ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tolka handstilen - hjälp  (läst 1281 gånger)

2006-02-13, 15:53
läst 1281 gånger

Louise Lundberg

Hej!
Jag är nybörjare som släktforskare. Jag har varit på jakt efter min farfars farmor, som jag vet från pappa att hon var från Schweiz eller Italien. Nu lyckades jag hitta hennes son i födelseboken från Uppsala Domkyrkoförsamling, med hjälp av Genline. Problemet är att jag inte riktigt kan tyda vad där står.
 
Om någon är bra på att läsa gamla handstilar, och kan gå in på Genline, så skulle jag bli mycket tacksam för hjälp.
Sidan heter 100003.24.44800 på Genline, och min farfars far är Johan Harald Lundberg, född den 8/10 1862. Fadern hade en initial, och Lundberg, men initialen kunde jag inte förstå. Modern heter, det visste jag, Schukani (med reservation för felstavning, jag har bara fått det muntligt från pappa). Jag kunde inte läsa hennes förnamn.
 
Stort tack om nån kan hjälpa mig!

2006-02-13, 17:14
Svar #1

Utloggad Bo-Arne Östborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-07, 21:17
    • Visa profil
Hej Louise, du finner garvarmästare Johannes Lundberg med hustru Maria Lovisa Schukani, två söner och en dotter på sidan 399 i Uppsala hfl AIA:11C (Genline 2275.36.64400). Lycka till med fortsatt forskning!

2006-02-19, 12:26
Svar #2

Louise Lundberg

Stort tack, Bo-Arne! Tänk att jag har namn efter henne, fast vi inte visste det!
Louise

2015-01-06, 20:42
Svar #3

Utloggad Gunnar Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 14:05
    • Visa profil
Nån som kan tyda denna handstil ?
 
Bild tagen från Södertälje husförhor 1841-45 (AI:14) bild 248
 
Detta tror jag mig kunna tyda:
Övre raden (mannens): ? sig med ? till ? ? ? för att söka arb ? ?
undre raden (hustrun): mannen intagen å stads fattig huset
 
 
Får ej ihop att mannen (och bara mannen) skulle vara iväg på fattighuset, då jag fått en bild av en välmående familj på mannens skomakeri, dessutom har han på samma sida i husförhöret boende på dessa ägor som verkar vara mannens ägor, två söner som kommit tillbaks efter lärlingstid, och innehar båda titel skomakarmästare. Dock kan det ju vara så att mannen blev oförmögen att utöva sitt yrke, och att sönerna ännu inte var etablerade, och kunde inbringa något, så mannen fick vara kvar på fattighuset tills dom var etablerade, bara en grov gissning, men varför var bara mannen på fattighuset ?
 
Hoppas någon kan bringa klarhet i detta.
 
/Gunnar

2015-01-06, 22:57
Svar #4

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Några ord till (som jag tolkar det):
Begivit sig med pass till XXX för att söka arbetsförtjenst.

2015-01-07, 11:12
Svar #5

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Verkar ha flyttat till Stockholm. Texten är dock överstruken, så flyttningen har inte ägt rum.

2015-01-07, 16:30
Svar #6

Lotta Nordin

Gunnar,
att han har begivit sig någonstans (Stockholm?) med pass betyder inte att han har flyttat.
 
Svaret på frågan vart han tagit vägen finns under rubriken Flyttar till, där det står att han flyttat till p. 240 år 1844.
På sidan 240 finns stadens fattig- och arbetshus, där han är inskriven som inflyttad 1844 och utflyttad till p. 248 år 1845.  
Han har alltså flyttat tillbaka, och det står under rubriken Inflyttat från på sidan 248, Återkom 1845. Det ser man också på den streckade linjen under hans namn, vilket betyder att han ska vara skriven där igen.
 
I nästa hfl finns familjen på samma ställe, Södertälje AI:15 (1846-1850) Bild 280/sid 276, och där står att dom flyttat till p. 91 år 1846.
Hustrun återkom från p. 91 år 1850 (streckad linje under hennes namn).
På sidan 91 står att Wikman dog 1847 6/2.
 
Wikman står som f. d. skomakare både i AI:14 och AI:15.

2015-01-07, 19:06
Svar #7

Utloggad Gunnar Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 14:05
    • Visa profil
Tack alla tre, för det känns som jag (med eran stora förtjänst) kommit gåtan närmare sin lösning, men jag har ju flera frågor som dykt upp med detta. Det känns som Jörans tolkning av texten är rätt, och utav det så dyker det upp ett par frågor:
 
1. Han har känt sig tvungen att vidga sina arbetsmarker, och då tagit sig utanför sin socken. Krävdes det nån form av tillstånd som man då kanske kallade pass ?
 
2. Varför hamnar han på fattighuset, och om det var för att det gick knackigt med skomakeriet där, varför bara just han och inte frugan också ?
 
Lottas notering om att han var f.d. skomakare, hur skall man tolka detta i mitten på 1800-talet, för jag vet föga om hur försörjningen som f.d. av något yrke kan ha varit, för jag inbillar mig att något pensionssystem att tala om fanns ej, och hade man inte barn som kunde försörja sig, så var det nog otvetydigt fattighuset som gällde, och huruvida det fanns nån garanti för omvårdnad där, vet jag inte om det fanns, utan det var nog mycket med godtycket från det kyrkliga som styrde vem som fick och hur mycket hjälp dom i så fall fick.
 
Heikki, hur kom du fram till Stockholm ?
 
Avslutningsvis så är jag fortfarande mycket brydd över att man skrivit på hustruns anteckningskolumn att mannnen var intagen på fattighuset, för jag kan fortfarande inte se att det skulle gå någon nöd på denna familj som verkar haft en egen gård och sedemera 2 söner som kommer tillbaks som skomakarmästare.
 
Tack alla 3 än en gång
 
/Gunnar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna