ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-02-01  (läst 1550 gånger)

2001-06-17, 14:05
läst 1550 gånger

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Eftersom Ted Rosvall i sitt veckobrev 15/6 upprepar sitt budskap från oktober ifjol, kan det vara värt att påminna om min kommentar 28/10 ovan.
 
Oavsett om man tror på enkäter om hur folk tror att de kommer att agera eller inte, finns alltså ett facit på hur släktforskarna verkligen agerat vid prisförändringar. Som tyder på en ökning med 50 % vid en halvering av priserna, och alltså långt ifrån ens en första dubblering av utlåningen.
 
Lösa påståenden om utvecklingen för SJ och restauranger har givetvis ingen relevans.
Ulf Berggren

2001-08-08, 20:18
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Finns det någon som vet något om den pågående härdsmältan hos SVAR? Det går ju inte att få fram något över huvud taget på hemsidan.
 
Per Thorsell

2001-08-08, 21:14
Svar #2

Bertil Berglund (Berra)

Per och andra
www.svenskhistoria.nu kan ni länka till SVAR och få information om vad som är på gång. Det är det FÖRB...De  viruset som ställt till det.
Alltså tekniska problem.
Bertil Berglund

2001-08-08, 21:19
Svar #3

Lotta Nordin (Lotta)

Lite enklare kanske:
http://www.svar.ra.se/
men det är illa nog det som hänt.
 
Mvh//
Lotta

2001-08-08, 22:42
Svar #4

anders sjö

Per, jag retar mig åxå på SVAR och deras återkommande datastrul men varför frågar du anbytarforums läsare? Ring SVAR istället! Tel: 0623-725 00.
 
Förresten så vill jag passa på att berömma SVAR för de har fått ner leveranstiderna. Jag fick mina senaste kort på mindre än en vecka. Hoppas det håller i sig!
 
/Anders

2001-08-08, 23:15
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
PÅ SVAR:s hemsida kan man just nu läsa (mot ilsket neongrön bakgrund):
 
”Virus”  
På grund av en virusattack har vi blivit tvungna att stoppa all e-mail till oss. Kontakta oss genom:  
Vx. 0623-725 00
(Start ca: 2001.08.13)

 
Jag har själv fått flera virusbrev (sircam) från SVAR den sista tiden. Om det är detta som är den nämnda attacken, så beror SVAR:s problem alltså på att denna statliga myndighet inte har ett fungerande virusskydd och/eller ett tillräckligt säkerhetsmedvetande hos personalen.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-08-12, 16:21
Svar #6

Anders Andersson

Jag arbetar själv vid en statlig myndighet (Uppsala universitet, ej någon arkivmyndighet) och kan bara instämma i kritiken; det är inte rimligt att myndighetens e-postsystem kan sättas ur spel enbart pga en virusattack. Jag är dock mer benägen att peka på det bristande säkerhetsmedvetandet och i förlängningen den programvarukultur som ignorerar säkerhetsproblemen, än på bristande viruskontroll. Viruskontrollen är ett nödvändigt ont, en nödlösning för att hjälpligt skydda användarna från de program de själva använder.
 
Tyvärr är det bristande säkerhetsmedvetandet inte begränsat till SVAR, utan det är lika illa nästan överallt. Själv envisas jag med att använda en e-postläsare som inte ens vet hur den skall visa en bifogad binärfil, än mindre exekvera den, men jag inser att jag tillhör en väldigt liten minoritet. Folk som skickar MSWord-filer till mig blir vänligen ombedda att välja ett format som jag kan läsa utan att äventyra säkerheten vid min arbetsplats.
 
När sedan samma myndigheter som själva inte kan öppna sin egen e-post av rädsla för virus kräver att jag skall slå på Java och JavaScript för att kunna använda deras webbsidor, då undrar jag vem det är som betjänar vem.

2001-09-21, 11:32
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hämtat från SVAR:s hemsida idag:
 
Viktig information till SVARs kunder
                                                   Virusangrepp
                                                   Riksarkivet/SVAR blev i onsdags hårt drabbat av   Nimda-viruset. Den server som arkivverket som     helhet och SVAR i synnerhet använder sig av när det gäller order- och kunduppgiftshantering är     visserligen virusskyddad enligt de normer Riksarkivet fastställt, men skyddet stod inte emot  detta virus till 100%. Det innebär att vi för närvarande inte kan hantera och leverera de order som kommer till oss.
                                                   Vi jobbar intensivt med att lösa problemen men vet inte exakt när vi kan vara i drift igen. Vi meddelar detta snarast möjligt.
                             Marknadsenheten

2001-09-23, 20:27
Svar #8

Anders Andersson

När det regnar på Internet har Riksarkivet inget paraply.

2001-09-28, 23:10
Svar #9

Anders Andersson

Fram till årsskiftet 2001/02 driver Justitiedepartementet en kampanj kallad Öppna Sverige med syfte att verka för ökad öppenhet och tillgänglighet hos svenska myndigheter. Detta gäller ju inte minst de offentliga arkiven, t.ex. SVAR/Riksarkivet.
 
På kampanjens webbplats www.oppnasverige.gov.se finns även ett diskussionsforum, men det har varit skralt med debattinlägg hittills under året. Jag har försökt starta några diskussioner, bland annat en rörande datavirus hos SVAR och andra offentliga institutioner, men responsen är så dålig att jag är tveksam till om det ens är en lämplig diskussionsform.
 
I den mån Anbytarforum befinns vara för trångt för ur släktforskningssynpunkt perifera diskussioner rörande myndigheternas service, så finns därmed i alla fall ett alternativt forum för detta. Fast allvarligt talat, vem är egentligen intresserad av att engagera sig i en diskussion som riskerar att avbrytas vid nyår?

2001-09-29, 11:46
Svar #10

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Nu står det så här på SVAR:s sida:
 
Viktig information till SVARs kunder
                                                   Friska system!
                                                   Nu är Riksarkivet/SVARs order- och kunduppgiftshanteringssystem i drift igen. Vi intensifierar resurser för att komma ikapp när det gäller de kunder och order som blev lidande under NIMDA-virusets härjningar.
                                   Marknadsenheten

2001-09-29, 11:49
Svar #11

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Vill faktiskt ge SVAR en liten ros. Dom har tagit fram en särskild beställningsblankett för mikrokortlån. Den får enbart användas av deltagare i studiecirklar, och SVAR har en särskild rutin för dessa så att korten ska kunna levereras före nästa kurstillfälle (vilket då borde vara en vecka)

2002-01-17, 15:16
Svar #12

Göran Johansson

SVAR har vid transformeringen av 5 äldre mikrofilmer (domböcker för perioden 1646-1686) för en stad i Sverige lyckats skapa mer än 40 volymer microfisch. Om man vill täcka in hela perioden skulle det kosta 800 kr för lån under en månad! Snikenhet eller vad!  
 
Måste detta accepteras! Hur kan vi påverka?
 
Hälsningar
Göran Johansson

2002-01-29, 22:20
Svar #13

Essan Gradhman

Är jag ensam om att tycka att det är krångligt att beställa microkort på nätet? Läste att SVAR nu gjort sig av med de datorer som användes för att göra sidorna till SVAR-pärmarna. Så i fortsättningen verkar det som om vi MÅSTE använda oss av nätet för att kunna göra en beställning.
 
Tror RA att hela Sveriges befolkning har tillgång till bredband?? För mig tog det då tid att hitta rätt, men jag hittade i alla fall inga beställningsnr så det blev att ta till pärmarna igen. Eller är SVAR på väg att trappa ner sitt tidigare engagemang???
MVH
från en besviken
Essan G

2002-01-30, 16:07
Svar #14

Utloggad Roland Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:27
    • Visa profil
Jag vill påstå, att jag är mycket van databasanvändare. Men om SVAR?s tycker jag inte. Det är den mest omständiga databas jag träffat på! Den passar kanske deras interna arbete. Men kundvänlig är den inte! Det var bättre förr.....

2002-01-30, 17:32
Svar #15

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
Håller med om att det är krångligt att hitta vad man vill ha, och att försöka göra beställningar via nätet.
Däremot vill jag passa på att säga att det är en positiv överraskning att SVAR nästan har kommit ner till de korta leveranstider de hade förr i tiden, när man beställer via biblioteket.

2002-01-30, 17:51
Svar #16

Utloggad Janne Högdin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2021-08-09, 10:24
    • Visa profil
Hej!
Beställer ni via
http://www.nad.ra.se/  ?
Där är det enklare att beställa än via SVARs hemsida tycker jag!
MVH/Janne H

2002-01-30, 23:02
Svar #17

Utloggad Birgitta Björnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2008-11-15, 17:42
    • Visa profil
Jag tycker också att det är krångligt att hitta det man söker på SVAR?s hemsida. Jag brukar ta genvägen via sökmotorn www.google.com -  
där skriver jag bara in namnet på den församling jag söker och bläddrar sedan i listan till jag hittar SVAR.
Dock är jag mycket nöjd med att det nu finns en Kassa, kundvagn mm hos SVAR.
 
MVH
Birgitta Björnberg

2002-01-30, 23:49
Svar #18

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej!
 
Tycker det är oerhört krångligt att hitta på NADbasen och SVAR som finns däri. Letar efter domböcker för Norra Vedbo härad på 1750-talet och är helt vilse i vad de ansvariga för NAD har i sin bas om detta. Hittar enbart fram till 1714, utan några förklaringar. Trots många års erfarenheter av arkiv och sökförteckningar tycker jag att SVAR:s register inte motsvarar en bråkdel av de tryckta förteckningarna på landsarkiven och jag kan inte förstå varför man har gjort allt så krångligt. En internetdatabas måste vara enkel för användarna och sökbegrepp måste upplevas som självklara, vilket det absolut inte görs i dagsläge.  
Kan någon hjälpa mig att hitta domböckerna för Norra Vedbo 1750-talet på fich??
 
Mvh Niclas Rosenbalck

2002-01-31, 03:29
Svar #19

Lars Lundell

Hej Niklas!
Särskilt intuitivt är det sannerligen inte. Gå till sidan där Du får upp serien 1565-1714. Klicka uppe i vänstra hörnet på Strukturträd på/av. Då delas sidan upp i ramar och det dyker upp en lista  till vänster med med rubriken Norra Vedbo tlg häradsrätt. Klicka på plustecknet till vänster om Domböcker AI så listas volymerna AI:1a-46 i den vänstra ramen.  Allra längst ned finns siffrorna 0, 50, 100, 150. Om Du klickar på 100 listas volymerna AI:41-60 (1736-1754) och på 150 volymerna AI:61-81 (1755-1775) och motsvarande i den högra ramen där man kan klicka för lån/köp.  Motsvarande får man fram om man istället klickar på pilen mellan den sista listade volymen och siffrorna 0-150. Men fråga mig inte hur man får fram volymerna 82-137b (1776-1837) i den högra ramen, för det fattar jag inte hur höga vederbörande har tänkt sig att man ska göra för att få. Men de volymerna kanske inte är avsedda att lånas ut/köpas :-)
Mvh /Lars

2002-01-31, 18:07
Svar #20

Utloggad Inga-Lill Meijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2015-06-29, 13:38
    • Visa profil
http://www.nad.ra.se/Arkis2/NADpages/search_archive_simp.asp
Den här länken använder jag.
Deras söksida, klickar i SVAR-katalogen, väljer arkiv tex, och skriver socken jag söker
Sedan är det bara att klicka sig vidare.

2002-01-31, 19:56
Svar #21

Bertil Berglund (Berra)

Ännu en länk.
Lång, men du kommer direkt till kyrkorkivet.Spar länken i Favoriter (Explorer)
http://194.198.128.222/katalog/katindex.20011116#kyrkark
Inga omvägar.  
MVH
Bertil

2002-01-31, 20:00
Svar #22

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tackar för tipsen. Det är inte lätt att hitta i en djungel... , jag föredrar faktiskt att slå i bibliotekets SVAR-katalog än nätversionen. Ska det verkligen vara så svårt att göra en databas på arkivhandlingar på nätet? Det allmänna arkivschemats struktur används genomgående, med både arkivnamn (ex. sockennamnet, häradsarkiv)och seriebeteckningar (referenskoden),så varför har man inte gjort sökfunktionen mer likt bibliotekens sökmotorer? Bättre sökfält skulle alltså SVAR behöva lägga in (förhoppningsvis finns det någon släktforskare anställd på SVAR som läser här på anbytarforum och uppsnappar alla förbättringstipsen).
 
Mvh Niclas R.

2002-01-31, 21:20
Svar #23

Essan Gradhman

Hjärtligt tack Bertil!
Det var ett bra tips....har lagt det i Favoriter.
Men varför i hela världen kan inte SVAR lägga en klickbar adress till dessa kyrkoarkiv som ju de flesta använder. Jag har då inte hittat någon sådan...
Jag vidhåller i alla fall att SVAR borde se till att nya utskick till SVAR-pärmarna trycks och skickas ut till oss som abonnerar på dessa.  
MVH
Essan

2002-01-31, 22:16
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Den här länken trodde jag inte existerade längre! Tack Bertil! Här kan man lungt och metodiskt hoppa mellan kyrkböcker - där man i ingressen får reda på vilket härad socknen tillhör - och till domböckerna. Precis så enkelt skall det funka - hälsas till medarbetarna på SVAR.
Vänligen,
Olle Elm

2002-01-31, 23:32
Svar #25

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Bertil! Även jag tackar för denna länk. Jag hann skicka iväg mitt förra meddelande innan jag såg ditt inlägg.  Det är sådana länksidor, enkla och okomplicerade vi vill ha direkt vid ingången på NAD och SVAR. Kan förresten berätta att jag förra året gjorde ett arbete i arkivkunskap som just handlade om riksarkivets användarlayout på sin hemsida och NAD-basen. Det är en allmän spridd uppfattning inom arkivväsendet, bland tjänstemän som använder basen, att hemsidan och NAD är undermålig och opedagogisk, men tyvärr förändras inget av någon underlig anledning.

2002-02-01, 00:55
Svar #26

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Tog mig friheten att skriva en liten fråga som jag just skickat till informationsansvarig på SVAR..
 
Jag (och många, många med mig) undrar varför det inte längre finns någon väg från era sidor att direkt nå den eminenta förteckning som finns här: http://194.198.128.222/katalog/katindex.20011116  -Här når man ju på ett mycket väl fungerande sätt den hederliga SVAR-katalogen med såväl kyrkböcker som domböcker & militaria..  
Idag kan man ju bara komma till den del som innehåller brandförsäkringarna (via länken Mikrokort/BRFV) De som väljer Mikrokort/NAD kan få se fram mot långa timmar med att på ett mycket omständigt vis nå samma uppgifter som tidigare var så enkelt.. Tanken är väl (tror jag) att dessa delar skall sökas via NAD numera; men det är ju lättare sagt än gjort.
 Jag kan tänka mig att den länk jag nämner ovan EJ kommer att ajourhållas/uppdateras längre; om det är så - vilket är synd i sig - så hoppas jag (och större delen av släktforskarsverige) att den ändå får finnas kvar (med sin funktionalitet) för oss som så önskar.. -Dessutom tror jag Ni skulle få en massa goodwill om ni tog och stoppade tillbaks möjligheten för folk att få komma till denna förteckning direkt från era sidor.  Det kan väl knappast vara obekant för Er heller att sökning och allmänt handhavande av NAD är mer eller mindre användarovänligt..

2002-02-01, 08:58
Svar #27

Carl Szabad (Carl)

Den som saknar de mer utförliga och lättolkade förteckningarna över kyrkboksmaterialet, både det som finns på mikrokort och det ej filmade, kan hitta dem på NAD-CDn. Den är förvisso inte gratis, men mycket mer användbar än NAD på nätet, se Rötters Bokhandel.

2002-02-01, 12:44
Svar #28

Essan Gradhman

Tack Peter....För att du tagit tag i det här problemet!
Även jag har skrivit ett mail till SVAR för flera dagar sedan men ännu inte fått något svar. Enligt Carl Szabad finns ju alternativet att köpa NAD-skivan men det tycker jag inte ska behövas. SVAR VILL väl låna ut microkort...eller tänker dom ta död på sig själva:!?!
MVH
Essan

2002-02-01, 17:13
Svar #29

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag förstår inte hur den gamla SVAR-katalogen kan höjas till skyarna på detta sätt. Den är ju rena rama Lusiga Huset!
 
Två exempel: Hur finner man mikrokort från Göteborgs Garnisonsförsamling och Göta Hovrätt?
 
Garnisonsförsamlingen först:
 
Den ska naturligtvis finnas under Kyrkoarkiv. Då prövar vi länken Gunnarp - Hagshult. Nix. Där finns ingen Göteborgs-församling alls.  
 
Nåväl, då står den väl som bara Garnisonsförsamling(en) då, alltså länken Föllinge - Geta. Nähä... Men har man sett! På den sidan finns ju en massa Göteborgs-församlingar. Hos SVAR heter staden nämligen GBG, inte Göteborg. Och på sidan där Göteborg borde ha stått finns det inte en endaste liten hänvisning till sidan med GBG.
 
Men det var ju bra att det löste sig i alla fall. Nu ska vi ju kunna hitta Garnisonsförsamlingen.  GBG Fattighusförs, GBG Gamlestad, GBG Gamlestads kbfd, GBG Gustavi, GBG Haga... Märkligt, finns det inga mikrokort från Garnisonsförsamlingen?
 
Då får vi väl pröva sökfunktionen Sök i SVAR. Göteborgs Garnisonsförsamling, GBG Garnisonsförsamling, Garnisonsförsamling, Garnisonsförsamlingen... Vilket man än söker på så blir det inget napp!
 
Nå, vad är nu lösningen på detta mysterium?  
 
Jo, Göteborgs Garnisonsförsamling finns på GBG-sidan trots allt. Sist bland GBG-församlingarna hittar vi nämligren GBG Tyska förs, GBG Vasa, GBG allm arb- o korrektio och GBG garnisonsförs! Den som tror att Arkiv i alfabetisk ordning betyder att SVAR följer alfabetet hittar den alltså inte.  
 
Och ska man söka, så ska man söka på GBG, inte Göteborg, och garnisonsförs, inte garnisonsförsamling. Det gäller alltså att inte bara behärska svenska, utan också svarska, för att finna det man söker! (Numera tycks det inte gå att söka alls, men när det fungerade en gång i tiden, så gällde det att skriva förkortningen GBG garnisonsförs och inget annat om man inte skulle få svaret Sökningen gav inget resultat!.)
 
Då gör vi ett försök med Göta Hovrätt:
 
Den finns naturligtvis under Domstolsarkiv. Nää, inte ens i fel alfabetisk ordning.
 
Och förklaringen till detta?
 
Ja, var ska en hovrätt finnas om inte under Militaria?
 
Sist på katalogens förstasida finner vi under nämnda rubrik följande tre länkar:  
 
Kronobergs län - Kronof Skellefteå fögderi
Kronof Torneå fögderi - Strängnäs kontrakt
Sunnerbo kontrakt - Överselö kontrakt
 
De sägs gå till Arkiv i alfabetisk ordning. Finns det då inget före K? Jodå, SVAR har nämligen placerat Kronobergs län, Västernorrlands län och 1:e Provins läkare Vnrl L först i alfabetet. Därefter kommer A och övriga bokstäver. Logiskt, eller hur?
 
Militaria tycks på svarska vara liktydigt med Diverse, för det är långt ifrån bara Göta Hovrätt som gömmer sig där.
 
Pricken över i är att förteckningerna för de enskilda församlingarna är uppdelade på massor av sidor, där man måste klicka och klicka och klicka sig vidare från sida till sida till sida med länken Nästa sida för aktuellt arkiv. De är inte ens uppdelade med en typ av handling per sida, alltså husförhörslängder på en sida och flyttningslängder på nästa o.s.v., utan det bryts mitt i.
 
Må den katalogen få vila i frid!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna