ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-13  (läst 1824 gånger)

2003-06-18, 20:08
läst 1824 gånger

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Bouppteckningsregister för Norrbottens län finns nu sökbart i Digitala forskarsalen. Registret innehåller uppgifter från äldsta bouppteckning fram till omkring 1900. I registret hittar man hänvisning till SVAR-nummer om bouppteckning finns mikrofilmad. Annars får man vända sig till Landsarkivet.
 
Registret är upprättat av Landsarkivet i Härnösand.
 
Hälsningar
Magnus

2004-01-03, 15:28
Svar #1

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
En undran:
Är det bara jag som inte kommer in i Digitala forskarsalen?
Berit

2004-01-03, 15:48
Svar #2

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Berit
Jag hade inget problem att komma in !
Har du kommit ihåg att förnyat premurationen;)
Bodil

2004-01-03, 16:14
Svar #3

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Bodil,
Prenumerationen är ok, men jag kom inte in på sidan alls, och det ska man ju göra oavsett om man är prenumerant eller inte. Det är ju själva sökningen i databaserna man inte kommer åt om man inte är abonnent.
Men nu har jag nyss kommit in och problemen är över.
God fortsättning på det nya året
 
Mvh / Berit

2004-03-20, 14:16
Svar #4

Victor Ericsson

Nu finns det äntligen möjlighet att ta del av det nyskannade kyrkoboksmaterialet, efter 1895.  
 
I Digitala forskarsalen kan man nu titta på de volymer som passerat PUL:s 100-års gräns. Det gäller främst Stockholm stad och län men även några volymer ur Gotland, Jönköping, Kalmar, Kopparberg och Östergötlands län.
 
I en temporär policy från Riksarkivet som finns att läsa en bit ner på FörbundsRötter, nämns det en 80-års gräns för harmlösa böcker såsom lysning/vigsel, död och begravningsböcker samt konfirmationsböcker. Den har dock inte gått igenom ännu, så därför är det 100 år som gäller även för dom.
 
Totalt finns det ca. 165 000 bilder, för den som har abonnemang. Mer info finns på Digitala forskarsalens hemsida, www.forskarsalen.ra.se.

2004-03-20, 17:54
Svar #5

Utloggad Helen Strahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2022-07-07, 15:41
    • Visa profil
Victor!
Jag är kund hos Forskarsalen och jag har tankat hem plugin-programmmet men hur gör man för att titta på det inskannade materialet? Jag sökte på Fliseryd och där finns blåa flaggor som väl markerar att det finns inskannat material. Men sen då? Har du prövat själv?

2004-03-20, 19:59
Svar #6

Victor Ericsson

Hej Helen!
 
Jag är själv inte kund ännu, men börjar nu fundera på att bli.
 
Fliseryd har liksom de flesta andra församlingarna i Kalmar län, ingen bok som passerat 100-års gränsen och därför finns det inte tillgängligt ännu. Församlingsboken går till 1906 och blir tillgänglig först 2007. Födde/vigde/döde efter 1895 blir inte tillgängliga förrän nästa decennium.
 
Om det är tillgängligt finns det en knapp Bild (istället för Lån och Köp) i SVAR-katalogen (på internet).
 
Jag har hittils bara hittat en bok i Kalmar län som går att titta på och det är en församlingsbok i Kastlösa. Sen har dom missat en församlingsbok i Långasjö som går mellan 1896-1901.
 
mvh
Victor

2004-03-21, 11:17
Svar #7

Utloggad Helen Strahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2022-07-07, 15:41
    • Visa profil
Tack Viktor! Då förstår jag hur det hänger ihop.

2004-03-22, 17:29
Svar #8

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Jag är medlem i Digitala forskarsalen, och jag provade att ta fram en av deras scannade födelseböcker, genom att klicka på knappen bild.
Jag har installerat bildvisningsprogrammet, som man måste ha.
Men när jag klickar på knappen, så kommer det ett felmeddelande att sidan inte kan hittas..
Har någon mer än jag stött på det problemet?

2004-05-11, 10:45
Svar #9

Paula Olsen

Hej fundear att gå med i svars-forskarsal.. men jag e lite osäker på vad man får fram.. får man fram exakt allt som är filmat i alla län och socknar (samhällen,byar) det jag helst vill söka på är min morfar.. han är född 1913 i fellingsbro.. och hans föräldrar som är födda runt 1890-talet om jag inte minns fel.. går detta ev att få fram därifrån ??  
 
MVH
 
Paula

2004-09-09, 22:55
Svar #10

Victor Ericsson

Man kan ju konstatera att det råder tveksamheter angående 100-års gräns av digitala bilder av kyrkobokföringen.
 
SVAR väljer ju i nuläget att inte publicera några bilder som är yngre än 100 år men däremot har Genline flera volymer i Malmö som är yngre än 100 år publicerade, ex. födelsebok, vigselbok, dödbok, inflyttning och utflyttning till 1904 års slut samt församlingsbok till 1905 (AIIA:16, AIIA:17 och AIIA:24) för Malmö Karoli församling. Dessutom finns flera volymer år 1904 för Malmö Sankt Petri och Malmö Sankt Pauli församlingar.
 
Detta är självklart positivt för alla släktforskare men det är ju lite märkligt för om samma bilder hade funnits hos SVAR hade de inte varit tillgängliga.
 
mvh
Victor

2004-09-10, 09:10
Svar #11

Jan Ek (Janek)

En bra kommentar till situationen och en lägesrapport om den pågående statliga snabbutredningen finner man här, i Ted Rosvalls Veckobrev, 30 aug 2004, med rubriken Kluvet.

2004-09-10, 15:23
Svar #12

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Victor
PUL säger 100 år
Därav säger sig detta, att det som finns på datamedia (=inscannat blir 100-års gräns) övrigt är väl 70-årsgräns, därav om det finns på mikrofilm så blir det 70 år. Tyvärr kan vi inte göra så mkt åt detta, om vi inte kan ändra på myndigheternas regler och uppfattning. Slutsatsen blir väl att vi inte skall forska i nutid? samt se till att vi kan bidraga med alternativa källor för att komma förbi problemet som tydligen finns. Forskar vi mera och finns det andra källor så kanske vi kommer förbi PUL för de som så önskar?
Jan-Christer

2004-09-10, 22:32
Svar #13

Victor Ericsson

Självklart ska vi i nutid även kunna forska i nutid, när nästan allting egentligen är sekretessfritt. Däremot får vi räkna med att besöka arkiven på plats.
 
Eftersom jag är ganska hårt drabbad av att de församlingar jag är intresserade av inte kommer på mikrokort (som det ser ut i nuläget), hopppas jag självklart på den lösningen som Ted Rosvall nämner i sitt veckobrev att det skulle vara möjligt att distribuera material mellan 70-100 digitalt så att man kan nå det hemifrån.
 
Genline kan alltså publicera inskannat material yngre än 100 år från mikrofilmer de köpt eller lånat av Riksarkivet fast Riksarkivet själva instruerar SVAR att inte göra så. Den ända lilla skillnaden är att SVAR istället har skannat från originalboken. Finns det någon lagstiftning för hur Genlines eller andra privata företag/personers situation är? Skulle de teoretiskt sätt kunna fortsätta publicera skannade bilder ända till sekretessgränsen 70 år? Själv tror jag inte det.
 
mvh
Victor

2004-09-11, 07:44
Svar #14

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Pul säger inte 100 år, PUL säger levande människor. Sedan finns det förslag om ändringar, vilket kommer att hänvisas till i tillgänglighetsutredningen också, men det ska beslutas om också, PUL-utredningen (Översyn av personuppgiftslagen SOU2004:6) har vad jag vet inte blivit en proposition ännu.  
 
Jag trodde inte Genline kunde köpa något som gick in på 1900-talet för jag trodde att det filmats vid ett senare tillfälle.
 
Besöka arkiven på plats, ja, eller be om deras hjälp vilket fungerar bra. Det är dock opraktiskt om man har många man vill reda ut nu.
 
Men det är som sagt synd att man bytt teknik innan man hade lagstiftning och metoder klart för en vettig tillgänglighetspolicy.
Hälsningar,
Eva

2004-09-11, 13:22
Svar #15

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Eva
Visst säger PUL nu levande människor,
men alla arkiv och motsvarande tolkar det som hundra år. Kolla med Digitala Forskarsalen på SVAR exvis. Ingen VOLYM yngre än 100 år är tillgänglig även om den är inscannad. Jag tror att ingen volym på LA finns tillgänglig inscannad heller. På mikrokort är det tack o lov 70-års gräns som gäller, och på släktforskarförbundet är det 25-års gräns? (1980 års befolkning). SVAR inscanna material numera, jag tror inte att Genline kan köpa detta material, eller har jag fel? Jag tror SVAR har ensamrätt på detta? eller har jag fel även där?
Jan-Christer

2004-09-11, 14:10
Svar #16

Victor Ericsson

Genline har ju köpt/lånat och skannat de mikrofilmer som blev filmade på 1940-talet till 1970-talet, volymer som kan innehålla levande människor (en 99-åring född i Malmö 1905 t.ex.). Däremot är det ju sekretessfritt alltihop.
 
Sen tog filmandet vad jag förstår en paus innan man fortsatte med SCB-materialet 1898-1949 i början av 1990-talet och det riktiga kyrkobokföringsmaterialet ca. 1895 -1991-06-30 nu i början av 2000-talet innan man bytte teknik. Detta filmade material (som endast finns på mikrokort) är nog som sagt tveksamt om Genline får köpa och skanna. Men är det någon som vet exakt vad som gäller?
 
Sveriges befolkning 1970 och 1980 är inte digitala bilder eller digitala register över internet och därmed kan förbundet skapa sådana CD-skivor (det är offentliga uppgifter, bara att de blir mycket lättare tillgängliga och i ett format som vad jag förstår inte omfattas av PUL eftersom det inte är via internet). Däremot får man inte publicera uppgifter från CD-skivorna om levande personer på anbytarforum, möjligen om man har personernas tillåtelse.
 
Därför skulle nog Släktforskarförbundet teoretiskt sätt kunna göra en Sveriges Befolkning 1990 eller 2000 om man behåller samma CD-format och inte kör via internet. Tiden har väl egentligen ingen betydelse, utan det som spelar in är om det är sekretessbelagda uppgifter eller digitalt register över internet.
 
Rätta mig gärna om jag har fel.
 
mvh
Victor

2004-09-11, 17:04
Svar #17

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag vet att Riksarkivets (och därmed Digitala forskarsalen) policy säger 100 år. En tolkning av PUL är inte detsamma som vad PUL säger, PUL har ingen tidsgräns. Det är också därför Riksarkivets policy pratar om kortare tider än 100 år för vissa typer av böcker.
 
Vad Genline får köpa/låna eller inte har inte med ålder på materialet att göra utan vem som filmade det, de får i dagsläget använda det materialet som mormonerna lät filma.
 
Befokningsskivorna för 1970 och 1980 innehåller inga som helst relationer mellan folk mer än adressen, det finns ingen uppgift om vem som är far/mor/barn/partner eller de uppgifter som kan finnas i kyrkböcker eller folkbokföringsmaterial om adoption, sjukdomar osv. Men en sak finns inte, födelseland på cd:n (1970, har inte tittat på 1980).
 
Kyrkböckerna är inte tillgängliga efter den generella 70-årsgräns som både arkiv och SVAR tillämpar, medan mantalsregistren är tillgängliga utan sekretess, det är därifrån det underlag hämtats som använts till cd-skivorna. Födda-vigda-döda i SCB-utdrag på mikrokort är tillgängliga på Riksarkivet/Arninge åtminstone till 1949 (vissa längre, födda tror jag) - trots att t.ex. dödsorsak framgår - varför det är en sådan policy inom Riksarkivet vet jag inte, men det är bättre att kunna se dem där vid enstaka Stocholmsbesök än inte alls.
 
PUL rör automatiserad behandling av personuppgifter, därmed berörs också cd. Internet är egentligen inte utpekat, men de flesta fall som rönt uppmärksamhet har med Internetpublicering att göra.
 
Hälsningar,
Eva

2004-09-11, 18:15
Svar #18

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej
PUL har gått i troll.
I dag vågar ingen arkiv-verksamhet gå länge än 100 år när det gället digalt- rätta mig om jag har fel. Kan vi inte där få 70-års gränsen när det gäller digitalt?
Får vi 70 år som Stopptid eller hellre bättre 25 år som det visar sig vara för Släktforskarförbundet, så kommer det sig vara mer i fas samt vara mera glädje när det gäller forskning.
Nutid är inte bara ställtid. utan även forskartid?
Jan-Christer

2004-09-11, 18:29
Svar #19

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej
Även om det sägs att relationer inte utsägs. hur ska vi se på namn -patronymikon som skrivs.
Mitt e_namn kan relateras till alla som bär det, varför sägs annat? Därför? varför? tycka så mycket om data som är offentliga samt finns i register? Vi har reggat oss så vad ska vi göra? Bara fotsätta!?
Synpunkter??!!  
Jan-Christer

2004-09-11, 20:47
Svar #20

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
PUL är tydligen en svår nöt att knäcka. Ska vi ta med nu levande människor. Då måste våra tillgängliga register uppdateras dagligen. Skall vi ha en 100-års gräns då markerar vi lättare, men det kanske finns de som överskrider även 100-års dagen med tårta osv. Hur ska vi då stå oss, vi forskare. 100-år som arkiven säger, och då yngsta år för arkivaliern, eller 70 år som normalt år för uppgifter på mikrokort i dagsläget?  Kom igen och säg din uppfattning. Ska vi plötsligt få en ny sekretessgräns 100 år bara för att arkiv-världen inte vet hur PUL skall hanteras?
Jan-Christer

2004-09-15, 13:12
Svar #21

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Varför är det tvärstopp på SVAR.
Jag var nyss och läste digitala kyrkböcker, men så blev det helt plötsligt tvärstopp och nu går det inte att komma in på hemsidan ens.

2004-12-01, 23:29
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Erfarenheter med SVARs skannade mantalslängder? Fungerar det bra med DJvu (eller vad det heter) jämfört med Genline Familyfinder? Är de län som nu nämns (8 stycken) verkligen kompletta redan?
 
Pris 350 kr/år prisvärt?
 
Med dessa mantalslängder känns det för första gången aktuellt att abonnera.
 
PS  
SVARs nya hemsida är ett verkligt lyft jämfört med hur det såg ut tidigare. Äntligen en proffsig sajt.
DS

2004-12-02, 00:09
Svar #23

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Tekniskt fungerar det bra. Det hela är dock trögarbetat jämfört med Genline: ingen cache, inga tangenter - mus måste användas, många dubletter och de är inte markerade i index, osv. Ljusstyrka/kontrast kan inte varieras. Varje gång man bläddrar återställs zoom till täck hela sidan. Är man inloggad länge utan att göra något blir man utslängd. Man måste alltid börja från början på SVARs hemsida, logga in, söka, osv.
 
På plussidan är att scanningarna verkar ha bättre kvalit? än hos Genline, framför allt med mer teckning i lågdagrarna (de mörka avsnitten). Här går det alltså faktiskt att läsa även skadade sidor, och möjligen har man bemödat sig att scanna tveksamma filmrutor flera gånger (eller om det är Rekolid som tagit flera bilder.. men jag tycker det verkar vara fler dubletter här än hos Genline)
 
Jag har bara tittat på Kronobergs mantalslängder hittills, men där är det tämligen komplett. Åtminstone kan man lita på den blåa triangeln i SVARs listor. Den verkar annars lite opålitlig ibland men det kan vara jag som inbillar mig.
 
350 kr för ett år tycker jag det var värt.

2004-12-02, 11:36
Svar #24

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag har precis en text på gång om bl.a. SVARs mantalslängder och annat som skall ut på Rötter (med bildexempel osv.) - men det är lite mycket annat att göra dessa dagar som gör att det kanske får vänta tills efter den stundande helgen med allt vad den innebär  
 
Värt att påpeka direkt att namnet Digitala Forskarsalen inte finns kvar; det är därför jag modifierat bl.a. rubriken här något..

2004-12-02, 14:38
Svar #25

Utloggad Christer Lund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2011-02-28, 14:30
    • Visa profil
Jag tror att den blåa triangeln som indikerar skannat matrial visas oberoende om matrialet är under sekretess (70-årsregeln). Bild-knappen visas dock INTE om dokumentet har uppgifter yngre än 70 år. Detta utan att indikera något annat. Man kunde ju önska sig en red-tape symbol eller nått...
Många sidor med blå triangel har ju ingen bild-knapp. Det underlättar ju inte när man försöker få en överblick över ens möjligheter.
 
Denna info såg någonstans på SVARs website. Efter en bra stunds frustrerat letande.
 
/Christer

2004-12-02, 23:04
Svar #26

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jag uppfattar blå triangeln som att volymen är scannad, sedan kan det vara så att vissa delar faller inom 70-års-ramen. Därav följer att den inte är tillgänglig i sin fulla del.
Det kommer hela tiden nya saker och dessa är ett mkt nyttigt komplett till övrig forskning. Exvis mtl som är av stort intresse. Den som är intresserad av framtida utlägg av källmaterial, bör nog ta kontakt med SVAR och framföra sina önskemål vilka arkivalier som är intresse. Under första året framkom det en hel del synpunkter/önskemål som sedan resulterat i innehåll på Web-en. Jag finner innerhållet hålla måttet och värt priset, samt om jag är kund/abonnent; kan jag komma med synpunkter o positiv kritik, samt önskemål.  
Jan-Christer

2004-12-13, 15:18
Svar #27

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
SVAR meddelar nu att de tänker scanna in och lägga ut HELA SVERIGES matntalslängder för perioden 1642-1820. Min fråga är vilket område SVAR anser utgör hela Sverige under perioden 1642-58?
Det skulle vara mycket glädjande om landskap som Bohuslän och Halland för en gångs skull kunde likabehandlas med övriga landet för perioden för 1658, respektive före 1645, men erfarenheten gör att jag tvivlar. Någon som vet? Kommer SVAR verkligen att täcka in HELA SVERIGE för de åren?

2004-12-13, 15:51
Svar #28

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
När man tittar på SVAR så finns visserligen rubriken Mantalslängder 1642-1820 Göteborgs och Bohus län men sedan är det bara det filmade Svenska materialet 1669 -> som presenteras. Även perioden 1676-1680 behandlas på samma sätt. Vad jag förstått så gäller det digitalisering av redan filmat material.
SVAR's historik Skattemantalslängder 1659-1668 för husmän, strand- och backsittare m.fl. kvar i verifikationsband 1 varje år. Mantalslängder utbrutna 1669-1742. Ursprungliga band 1752-1820.
Även dom banden som man glömt att bryta ut från verifikationsbanden, saknas i listan (1764, 1767).

2004-12-13, 18:44
Svar #29

Peter Karlsson (Peterk)

Det är väl de vanliga rullfilmerna i botten här - ingen nyskanning alltså.. Så gissningsvis lär det ju inte avvika från tidigare former det funnits (finns) i.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna