ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-12-20  (läst 1326 gånger)

1999-09-20, 18:15
läst 1326 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag öppnar en diskussion om SVAR. Det borde finnas anledningar att diskutera deras service, utbud, priser osv.
 
Vill själv ta upp deras hemsida, och hur den uppdateras. Varje sajt värd namnet bör ha en sida med uppdateringar, senaste nytt, nyheter eller vad man vill kalla det, och det har också SVAR. Tyvärr är den dock inte uppdaterad sedan november 1997! Ja, det är faktiskt sant.
 
Vad som borde finnas är en sida som fortlöpande berättar vilka nya arkivalier som konverterats till mikrokort. Frågan är också hur aktuell katalogen är. Har inte den heller uppdaterats sedan 1997?

1999-09-20, 21:07
Svar #1

Lise-Lotte Aven

Säkert ska detta höra hemma under Datorprogram men som jag ser det hör det hemma under SVAR också och kan gå under frågan utbud. Jag har fått ett meil ifrån Genesis angående ett dator program, www.candil.se. Eftersom jag använder min sons e-mail adress  finns jag inte registrerad för reklam mm. Däremot har jag skickat efter micro kort  från SVAR otaliga gånger.
I denna reklam om Gesesis datorprogram dyker hela tiden SVAR upp och deras tjänster. Kostad 750:- inkl moms för detta dator program som kan registrera 99 pers. Frågan är hur mycket SVAR tar för deras tjänster kunde jag inte läsa ut.

1999-09-20, 23:03
Svar #2

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Hej alla SVAR entusiaster.
 
Jag tycker att SVARs möjlighet att direkt kunna låna via Internet är fantastisk. Det jag efterlyser är någon typ av rabattsystem om man lånar många kort. Likadant om man vill köpa korten. Olika priser beroende på hur många kort man köper. Just nu känns det som hela veckopengen går till SVAR.
 
Hälsningar
 
Kerstin Farm

1999-09-21, 09:16
Svar #3

Ingrid Karlmar

Jag kan bara hålla med om den dåliga uppdateringsfrekvensen hos SVAR. Vet att Södermanlands och Upplands kyrkoböcker (Västmanlands och Örebro är på ingång) från 1895 och framåt finns att beställa från SVAR, dock inte via Internet utan bara via biblioteken. Jag fick reda på detta genom att en ovanligt serviceinriktad dam sände mig dessa kopior när jag beställt 1900,1910 och 1920 års utdragen. När jag sedan pratade med SVAR fick jag mest suck och stön till svar. Personalen inser problemet, men det verkar som resurser saknas. Gå alltså till biblioteket och kontrollera vad som finns om du är intresserad av tiden efter ca 1890

1999-09-21, 09:42
Svar #4

Carl Szabad

Anders: SVARs hemsida är ett sorgligt kapitel av flera orsaker. När det gäller kyrkböcker kan man få en bra information och beställa det man behöver. Visserligen är inte sidorna uppgraderade där sedan våren 1997 (enligt uppgift från dem själva) men i stort sett allt som man får beställa finns med.
 
Men sedan är man ute på ett gungfly. Resten av deras material, det finns lika mycket till, är det närmast omöjligt att gissa sig till under vilken rubrik det finns. Klickar man på domstolssarkiv, där man naturligtvis tror att alla deras nykonverterade domböcker finns, så får man för min favoritförsamling reda på att det finns bouppteckningar för 1913-1914 och inget mer!
 
Slår man under Allmän del på Västernorrlands län får man reda på att det finns fånglistor för 1820-1906, och sedan inget mer. Finns det verkligen inga andra arkivalier för Västernorrlands län?!?
 
Under Militaria kan man däremot hitta mycket intressant, som inte har ett dugg med militaria att göra. Länsräkenskaper, Kungliga tabellkommissionen, Kungliga biblioteket, mm. En rubrik Riksarkivet intresserade mig, där borde finnas mycket. Norrlands verifikationer 1639-1640 var allt som kom upp!
 
Vem har då skulden till att inget händer på hemsidan? Den konsult som haft uppdraget att lägga upp hemsidan heter Lars Edin och bor i Junsele. Om han ännu har uppdraget och struntar i det eller om hans arbete är avslutat har jag inte lyckats få reda på under de många gånger jag tagit upp problemet med SVARs chef. Samtidigt beklagar man sig hos SVAR över att ingen köper eller hyr de nya konverterade domböckerna som nu finns på mikrokort. Svaret blir naturligtvis det samma från mig varje gång: Tala om att ni har det då!
 
SVAR har väldigt mycket material utöver kyrkböckerna och jag tycker det är tragiskt att det inte går att få reda på vad som finns. Dessutom är man fast i arkivtänkandet och lägger rubrikerna så att ingen vanlig släktforskare ska kunna hitta. Alla är inte medvetna om att man ska söka under Häradsskrivarens arkiv för att få fram mantalslängder. Eller Svea hovrätt för vanliga domböcker. En forskare som vill ha tag på mikrokort över vissa vanligare arkivalier ska naturligtvis kunna söka under Mantalslängder, Domböcker, Militära rullor för att få fram dessa.
 
Nu skyller man sedan något år tillbaka på att det kommer ett nytt datasystem sommaren 1999, september 1999, oktober 1999, och nu senast visste man inte. Men forskarna har inte oändligt tålamod, nu krävs ett klargörande från SVARs ledning vad som kommer att ske, och när! Flaskhalsen ligger inte i materialet utan i bristen på information om materialet!
 
Upp till svar, SVAR!

1999-09-21, 23:00
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enligt information från SVARs chef Carina Strömberg 1999 20/9 så komemr det nya systemet Arkis II att installeras nu i början av oktober, och det ska bl.a. medföra att katalogen på Nätet uppdateras automatiskt så fort något nytt läggs till i deras huvudkatalog.
Carina är mycket medveten om det som Carl tar upp, men betonade också att det beror på Riksarkivets sparsamhet med medel till SVAR. Endast en person, som jobbar på RA, har den kunskap som behövs för att uppdatera katalogen, och denne har varit fullt upptagen med Arkis II och inte haft tid för SVAR:s små problem. Och SVAR har alltså inte haft möjlighet att hyra in någon annan för denna syssla.
Så SVAR har stora förväntningar på det nya arkivsystemet. Vi får väl hoppas att det kommer att fungera.

1999-09-22, 15:42
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Carl: det är alltså så illa som jag befarade. Inte konstigt att man aldrig hittat något när velat kolla läget på domboksfronten...
 
Elisabeth: det där låter i alla fall lite hoppingivande!
 
Kerstin: veckopengen ja, för att inte tala om månadspengen. Vid större beställning, fråga efter offert går väl inte att utnyttja som privatkund när man köper lite åt gången. Jag vågar inte räkna ut för hur mycket jag köpt och lånat kort, men det är femsiffriga belopp, med marginal. Som stor privat kund borde det gå att få någon form av rabatt också tycker man. Är det någon som lyckats?

1999-09-22, 19:37
Svar #7

Carl Szabad

Anders: Jag vill nog gärna se systemet rulla innan jag applåderar. Bara namnet Arkis II ger mig misstanken att man fortfarande ska ha god arkivkunskap för att hitta andra källor än kyrkböcker och att det inte bara är att söka på mantalslängder, domböcker, etc.

1999-09-23, 00:15
Svar #8

Bo Persson

Allt som behöver sägas om SVARs hemsida är nog redan sagt, men en kommentar till Carl: givetvis bör den som använder originalkällor ha (skaffa sig - det kommer förhoppningsvis med erfarenheten) god arkivkunskap. Men från arkivinstitutionernas sida bör vi göra betydligt mer än hittills för att underlätta för alla forskare, även de ovana, att söka arkivhandlingar. Särskilt goda möjligheter kan man tycka att Internet erbjuder; textsökning på de nyckelord som är intressanta bör det inte erbjuda några större svårigheter att möjliggöra - och jag hoppas att vi inte möts av Titanic II. Dessutom fordrar en god pedagogik, att de olika arkiven och deras serier förses med tydliga förord och kommentarer. På så vis meddelar vi den kunskap till användarna som i dag i hög grad finns hos arkivarierna men ofta inte når längre.
 
Skall forskarna kunna skaffa sig erfarenheterna som gör det lättare att orientera sig i arkiven, måste alla möjligheter tas till vara. Det sker inte i dag, trots att tillgängliggörande av arkiv är en huvuduppgift för arkivvården i sin helhet. Till stor del beror det på att de resurser (och jag menar inte bara pengar) som stat och kommun erbjuder arkivvården inte räcker till. Sedan kan man naturligtvis gå ett steg längre och ifrågasätta arkivinstitutionernas egna prioriteringar, men det blir en annan diskussion.

1999-09-23, 08:16
Svar #9

Carl Szabad

Bo: Det återstår nog mycket att säga om SVARs hemsida och katalog, exempelvis hur de borde vara upplagda för att man ska kunna hitta önskat material. Och du skriver att från arkivinstitutionernas sida bör vi .... Du är alltså själv arkivarie och har då naturligtvis svårt att sätta dig in i en vanlig släktforskares situation.
 
Jag hade ett samtal med SVARs personal i Karlstad i frågan och föreslog en sökmodell där ingångsvärdet var församlingen, eller i början åtminstone länet, i stället för arkivbildaren. Det skulle bli mycket arbete med katalogiseringen men i stället ge en hel del tillbaka genom att forskaren lättare skulle kunna beställa precis vad som behövs. Och på så sätt kommer forskaren lättare in i andra arkivalier. Jag tror inte en entusiastisk nybörjare vill börja med att studera arkivkunskap, han/hon vill börja med källorna, och sedan ger sig resten med tiden allt eftersom erfarenheten växer.
 
Jag använde mig själv tidigt av mantalslängder eftersom de var en bra ersättning där husförhörslängder saknades och de inte kräver lika stora läskunskaper som domböcker med sin löptext. Men hur jag än i dag letar på SVARs hemsida kan jag inte upptäcka var Ångermanlands mantalslängder 1637-1693 finns trots att jag köpte dem för några år sedan. Även SVARs personal hade vid det tillfället stora svårigheter att hitta korten och det var enbart för att jag stod på mig, eftersom jag visste att de fanns, som jag till slut fick dem. Även senare tiders mantalslängder har varit svåra att hitta eftersom jag inte visste att just de jag ville ha låg under häradsskrivarens arkiv. Men det borde man ju vetat på SVAR om arkivkunskap ska vara obligatorisk.
 
Samma sak gällde Ångermanlands domböcker 1635-1702. Jag visste att de fanns på mikrokort men det satt verkligen långt inne innan jag fick dem. Och naturligtvis skulle det även underlätta för SVARs personal med ett sådant upplägg.

1999-09-23, 12:28
Svar #10

Lotta Johansson

Ang. rabatt vid köp av mikrokort (lämnas endast vid köp av dessa) så måste man köpa för minst 30000:- för att få det, enligt SVAR:s hemsida. Så det är inte lätt att få! Kan inte SVAR införa rabattkort? När man köpt en viss mängd får man ett antal gratis eller till reducerat pris?!
 
En annan sak som jag läste där och reagerade på. Mikrokorten är kopior av mikrofilm. I vissa fall kan därför läsbarheten (också till följd av originalhandlingarnas kvalitet) vara nedsatt och textförluster förekomma. Inga reklamationer av detta skäl godkännes !!!!
Att korten är svårlästa p g a att originalhandlingarna är det, det kan jag acceptera. Men att inga reklamationer godkänns om det är kopieringen det är fel på!? Stämmer verkligen det?
 
Med tanke på priset för varje kort, 18:-, så tycker jag verkligen att man ska få ett nytt om kopieringen är dålig!
 
Vad händer för övrigt om jag vill köpa alla korten med en församlings kyrkoarkiv, och får många med bara en bild på vissa kort, och där står något i stil med slut? Måste jag verkligen betala 18:-/st för de korten också?
 
Finns ingen från SVAR som kan svara på frågor här?
 
Mvh//Lotta

1999-09-23, 19:44
Svar #11

Bo Persson

Carl, jag vet inte vilka arkivarier som du umgås med, men jag tror faktiskt inte att man är mindre vetande om vanliga släktforskares situation bara för att man är arkivarie. Jag har heller inte påstått att man skall lära sig arkivkunskap för att hitta i arkiv; vad jag försökte framhålla var att arkivinstitutionerna måste lämna bättre upplysningar till sina användare. Den modell som du förslog SVAR tycker jag verkar vara bra. De besvär att hitta mikrokort som du beskriver är ju typiska för SVAR-katalogen och skulle med din sökmodell undanröjas. Jag kan (för att ge Carl rätt om att mer kan sägas) bidra med problemet att hitta rätt bland 1600-talets domboksrenovationer i Göta hovrätt. Katalogen ger ingen upplysning om vilka härader som ingår i resp. volym; dessutom är volymerna delade på olika kortsatser. För att få reda på fördelningen mellan volymerna, måste man köpa de mikrokort som innehåller filmen av de gamla arkivförteckningarna - att domboksrenovationerna för Tjust 1686-1688 i gamla förteckningens Kalmar län vol. 10 (som omfattar 1681-1688) i den nya förteckningen signerats E VII AAAE:10b är inget som den oerfarne kan gissa sig till. För övrigt: sökningen på ordet Aspeland ger följande resultat:
Aspelands HR 2
 
Register 2
 
Ortregister innehållande byar o.d. till församlingarna inom häradet.
 
 -1917   S08036    2
 
Ändå finns hela filmbeståndet för häradsrättsarkivet konverterat till mikrokort.

1999-09-23, 21:32
Svar #12

Carl Szabad

Bo: Nej egentligen har väl en arkivarie, åtminstone en som ofta träffar släktforskare, rejäl insikt i vad forskarna kan (och inte kan) eftersom det är en fråga man konfronteras med varje dag. Det var en vårdslös formulering av mig. Men faran är att det finns nybörjare som inte ens vågar fråga eftersom det är nog knepigt att lära sig läsa handstilen. Ska man också lära sig under vilken arkivbildare böckerna finns kanske man struntar i den källan, muren blir till sist för hög. Då kan en socken- eller länssökning vara till god hjälp.
 
Och min tanke var att man då skulle kunna söka på en länsindelning som motsvarar dagens situation, för att göra det enklare att följa socknen genom århundradena. Även om de senaste länssammanslagningarna i sammanhanget är synnerligen olyckliga så får man väl gilla läget, som det så vackert heter.

1999-09-27, 20:24
Svar #13

Utloggad Carina Strömberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2021-08-17, 20:17
    • Visa profil
Tack för alla synpunkter på SVARs hemsidor ! Jag har inga ursäkter att komma med, det är bara att konstatera att vi inte kunnat prioritera denna viktiga uppgift vare sig ekonomiskt eller med personella resurser.
Arkis II har  tagit mycket tid och pengar under 1998 och 1999. Jag är mycket medveten om det stora behovet att göra en helrenovering av hemsidorna och vi satsar på det så snart vi fått igång det nya systemet.  
Ang kvaliteten på mikrokort: Vi gör alltid nya kopior till de som köper kort av oss. Är det dålig läsbarhet tar vi både en ljusare och en mörkare kopia, då kan det alltså hända att man får dubletter.  
Det kan naturligtvis verka snopet att få ett kort som det bara står slut på, men i och för sig är ju detta också en viktig upplysning. Annars kan man tro att man inte fått med hela volymen. Tyvärr kostar det oss lika mycket att göra ett kort som bara har några få rutor som om kortet är fyllt.  
Med vänliga hälsningar från Carina Strömberg, chef för SVAR.

1999-09-27, 20:55
Svar #14

Lotta Johansson

Hej Carina!
 
Tack för ditt svar!
 
Mvh// Lotta

1999-12-07, 00:07
Svar #15

Carl Szabad

Nu är det 25 dagar kvar till år 2000 och då kommer enligt uppgift SVARs databas att ge upp. Man har länge utlovat ett nytt system där hela sortimentet finns med under relevanta rubriker. Nu är inget gjort på hemsidan sedan i april 1997. Entusiasmen och hjälpsamheten hos personalen saknas inte, så det måste vara någon annan form av resursbrist som gjort att det nya systemet aldrig blir färdigt. Kan vi få ett exakt datum snart, tack!

1999-12-09, 09:01
Svar #16

Ingrid Karlmar

Efter att ha väntat nästan en vecka på min beställning har jag nu på morgonen ringt upp SVAR för att höra vad som hänt. Beställningssystemet har stått stilla nästan 2 veckor. Just nu arbetar man med att leverera kort beställda 22-23 november. På SVARs hemsida står att man 'arbetar med reducerad kapacitet' beroende på systembytet. Inte ett ord om stoppet.  
På SVAR kan man naturligtvis inte säga när jag får mina kort.  
Det vore bra om någon i ansvarig ställning dels ser till att rätt information ligger på hemsidan, dels informerar när man är ifatt (gärna här). Tyvärr kan jag som kund inte vända mig någonannanstans. Trist och oproffsigt tycker jag.

1999-12-09, 12:36
Svar #17

Lotta Johansson

Skickade min beställning den 30/11 och har ännu inte fått något! Det Ingrid skriver förklarar ju till en del saken.
 
Varför kan inte SVAR meddela på något sätt, via mail eller via sin hemsida att det är stopp?
 
Lotta

1999-12-09, 16:08
Svar #18

Malin Warnqvist

Hej!
 
Förra leveransen av kort jag fick (för nå'n månad se'n) innehöll ett brev om det nya systemet (plus att man måste lämna personnummer för att slippa postförskott m.m.).  
 
Efter att ha svurit över lång leveranstid (beställde, precis som du Lotta, den 30:e - började undra om korten drabbats av tidiga nyårssmällare-i-postlådan) slängde jag en blick på brevet imorse. Där stod att de kommer att tvingas ha stängt några dagar p.g.a. bytet (de visste dock inte när). Men två veckor... Suck. Då får man väl vänta ytterligare en vecka innan de kommer.  
 
Nåja - då har jag nå't att roa mig med mellan Kalle Anka och julklappsutdelningen! :-)
 
/Malin

1999-12-09, 18:20
Svar #19

Lotta Johansson

Nu har jag skickat ett mail till webmaster på SVAR och föreslagit att dom uppdaterar sin sida med uppgifter om förseningar och orsaker till dessa. Jag föreslog även att dom kan meddela här eftersom det når ut till väldigt många släktforskare.
 
På deras indexsida står så här:
I vår strävan att förbättra för dig som kund, pågår denna vecka arbeten med att införa Riksarkivets nya datorsystem ARKIS2. Detta medför att vi har reducerad kapacitet att leverera till Er. Om några problem uppstår, kontakta kundtjänst 0623-725 00
 
Sidan är uppdaterad den 24/11, så det var alltså en lång vecka. Men å andra sidan är ju inte den sidan känd för sina uppdateringar!
 
Lotta

1999-12-16, 10:39
Svar #20

Malin Warnqvist

Ingrid och Lotta:
 
Tänkte bara vara lite nyfiken... Har ni fått era beställningar än?
 
/Malin

1999-12-16, 21:51
Svar #21

Lotta Johansson

Hej Malin!
 
Nej, ingenting i brevlådan!
Mvh//Lotta

1999-12-17, 11:08
Svar #22

ecsidkr

Inte jag heller. Snart går julen åt fanders!
Ingrid

1999-12-17, 13:36
Svar #23

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Hej!
Idag fick jag en leverans från SVAR, har tagit minst 17 dagar!

1999-12-17, 23:13
Svar #24

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Idag fick jag kort från SVAR, somm beställdes 29/11, vilket ju är ganska länge sedan, men det är det nya datasystemet som spökar. Fast om man var med på rullfilmstiden, så är det ju kort tid, då fick man vänta i månader och år, och hade glömt bort vad det var man ville när rullen kom till slut.
Det som jag undrar litet över är SVARs nya bestämmelse om att man måste uppge personnummer vid beställning, annars skickar de korten mot postförskott. De har väl dåliga erfarenheter av några forskare, men annars visar det på en viss brist av förtroende. Måste de inte ha tillstånd av datainspektionen eller något för att få använda personnumren? Har för mig att det var visst väsen om något försäkringsbolag, som ville ha personnummer i sitt register. Någon som vet?

1999-12-18, 10:56
Svar #25

Carina Sunesson

Hej Elisabeth, eftersom vi forskare blir kredit-kunder hos SVAR i och med betalning mot faktura, så har det rätt att begära personnummer för att kunna göra en kreditupplysning.
Det skulle innebära att människor med betalningsanmärkningar får sina inköp per postförskott.
Att SVAR skulle gå så pass långt, för de småsummor det egentligen handlar om, verkar dock inte speciellt troligt.
Detta är ju dock den enda anledningen till att ha nytta av ett personnummer i just detta sammanhang.
Men visst kan det uppfattas som att de har en förtroendebrist gentemot sina kunder.

1999-12-18, 14:32
Svar #26

Malin Warnqvist

Hej!
 
Jag fick äntligen mina kort igår jag också (det gick visst fortare än för Elisabeth, eftersom jag beställde mina den 30:e!). I alla fall... Fick ni med faktura i kortleveransen? Jag fick det inte, men behövde heller inte lösa ut dem mot postförskott. Undrar om det nya datasystemet missade eller om fakturan kommer för sig?! I alla fall, så har jag nå't att göra nu medan julskinkan står i ugnen! :-)
 
/Malin

1999-12-18, 14:45
Svar #27

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Hej Malin!
Jag fick ingen faktura heller, trots att det medföljde en lapp där det stod att faktura skulle skickas med leveransen. Fick bara en följesedel. Fick också en lapp där det stod att de utfört beställningen manuellt.

1999-12-19, 19:47
Svar #28

Bo G Dahlgren

Det är inte bara för kreditupplysning som SVAR behöver personnummer. Om man inte betalar räkningen kan det efter påminnelser bli aktuellt att begära betalningsföreläggande. Även i detta fall måste fordringsägaren uppge gäldenärens personnummer för att tingsrätten över huvud taget skall ta upp fallet till behandling.
Så långt jag vet är det fullt tillåtet att i ett leverantör/kundförhållande begära in personnummer för att man vid eventuell bristande betalning lättare skall kunna identifiera den person som man riktar en fordran mot.

1999-12-20, 18:42
Svar #29

Lotta Johansson

Hej!
Jag fick mina kort i fredags. Utan faktura, med följesedel och samma information om personnummer som ni andra.
Jag har suttit och läst brevet dom skickade med lite noggrannare nu, och enligt det står att om man inte uppger personnummer så kommer de att skicka korten mot postförskott på 65:-.
 
Efter att ha kollat Postens sajt, där det står så här om postförskottsavgifter:
Postförskottsavgifter Inrikes  
Brev (går att skicka oavsett om du har postgirokonto eller ej)  
Har postgiro 28 kr  
Har ej postgiro 65 kr
 
..undrar jag nu: Vem är det som ska ha postgirokonto? Avsändaren eller mottagaren? SVAR har postgirokonto, och om jag förstår det rätt, så kostar det alltså 28 kr för ett brev mot postförskott för dom. Som dom fakturerar mig. Är det korrekt uppfattat? Eller är priserna beroende av om mottagaren har postgirokonto? (låter konstigt i så fall)
 
Om mitt första antagande är rätt, så kan inte SVAR debitera mer än 28:- per försändelse.
 
Någon som vet säkrare?
 
Mvh//
Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna