ordentlig anteckning om rätt sökväg.
 
Du lärde ju mig att använda mantalslängderna i det gamla systemet, men sedan blev sökvägen inte lika tydlig.
 
 
Med vänlig hälsning
Anders
Anders Jönsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna