ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Medeltida gravsten  (läst 1519 gånger)

2002-04-02, 14:48
läst 1519 gånger

Stefan L.

Hej!
Jag har för mig att jag såg en bild på en medeltida gravsten på en kyrkogård nånstans i Sverige för ett par veckor sedan. Graven hade två gavlar på kortsidorna, tror att det är på Hällestad kyrka i Västergötland, eller om det var i Närke.
HÄLSNINGAR Stefan

2002-04-02, 20:17
Svar #1

Pelle K


2002-04-02, 21:56
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

...och efternamn vill vi gärna att Ni skriver ut i fortsättningen här på forumet, allt i enlighet med ordningsreglerna för forumet (dvs. ett fullständigt för- och efternamn i rutan för användarnamn)

2002-04-03, 16:27
Svar #3

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Hej Pelle
Tack för hjälpen, kunde du inte besvara frågan så skulle du inte har skickat ditt meddelande.
Hälsningar Stefan Lundgren

2002-04-03, 19:07
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Och vilken fråga ställde du???
mvh
rune

2002-04-03, 19:09
Svar #5

Pelle Karlsson

Stefan
Vilken fråga? Jag ser bara ett kryptiskt meddelande om något du har för dig och tror.
Pelle

2002-04-04, 09:55
Svar #6

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Pelle, Rune och Stefan!
Tycker att Pelle har en liten otrevlig ton. Jag tror att Stefan kanske har ett intresse av medeltida gravstenar och här vill starta en diskution om detta. Du kanske ska pröva omformulera din fråga Stefan. Kände att jag måste tycka.
 
Med vänliga hälsningar Sari.
Ps. Läs ordningsreglerna ds.

2002-04-04, 13:54
Svar #7

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Hej!
Jag får uttrycka mig tydligare då, för några veckor sedan såg jag en bild på en medeltida gravsten och kommer inte ihåg varnånstans i Sverige. Samtidigt jag skrev som ett påstående så ställer jag frågan! Var finns denna gravsten?. Är det flera gravstenar som fortfarande finns på svenska kyrkogårdar.  
Gravstenen som jag menar har jag för mig att den finns på Hällestad kyrkogård i Västergötland. Men jag tror att det inte är vanligt i Sverige eftersom man har rätt till en gravvård i 25 år. De flesta gravar som är senast från tidigt 1900-tal och bakåt ligger personer som har betytt någonting, om man uttrycker sig så.
Stefan L

2002-04-04, 18:04
Svar #8

Utloggad Anders Winroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2015-09-16, 20:36
    • Visa profil
Stefan,
 
Alla medeltida gravstenar skall finnas (med bilder) i Sölve Gardells bok Gravmonument från Sveriges medeltid (Stockholm 1945-1946). Du kanske kan hitta din gravsten i denna bok, om inte Gardell har missat den.

2002-04-04, 22:34
Svar #9

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
De flesta gravstenar från medeltiden som bevarats i vårt land finns inne i kyrkornas golv (eller under nuvarande golv). Endast ett fåtal finns på kyrkogårdarna. De är vanligast i Västergötland, vanligen i form av så kallad stengravkista. Dessa förekommer i två former:
1) Äldre, med sidohällar, lockhäll och två gavelstenar, som t.ex. Olof Skötkonungs grav i Husby.
2)Senare enklare variant utan sidohällar, som den i Hällstad.
 
Det finns ungefär 80 sådana stengravkistor.
Den i Hällstad tillskrivs en stenmästare vid namn Othelric och härrör från 1100-talets slut.
 
Källa: Signums svenska konsthistoria, Den romanska konsten.

2002-04-18, 10:15
Svar #10

Stefan L.

Hej!
Tack för eran tips.
Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna