ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avskriftsproblem  (läst 827 gånger)

2004-01-28, 12:44
läst 827 gånger

Utloggad Carl-Oskar Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2023-06-07, 20:30
    • Visa profil
Hej!
 
Finns det någon regel hur man bör göra när man citerar äldre texter som innehåller tecken som inte finns att tillgå via tangentbordet? Vad får man göra utan att bryta mot citatreglerna?
 
Det är två saker som jag har problem med:
 
1. Tecken för vissa viktuppgifter, exempelvis för lispund, hur gör jag då jag citerar en text som innehåller det? Kan man skriva ut det rätta ordet?
 
2. Ibland har textförfattarna ritat ett streck ovanför en bokstav vilket betyder att bokstaven skall utläsas som dubbel. Exempelvis thena med streck över 'n'. Visst heter förresten detta sätt att markera något? Hur gör man i en avskrift då detta förekommer. Skriver man ut dubbelbeteckningen eller låter man ordet stå med en bokstav? Vad är mer korrekt?
 
Med vänliga hälsningar
Carl-Oskar Lundström

2004-01-28, 14:32
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Carl-Oskar!
 
Kursivera bokstaven som inte är utskriven i texten utan markerad med ett förkortningstecken (ex. strecket över n eller m) -detta är den gängse regeln vid transkribering. Detsamma vid olika förkortningar ss vikter och mynt, skriv ut ex. ordet lispund kursivt.
 
vänligen
Niclas Rosenbalck

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna