ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-01  (läst 2306 gånger)

2002-08-23, 11:47
läst 2306 gånger

Utloggad Morgan Wesström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-10-13, 16:32
    • Visa profil
    • släktforskning.wesström.se
Tyvärr hann jag aldrig bli en av de 500 lyckliga som får testa denna nya funktion hos SVAR. Som icke medlem kan jag dock fortfarande söka på namn och jag råkade se att i Södermanlands bouppteckningsregister finns det en träff på en Teodor Larsson. Jag undrar om detta möjligen skulle kunna vara min farfars far? Finns det möjligen någon här med full tillgång till den Digitala Forskarsalen som skulle kunna hjälpa mig att ta fram övriga uppgifter kring denna person. Min farfars far är född 1877-10-02 och det är i princip allt jag vet om honom.
 
Mvh
Morgan

2002-08-23, 13:30
Svar #1

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej Morgan!
Den ende Teodor Larsson jag hittade i boupptecknigsregistet var Albert Teodor Larsson.
Han var bosatt i Skeppartorpet, Ekolsund, Husby-Sjutolft,Uppland  och bouppteckningen är från 1890. Anhörig anges vara Johanna Matilda Larsson.
Mvh Linda Wikland

2002-08-23, 14:09
Svar #2

Utloggad Morgan Wesström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-10-13, 16:32
    • Visa profil
    • släktforskning.wesström.se
Tack Linda, men då är det inte samma person för han ska ha ett andranamn som är Rudbäck. Min jakt går vidare...

2002-09-18, 22:48
Svar #3

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Riksarkivet har lagt ut ett antal register på internet, bl a bouppteckningsregister från Uppland. En stor del av mina anor kommer från detta landskap och jag har försökt med alla kända personer men lyckas ej hitta något. Vet inte om jag helt enkelt söker på fel sätt. Har någon erfarenhet av digitala forskarsalen och kan dela med sig av sin kunskap?

2002-09-18, 23:37
Svar #4

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Mer än 25 bou i D-län har jag fått fram med hjälp av digitala forskarsalen. Då söker jag på flera olika sätt, t ex på enbart gårdsnamn, på enbart år och socken t.ex. (tillbaka i tiden - där utfallet blir hanterligt litet). Namn kan man behöva pröva med olika stavning för att komma rätt. För mig har det fungerat fantastiskt bra! - Pröva att söka på bara socken och år (1700-tal går bra!) - utan personuppgift.

2002-09-19, 19:07
Svar #5

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Tack Gunnar
Nu gick det bättre och jag hittade några av mina förfäder. Förlåt en okunnig nybörjare men hur går man sedan vidare? Var hittar jag själva bouppteckningen?
Stig

2002-09-19, 20:10
Svar #6

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Stig: Om det står ett SVAR-nummer på bouppteckningen så finns den mikrofilmad och man kan då låna mikrokort från SVAR, alternativt beställa papperskopia av den. Saknas SVAR-nummer måste originalbouppteckningen plockas fram och den finns på Landsarkivet i Uppsala.
 
Hälsningar
Magnus

2002-09-19, 22:37
Svar #7

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Tack Magnus
Det är mycket att fundera över och skönt att det finns många som gärna hjälper en nybörjare
Stig

2002-09-20, 19:26
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den Digitala forskarsalen kommer fr.o.m. den 1/1 2003 att avgiftsbeläggas. (Nu är det gratis för en testgrupp på 500 personer [de som hann anmäla sig först]).
 
Anser du att offentlighetsprincipens grundlagsfästa rätt att avgiftsfritt ta del av allmänna handlingar ska gälla också här? Ta då chansen att tala om det för SVAR! Veckans fråga är:
 
Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala för ett årsabonnemang i Digitala forskarsalen?
 
Alla kan svara - även de som inte ingår  i testgruppen! (Observera att det förifyllda alternativet är över 750 kr!)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-09-20, 20:49
Svar #9

Lotta Nordin (Lotta)

Tyvärr har SVAR gjort samma fel som förekommit förut på deras sidor. Har man Netscape så fungerar det inte. Alla svarsalternativ är ifyllda från början och det går inte att välja ett enstaka!!  
Men jag har påpekat det för dom i ett ebrev, så vi får väl hoppas att dom rättar till
det.

2002-09-20, 21:29
Svar #10

Utloggad Tord Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2012-04-21, 10:55
    • Visa profil
Jag är en av de 500 som fått testa programmet. om det kommer att kosta omkring 750 kr för oss fritidsforskare tycker jag det är dyrt, är ju en rätt så begränsad del av befolkningen som tillhör ens förfäder, och alla bouppteckningar finns ju inte med, av över 100 ättlingar från södermanland så har jag hittat ungefär 10 st på digitala forskningssalen. I och för sig är det ju bra om man har alla uppgifter man behöver innan man besöker landsarkivet, går ju lite fortare att beställa dom bou man vill se på. En tanke som jag har att är det så att dom skall ta betalt, så skall det finnas olika alternativ, som det finns på folkbokföringen, ex att man betalar per timme man är inloggad eller nåt sånt. tycker det passar bättre för oss fritidsforskare, än att vara låst ett år, för om man har otur så kanske man inte ens hittar någon ana, som det är uppbyggt nu.
var lite vad jag tycker om det hela. Men naturligtvis tycker jag att det skall vara gratis för alla.
 
mvh
 
tord

2002-09-21, 07:53
Svar #11

Magnus Johansson

P.g.a. ett fel i kodningen av veckans fråga så regagerade webbläsarna på olika sätt vid visning av frågan. I Netscape 4.7 markerades alla svarsalternativ, i Netscape 6.2 det första och i Explorer (åtminstone 5.5 och 6.0) det sista alternativet. Det fanns alltså ingen tanke med att över 750 kr var markerad, utan det blev så i Explorer.
 
Sidan är korrigerad nu och testad i Netscape 4.51, 4.7, 6.0 och Explorer 5.5, 6.0. Om det fortfarande inte fungerar i någon läsare får Ni gärna meddela oss på adress forskarsalen@svar.ra.se.
 
Tack för påpekandet om detta problem.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Johansson
SVAR
Digitala forskarsalen

2002-09-21, 20:38
Svar #12

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Jag bara undrar  
Är det så att SVAR drivs med statliga medel samt vad man får in på uthyrning av microkort.... eller ?
LSN

2002-09-21, 21:37
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Av Riksarkivets statliga anslag är det inte mycket som går till SVAR. I huvudsak lever man på uthyrning och försäljning samt diverse sysselsättningsprojekt.
 
I botten ligger ett riksdagsbeslut om att SVAR ska vara en affärsdrivande verksamhet; och detsamma gäller Arkion. Och det är just det som är det tokiga!
 
Allt tal om att öka tillgängligheten till arkiven blir ju bara politiska festtal om man inte beviljar de anslag som krävs för att driva verksamheten!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-09-24, 00:33
Svar #14

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Dessutom har servern krånglat så att man inte kommit in på sidan. Jag kom aldrig in på sidorna i lördags och kunde aldrig rösta på frågan om vad jag kunde tänka mig att betala.
 
Och servern har klappat ihop alldeles en gång förut också, mitt i en sökning kunde min uppkoppling omöjligt få upp sidan längre.

2002-10-20, 11:32
Svar #15

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Nu ligger konseljdatabasen i Digitala forskarsalen. Den innehåller ärenden som varit uppe till beslut hos konungen under perioden 1840-1920. Man kan exempelvis söka på en ort eller församling och se vilka ärenden som finns. Dokumenten finns på Riksarkivet och man får alltså vända sig till dem för att få se alla handlingar omkring beslutet. Databasen är inte komplett ännu, men den innehåller ärenden från fem färdiga departement (Civil, Ecklesiastik, Jordbruk, Finans och Justitie) och lite från Lantförsvar. I Justitie kan man hitta handlingar rörande t.ex. medborgarskap och skilsmässor (främst på 1900-talet). Jag hittade bl.a. min sambos mormors far när han ansökte om svensk medborgarskap första gången 1913, men också 1917 och 1918. Det stod en hel del intressanta uppgifter i själva akten. Bl.a. berättades att fadern hade rymt till Amerika.
 
Hälsningar
Magnus

2002-10-21, 08:57
Svar #16

Jonas Kuschner (Jonas)

Magnus!
 
En liten fråga: kommer forskarsalen att vara tillgänglig på de allmänt tillgängliga datorerna hos arkiv och forskningsbibliotek (förutom RA), eller bara för enskilda abonnenter.

2002-10-23, 14:56
Svar #17

Magnus Johansson

Hej Jonas!
 
Givetvis ska Digitala forskarsalen finnas tillgänglig hos de arkiv, bibliotek, föreningar etc som önskar detta. Dock kommer inte denna möjlighet att finnas detta år, utan det blir nästa år.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Johansson
SVAR

2002-10-24, 14:48
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kommer alla de som önskar detta, d.v.s. att den Digitala forskarsalen ska finnas tillgänglig hos dem, att behöva betala för det? Det vore ju något märkligt om landsarkiven skulle behöva betala för att forskarna ska kunna ansluta sig till en server med material från en annan del av samma arkivverk.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-11-08, 20:29
Svar #19

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
I morgon på Arkivens Dag kommer det att vara öppet hus i Digitala forskarsalen. Alla kan då söka i befintliga databaser.

2003-02-12, 22:20
Svar #20

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Jag gjorde sökte lite i konseljdatabasen efter avrättningar. Följande hittade jag:
 
1857-06-22, nr 13, Justitiedepartementet, Landshövding Embetet i Halmstad hemställan, att lifstidsfången å Warbergs fästning Johansson, som blifwit för dråp å medfånge dömd att mista lifwet, måtte få inom fästningen och i närwaro af fångarne derstädes dödsstraffet undergå. [Ärendet överstruket]  
1857-06-23, nr 7 Justitiedepartementet, KB i Hallands län, i fråga om werkställandet af det lifstidsfången Johansson ådömda dödsstraff.  
1883-04-13, nr 10, Justitiedepartementet, Ang. anstånd med verkställighet af P. Erik Persson Forsberg ådömdt dödsstraff.  
1887-03-18, nr 5, Justitiedepartementet, KB i Kristianstads län, ang tiden för N.P. Hagströms afrättning.  
1887-04-01, nr 3, Justitiedepartementet, KB i Kristianstads län, med anmälan ang. till döden dömde straffången N.P. Hagströms afrättning.  
1893-04-14, nr 8, Justitiedepartementet, KB i Gefleborgs län, med anmälan ang. verkstäldt dödsstraff.  
1900-09-07, nr 4, Justitiedepartementet, KB i Malmöhus län, ang. L. Nilssons från Hörup afrättning.  
1900-09-07, nr 5, Justitiedepartementet, KB i Blekinge län, ang. T.J. Sallroths afrättning.  
1900-12-14, nr 2, Justitiedepartementet, KB i Vestmanlands län, ang. J.F. Nordlunds afrättning.  
1910-12-09, nr 18, Justitiedepartementet Anmälan från öfverståthållarämbetet rörande J.A. Andersson Anders afrättning. [Lemn. till dept:s stat. byrå]

2003-02-20, 09:34
Svar #21

Magnus Johansson

Nu finns ett hjälpregister för SCB-utdragen Födda, Vigda och Döda 1921-1949 sökbar i Digitala forskarsalen. Alla kan söka i detta register. Registret visar på vilken mikrokortsvolym och vilket kort som en speciell församling återfinns. Volymerna är sorterade länsvis och årtalsvis. Man låna/köpa volymer äldre än 70 år, dvs 1921-1932 är tillgängligt.
 
Registret återfinns under knappen Hjälpregister i Digitala forskarsalen (www.forskarsalen.ra.se).
 
Magnus Johansson
SVAR

2003-04-06, 14:23
Svar #22

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej!
 
Det finns en ny databas som heter Torparförsvar i Digitala forskarsalen, där även ansökningar från sockenhantverkare ska finnas. Jag skulle uppskatta om någon med tillgång till denna databas kan söka efter personer med namnet Bodin eller Baudin åt mig, då jag letar efter ursprunget till en sockenskräddare med detta namn
 
Hälsningar
 
Ingela Utterström

2003-04-06, 15:16
Svar #23

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Ingela, tyvärr ingen träff på någon av namnformerna.
 
Mvh
Lena A L

2003-04-06, 17:12
Svar #24

Magnus Johansson

Ingela: I vilken församling var Bodin (Baudin) bosatt? Jag vet att det finns ytterligare ett pappersregister som innehåller sockenhantverkare för Västernorrland. Jag skulle kunna titta i det på onsdag när jag åker till Ramsele.
 
Det kanske skulle vara något att registrera in också och lägga ut i Digitala forskarsalen.
 
Hälsningar
Magnus

2003-04-06, 17:25
Svar #25

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Tack för hjälpen, Lena!
 
Magnus, Erik Johan Bodin (Baudin) kom till Umeå från Gävle 1767, där blev han sockenskräddare.
Det har inte gått att finna honom i Gävle, jag tänkte att det fanns en möjlighet att han skräddat i det område som Digitala forskarsalen registrerat, har du möjlighet att titta på pappersregistret för Västernorrland vore jag tacksam
 
Hälsningar
 
Ingela

2003-04-09, 17:37
Svar #26

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Ingela: Hittar endast en Jonas Bodin i Arnäs, f.d. skräddarlärling som lärt i Stockholm, ansökan 1799-09-03 att verka som sockenskräddare, volym DIVc:6 (Västernorrlands läns landskansli).
 
Registret var upplagt efter församling så jag var tvungen att leta igenom hela registret. Jag kan ha missat någon person.
 
Hälsningar
Magnus

2003-04-10, 07:49
Svar #27

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Tack så jättemycket för hjälpen Magnus!
 
Då vet jag att Erik Johan inte finns nämnd i det registret heller. Jag undrar om det finns ett motsvarande register för Västerbotten där han antogs som sockenskräddare, där kanske hans ursprung finns nämnt. Jag ska prova att söka i NAD efter detta
 
Återigen, stort tack för att du hjälpte mig med detta
 
Ingela

2003-04-29, 23:11
Svar #28

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Hej Berit,
 
Jag svarar här istället för under Multrå. Det passar bättre så.
 
När det gäller registreringsmodulen så håller jag på att registrera födda i Resele och sedan är Ramsele födda också under registering. Vi ska försöka kontrollera materialet allt eftersom så att det blir sökbart i Digitala forskarsalen. Dock blir det i första läget att sökningen sker källtroget. Det blir lite svårare att hitta då, men det måste bli så.
 
Sedan har jag fått Långsele från Ådalens Släktforskarförening. Dock har jag inte hunnit lägga in detta i deras register. Förhoppningsvis innan sommaren.
 
Vilka församlingar är du främst intresserad av? Har jag frågat det tidigare, eller? Jag kommer inte ihåg nu.
 
Hälsningar
Magnus

2003-05-01, 10:45
Svar #29

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Magnus,
Det är nog stort sett alla församlingar i Västernorrland.
Men hur förhåller det sig med t.ex. Edsele, Säbrå och Viksjö?
Jag är ändå väldigt nöjd med Digitala forskarsalen och dess möjligheter. Ser fram emot dessa ovannämnda register.
 
Mvh / Berit

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna