ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 08 november, 2011  (läst 2490 gånger)

2010-04-21, 09:02
läst 2490 gånger

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Jag vill tipsa om en viktig diskussion som dragits igång på Proveniens om att rädda gravstenar.
 
http://proveniens.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=b269d0bd-7b04-4d8c-83e1-254 91b2555bf&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
 
Alltför många församlingar kastar sina gravstenar på sophögen. Att behandla så viktiga historiska dokument och minnesmärken så är vidrigt.
 
Församlingar som Väsby i Skåne förtjänar en eloge för sin fina hantering av gamla gravstenar. Här ser ni ett foto av hur man ska hantera gravar: http://farm4.static.flickr.com/3440/3703926114_6f9547631b.jpg

2010-04-21, 18:01
Svar #1

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Torbjörn: eftersom jag satt en halvtimme för att försöka öppna denna fil men inte lyckades, vill jag ändå delta i din nya rubrik med något...Jag ser våra gravstenar, inte minst dem som har århundraden på nacken så att säga, som kulturella skatter. Min syster och jag har (gravbrev) en mycket gammal släktgrav på Västra Frölunda begravningsplats (tdigare kyrkogård och kanske t.o.m gravhögar långt tillbaka i tiden...(enligt skrönorna) som jag tycker man borde freda bl.a. många andra dvs på något sätt skapa ett nationellt eller kulturellt minne kring.  
 
När en släkt inte längre vill begravas i en gammal släktgrav (utan kanske strös för vindarna eller liknande!) borde det finnas någon myndighet som tog sig an gamla gravvårdar och kanske t.o.m. platserna där släkter och enskilda personer begravts. Det blir en belastning för den enskilde som kanske inte än gång bor på platserna där förfäderna begravts men å andra sidan, det vore tråkigt om dessa gravar jämnades med marken och gravstenarna etc. försvann. Ty som Du säger är de ju minnesmärken över gångna tiders kultur, tro, släkter och levnadssätt m.m. Vi kan nog klara av det i vår generation, men de nästkommande generationerna som överhuvudtaget inte bryr sig om det. Ja vad gör man då? Vi blir alla äldre och några av oss 8ganska många!) delar inte denna gamla religion eller behov av att vila i mull...(ändå respekterar vi våra förfäders önskan!).  
 
MVH Steve

2010-04-22, 06:42
Svar #2

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Jag stoppar in bilden här då.
 
Länkarna ska annars fungera. Speciellt Proveniensdebatten reklommenderar jag.
 
 

2010-04-22, 13:14
Svar #3

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
I Finland finns det en förening Minnesvårdarna rf som försöker rädda gamla gravvårdar. Kanske nåt att kopiera till Sverige?
Här är deras hemsida!
Observera att denna förening jobbar endast i Finland och för/med finländska gravar!
 
Kim

2010-04-22, 13:49
Svar #4

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 16:37
    • Visa profil
Hejsan, jag fick ett mail av en väninna om detta ämne gravstenar, som kasseras. Just detta jobbar jag med själv. Jag åker runt i Närke län närmast och fotograferar stenarna och sedan forskar jag på dessa för att lägga in i min egen databas. Se mina sidor en länk direkt till min sida och ämnet http://www.nedregryt.se/Hjortkvarns.php. Sedan har jag ju databasen som nu är uppdaterad se denna länk http://www.nedregryt.se/phpgedview/index.php?ctype=gedcom som också nyligen är uppdaterad. det jag har sett är också att stenar som jag har tagit bild har tidigare har försvunnit idag. Det jag menar är också att vi ska bevara de gamla, för de försvinner.
 
Lite från mig för denna gång
 
Irene Jonsson

2010-04-22, 14:35
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Släktforskarförbundets gravstensinventering (som inleddes 1979) finns här.
 
Information (tyvärr odaterad) på Rötter om ett nytt projekt inom Förbundet som ersätter gravstensinventeringen finns här och kallas Gravvård:
 
I dagarna har vi startat ett nytt projekt under namnet Gravvård. Det är egentligen en fortsättning på projektet Gravstensinventeringen, men i ett nytt utförande. Det blir en databas med inskannade bilder
på de registreringsblanketter, som ligger till grund för inventeringen och fotografier och teckningar, som är bifogade. Databasen kommer att ha fler sök- och rapporteringsmöjligheter än tidigare. Samtliga personer i graven kommer att registreras. Därmed kommer nuvarande register på Rötter under Gravstensinventeringen att tillsvidare ligga i träda.
 
Hälsningar,
Eva

2010-04-22, 14:36
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Supertrevliga sidor! En länksamling till existerande webplatser med gravstenar behövs också om förbundet eller Rötter ska engageras

2010-04-22, 14:50
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Problemet är just att det ligger i träda! Man skulle vilja att Rötter startade en provisorisk sida, med samma upplägg som Porträttfynd, där man redan nu kan lägga in bild och text på gravstenar. Alla välkomna att dokumentera och det ska vara lätt att göra det. En sten eller en hel kyrkogård, vad som passar. Sedan ska det vara med kommentarsfunktion och med möjlighet att lägga in utredningar om de som ligger i graven.  
 
Nu börjar det varma halvåret när det är trevligt att åka runt på kyrkogårdar, då bör det finnas en enkel funktion att registrera gravstenar snarast möjligt, medan entusiasmer fortfarande finns.

2010-04-22, 15:57
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Gravvårdsprojektet ligger inte i träda, det jobbas på det och det kommer mer information, förhoppningsvis under maj månad.
 
Det som ligger i träda är det gamla registret, som ska ersättas med en ny databas.

2010-04-22, 16:20
Svar #9

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Va trevligt att fler känner för denna fråga...Ja den är viktig!
 
mvh Steve

2010-04-22, 16:22
Svar #10

Utloggad Gun Bergenfelz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2011-10-19, 17:41
    • Visa profil
Hej! Jag har fotograferat alla kistgravar på Laholms Nya Kyrkogård, (äldsta sten från 1882), i de kvarter som tillhör de äldre delarna. Kvarter 1 - 55, ca 1770 foton. För tillfället finns bilderna bara i min dator. Finns det någon som vill se en sten, behöver jag kvarter och platsnummer.
mvh
Gun

2010-04-23, 07:52
Svar #11

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Eftersom mitt tidigare inlägg om min gravstenshemsida bara kan läsas av de som har tillgång till Förbundsforum (Projekt » Gravstensinventeringen) så lägger jag in länken även här.
http://www.hembygdshistoria.se/gravar/
Det gäller främst gravar i nordvästra Skåne, men det är möjligt att även andra gravar kommer med så småningom.

2010-04-23, 09:55
Svar #12

Sten Magnusson

Det här med fotodokumentation av gravar på kyrkogårdar kom jag på för ett par år sedan att det inte var så dumt. Jag har ju sett att i Gravsten-Sök får man bara ett fåtal träffar (2) vid sökning på t.ex. Sunne, Värmland.
 
Eftersom det är en rätt stor kyrkogård är det väl synd att bara dokumentera de som varit kyrkoherdar eller lite högre i rang?
 
Jag kom på att fotografera grav för grav (i befintligt skick) och det är väl det som man väl borde göra vid fotodokumentation av gravar på kyrkogårdar. Nu är det väl kanske lite väl känsligt ibland men det är väl som allt annat en bedömningsfråga. Hursomhelst är det ju enkelt med dagens digitalkameror (man får ju bara se till att ha med minneskort och batterier i reserv, så man inte blir stående för att dessa blivit fulla eller i batterifallet laddats ur, något jag råkade ut för ett par gånger.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-04-23, 13:47
Svar #13

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 16:37
    • Visa profil
Hej Carin, vilken fin sida!!!
Hur har du gjort det så du får bild och text på samma, jag bara undrar. Jag har ju något liknande men inte på detta viset. Min är gjord i ett webbhotell. Det är ju en mall som man får lägga in i. Men jag skulle vilja ha ett eget på mitt sett, men hur?
 
mvh
Irene J

2010-04-24, 10:21
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7201
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vilken fin sida Carin!  
 
Sten och andra, på vilket vis skulle fotografering av en gravsten vara känslig? Att den skulle vara privat, eller?
Men isf finns det ju anonymare begravningsformer.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-04-25, 12:49
Svar #15

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Irene och Stefan; roligt att ni uppskattar sidan.  
Irene, eftersom jag inte är någon direkt hejare på hemsidetillverkning, så är jag så gammaldags att jag fortfarande använder mig av vanlig enkel html-kodning. Sidorna är därför gjorda med hjälp av en vanlig tabell. Det kanske finns möjligheter att göra det även i mallen på ditt webbhotell?

2011-09-05, 19:23
Svar #16

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 16:37
    • Visa profil
Vi räddar gravstenarna, innan de försvinner...En länk dit..https://www.facebook.com/groups/204121002961367/...
 
mvh Irene

2011-11-07, 10:05
Svar #17

Utloggad Johan Malmros

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 20:51
    • Visa profil
En fundering: Den metod som används i Gravstensinventeringen http://www.genealogi.se/gravproj/Gravsoklist.php tycks vara väldigt administrativt tung både för den som tar bilderna, och de som sammanställer. Och sidan som tydligen är nyupprättad har ett användargränssnitt som ser 10 år gammalt ut. Vore det inte bättre att satsa på http://billiongraves.com/ istället? Det är ett enormt arbete att upprätta ett gravstensregister, och det känns onödigt att ytterligare öka den administrativa bördan med ett krångligt system.
Någon som har erfarenhet av Billiongraves?

2011-11-07, 13:03
Svar #18

Utloggad Anita Mellqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2014-04-29, 11:14
    • Visa profil
GP Fredag 4 November 2011. Mormors gravsten blev grus. Tusentals gravar kan återanvändas i Göteborg. Försökte förgäves få in länk här. Men tänkvärt - får kolla - hitta graven så inte föräldrar o mormor osv försvinner från Kviberg. Läsvärt. Jättebra att alla försöker fota. Borde inte uppmaning gå ut i pressen? Tänk om alla gick ut o fotade. Påminn yngre att med åldern ökar intresset o då kan det vara för sent, tyvärr. Jo det är få på Rötter. Har undrat över gravar Kungshamn-Askum,Tossene. Där har tex kyrkböcker brunnit o värdet av gravstenar känns stort. Hoppas någon fotat där. Har tyvärr ingen möjlighet resa just nu.

2011-11-07, 17:09
Svar #19

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Nog har man lyckats krångla till det så man tappar lusten. Jag håller på att fotografera gravstenarna i min socken, men inte tänker jag springa omkring och mäta standardgravstenar och gravar - då får det vara. Det verkar i sammanhanget ganska ointressant för framtiden.
Då kompletterar jag hellre med information om dem som är begravda - boplats o.d. - det tror jag är av betydligt större intresse.

2011-11-07, 18:48
Svar #20

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:55
    • Visa profil
Kenneth
 
Under rubriken Uppmätning av gravvården står det numera: Om inventeringen åtföljs av ett eller fler klara och tydliga foton kanske uppmätningen är överflödig. Så fortsätt lugnt med din goda gärning.  
 
mvh Margareta

2011-11-07, 19:13
Svar #21

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 16:37
    • Visa profil
(Inlägget från Irene hänvisar till en annan databas om Gravstenar. Då det redan finns en databas inom Släktforskarförbundet anser vi det inte vara lämpligt att splittra Gravstensinventeringen på flera databaser.
Se även inlägget nedan.
 
Jag har därför raderat Irenes inlägg.
 
Tom-Moderator Källor)
 
Ovanstående text speglar inte förbundets uppfattning. /Daniel Berglund, förbundsstyrelsen

2011-11-07, 22:53
Svar #22

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag hoppas vi i släktforskarrörelsen ska kunna koncentrera oss på att samla gravstenarna i en enda databas, naturligtvis indexerad så att det går att söka. Det blir förstås mer arbete att mata in varje enskild gravsten men slutresultatet blir bättre.
 
Facebook verkar inte så lämplig för den typen av databaser. Trögt och svårsökt. Billiongraves vet jag inte vilka som står bakom och vad de har för långsiktiga syften.

2011-11-08, 07:46
Svar #23

Utloggad Johan Malmros

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 20:51
    • Visa profil
Nu har jag testat att fotografera delar av Östra kyrkogården i Visby med appen 1BGraves på min Iphone. Jag kan konstatera att tekniken fungerar bra, och hastigheten är ca 1-2 min per gravsten (beroende på ev rengöring etc.), vilket innebär att jag kommer att kunna hinna med flera kyrkogårdar på Gotland i sin helhet utan problem. Det smarta med det hela är att GPS-funktionen i telefonen används för att lokalisera graven så att den kan visas på en karta på billiongraves.com eller i mobiltelefonappen. Inget behov av att hämta kartor från kyrkogårdsförvaltningen eller likanande. Om jag inte vill/kan/har tid att transkribera själv kan någon annan någonstans i världen göra det.
 
Jag vill inte döma ut släktforskarförbundets metod. Fördelen med den är att det blir väldigt noggrannt gjort, men man utnyttjar inte de fördelar som modern teknik och en global community som kan göra grovjobbet ger. Däremot är det tveksamt om man kan få människor att ställa upp i den omfattning som krävs för att dokumentera alla gravsenar i Sverige.
 
För min del kommer jag att fortsätta fotografera för billiongraves.com. Arbetssättet passar mig, och jag kan lägga precis så mycket tid som jag själv önskar på det. Framförallt slipper jag onödig admionistration. Att ge mig in i släktforskarförbundets inventering blir ett åtagande som jag inte är säker på att jag kan genomföra fullt ut - då ägnar jag mig hellre åt något jag kan göra på mina villkor.
 
Jag har försökt att ta reda på vilka som står bakom billiongraves- och kan konstatera att det är ett bolag i Utah, USA som tycks ha kopplingar familysearch.org. Vilka långsiktiga syften har man? Sannolikt att över lång tid ebjuda och utveckla tjänsten. Eventuellt kommer databasen i framtiden att säljas vidare på samma sätt som man har sålt vidare de på 60-talet avfotograferade kyrkoböckerna.
 
Facebookgruppen som nämndes i ett inlägg var en låst grupp, så det gick inte att se vad man sysslade med. Jag tror att en smart strategi för att få fler medlemmar i gruppen är att göra den öppen. Man går inte gärna med i en grupp om man inte vet vad den innehåller. Sedan kan jag hålla med om att Facebook nog är direkt olämpligt för att hantera större mängder data.

2011-11-08, 08:09
Svar #24

Carl Szabad

Irene hänvisar till en sajt som man måste logga in på. Det fungerar alltså bara om man har ett konto där.
 
Jag saknar möjlighet at ladda ner ett formulär att jobba med om man är ute med sin laptop på kyrkogården. I så fall kunde man skicka in bilder och formulär för direkt inköp i databasen utan att behöva ligga on line. Möjligheter till egen korrekturläsning och koll av att allt finns med blir ju bättre då också.
 
Eller ingår det där man bokar sig? Det framgår inte.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2011-11-08 08:23)

2011-11-08, 08:13
Svar #25

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Njae, man kan bli medlem på sajten som på alla andra Facebooksajter, om jag förstått det rätt. Detta troligen för att undvika spammande av olika typer.

2011-11-08, 08:17
Svar #26

Utloggad Johan Malmros

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 20:51
    • Visa profil
Att man måste bli medlem för att kunna skriva inlägg är inte orimligt. Däremot är det onödigt att kräva medlemskap för att kunna LÄSA inlägg, såvida inte inläggen av något skäl måste hållas hemliga för utomstående. Nackdelen med en låst grupp är, som jag skrev tidigare att många sannolikt avstår från att bli medlemmar i gruppen.

2011-11-08, 08:27
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Nu vet jag inte hur Facebook funkar i dessa avseenden, jag har heller inte bidragit med bilder i den gruppen. Det går säkert att lösa på något sätt. Men vi kan inte tiga ihjäl alla andra här på AF. En öppen diskussion borde vara en hederssak i en ideell förening. Rubriken för denna tråd är Rädda gravstenar inte Förbundets gravdatabas. Då är det just rädda gravar som vi ska syssla med. Och diskutera olika initiativ i positiv anda.
 
(Meddelandet ändrat av izla 2011-11-08 08:39)

2011-11-08, 16:09
Svar #28

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Hej!  
 
Jag hoppar bara in någonstans just nu. Läst alla tidigare inlägg och i stort sett alla mina dokumenterade bilder på gravstenar ligger hos Irene.  
 
När nu denna databas kom till så förstod jag att det blir positivt om de läggs in här också. Mina bilder är tydligen för stora och går inte att spara ner i databasen. Någon som vet hur man gör för att minska storleken på bild filerna? Det är jpg format med hög upplösning.  
 
Tack på förhand /Jesper

2011-11-08, 17:14
Svar #29

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Undrar vad som gäller? Följande står i texten till inventeringen , under foto:  Bildens storlek ändras automatiskt till rätt storlek vid uppladdning.
 
Då borde dina bilder gå att ladda upp.  Det finns en felanmälanfunktion under en av flikarna på Gravstensinventeringssidan, jag tycker du ska använda den

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna