ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kulturgrav  (läst 7724 gånger)

2003-08-21, 17:21
läst 7724 gånger

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej den fråga jag nu kommer att ställa gäller kanske inte medeltida gravstenar .
Men borde ändå vara mycket intresant för folk som är intreserade av gamla gravar och minnes stenarna vid dessa.
På Partille kyrkogård ( nära Göteborg) finns det en hel del gravar som enligt en släkting till mig är K-märkta.
 Däribland mina morföräldrars grav.
Dom hette Karl August Karlsson F: 1865-09-24 i Partille, död 1926-11-24 i Jonsered.
Hennes namn var: Anna Beata Samuelsdotter F: 1864-11-03 i St.Lundby, död 1936-09-22 i Jonsered.
Nu undrar jag och säkert många med mig !
Varför är dessa gravar K-märkta.
Vad innebär detta ?
 
Jag hade nästan väntat mig att någon av dessa gravar skulle finnas nämda i gravstensinventeringen!
 
Hur har dessa gravar som hamnat med i niventeringen blivit utvalda ?
 
Jag vill inte på något sätt klaga på dessa personer som lagt ner ett stort arbete på det som är klart.
 
Men när man tittar på flera komuner så tycks det mig som det är mest kändissar eller på något sätt folk som har varit bra för respektive komun!!!
 
Men vad jag mest är intreserd av är dom K-märkta gravarna och att även detta skulle på något sätt uppmärksammas !!!
Hälsningar och tack för ev. upplysning .
Maj- Brith Andersson i Leksand.

2003-08-21, 21:20
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Maj-Brith, om du läser inledningstexten om gravstensinventeringen så ser du att det inte har något med kändiseri att göra. Inventeringen startade 1979 för att bevara texten på äldre stenar. För att göra projektet hanterbart, så satte man man en hitre tidsgräns till 1850. Den har senare successivt flyttats närmare nutid och nu tror jag att man kan inventera alla stenar på en kyrkogård om man vill.
 
Arbetet har utförts av frivilliga, och därför finns inte alla kyrkogårdar med. Men det är fritt för alla att kontakta Kent på Släktforskarförbundet i Göteborg (031-42 33 11) och få de blanketter som behövs.

2012-11-21, 20:22
Svar #2

Utloggad Sigfrids Leif Mörkfors

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2023-11-16, 14:56
    • Visa profil
Idag finns det på ett stort antal kyrkogårdar runt om i landet gravar som är maräkta med en liten skylt med namnet Kulturgrav. Vad som gäller för dessa gravar tycks vara höljt i dunkel eller åtminstone så finns det en stor osäkerhet kring tolkning av det eventuella regelverk som finns eller inte finns kring dessa.
Vad gäller egentligen?
 
I ett aktuellt fall på min kyrkogård har följade utspelat sig.
 
1) År 2007 gick ett brev ut till gravrättsinnehavaren från kyrkogårdsförvaltningen ang uppsägning alt förlängning av gravrätt. Gravrättsinnehavaren var vid tillfället var kraftigt dement och intagen på äldreboende. Idag oklart om vem som hanterade dennes post och densamme avled något år senare.
Kyrkogårdsförvaltningen har därefter behandlat graven som återlämnad.  
2) Under åren som gått sedan dess har graven sköts löpande av andra anhöriga till de avlidna.
3) Någongång omkr 2010 sattes skylten kulturgrav upp på graven av någon. Oklart hur urvalet gått till men klart är att kyrkogårdsförvaltningen står bakom.  
4) Allhelgonahelgen 2012 lägger de anhöriga ned en krans samt tänder ljus.
5) Någon vecka senare besöker man åter graven. Graven är du uppgrävd, krans och ljus borta liksom stenen och skylten om kulturgrav.
6) Vid kontakt med kgf får man reda på att gravplatsen överlåtits till andra brukare, urnor har redan nedsatts och gravstenen är nedslipad in de nya namnen ingraverade.  
 
Får det verkligen gå till så här? Om det är möjligt - är inte detta en fråga för SSFb att (re)agera på hur kulturgravar och därmed vårt kulturarv hanteras!? Vad sägs om ett upprop för att få Riksantikvarieämbete och Länsstyrelser att agera? Eller är lagarna för tandlösa?  
 
SÅ här står det på en av Svenska Kyrkans sidor på nätet vad gäller kulturgravar:
 
Kulturgrav:
 
Gravplats som skall bevaras med stöd av kulturminneslagen och kulturminnesförordningen.  
En kulturgrav behandlas och sköts som en återlämnad gravrätt, men kommer finnas kvar oförändrad och inte tas i bruk till ny gravrätt. Vilket kan ske annars efter viss tid.  
 
Är det en tolkning som bara gäller när det passar?  
 
Nyfiken på svar  
Leif M

2012-11-22, 16:35
Svar #3

Lisskulla Engström

Så här får det verkligen inte gå till! Men, tyvärr är det så att varje församling gör sin tolkning av de lagar och regler som gäller, vilka dessutom inte är särskilt tvingande. Lagrum för begravningsplatser finns i Begravningslagen i kap 2 och i Kulturminneslagen i kapitel 4, p 11-15.  
 
En kulturgrav skall finnas kvar. Men jag har ofta sett att kulturgravarna tas inte väl om hand. De förstörs, bl a av att de ligger ner, utsatt för väder och annat, samt sjunker sakta ner i marken och gräset växer över. Till sist försvinner de.  
 
I ovan nämnda fall, kan man begära ut alla handlingar rörande den här gravplatsen. Beslut har en gång fattats om kulturmärkning och beslut har nu fattats om destruering. På vilka grunder?  Det är kyrkorådet som gör utredning och fattar de här besluten. Kyrkorådets beslut kan överklagas hos Länssyrelsen. Det tycker jag att man ska göra i detta fall. Länsstyrelsen behöver får veta vad som hänt, även om stenen inte kan tas tillbaka. Märkliga förklaringar, från kyrkoråden, som att det är ont om plats på kyrkogården håller inte i vår tid, när minneslundar och små askgravplatser blir allt vanligare.
 
Den här destrueringen gör ett återställande omöjligt. Men har kyrkorådet rensat bort en kulturgrav, kan det visst finnas möjlighet att en ny gravvård ska ställas upp på kyrkans bekostnad. Det måste bli slut på krossandet av gravvårdar, kulturgrav eller ej. Många församlingar väljer att låta borttagna stenar stå undan ett par år, eftersom det faktiskt hänt att gravrättsinnehavare ångrat sig.
 
Jag instämmer i att ett allmänt upprop till Riksantikvarieämbetet och Länsstyrelserna skulle medverka till att lyfta upp den här frågan på dagordningen. Det sker liknande trista händelser hela tiden på våra kyrkogårdar.
 
Lisskulla

2012-11-23, 07:23
Svar #4

Lars Larsson

När jag läser dessa inlägg kommer två tankar upp:
 
Att sätta upp skyltar vid en gravplats märkta med diverse uppgifter är knappast något som i längden betyder något, det måste ju finnas dokumentation. Skyltar försvinner, flyttas etc.
 
De flesta blir upprörda när gravstenar tas bort, förstörs etc. Det gör jag också, men är vi beredda att ta eventuella löpande kostnader för skötsel och underhåll? Inte jag i alla fall.
 
/Lars

2012-11-23, 09:41
Svar #5

Utloggad Sigfrids Leif Mörkfors

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2023-11-16, 14:56
    • Visa profil
Hej Lars! Visst kan skyltar försvinna m m men normalt finns det också hos varje kyrkogårdsförvaltningen en förteckning på de gravar som utmärkts som Kulturgravar. I företeckningen ska framgå skäl till att graven utsetts till Kulturgrav (ex titel, bergart, kändis) och därmed ska det uppenbarligen finnas ett hanteringssätt som gäller för varke enskilt skäl. Är en grav utsedd till Kulturgrav gäller skydd enligt kulturminneslagen och det är det skyddet jag är ute efter, det innebär inte att någon ska betala för löpande kostander för skötsel och underhåll utan då är det lagen som styr, men när lagen är öppen för tolkningar så försvinner även kulturgravar från våra kyrkogårdar.  
Läs gärna också:  http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ett-kulturmord-pagar-i-det-tysta_7635160.sv d
 
(Kan tillägga att jag i dagssläget betalar underhåll och skötsel för femton gravar runt om i Sverige)

2012-11-23, 19:39
Svar #6

Lisskulla Engström

Finns det verkligen lustigkurrar som flyttar skyltarna på kyrkogården? Då kanske skyltar Graven återlämnad står vid fel gravar!? Jag har aldrig tänkt tanken ens. Men nu, vid närmare eftertanke, kan det antagligen ske. Bristen eller total avsaknad av respekt för liv och död, människor och det som vi bryr os om osv, är utmärkande för vår tid.  
 
I just detta fall handlar det om en kulturgrav. Och som jag sagt tidigare, kan man begära ut alla beslut från kyrkorådet: Beslutet om att denna grav skall kulturmärkas och beslutet att den skall destrueras. Då vet man om det är en kulturgrav det handlar om eller inte.  
 
Vad gäller andra gravar där minnesstenar tas bort och krossas vet jag också om att ibland måste detta ske. Men detta ska handhavas på ett korrekt och respektfullt sätt. Det får inte ligga gravstenar med väl synlig inskription huller om buller. Kyrkan behöver bli bättre på att informera om att borttagning av stenar/gravplatser är aktuellt. Det måste få finnas tid för eventuella släktingar att säga sitt. Många bor långt ifrån sina kyrkogårdar och då blir det lång tid mellan besöken.  
 
I möjligaste mån skall dessa minnesstenar finnas kvar på kyrkogården eller i dess omedelbara närhet. Man kan ta bort området runt stenen, rensa växtligheten och så gräs. Då är skötseln minimerad. Så har man gjort på kyrkogården vid Ivö kyrka i Skåne. Mycket vackert.
 
Lisskulla

2012-11-24, 16:42
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Se bilderna längst ner i denna diskussion, pietetsfullt är inte vad man skulle kalla det.
 
http://proveniens.ifokus.se/discussions/4eabc19cd4ebea403c007358-kyrkogardsforva ltningens-ansvar?discussions-1

2012-11-24, 19:59
Svar #8

Utloggad Sigfrids Leif Mörkfors

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2023-11-16, 14:56
    • Visa profil
Ja det ser verkligen tragiskt ut. Även i detta fall, liksom i fallet med Kulturgravar ovan, måste jag undra var Släktforskarföbundet finns i debatten och om vi inte kan göra med för att uttrycka vår oro, förfäran och ilska!?

2012-11-24, 20:01
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ja, släktforskarrörelsen skulle synas mer i dessa sammanhang.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna