ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Presentation av inventering  (läst 1466 gånger)

2001-02-27, 09:45
läst 1466 gånger

Lars Karlsson

Jag skulle vilja ha synpunkter på hur en bra presentation av en inventering kan se ut. Jag har naturligtvis funderingar själv. Jag hade tänkt mig en hemsida för min församlings kyrkogårdar där varje grav presenteras med plats på en karta samt fotografier på fram- och baksida samt texten i klartext. Jag hade även tänkt ta med bilder från kyrkan, prästgård o dyl. Sen ska det även finnas med de uppgifter som finns på blanketten från Göteborg och hänvisning till kontaktperson. Jag hade naturligtvis tänkt börja med EN av kyrkogårdarna där min frus släkt finns rikligt representerad. Jag hade också tänkt gå igenom lokaltidningens gamla nummer och registrera dödsannonserna. Sen hur detta kan kombineras i framtiden vet jag inte ännu. Jag är tacksam för alla synpunkter, även negativa!!!

2005-05-01, 09:07
Svar #1

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Jag är helt inne på samma spår gällande inventeringen, att man dokumenterar allt om församlingen.
 
Se mitt inlägg här:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/3539/32023.html?1114930924
 
Mvh, Fredd
Filipstad

2005-05-24, 13:12
Svar #2

Utloggad Bengt Kålax

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2018-03-19, 13:35
    • Visa profil
Jag ser, att ni är inne på gravstenar. I Finland har vi en rätt väl fungeransde site med gravstenar som kompletteras varje år. Man behöver inte veta var personen är begravd, utan skriv in släktnamnet, ev. förnamnet/namnen och sök. Jag tycker, att man borde kunna söka på födelse- eller dödsdatum men det är väl en senare fråga.
Kolla själva om ni inte tidigare varit där:
 
 
http://www.genealogia.fi/haudat/indexr.htm

2011-11-18, 12:25
Svar #3

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Jag sänder så smått in lite uppgifter till gravstensinventeringen som nyligen påbörjats här i Rötter.
Är också mycket intresserad av att titta på de inlagda gravarna, men det är inte så väl skött som jag skulle önska. Är det ont om resurser till att sköta inventeringen?
Exempelvis vill jag söka flera kyrkogårdar i Kalmar län, Mörlunda i Hultsfreds kommun och Tuna i Vimmerby kommun är två exempel där det syns på kartan under rubriken inventeringsläge att det finns registrerade gravar.  
Men i rullisten där man sökerkommun finns inte Hultsfred och Vimmerby med, bara ett fåtal kommuner finns att välja på och dessa kyrkogårdar kan man alltså inte söka på!
Det finns andra fel också som jag har mailat om, men som inte är åtgärdade.
Dessutom! Lägg nu för sjutton in lite fler gravar, annars blir inventeringen TRÅKIG!

2011-11-18, 14:06
Svar #4

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nja, för Mörlunda är läget 3 inventerade men noll registrerade. Det är ju den gamla gravstensinventeringen som ska läggas in och där har man alltså 3 gravstenar inlämnade på pappersblankett. Det är förmodligen fotograferade nu men inte inlagda i databasen (dvs registrerade) än. Det kommer att ta ett tag att registrera allt som finns i den gamla inventeringen.
 
(Det finns en diskussion på förbundsforum om gravstensinventeringen. Se http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/board-auth.cgi?file=/113052/127626.htm l&lm=1321569694)

2011-11-18, 15:58
Svar #5

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Hade gärna läst den diskussionen, men det krävs inloggning och jag vill slippa fler konton nu - har ett här på Anbytarforum och ett annat för attt registrera gravstenar. Inget av dessa gav mig behörighet att läsa diskussionen. Mycket knöligt, eftersom det troligen är jag som har inventerat de tre gravarna i Mörlunda nån gång för väldigt längesen

2011-11-18, 23:14
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det finns inget krav på föreningstillhörighet för att delta i gravstensinventeringen, men det finns det för att diskutera densamma. Är det logiskt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna