ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-02  (läst 2610 gånger)

2003-11-16, 19:23
läst 2610 gånger

Ann-Cathrin Gustafsson

Hej  
 
Jag undrar över en sak som skulle vara väldigt värdefullt för mej, har Arkion någon sökbar folkräkning för 1870 och/eller 1880.
Är det någon som i så fall har tillgång till det som skulle kunna hjälpa mej söka på en person.
( skickar med namnet ifall, Carin Jonsdotter f 1868, bodde troligtvis 1880 i Ockelbo). Hon emigrerade från Göteborg 1882 men finns inte med i några andra register än CD-emigranten och där får man ju inte fram födelseförsamlingen. Hon utvandrade från Ockelbo men enligt Ockelbo genealogiska förening (som restaurerat vissa böcker efter branden) så är hon inte född i Ockelbo. Fick nu höra om denna folkräkning, existerar en sån MÅSTE hon ju vara med där.
 
MVH Ann-Cathrin

2003-11-16, 22:37
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Tyvärr Ann-Cathrin,
de så kallade folkräkningarna (som är avskrifter av SCB-utdragen ur husförhörslängderna) 1870 och 1880 Gävleborgs län finns ännu inte hos Arkion.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-12-20, 10:04
Svar #2

Annsofi Sterner

Jag köpte tre timmars söktid till Arkions databas och letade efter flera personer som tillhör min släkt. När jag efter en halvtimmes sökande fick fram personerna, tack vare att jag kände till deras födelseår och födelseförsamling läste jag följande:
Ulr:a B:d. = förkortning för ULRIKA BERGSTRAND.
Joh. Aug. S:g = dito för JOHAN AGUSUST SANDBERG.
Charl:a Mat:a Larsson= dito för CHARLOTTA MATILDA.  
 
Hur ska man kunna söka på dessa personer och finna dom om man inte redan kände till deras födelseår och födelseförsamling?
 
Vad beträffar sökmotorn så markerar man med stavas ungefär så kan man få upp halva Sveriges befolkning, för här är det väldig stor marginal för vad som innebär stavas ungefär.  
Dessutom får i alla fall jag felmeddelande när man gör flera olika sökalternativ samtidigt.
Varför går det inte att söka med  *  som i andra dataregister?  
 
Alla som besöker databasen eller köper cd-skivan 1890 års befolkning bör vara medveten om att det är mer regel än undantag att för- och efternamn är förkortade och svåra att söka på. Fast kommer man på att man kan söka personer på t ex: L:n isf Lundgren och F:t isf Fernstedt osv så går det säkert lättare att söka i databasen. Fast taxametern tickar under tiden...

2003-12-20, 21:24
Svar #3

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
På CD-skivan Sveriges Befolkning 1890 tickar ingen taxameter. Den kan man nyttja i lugn och ro när och var och hur länge man vill. Där finns också en rad nya sökmöjligheter som avhjälper en hel del av de förkortningsbekymmer som Annsofi beskriver. Med hjälp av * - tecknet kan man således söka Bergstrand just som B*d. Citattecken för exakt stavning är också bra att ha i vissa lägen. m.m.
 
TED

2004-03-23, 17:37
Svar #4

Ann-Cathrin Gustafsson

Hejsan
Jag undrar vad bokstaven v betyder när det står vid övrigt på folkräkningen 1890. Samtliga var barn, troligtvis någon annans barn. Kan det stämma??
 
Vänligen Ann-Cathrin

2004-03-23, 20:30
Svar #5

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Vaccinerad mot smittkoppor.
 
Här finns lite mera att läsa om vaccinering.

2004-03-23, 21:04
Svar #6

Ann-Cathrin Gustafsson


2004-03-25, 14:40
Svar #7

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Hej!
 
 
Är det ngn som vet vad som menas med D:r 1461/1892 när det står vid Övrigt...?!
 
Kanske ngt jag borde känna till men kommer inte på det, på rak arm...
 
 
/Kina

2004-03-26, 14:54
Svar #8

Jan Wallander

Hej! Skulle kunna gissa på Dossier 1461/1892. I vilket sammanhang har du stött på det? Diarienummer förkortas annorlunda.
Mvh
Jan W

2004-03-26, 15:05
Svar #9

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Hej Jan!
 
 
Jag stötte på det när jag satt och sökte på en familj  och såg att det stod D:r 1461/1892 vid Övrigt...
 
Blev lite nyfiken på det eftersom jag inte sett det innan i folkräkningen...
 
Återstår att kolla om det kan vara min familj...
 
 
/Kina

2004-05-03, 01:07
Svar #10

Tomas Andrasson

Hej!
 
Vad tycker ni det finns för för- och nackdelar med ett Arkionabonnemang jämfört med att köpa ett antal CD-skivor? Vad finns sökbart hos Arkion som inte finns på CD?
 
   Trivsel,
   Tomas

2004-05-03, 07:18
Svar #11

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag vill jämföra Arkion-materialet (de sk. Folkräkningarna) med kyrkböckerna i stället för cd:s och säga att Folkräkningarna innehåller massor av fel, felaktiga avskrivningar från början (från kyrkbok till SCB-utdrag) och sedan från den avskriften till datamaterialet. Alternativet att låna mikrokort övher husförhörslängder och församlingsböcker och läsa originalkällan anser jag vara mycket bättre.  
 
Folkräkningen kan användas som ett hjälpmedel, kanske att hitta en person för att starta, eller för att hitta en avlägsen släkting man tappat bort under forskningen t.ex. för att den inte flyttat dit det sagts, men tro inte alltför mycket på uppgifterna (fel namn, fel födelseförsamling osv). Folkräkningarna saknar fullständigt födelsedatum.
 
Forskningspengarna, om man ska välja, är bättre investerade i åtkomst till kyrkböcker som är förstahandskällor (finns flera varianter av tillgång/media idag och alternativet att ta sig till ett forskarcentra eller arkiv). Om man inte behöver välja så är det som sagt ett kompletterande hjälpmedel, med förtjänster men också med brister.
 
När det gäller cd-skivor finns det ju olika varianter, Sveriges befolkning 1890 är samma sak som Arkions folkräkning, så då får du ju fler Folkräkningar för ett abonnemang. Däremot har cd:n fler sökmöjligheter. Andra cd-skivor från olika föreningar är ju regionala, och är också de avskrifter och därmed endast hjälpmedel. Många är avskrifter för födda-vigda-döda och inte för husförhörslängderna, och är därför oftast otillräckliga för att med säkerhet identifiera en familj.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Även kyrkböckerna innehåller felaktigheter, men Folkräkningarna innehåller bra många fler fel än folk i allmänhet tycks medvetna om. Kyrkböckernas fördel är att de är kontinuerliga över tiden, inte bara ett nedslag vart tionde år, så du kan identifiera felaktigheterna när du följer personerna från vaggan till graven.

2004-05-03, 09:01
Svar #12

Tomas Andrasson

Hej Eva (och alla andra)!
 
Självklart ersätter inte Arkion eller folkräkning på CD de viktiga kyrkböckerna. Jag inser precis som du skriver att detta endast är ett komplement till originalkällan.
 
Med detta sagt så är jag fortfarande intresserad av att få veta vad ni släktforskare där ute har för erfarenheter av Arkionabonnemang och/eller diverse CD-produkter.
 
Vad finns på Arkion som inte finns på CD?
 
   Trivsel,
   Tomas

2004-05-03, 10:14
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej igen Tomas, vilka cd-skivor menar du då? De cd-skivor med exakt samma material som även finns på Arkions abonnemang är väl Sveriges befolkning 1890 och Sjömansskivan (som båda säljs bl.a. genom Arkion). Sedan finns fångregistret delvis liknande på cd från DigiArkiv (www.microscan.nu).  
 
Sjömansregistret på Arkion (både cd:n de säljer och på nätet) täcker inte alla hamnar, en del av det material de har finns även på Demografiska Databasen Södra Sverige (www.ddss.nu) gratis.
 
Andra cd-skivor som innehåller annat material är ju svåra, tycker jag, att jämföra med Arkions databas med Folkräkningarna. En cd med kyrkböckerna i original (från DigiArkiv) eller Sveriges dödbok eller en förenings avskrifter med F-V-D är väl helt annorlunda produkter.
 
Hälsningar,
Eva

2004-05-03, 10:58
Svar #14

Tomas Andrasson

Hej igen Eva!
 
Tack för att du tar dig tid och svarar en släktforskarnybörjare som ibland är lite otydlig. Detta grundar sig naturligtvis i min okunskap.
 
Jag menar i första hand Arkions CD-skivor. Skall jag köpa CD:n Sveriges befolkning 1890 samt eventuellt andra Arkion-CD-skivor vid behov, eller skall jag teckna ett Arkionabonnemang?
 
Trivsel,
Tomas

2004-05-03, 11:29
Svar #15

Jan Ek (Janek)

Tomas,
 
Jag borde kanske inte lägga mig i detta, Eva har långt större kunskap om de svenska källorna än det jag kunnat skaffa mig (ännu). Så jag riskerar att röra till det som jag inte heller förstått.
 
Men min tanke om just Arkions produkter är att folkräknigen 1890 är likvärdig med Arkions CD-skiva, men CDn har lite bättre sökmöjligheter. Det som också är fint med CDn, är att man kan installera den på sin laptop, och alltid ha den till hands, också vid besök på de arkiv som tillåter att man tar den med. Man behöver alltså inte vara uppkopplad, och man kan forska på resa, i hängmattan och på badstranden.  
 
Men ett Arkion-abonnemang är ju så mycket mer, och är ju dynamiskt, det tillkommer ju hela tiden nya ting. Folkräkningen 1900 läggs ju ut fortlöpande som den nu börjar bli klar, och jag tycker den är en självklar kompanjon till 1890. Det man inte finner i den ena kanske man hittar lättare i den andra, så får man ideer som kan användas i nya sök i den första.
 
Jag har inte haft stor nytta av varken fångregister, sjömanshus eller vårdarkiv i min egen forskning ännu, men tyckte att tillgången till folkräkningen 1900 var intressant nog för att försvara ett abonnemang. Som du förstår så behöver jag inte välja, jag har både abonnemang och CD. Jag förstår att andra måste, och då är det bara hur ens egen forskning ser ut som kanske kan hjälpa i valet.
 
Sitter man alltid framför egen dator hemma med tillgång till bredband dygnet runt är kanske abonnemang totalt sett bäst. Om du blev klokare av detta vet jag inte, men jag gjorde ett försök

2004-05-03, 19:06
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag vill först säga att Eva Dahlbergs beskrivningar är helt korrekta, men jag vill också delge mina erfarenheter av Sveriges befolkning 1890 som är mycket positiva.  
 
Jag har där funnit många syskon till de anor jag forskat på, som blivit ovanligt många genom tre kullar barn och deras bakgrund. Uppgifterna har oftast visat sig stämma och i allafall gett mig spår för vidare sökning till de rätta ställen.  
 
I kombination med Sveriges Befolkning 1970 och Eniros telefonsidor på internet har jag funnit massor ättlingar på många släktgrenar framåt i tiden, som blivit positivt överraskade när jag ringt upp dem och fått deras uppgifter mot att jag gett dem mina antavlor och släkttavlor via e-post! Detta har varit sååååå roligt!
 
För min del ser jag förstås också fram emot fler färdiga årtal på Arkion, liksom CD-skivor som Sv Bef 1980.
 
Om du bara har några uppgifter du vill ha tag på kan du ju forska själv genom att besöka arkiv eller beställa mikrokort, eller ställa frågor här på Anbytarforum.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-05-04, 00:29
Svar #17

Tomas Andrasson

Hej igen!
 
Då försöker jag sammanfatta:
 
Arkion har gett ut följande CD-skivor:
Sveriges befolkning 1890 (SSF-medlemspris 495:-)
Sjöfolk (SSF-medlemspris 345:-)
samt en del annat.
 
Med ett Arkionabonnemang (600:- för SSF-medlemmar för ett år) kommer jag åt:
Sveriges befolkning 1860 (Endast Jämtland)
Sveriges befolkning 1870 (Norrbotten och Västerbotten)
Sveriges befolkning 1880 (Stora delar av Norrland)
Sveriges befolkning 1890 (Komplett)
Sveriges befolkning 1900 (Ganska stor del av Sverige)
samt dessutom en hoper andra databaser som t.ex.
Vårdhistoria, Brukshistoria, Fordonsregister, Sjömanshus, mm.
 
För egen del känner jag än så länge inte till att jag skulle ha några anor från Norrland. Det är i dagsläget befolkningen 1890 och 1900 som kan vara intressanta för mig.
 
Jag får fundera lite på vilken variant som passar mig bäst. Tack för alla kloka synpunkter!
 
Trivsel,
Tomas

2004-05-04, 19:08
Svar #18

Carl Szabad (Carl)

Tomas! Ett par synpunkter till rörande CDn Sveriges befolkning 1890 avseende funktioner som inte finns i nätversionen av Arkions databas.
 
Dels har den en normeringstabell för födelseförsamlingarna inbyggd, vilket innebär att man kan söka normerat på alla församlingar. I Arkions nätversion måste man söka bokstavstroget med 1890 års stavning, och är det ett lite längre församlingsnamn är det snudd på omöjligt att veta hur det förkortats i just den önskade posten.
 
Dessutom finns bättre möjligheter för att leta rätt på hemmavarande barn, som ändå en majoritet av befolkningen består av 1890. De har ju inget efternamn i husförhörslängderna, och då inte heller i SCBs avskrifter, men via en speciell sökfunktion kan man ändå hitta dem via valfria uppgifter om föräldrarna eller syskon.
 
Och så ansluter jag mig naturligtvis till tidigare skribenter vad gäller att gå tillbaka till källorna. Och då menar jag inte SCBs avskrifter eller ens husförhörslängderna, utan födelseböckerna. Det förekommer ganska mycket fel vad gäller födelseuppgifter redan i husförhörslängderna, och sen kan naturligtvis ytterligare fel uppstå genom att dessa skrivs av på SCBs blanketter som långt senare mikrofilmas och därefter konverteras till mikrokort för att till sist dataregistreras.

2004-05-05, 01:17
Svar #19

Tomas Andrasson

Carl,
 
Tack för dina synpunkter. Detta var mycket värdefullt att veta. Jag tycker detta låter som stora fördelar för CD-versionen av databasen.
 
Dessutom vill jag passa på att nämna att jag också instämmer fullständigt i att man måste läsa i källorna. Ni kan vara helt lugna! :-) Jag har bara tänkt att använda Sveriges befolkning 1890 för att skaffa mig tips, ledtrådar och uppslag, inte för att fastslå släktskap.
 
Trivsel,
Tomas

2004-09-05, 12:23
Svar #20

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej  
jag köpte idag ett årsabonnemang på Arkion, mycket tack vare att det på deras förstasida står följande:  
Ytterligare tre landskap publicerade av Älvsborgs lösen: Den 27/8, Småland, Södermanland och Östergötland.  
 
Jag trodde då förståss att det skulle vara utlagt på deras sida så man kunde se? Men jag kan inte hitta detta. Kanske jag gör fel?  
Om någon vet hur man hittar dit och kan förklara för mig, så att säga skulle jag bli glad..  
mvh Nina

2004-09-05, 12:28
Svar #21

Utloggad Ulrika Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2008-01-14, 00:07
    • Visa profil
Nina,
 
upgifterna om Älvsborgs lösen finns under Bilddatabas som du hittar på startsidan för databaserna.
 
/Ulrika

2004-09-05, 12:32
Svar #22

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej Ulrika
Tack :-) Nu hittade jag det. Har suttit en bra stund och klickat runt och måste ha blivit utloggad eller nått under tiden ;-)
 
tack för hjälpen och det snabba svaret !!!
 
mvh Nina

2004-09-05, 12:37
Svar #23

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Det här fordonsregistret är inte åtkomligt via arkion?
/Nina

2004-10-18, 08:27
Svar #24

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Skulle gärna vilja veta vad som finns att hämta hos Arkion som inte finns på CD:n Sveriges Befolkning 1890
Stig

2004-10-18, 11:16
Svar #25

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Förutom hos Arkion själva står en del här på Rötter också.

2004-12-14, 21:12
Svar #26

Utloggad Mats Ekedahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:27
    • Visa profil
    • www.obdr.se
Hej
 
Jag vill ge Arkion beröm för deras ovärdeliga arbete, har innan Arkions 1890 kom letat i 100 -tals timmar efter personer som ”utflyttad till Småland”
Det tog 2 sek. att få reda på att 1900 fanns det 42 barnmorskor på Gotland, och att Gotlands äldsta innevånare var 100 år gammal gick lika snabbt.
Det tog mig 6 minuter med hjälp av ”1900” och Excel att räkna ut medelåldern på innevånarna på Gotland år 1900.
En påhittig grundskole/gymnasie lärare skulle kunna göra mycket roligt med detta material.
Vi har MYCKET nytta av era databaser i våra släktforskningskurser.
 
Mvh  
Mats Ekedahl
Medborgarskolan

2005-01-02, 15:55
Svar #27

Utloggad Gunvor Jensen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 470
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 16:50
    • Visa profil
Hej
Fungerar Arkion för er idag?
Har försökt sedan i går. Jag kan logga in men när jag väljer län så blir det stopp.
Någon som vet vad som hänt?
Mvh Gunvor

2005-01-02, 16:14
Svar #28

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Ingen aning, för mig har det varit stopp i tre dagar. Typiskt när man har lite tid över.
 

2005-01-02, 20:21
Svar #29

Utloggad Irene Poignant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 13:47
    • Visa profil
Samma här!
Jag har skickat e-post till Arkion, men ännu inte fått svar.
 
Irene
p.irene@telia.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna