ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 10 augusti, 2008  (läst 2239 gånger)

2005-04-20, 13:19
läst 2239 gånger

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Upptäckte idag till min förvåning att SVAR och Arkion slagits ihop 2005 8/4.  
 
Detta innebar att för att komma åt folkräkningarna måste man gå från Arkion till SVAR via en länk och där logga in och så aktivera konto hos SVAR och byta lösenord.  
 
Och därefter luska ut var de gömt folkräkningarna.
 
Kan man inte önska sig att de går ut med ett meddelande till åtminstone Rötter innan, så att man vet om sånt?

2005-04-20, 13:55
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag har tänkt lägga ut något om att Arkion uppgått i SVAR (formellt redan från årsskiftet tror jag), men eftersom Arkionsidan tills helt nyligen sett likadan ut (och ännu ej är borta) så har jag dröjt lite.
 
Förutom en hel del länkar att ändra på så blir ju en del sidor med information om Arkion (t.ex. http://www.genealogi.se/arkion.htm) nu ordentligt fel, så jag skall be att få något nytt från SVAR tror jag.. (Även allt som står om SVAR behöver ju korrigeras nu.)
 
-Men jag skall som sagt lägga en Rötterblänkare redan idag i all korthet!

2005-04-20, 15:31
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bra beslut. Vill minnas att jag kritiserade den här uppdelningen i ett inlägg för ett par år sedan. Det hjälpte tydligen!  
 
Nu kan man alltså med ett abonnemang få tillgång till alla databaser. Jag kollade priserna, men minns inte hur de såg ut innan sammanslagningen. Hur mycket tjänar man på att ha ett abonnemang nu mot två tidigare? För något tjänar man väl?

2005-04-20, 19:33
Svar #3

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Anders
Tycker som du att det är en bra lösning.
Jag gick in i dag och gjorde ett abbonemang.
Som medlem i en släktforskarförening kostade helår 795:- sen fick jag ett meddelande från SVAR att jag fick avräkning på det jag hade kvar på abonnemanget på Forskarsalen så jag betalar 555:- i år. Förut var det väl 600:- för Arkion och 300:- för Forskarsalen har jag för mig.

2006-08-28, 21:50
Svar #4

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej,
 
Nu börjar det va dags att välja abbonemnag antingen SVAR eller Genline, har kört Genline några månade nu men är nyfiken på SVAR.
 
Är det stora skillnader i inscannat material, finns det inscannat allt material som finns på Genline? eller ligger dom en bit efter?
Priset är ju ganska stor skillnad på till SVARS fördel. Hur är kvaliten av inscannat material Genline vs SVAR?

2006-08-28, 23:14
Svar #5

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
För närvarande är det så att SVAR och Genline kompletterar varandra. SVAR har mantalslängder (finns inte hos Genline) och håller på att skanna kyrkböckerna 1860-1895 (här måste man använda SCB-materialet hos Genline) och har nyss inlett ett samarbete med mormonerna som innebär att SVAR om ett par tre fyra år kommer att ha samma material som Genline har, med den skillnaden att SVARs material kommer att vara scannat från en film som inte är kopierad i så många led som den som Genline har använt, vilket bör ge en högre kvalitet utan att för den sakens skull innebära något underverk.
 
SVAR har också idag enstaka domböcker, GMR och liknande men det verkar inte vara systematisk scanning på gång där, tyvärr.  Det är för mig oklart om samarbetet med mormonerna innebär att även de mormonfilmade domböckerna (osv) ska skannas nu, senare eller aldrig.
 
Om du söker på dina favoritsocknar på SVARs hemsida så ser du vad som finns scannat, det är markerat med en blå triangel.
 
En stor nackdel med SVAR är att de använder ett webbaserat gränssnitt och komprimerar bilderna med DjVu. Det är klumpigt och inte så snabbt att använda. Genlines program är betydligt bättre.

2006-08-28, 23:32
Svar #6

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Daniel,
 
Tack för ditt svar.
 
Jag kommer nog att köra vidare på Genline ett tag till och ev även ha ett SVAR abbonemnag.
 
Skulle ju vara trevligt med lite mer inscannade domböcker, har beställt en del från Arkiv Digital vars kvalite är mycket god.

2007-09-08, 15:10
Svar #7

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Medelpads landskapshandlingar lär finnas som mikrokort hos SVAR i Ramsele. Jag lyckas inte finna dem på Arkivsök. Tacksam för hjälp eller tips.
Vänlig hälsning
Göran Johansson

2007-09-09, 00:19
Svar #8

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Göran Johansson:
 
Om du väljer alla istället för mikrokort och söker på t.ex landskapshandlingar bör du få en sökträff, som visserligen inte ger så mycket.
 
Prova sök i  Nationella ArkivDatabasen, NAD istället.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-03-16, 12:10
Svar #9

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
SVAR i kris?!
 
Enligt tillfölitliga källor har cirka åtta mellanchefer fått gå från SVAR. Det lär även ha fattats ett beslut om att endast ägna sig åt den digitala sidan framöver. Planer finns också att säga upp den lokal där man idag har alla microkorten lagrade och flytta dem/delar av dem till huvudlokalen.  
 
Under många år har SVAR haft s k acesspersonal, dvs folk som var på väg att bli utförsäkrade hos A-kassan, vilka då lovades en längre period hos SVAR. Dessa har till största delen ägnat sig åt numrering av digitalt material. Alla dessa har nu fått gå, och finns alltså inte längre kvar på SVAR. Biblioteket skall läggas ned, förmodligen nästa år.
 
Min fråga är: vad gör alla våra forskare vilka INTE är datoriserade. De som VILL läsa microkorten? SVAR kommer alltså inte längre att ha någon service åt dessa. Är det meningen att alla skall åka till Arninge oavsett var i landet de bor eller oavsett om de är resbara eller ej??????
 
Måste vi inte under en relativt lång period framöver även kunna serva dessa personer?  
 
Men som sagt, det finns alltså inte någon organisation inom SVAR som kommer att kunna sköta detta.
 
Ser gärna ett svar från någon på SVAR och jag ser gärna att det jag hört inte alls är sant.
 
Mvh
Lena A L

2008-03-16, 17:08
Svar #10

Bernt Bergkvist

Jag skall börja med att säga att jag inte känner till förhållandena på SVAR i detalj, men en del har jag hört och snappat upp.
 
Till att börja med har reglerna för olika arbetsmarknadspolitiska åtgärder gjorts om radikalt. Sådant har skett förr också i varierande grad, men det har blivit väsentligt dyrare, generellt, att täcka upp sitt personella behov utan att betala mera.
 
Därtill skall man addera det faktum att utlåningen av mikrokort gått ned med i storleksordning mer än 95%. Det är inte många försändelser per dag att administrera. Det handlar inte bara om att människor själva har abonnemang på digitala tjänster, utan också biblioteken erbjuder detta till sina besökare i hög utsträckning.  
 
Det är heller inte så att anslagen till arkiven är väl tilltagna och generöst beräknade, utan de flesta har att vrida och vända på pengarna i hela arkivorganisationen. Därav blir prioriteringar nödvändiga. Jag kan inte se att man prioriterar fel i det här fallet. Verksamheten med att låna ut mikrokort har redan mer eller mindre avvecklat sig själv, och att lägga mer pengar där därför inte rimligt.
 
Till de som fortfarande använder tjänsten kan endast rekommenderas att man försöker lära sig att släktforska via datorn.

2008-03-16, 17:51
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Frågan kvarstår dock om det fortsättningsvis kommer att gå att beställa mikrofiché ifrån SVAR. Mycket av det specialmaterial SVAR har på mikrofiché (ex. roteringslängder, genealogisk äldre arkivlitteratur, militära enskilda förbands rullor, landskapshandlingar, biograficaserier och genealogicaserier etc) har de ju inte digitaliserat och inte lär de heller satsa på detta eftersom de prioriterat kyrkoarkiven och sådant som kommersiellt är mer säljbart. Det enda sätt att få tillgång till detta material är ju via mikrofiché eller att besöka diverse olika arkiv i norr, men då dessa källor kräver mycket tid för transkribering så är arkivbesök helt uteslutet och inte ekonomiskt försvarbart för den enskilde forskaren med en mer forskningsaspekt än den egna släkten.  
 
Det är alltså risk att ett mycket stort arkivmaterial kommer att bli dolt inom arkiven för oss enskilda forskare. Ett skrämmande exempel jag vill lyfta fram är att man på SVAR/RA inte digitaliserat den stora Genealogicasamlingen på Riksarkivet som ej heller finns skyddsmikrofilmad! Denna samling består av släkttavlor ifrån 1500-tal till 1800-talet (bl a Rasmus Ludvigssons stora kända samling etc) - inte heller ämnar man göra en digitalisering var det svar jag personligen fick vid direkt förfrågan hos RA-chef. Man kan alltså i dagsläge fråga sig hur SVAR/RA:s digitaliseringsprojektplan för framtiden ser ut och om de har någon sådan ?

2008-03-17, 09:30
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Diskussioner som tangerar detta ämne förs också på förbundsforum. Det är ett viktigt problem som tas upp här - om inte det material som ligger på mikrofiche blir lätt tillgängligt förlorar vi många viktiga källor. Digitaliseringen av ficherna ska ju läggas senare även när det gäller kyrkböckerna och specialmaterialet lär ta många år.  
 
Kyrkböcker finns nu on-line i flera olika varianter medan det mer speciella materialet i stor grad ramlar ner i gömmorna. Nyare domböcker och annat arkivmaterial är inte digitaliserat eller filmat överhuvudtaget. Detta är ett passande ämne för förbundet att driva, de statliga arkiven borde här ha ett speciellt ansvar och tilldelas medel för att digitalisera mindre kommersiellt gångbara arkivmaterial. Om detta sedan sker i egen regi eller hyrs ut åt digitalfotofirmor är egentligen egalt.

2008-03-25, 23:49
Svar #13

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Det verkar som om hemska saker håller på att hända. Jag ska börja med reflexioner, som jag gjorde, när jag idag fick ett nyhetsbrev från SVAR tillsammans med beställda mikrokort.
 
För det första tycker jag att man skriver på ett undflyende sätt - det kan väl inte vara så illa, att man faktiskt vill vilseleda ?  
 
”SVAR digitaliserar tidigare filmade kyrkoböcker 1861-1905”. Vad betyder detta, rent semantiskt ? (Jag har bara läst detta meddelande). Att man faktiskt scannar dessa kyrkoböcker, dvs originalen ? Varför då tillägget ”tidigare filmade” ? Av diskussionen här ovan, anar jag att de scannar filmerna - det är ju helt förfärligt ! Det är som om Volvo fortfarande skulle bygga bilar på PV:ns schassie och med dess motor. Massor av information går på detta sätt förlorad, tro mig - inte minst i räkenskapsvolymerna, som kan vara rika på information. Men det finns även många vanliga kyrkböcker som är helt eller delvis oläsliga, det är lätt att hitta exempel på det. I några fall har jag åkt till respektive landsarkiv och själv fotgraferat partier. Resultatet är ju som  att dra upp rullgardinen mot en skinande vårsol, nästan allt blir lättläst som tidigare var bara svarta fläckar eller ”akvariebilder utan fisk”. Man kan ju se på data i DISBYT m fl ställen, att svårigheterna varit oöverstigliga, med felatiga resultat som följd.
 
Vidare i nyhetsbrevet: ”under året påbörjas skanning av mikrofilmade kyrkoarkiv för tiden före 1860”. Enligt ovan tolkar jag detta som att det är mer än 50 år gamla filmer som ska scannas. Varför det, detta är ju redan gjort av Genline (alldeles utmärkt f ö, givet utgångskvaliteten, som inte kan trollas bort) ?! Frihandsfotografering av originalen med digitalkamera av amatörer skulle ju ge bättre resultat lika snabbt !
 
Nu har jag ju personligen i stort sett kyrkboksperioden bakom mig, men det verkar som om möjligheterna till kompletteringar kommer att bli ÄNNU SÄMRE och/eller dyrare än förut. De som är nya måste även i fortsättningen lära sig att ”se i mörkret” i stället för att lära sig läsa gammal handstil och lära sig förstå de historiska betingelserna - vad är släktforskning, egentligen ? (Förbundfråga antecknar jag i marginalen).
 
Är det SVAR som leker business ? Riksarkivets uppgift är ju att bevara och tillhandahålla INFORMATIONEN. Hjälpmedel av olika slag är andra aktörer bättre på att ta fram. (Förbundsfråga antecknar jag i marginalen).
 
Att scanna filmer av domböcker anser jag vara direkt bortkastade resurser. Det är ofta mycket besvärligt eller rent omöjligt att läsa domböcker i mikrofilmform (om man vill göra kompletta studier av skeenden, alltså, som ju är den verkliga höjdpunkten i forskarkarriären). Detta gäller renoverade domböcker - originalen på mikrokort är ofta hopplösa, för att inte tala om handlingar ad acta (jo, det mesta, men inte pålitligt allt, blev faktiskt filmat och har sedan legat oindexerat och otillgängligt i decennier). Det rätta vore ju att scanna eller digitalfotografera dem på nytt. Jag har faktiskt skrivit till SVAR och framfört åsikten att det finns volymer på mikrokort som är helt värdelösa och som de inte borde få ta betalt för - inget svar (!).
 
Nu är det ju så illa att det finns domböcker, länsräkenskaper och annat material i original, som är svartlistat för framtagning i väntan på medel för restaurering i en obekant framtid. Om dessa inte scannas och om de, i de fall då de är filmade, inte ens kommer att tillhandahållas på mikrokort, då kan man tala om svarta hål i arkiven.
 
Nu orkar jag inte mer idag.
LOE

2008-03-26, 06:24
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Se diskussion under Önskelista på www.Proveniens.ifokus.se. Det är ett tillgänglighetskrav och ett säkerhetskrav att man börjar digitalfotografera (helst) eller scanna originalen från de arkiv du nämner. Likså de nyare domböckerna som inte finns i digital form alls. Tillgängligheten ökar för personer med handikapp och det finns i alla fall ett medium till som bevarar materialet, trots att digitala media har brister.  
I allra högsta grad en förbundsfråga!

2008-03-26, 10:29
Svar #15

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Man kan faktiskt tala om högklassig digitalisering som en modern form av konservering - skonsammare och i princip av evig beständighet jämfört med metoden med japanpapper. Vad kan det kosta att konservera en domboksvolym på det gamla sättet ? 100000 kr ? Om inte annat skulle det vara ett uppehållande försvar att börja scanna/fotografera alla svartmärkta volymer. Jag känner till sådana som legat svampklassade i mer än 10 år.
LOE

2008-03-26, 11:32
Svar #16

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Arkiv Digital ch Digiarkiv har ju fotograferat en del rödmärkta volymer. Man skulle kunna tänka sig ett anslag från statsmakterna för att genomföra en konsekvent konservering av digitalt slag för dessa volymer. Hur man sedan sköter upphandling av dessa tjänster är upp till myndigheten, dvs Riksarkivet.

2008-03-27, 13:46
Svar #17

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Det slog mig att mina erfarenheter av domböcker på mikrokort skulle kunna vara till hjälp för någon:
 
Min erfarenhet är att det finns mycket mera filmat domboksmaterial än man kan tro - eventuellt finns t o m allt. Materialet låg i decennier oanvänt utan indexering och förmodligen utan brukskopior av filmerna. Det krävdes personlig assistans från arkivpersonal för att hitta rätt. Nu är intrycket att allt detta förts över på mikrokort.
 
Under de senaste tre åren har jag begagnat mig av detta och hittills inte stött på problemet att något saknas, faktiskt. Men (det finns några men...):
 
Det är besvärligt att hitta i SVAR:s beståndsförteckningar och jag tycker att det är tidsödande att navigera i den. Det finns eventuellt fotograferade förteckningar i DjVu-format, men dessa har jag inte använt utan gått till originalen i detta fall, på RA t ex. Det kanske är så att pärmarna där helt enkelt ligger på mikrokort också - det har jag inte heller undersökt.
 
 Det tycks också vara så att både de s k originalböckerna och de renoverade böckerna är filmade, för det har jag utnyttjat (den mest uppenbara anledningen är att luckorna i de två arkiven är helt okorrelerade och att de alltså kompletterar varandra). Det är t o m så att Inneliggande handlingar är filmade (dock i hög grad oläsliga !).
 
En annan svårighet är att originalen och renoveringarna kan ha olika volymsbeteckningar, det kan t o m vara så att en annan volymsbetckningsprincip har införts efter mormonernas filmande.
 
Till råga på allt behandlades renoveringarna lite speciellt redan när det begav sig. Gotland är ökänt (!) för detta. Dessa böcker pulades in i varierande norrlandsläns volymer. Ibland tycks postgången ha klickat så att vissa delar av en årgång hamnat i nästa årgång (dock alltid i samma län - tror jag). Vid överläggningen på mikrokort har sedan SVAR gjort en underuppdelning på undervolymer. Så t ex Gotland 1681 ligger i Västernorrlands län volym 2 (1681) OCH 3 (1682), men hos SVAR i volym 2 och volym 3b (inte i 3, är ni med ?). Dessa placeringar hittar man inte under Gotlands län utan under Västernorrlands län (det är väl logiskt ?).
 
Att läsa domböcker på mikrokort är jobbigt och i princip får man nog säga att det är omöjligt att få en fullständig excerpering, men det varierar från sida till sida.
 
Originaldomböckerna (alltså inte originalen av renoveringarna, som ligger hos RA) kan innehålla text som renoveraren inte tyckte var så viktig, framförallt är de fulla av överstrykningar, kludd, mera spontan handstil. Jag har t o m hittat flera versioner av samma protokoll (gällande en dödsdom) liggande på landsarkivet - ruskigt. De är alltså svåra att läsa i original och mycket svåra till omöjliga på mikrokort. Men man kan göra en koll innan man gör en resa till landsarkivet. I originalen förekommer också en varierande mängd av ofullständigt bevarade handlingar ad acta. Dessa är mycket spännande och kan innehålla stora guldkorn, skrivna subjektivt av aktörerna som de är. Det säger sig självt att det är en sinkadus om man kan läsa en sådan handling på mikrokort. Men om man kan identifiera dess existens, kanske man känner sig motiverad att flyga till exempelvis Visby för en papperslapps skull ! I och för sig är dessa papper normalt maskinpaginerade av arkivet, så man kan väl beställa kopia om man inte vill resa.
 
Den väg in i SVAR-katalogen som jag hittat ser ut så här:
 
Klicka på Mikrokort, fyll i län, välj domstolsarkiv, då får man en liten lista med bl a Häradsrättsarkiv  som ett val. Klickar man där så hamnar man i originalsamlingen. Underst finns alternativet Svea/Göta hovrätt  - den leder till renoveringarna.
 
Notera f ö att renoveringarna för Svea Hovrätt (själva böckerna alltså) ligger i RA medan de för Göta Hovrätt ligger i hovrättens eget arkiv i Jönköping (mycket trevligt ställe, de har även egen hemsida).
 
Jag ska till slut reservera mig för att mina erfarenheter gäller 1600-talet.
 
Vem har påstått att det ska vara lätt att forska ?
 
(Meddelandet ändrat av loe den 27 mars, 2008)
LOE

2008-07-10, 18:05
Svar #18

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 21:18
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon mer som inte kommer in på SVAR:s hemsida www.svar.ra.se ?
 
Mvh
Maria Larsson

2008-07-10, 23:58
Svar #19

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Inga problem, att komma in på SVAR.
Det går ävet bra med inloggningen.
Björn

2008-08-10, 07:17
Svar #20

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Är det fler som inte kan komma in på SVAR?

2008-08-10, 07:28
Svar #21

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil

2008-08-10, 07:34
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jämrar, vi morgontidiga behöver Svar! Hade just hittat en intressant fånge

2008-08-10, 07:45
Svar #23

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil

2008-08-10, 09:23
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil

2008-08-10, 10:04
Svar #25

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Men vad är det för fånge du hittat??

2008-08-10, 10:25
Svar #26

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Chris
 
Om du är uppkopplad mot basen, skulle du vilja titta efter en Adolf Amundsson f 1893-08-12. I kyrkboken står det att han är frigiven från Långholmen. Sitter vid fel dator så jag kommer inte ihåg rätt tidpunkt, men mellan 1910-1920 är det. Han är från Värmland. I basens begynnelse så letade jag efter honom, men fann honom ej. Det skall tydligen lagts ut mer material sedan dess.  
Stämmer det att basen blivit uppdaterad efter hand?
 
Spontanfråga
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-08-10, 10:39
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Helene
 
Se inlägg under Norge, Jelöy
 
Patrick:
 
Böckerna för Centralfängelset går bara till 1907, det är ju känsligt material detta. Mina Polisunderrättelser går till 1910 men där finns han inte. Han finns inte i frigivna straffångar som ska gå till 1925, så han hade nog ett kortare straff.

2008-08-10, 10:54
Svar #28

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tack Chris
 
Om jag nu drar mig till minnes skulle han varit villkorligt frigiven 1914/1915 (vill ha för mig att han kom dit 1909). Men han dyker ändå inte upp i frigivna straffångar?
 
Så detta var 100 års gränsen då.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-08-10, 11:10
Svar #29

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Konstigt att han inte finns i PU, om han hade ett så långt straff. Varifrån kom han?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna