ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gravstenar som försvinner  (läst 6934 gånger)

2006-07-30, 13:59
läst 6934 gånger

Christina Rydberg

Har med stort intresse läst inläggen i denna tråd och vill bidra med lite funderingar.  
Min far gick bort för 2 år sedan och även om hans föräldrar hade grav med plats kvar i (pappa har skött om den de senaste 50 åren) valde pappa att kremeras och strös i minneslunden på samma kyrkogård. Naturligtvis följde jag hans önskan vid hans bortgång. Han ville INTE att efterlevande skulle känna sig tvingade att sköta om en grav.
Efter hans bortgång gick jag till exp. på Västra Begravningsplatsen i Gbg där mina farföräldrar och pappa vilar. Fick veta att gravrätten stod på min farmor som dog 1957 då hennes man dött tidigare och hon då var närmast anhörig. Man uppdaterade INTE här i Gbg gravrätten även om innehavaren dog utan det fick anhöriga sköta om.  
Någon form av förändring har skett sedan dess och jag tror det handlar om att om innehavaren dör händer något automatiskt... vet någon om det kan  vara så? Jag minns inte riktigt vad de sa på exp.
Hur som helst, gravrätten blev omgående vid besöket överskriven på mig. Inga problem, inga kostnader. Jag behövde inte legitimera mig. Detta föranlede mig att kolla upp mormors och morfars grav på Kvibergs kyrkogård. Den stod på mamma och när hon gick bort skrev jag över den gravrätten på mig. Lika enkelt där.
Båda kyrkogårdarna ligger inom Göteborgs kommun.
 
Jag har inte bestämt gravplats för min mor ännu. Vill helst att hon ska ligga på en liten fin kyrkogård några hundra meter från min bostad. Den ligger mitt i ett bostadsområde som flertalet av Göteborgs begravningsplatsen gör numer. Och den är naturligtvis full. Men... det finns lediga gravar. Just pga vad som tidigare skrivits härinne, att inga nu levande släktingar gjort anspråk på gravarna. Jag har blivit visade flera gravar som ingen längre sköter om och kan välja någon av dessa. Alternativet är att begrava mamma utanför stan - dit ingen av oss har anknytning men det finns ledig gravplats.
 
Vad jag har fått höra gör man så här i Gbg på de gravar som ingen sköter om;
* en skylt sätts upp på graven och får stå där minst ett år
* man annonserar i dagspressen efter anhöriga under en viss tid  
* det ska ha gått minst 25 eller 50 (minns inte) sedan någon senast förnyade innehavet innan man gör något av ovanstående
 
Om man söker innehavare eller anhöriga på annat sätt, genom folkbokföringen eller på annan väg är jag däremot tveksam till.
 
Jag har blivit anvisad några fina gravplatser men... där finns stenar över vilka som ligger begravda där. Jag kan överta graven och stenen mot en kostnad men det bär mig emot att ta bort den information som står på stenarna. Även om det bara på en av dem står ett efternamn, N:s Familjegrav och inga förnamn eller årtal.
 
Jag ville gärna att mamma ska ha sten och ram och då måste jag ta bort någon annans namn. Nu får det nog bli så att hon får överta en gammal grav utan sten och ram. Det gäller att kompromissa med sig själv ibland.

2006-07-30, 15:32
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har också funnit exempel på att gravrätten står på någon sedan länge avliden. Man anser sig inte ha möjlighet att följa upp sådant.
 
Jag bad dem skriva upp mig som kontaktperson och tror då att jag får möjlighet överta gravrätten när den går ut.

2006-07-30, 23:23
Svar #2

Utloggad Marie-Louise Hägglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-03-18, 15:07
    • Visa profil
Hej alla!
Jag var nere i Småland i somras och fotograferade alla av mig kända släktingars gravstenar. Hittade en på Misterhults kyrkogård som jag blev speciellt glad över då den tagits bort och låg utlagd utanför kyrkogården. Jag har också varit på andra kyrkogårdar runt om i landet och fotat där släktingar är begravda. Själv har jag alltid sagt att jag ska strös för vinden för att mina anhöriga skulle slippa sköta en grav men efter att jag börjat släktforska tänker jag helt annorlunda. Det är roligt att åka runt och se gamla gravstenar.
Tänk om kyrkogårdsförvaltningarna kunde fotografera alla gravstenar? Åtminstone jag skulle vara villig att köpa bilder på mina släktingars gravstenar och skulle inte se något oetiskt i detta. Min farfar har den vackraste gravsten jag har sett. Den ser ut som ett avsågat träd och har fått lite mossa efter alla år som ser helt naturligt ut, en mycket passande gravsten åt en skogsarbetare. Vad tycker ni?
Marie-Louise Hägglund

2006-07-30, 23:54
Svar #3

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Jag var faktiskt idag och besökte 2 kyrkogårdar. Där min farmotr och farfar vilar har man ställt upp gravstenarna längst ner på kyrkogården. Min pappas ingifta fasters syster berättade att kyrkogården felaktigt tagit bort gravstenar där gravrätterna inte gått ut. Men de har satts tillbaka. Sedan var vi och tittade på hennes mans gravsten, den är återanvänd och på baksidan står hans mormor och morfar samt en moster som dog ung. På framsidan är hans namn ingraverat.  
 
Han återanvände alltså släktens gravsten som är mycket vacker och väldigt speciellt. Han vilar också nästan exakt på den plats där gravstenen ursprungligen stod. Hans hustru berättade för mig att han var väldigt ledsen när stenen togs bort från sin ursprungliga plats, men nu är den tillbaka igen.
 
En solskenshistoria tycker jag.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-08-02, 00:55
Svar #4

Christina Rydberg

Kyrkogårdsförvaltningen i Göteborg har annons ute på sin hemsida där man efterlyser anhöriga till vanvårdade eller eftersatta gravar. Utlagd 2205-12-16, från detta datum har man 1 år på sig att åtgärda graven alt. kontakta förvaltningen - sedan återtar förvaltningen graven. Annonsen är också publicerad i GöteborgsPosten.Kan Du ha anförvanter eller förfäder som är begravda i Gbg, kika in på hemsidan; http://www.svenskakyrkan.se/goteborg/kgf/

2006-08-02, 19:10
Svar #5

Utloggad Jan-Philip Hollström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Kanske någon på denna tråd kan hjälpa mig, jag har försökt på andra trådar. Fyra generationer av min släkt (det är en hel del individer)levde och dog i Köping, huvudsakligen under 1700-talet. Jag har kontaktat församlingen där men de hävdar att de inte har uppgifter om någon Hollström begravd någonsin i Köping. Om detta nu stämmer, var i hela friden kan de då ha begravts?
 
Finns det utöver kyrkogårdsförvaltningen någonstans man kan söka? Även om gravar återanvänts borde väl uppgifter finnas kvar om den ursprungliga graven?
Mycket tacksam för svar,
 
J-P

2006-08-02, 20:46
Svar #6

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
1700-talet är ju ett tag sedan... Jag tycker inte man ser så många 1700-tals-år på kyrkogårdar.
 
Jag har fått god hjälp på olika håll, men har inte sökt så gamla stenar. Kanske har man bara register över senare år? Jag har sökt betydligt senare stenar - där man haft uppgifter om att det funnits gravar, men att de är borta.
 
Finns det mer än en kyrkogård/församling?

2006-08-03, 01:00
Svar #7

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
På annan plats här på AF har nyligen omtalats (på engelska) att lagen inte krävt att riktiga gravböcker föres förrän omkring 1950. Detta har på vissa håll inneburit primitiva gravböcker eller rentav inga gravböcker alls.

2006-08-09, 01:54
Svar #8

Utloggad Jan-Philip Hollström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jaha, det verkar alltså som det kanske tar stopp där alltså. Det var ju verkligen synd. Jag tycker ändå det verkar konstigt att alla dessa personer försvunnit. Inte så att de var adliga eller exceptionellt framstående, men två av dem var riksdagsmän och det fanns flera rådmän osv. Jag har svårt att föreställa mig att de bagravdes i omärkta gravar.
Frågan är, när började gravar återanvändas? Var detta månne efter att gravregister införts?
 
Jan-Philip Hollström

2006-08-09, 12:19
Svar #9

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hejsan
 
Har gjort lite gravstensinventering i Eksjö stad. Denna gravplats flyttades från kyrkan till en annan plats 1860. Inga böcker finns före denna tid. Mellan 1860-1950 finns det anteckningar från de som grävde gravarna. Vanligt folk kan det stå man begravd, kvinna begravd.
Endast de finare personerna finns med namn och när de begravdes. Många av de gravarna finns kvar i dag men inga äldre än 1860.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek
Eksjöbygdens Släktforskarförening

2006-08-09, 19:57
Svar #10

Utloggad Göran Ulväng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2017-01-11, 09:17
    • Visa profil
    • www.ekhist.uu.se/Staff/GUlvang
Jan-Philip,
Endast mycket förmögna personer hade möjlighet att i historisk tid resa monument över sina döda, iform av gravkor, större stenar och epitafier. Huvuddelen av befolkningen, inklusive borgare och mindre förmögna adelsmän begravdes under enkla träkors med en plåt på, eller helt enkelt i en omärkt grav. Gravarna på kyrkogårdarna återanvändes sedan gång på gång på gång, ialla fall om vi talar om 1700-1800-tal. Någon gravrätt i vår mening tror jag inte existerade, men detta kan säkerligen någon kunngare svara på. I Uppland var t.ex. kyrkogårdarna ända fram till 1860-70-talet nyttjade som betesmark och visitationsprotokollen från den tiden brukar berätta att där låg både ben och skallar framme, som svinen hade bökat upp. Först därefter började kyrkogårdarna snyggas upp. Förmodligen hänger denna civilisering av kyrkogårdarna åtminstone delvis samman med böndernas ökade välstånd i och med 1700- och 1800-talets agrara- och industriella revolutioner, då det blev allt viktigare för bondesläkterna att visa upp en mer ståndsmässigt kultur, och likt adel- och borgaresläkter resa gravmonument, ofta i form av en familjegrav med gårdsnamnet tydligt utsatt.
Hälsningar
Göran

2006-08-10, 06:42
Svar #11

Utloggad Jan-Philip Hollström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack för hjälpen Göran och Elisabeth. Visst hade jag hoppats på bättre nyheter, men nu förstår jag i alla fall varför dessa gravar inte kan hittas.
 Det finns fortfarande mycket intressant att undersöka om dessa personer så jag rullar på!
 
Hälsningar
Jan-Philip

2008-02-28, 09:40
Svar #12

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hejsan!
 
Är det någon som vet hur Östra Kyrkogården i Göteborg har förändrats genom åren?
 
Jag har letat reda på när släktingar dött, och när och var de begravts, men gravarna finns inte kvar.
Kyrkogården är uppdelad i Fält, och varje fält har numrerade gravar. I ett fall bland mina anförvanter, finns inte Gravfältsnumret idag, det är för högt. I ett annat fall finns inte Gravplatsnumret, det är för högt.
 
Vad jag nu undrar över är, har Fältindelningen förändrats genom tid?
Har gravplatsnumreringen inom fälten förändrats genom tid?
Var kan jag få svar på dessa frågor?
 
Jag har kontaktat kyrkogårdsförvaltningen, men det kunde inte svara. Det enda jag fick veta var att vissa fält förr, var så kallade, allmänna begravningsfält, för människor som inte hade råd med egna gravplatser.
Likaså, det som sades i ett inlägg ovan, att när gravar återtogs, så kunde de som övertog gravplatsen, även kunna överta gravstenen, men att icke återanvända gravstenar inte sparades, det var alldeles för många för att hantera.De enda stenarna som bevarades, var de som var kulturhistoriskt intressanta. I mitt tycke är alla stenar kulturhistoriskt intressanta, men det är skillnad på folk och folk.
Jag vet kyrkogårdar, som vid återtagande av gravar, bevarar gravstenarna, men de flyttas till en speciell plats på kyrkogården, men då står på en minimal yta. Detta vore ju önskavärt för alla gravstenar tycker jag.  
 
Vore tacksam om någon kunde svara på mina frågor.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2009-01-16, 20:38
Svar #13

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 16:37
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jag har släkt i Norge på min mors sida. Då har jag hittat en sida se länken http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=x. Då har de som vill lämnat ut bild på gravstenar och information om personer som dött. Bild på Kyrkorna som är så vackra. Detta önskar jag skulle finnas även här i Sverige, jag åker till kyrkogårdar och letar och hittar en o annan. Som jag då har tagit foto på, detta är ju också värdefullt stenarna försvinner efter några år. Jag har själv upplevt stenar som det står återlämnad på.
JAg vet att det pågår inventeringar på gravstenar mm. Men jag önskar att det skulle finnas en sökmöjlighet på all information med bild och information.  
Är detta omöjligt? eller finns det fler som önskar detta. Jag har själv en del kyrkogårdar som jag har tagit foto på alla stenar.
 
med hälsningar
Irene

2009-01-17, 13:07
Svar #14

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Jag håller med Irene, det vore mycket intressant med en sådan sökbar databas med bilder av alla gravstenar, där man även kan få lite personhistoria kring de begravda. Problemet är dock att få tag i duktiga programmerare som kan göra databashemsidor. Själv kan jag bara html-programmering, vilket man inte kommer långt med idag, samt vilket också tar tid att uppdatera.
 
Det vore intressant att höra hur kyrkogårdar skötts/sköts i andra delar av landet (jag har läst lite i tidigare inlägg om hur det är i Göteborg).  
Jag hörde för något år sedan av mig till Täby församling i Stockholm där min biologiske farfar ligger begravd (min halvfaster ville ha honom begravd nära sig), och där gäller 25 års gravrätt.  
 
I allmänhet har jag märkt på de flesta kyrkogårdar jag besökt att de har 25 års gravrätt. Dör gravrättsinnehavaren så anser kyrkogårds-/vaktmästarexpeditionen att det är för krångligt att leta på efterlevande släktingar, så de sätter istället en liten skylt vid graven som deklarerar att de eftersöker gravrättsinnehavare (minns inte exakt vad som står på skyltarna - men ser man en sådan skylt så ska man kontakta expeditionen), hör ingen av sig så tas gravstenen/graven bort efter en tid (jag vet inte hur lång tid dock).
Det händer dock att vissa församlingar rensar ur gravar utan vidare som de tycker ser vanvårdade och eftersatta ut. På vissa kyrkogårdar kan man vid bodväggar, murar och/eller dungar i närheten hitta kasserade gravstenar (dvs. gravstenar från bortrensade gravar). I Yttergran i Uppland hittade jag t.ex. en sådan nära åkern rakt nedanför kyrktornet och det var gravstenar ända fram till slutet av 1950-talet.
 
Tyvärr är det ju först på senare år som gravstenar och gravar börjat dokumenteras ordentligt, men inte alltid med bild - därför försvinner ju många människors gravar, gravstenar och minne åt eftervärlden spårlöst - även om de efterlevande släktingarna en gång i tiden fick löftet om att graven skulle bevaras i evinnerlig tid.  
Så detta bör ju helt klart vara en angelägen fråga för de gravintresserade och kulturhistoriskt intresserade att engagera sig mera för (gravstenarna är ju ofta utformade enligt tidens mode, och är ibland väldigt vackert utsmyckade - och många ser nog gärna att gamla släktgravar bevaras).
 
Historiskt sett har jag hört att i Hällefors i Västmanland tillgick det så, långt tillbaka, att folk själva fick gräva gravar åt sina anhöriga. Det brukade ske i all enkelhet - man brukade lägga lite granris runt graven vid själva jordfästningen, och prästen läste vid graven. Sedan grävde de anhöriga igen graven själva och lade spadarna i kors över graven så att nästa personer som skulle begrava någon kunde hämta dem där. Det blev förstås rena anarkin med tiden där man råkade gräva fram andras kistor osv., så jag har för mig att det blev klockarens uppgift under tidigt 1800-tal (kanske sent 1700-tal) att se till vart det var ledigt att begrava folk - dessutom var man tvungen att betala klockarpenning eller dylikt för att få jordfästa på kyrkogården - klockaren skulle ju dessutom ha sin lön för själaringningen. Runt tidigt 1900-tal tror jag att den första dödgrävaren anställdes. Kring dessa var det ju en del skrock och skrömt - fick de med sig kyrkogårdsjord under stövlarna in i huset kunde de t.ex. få se vålnader i sitt hus m.m.
 
I början av 1700-talet samlades det bland församlingen i Hällefors in medel till en kyrkobalk (detta var ofta enkla staket eller murar runt kyrkogården, som förhindrade att betande djur skulle gå in på kyrkogården och böka upp liken). Vid den tiden ville man ta ned alla björkar på kyrkogården också eftersom de fastnade på- och ansågs förstöra den tjärade spånpanelen på kyrkan.
Om man tittar på bilder från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal från gamla kyrkogårdar kan man ofta se att det var väldigt högväxt gräs på kyrkogårdarna och nästan inga gravvårdar alls. Här i Filipstad vet jag att det fanns enkla träkors med en liten plåt på med namnet (ibland ett även ett litet psalmnummer). Det finns även några handsmidda järnkors bevarade här på gamla kyrkogården som är från slutet av 1800-talet - annars är det jättelika monument över brukspatroner och deras familjer.  
Allmogen hade nog helt enkelt aldrig råd med gravstenar och dylikt.
I övrigt kan nämnas att i skogstrakter hade man ofta vinterbegravningsplatser där man begravde folk tills man hade möjlighet att föra dem till kyrkogården. I Tomsjön i Hällefors fanns en sådan, och när man på 1950-talet skulle hämta grus där så hittade man människoben. Tyvärr gjordes inga analyser om ålder osv. då - på den tiden insåg man ofta inte värdet i det historiska, även om det fanns många förgrundsfigurer som gick runt på landsbygden och dokumenterade andra saker.  
På andra håll har det förekommit s.k. likholmar ute i sjöar osv - och i folktradition har berättats att liken var synliga från land. På flera ställen har man faktiskt hittat ben på sådana holmar och i Ljusnarsberg - eller om det var Norrbärke i Dalarna? Har man hittat ben som daterats till medeltiden.
 
Jag vet vidare när det gäller kyrkogårdar, att det i vissa trakter förekommit benhus (kyrkogårdarna blev ju överfulla ganska snabbt ibland efter epidemier och dylikt), så då blev man tvungna att tömma gravar - även om liken inte förmultnat helt, för att få plats. Jag minns att jag läst i någon bok om Grangärde i södra Dalarna att det var en enorm stank från dessa benhus. Vart benen tog vägen sedan vet jag inte. Men för djur- och fiskben fanns ju benkvarnar där man gjorde mjöl av benen - kanske gjorde man mjöl av mänskligt avskräde också?
 
I början av 1900-talet när man fick värme och elektricitet i kyrkorna och tvättade golven så läckte det lätt ned vatten i springorna vid gravhällarna i kyrkgolven till kistorna (tidigare var ju kyrkorna väldigt kalla, och då bevarades ju liken väl), men när de sedan utsattes för värme och det ibland rann ned vatten i gravarna vid städning så kan ni nog själva föreställa er vilka sanitära olägenheter det blev när liken började förmultna. Det finns vittnesbörd om det från många håll där den sötsura stanken låg tät i hela kyrkan.  
Därför slutade man begrava inne i kyrkorna, och på vissa håll vet jag även att man tömde kyrkorna på gravar - t.ex. i Grythyttan. Jag läste i en tidskrift som heter Grythyttan i ord och bild som gavs ut på 1950-talet, att de hade tagit upp ett lik från 1700-talet ur kyrkgolvet som var från Saxhyttan, och efterlevande till denna kvinna som fortfarande bodde i Saxhyttan kunde klart känna igen släktdragen.
Tänk om dylikt hade dokumenterats i bild! (Kanske otrevligt för vissa - men så här gamla lik får man nästan se mera som arkeologiska artefakter). Det finns ju inte alls mycket bevarat där man kan se hur människor såg ut förr (mer än de riktiga högreståndspersonerna, som ofta finns avporträtterade; kungliga gravar har dessutom dokumenterats ett flertal gånger, bl.a. i Uppsala, Riddarholmskyrkan och Västerås).
 
Mvh, Fredd
 
(Meddelandet ändrat av fredd den 17 januari, 2009)

2009-01-17, 15:44
Svar #15

Utloggad Marianne Asplund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2016-09-01, 21:07
    • Visa profil
Ang. foto på gravar som inte längre finns kvar. Jag bor i Arvika och jag letade efter en grav /sten som inte längre finns kvar. Kyrkogårdsförvaltningen har den på bild och jag ska få den skickad till mig.
Jättebra. De har även skylt med Bokstav och nummer på varje grav, så alla är väldigt lätta att hitta.  
  Mvh Marianne

2009-01-17, 19:27
Svar #16

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Det var jag som ställde frågan den sista januari för exakt sju år sedan.
 
Hej!  
Finns det nån som vet om gamla gravar från 1880-talet i Ryda utanför Vara och Hudene utanför Herrljunga?  
 
Efternamn Rydholm Hudene  
Lundgren Ryda  
 
Jag bor i trakterna av Uppsala, annars kom jag att tänka på att kontraktet på gravvårdarna är på 25 år. Sedan beror det också på om de anhöriga vill har kvar sina äldre gravar, tänker på den släktgraven i Malsta i Uppland som försvann för drygt 10-20 år sedan när hon som hade hand om gravvården tyckte att det var för mycket eftersom det var två-tre generationer tillbaka och hon började bli för gammal att vårda flera gravar.  
 
Visst är det så att gravar efter betydelsefulla personer bevaras??? I Biskopskulla finns det ett tjugotal gravvårdar bevarade som kulturgravar och det finns plats för det p g a att det finns flera kyrkor i närheten och dessa kyrkor har någonting gemensamt att de är mindre kyrkor med ett begränsad antal förrättningar per år. I Torstuna kyrka bevaras en gravvård efter en präst(Thorsell eller Forssell) som var verksam fr o m 1770-talet till början av 1800-talet. För att nämnda ett par exemplar.

2009-01-18, 14:44
Svar #17

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 16:37
    • Visa profil
Hej igen
Återkommer med en tanke. Går det inte att göra som porträttfynd. Fast att alla som har fotot på gravstenar lägger in detta och ger information om personen. Då blir det ju snart en källa.
Går detta?
mvh
Irene

2009-01-18, 19:37
Svar #18

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Hej Irene!
Det tycker jag är en utmärkt idé! Bara man hittar någon programmeringskunnig att göra en sådan funktion så är det ju fullt möjligt!
Det vore ju bra om det går att bläddra fram genom landskap/församling, samt även ha den vanliga sökfunktionen efter namn m.m. som på dödboksskivorna. Dessutom skulle det ju vara en god idé att utifrån gravkvarterskartor göra klickbara bilder där man kan klicka på varje grav och se vilka som varit begravda där, samt gravstenar som funnits där.  
Och som du säger vore det ju perfekt om det även kunde fungera som porträttfynd så att personer kan skriva inlägg och berätta om personerna, hänvisa till litteratur av/om dem m.m., uppgifter de hittat i olika dokument m.m.
 
Det vore ju jätteintressant om någon mer programmeringskunnig gjorde en sådan funktion här på genealogi.se!
 
Vad säger ni övriga, och vad säger släktforskarförbundet om detta?

2009-01-18, 22:06
Svar #19

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Är det inte detta som Gravstensinventeringen hållit på med sedan 1979?  http://www.genealogi.se/gravsten/

2009-01-18, 22:58
Svar #20

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Är det någon som vet om inventering gjorts på Gamla Kyrkogården i Gävle?  
Gravstenen efter min mormors far tog bort för några år sedan och jag hade så gärna haft en bild på den..
 
Mvh
Fredrik.

2009-01-19, 16:04
Svar #21

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Skanning av Gravstensinventeringen pågår. Planerna är att den skall läggas ut på Rötter och utgöra grundstommen i en sökbar databas liknande Porträttfynd. Där skall man då själv kunna fylla på med egna gravstensbilder.

2009-01-19, 16:51
Svar #22

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 16:37
    • Visa profil
Tack Anna Lena!
 
Det är ju det som är min önskan. Med gravstenarna, för det försvinner. Jag har sett det, dels med en liten brädbit som det står återlämnad på.  
När kommer det ut?  
mvh Irene

2009-01-19, 17:40
Svar #23

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej !
 
Det var oerhört intressant att läsa era inlägget. Att söka gravstenarna är mer eller mindre som försvinner av olika skäl eller olika regler m.m.
 
Jag hade tagit bild på min farfars grav, även andra brödernas grav. Jag tänkte flera ggr och tidgare hade läst forumet om gravarna häromkring oss idag. Nu tänker jag också när personer väljer att bli begravd är just kremeringen( stavningen rätt eller fel). Hur ska man veta personen som valde kremeringen och då borde det finnas en bok som man kan läsa vid kyrkogården någonstans och se vilka valde kremeringen eller familjegrav? Jag har varit på några av vår släktgrav, har sett bara 1:a persons namn på grav som blev sedan familjegrav. Men vad jag inte förstår varför kan man inte skriva in på personers namn och vilka år osv..  
Nu i vår hoppas jag min farbror och fasters namn finns nu på familjegrav och vet inte vad min kusin bestämt sig. Det hade varit lite bråk hörde jag av andra. Kanske jag hörde fel !  
Varför inte börja ta bilderna och skriva in vem det är, osv och sedan göra  till CD skivan. Det vore kul för många släktforskare..

2009-01-19, 22:27
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Man kan göra som i Norge (www.disnorge.no) där en del gravar i deras gravregister finns med bild. Koppla t ex innehållet på CDn Begravda i Sverige med bilder som folk skickar in på en hemsida. Det är väl något i den stilen som gravstens-sök på Rötter försöker göra.
Man kan på CDn se om det är en kistgrav  eller en urngrav, dvs kremering. Det står säkert också i församlingarnas gravregister.
Det är anhöriga som själva väljer vad som ska stå och om det ska stå något så det är nog svårt att påverka. Däremot ska gravregístren innehålla alla, men de är ibland ganska nya eller också finns det fel i dem.

2009-09-07, 17:20
Svar #25

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 16:37
    • Visa profil
Hej!
När kommer den sökbara databasen på gravstenarna. Är det dags snart? Jag har många gravstenar som kan läggas in i bild.
Det är väl bättre att man kan lägga vart eftersom istället för att det ska bli kaos. För detta tror jag kommer att bli stort intresse. Så ut och fota nu, du kan hjälpa till!!!
 
Mvh
Irene

2010-08-26, 09:24
Svar #26

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 16:37
    • Visa profil
Undrar bara när Gravstegsinventeringen ska komma fram till alla, så vi kan hjälpa till från denna sidan. Med att fylla på med bilder mm..
 
 
mvh
Irene J

2011-05-08, 12:17
Svar #27

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 16:37
    • Visa profil
Min nya sida på Facebook...
Den handlar bl.a om detta..Jag fotograferar, forskar och dokumenterar..
 
https://www.facebook.com/home.php?sk=group_204121002961367  
 
mvh Irene J

2011-07-15, 17:58
Svar #28

Utloggad Maria Kurtson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2012-02-28, 16:29
    • Visa profil
Idag satte jag blommor på min farfars farmors grav, som jag fick reda på var den låg av min pappas tremänning som jag träffat genom släktforskningen. Där hon och farfars faster ligger begravda i samma grav på skogskyrkogården fanns en hel rad med gravar där gravrätten gått ut och antagligen har de inte fått tag i någon släkting som vill ta över graven. Det gjorde ont i hjärtat att se alla namn och tänka att ingen längre bryr sig om dessa personer eller kanske vet de inte om att det finns en grav. Jag fotade alla gravar runt min farmors grav som hade skyltar med att gravrätten var återtagen. Skulle gärna ägna mig åt gravinventering.  
Susanne

2012-08-13, 15:33
Svar #29

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Passerade härom veckan en avstjälpningsplats för gravstenar på Lyvikskyrkogården i Ludvika, Dalarnas län.
 


 
Man blir ju lite förfärad att de ligger där lite huller om buller. Och har någon hunnit registrera dessa stenar? Enligt Gravstensinventeringen har ingen tagit sig an uppgiften. Det är ju tråkigt eftersom där finns bl a en hel del gamla stenar och gravkors, av kulturhistoriskt värde.
 
Jag ska påpeka detta för Västerbergslagens Släktforskare och hoppas det finns någon som vill ta tag i saken. Tyvärr har jag svårt att själv hjälpa till eftersom jag bor i Örebro.
 
/Leif G:son Nygård

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna