ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tolka gammal text, många sidor  (läst 728 gånger)

2010-11-19, 18:04
läst 728 gånger

Helena Rohlin

Jag har i min ägo en bunt papper som är om min anfader från 1796 och kan inte läsa och förstå texten.
Skulle vilja ha den tolkad och nedskriven på dagens svenska.
Jag kan inte begära att någon ska sitta med en stor bunt papper gratis så då undrar jag var jag kan få reda på folk som översätter mot betalning.
Tacksam för hjälp!

2010-11-20, 13:57
Svar #1

Utloggad Elsy Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:50
    • Visa profil
Helena, bara som ett förslag:
Där jag bor har vi en släktforskarförening och när jag frågade dessa om hjälp blev de faktiskt nyfikna och glada för det var en träning för dem att vid olika träffar försöka att tolka och samtidigt lära sig att läsa. Jag är cirkelledare i några släktforskningsgrupper och vi läser och lär oss i olika Läroböcker.
Bara ett förslag alltså
Mvh
Elsy S

2010-11-20, 18:02
Svar #2

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Helena!
 
Som en framtidsinvestering kanske du skulle fundera på en kurs i paleografi. Finns säkert hos de flesta större släktforskarföreningar och på  universiteten.
Man blir åtminstone lite klokare och sen är det bara träning som gäller  
 
Hälsningar
Marianne K

2010-11-21, 20:07
Svar #3

Helena Rohlin


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna