ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Att läsa gammal skrift  (läst 7292 gånger)

2001-02-21, 11:21
läst 7292 gånger

Johan Hellström

Hej alla släktforskare
 
Har tänkt börja forska och har tagit reda på en del den muntliga vägen. Nu har jag för första gången varit på ett arkiv för att läsa gamla kyrkböcker, men jag fick lov att gå därifrån utan att få reda på någonting. Kunde inte läsa den gamla skriften i böckerna, eller på mikrokorten. Det var bara en enda röra - provade flera kort. Det var helt omöjligt - måste jag ge upp eller hur ska jag lära mig? Gå en kurs eller?  
 
Snälla hjälp mig!

2001-02-21, 15:33
Svar #1

Anna Cedergren

Hej Johan!
 
En grundkurs i släktforskning kan flera studieförbund erbjuda. Då får man förutom läsövningar lära sig om metodik och arkiv. Vill du öva på gammal handstil i hemmets lugna vrå så finns det böcker, och jag tror också en CD-skiva, för självstudier. Leta på biblioteket ellet t ex i Rötters bokhandel http://aforum.genealogi.se/bokhandeln/
 
Hälsningar
 
Anna

2001-02-21, 15:35
Svar #2

Johan R:son Sjöberg

Johan,
 
Alla är vi barn i början. Jag tyckte att gamla handstilar var oläsliga i början, och funderade flera gånger på att ge upp projektet. Men eftersom jag är envis, så lånade jag en bok om gamla handstilar, och använde mig av den för att jämföra skriften på mikrokorten med boken, och den metoden visade sig fungera. Om du vill kan du gå en kurs, det borde kanske jag ha gjort, men det hade jag inte tålamod till.
 
Lycka till - hä årner sig (som vi säger i Värmland)
Johan

2001-02-22, 10:09
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har två funderingar:
1) När någon nämner att den har svårt att läsa gammal stil, funderar jag på vad som menas med gammal i sammanhanget. Kan detta gälla även kyrkoböcker från 1800-talet? Vet inte hur gammal Du är Johan Hellström, men om Du är - låt oss säga - i 20-30-årsåldern - tar Du upp en fråga som vi troligen ännu inte diskuterat i forumet, men som möjligen kan vara intressant - och då även om den inte gäller Dig. Har själv söner i 20 årsåldern, och jag har märkt att det inte är självklart för dem att läsa t ex sina farföräldrars handstil; alltså personer som var födda 1912, resp 1916 - även om just deras handstil var vårdad. Tänk om det är så att de som är yngre än 40-50 år idag, har exponerats i liten grad, även för den handstil som användes efter den s k tyska stilen, och som många av oss läser som något självklart, och som därefter ersatts av en skrivstil som mera påminner om s k textad stil.
2) Om Du med gammal stil menar det som alla nybörjare (och ofta vi andra som hållit på ett tag) har särskilt svårt med, vill jag förutom ovanstående goda råd säga något om några hemmagjorda genvägar som jag ofta använt och som passar mig.  
- innan Du börjar läsa de svårlästa kyrkböckerna, försök skaffa en karta eller på annat sätt ta reda på vad gårdarna i socknen heter. Detta gör att man ofta får en id? om vad det står och på detta sätt kan använda bokstäver ur ett gårdsnamn för att jämföra med det man försöker tyda.
- läs inte bara det Du inte kan tyda - ögna i stället runt på sidan och se om Du kan läsa något annat - så att ögonen (och hjärnan) vänjer sig vid denne skrivares sätt att föra pennan. När Du sedan vänder blicken mot det svårlästa, händer det att det plötsligt framstår mer tydligt.
 
Till sist, det här med att lära sig läsa på nytt är som att lära sig vad som helst. En del är svårare och till det området hör kanske detta. Då hjälper bara envishet och tålamod och det får i alla fall jag endast genom egen motivation. Tycker man det här är roligt så - som Johan Sjöberg skriver ovan - ordnar det sig - tja, i alla fall blir det bättre med tiden ....
Vänligen,
Olle Elm

2001-02-22, 10:17
Svar #4

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
SVAR har faktiskt lyckats göra en riktigt bra produkt, nämligen Paleografi-CDen. Med stilexempel från olika arkivområden och olika tidsepoker. Skivan kan finnas på biblioteket om man vill testa den innan man köper.

2001-02-22, 10:19
Svar #5

Karin Jirénius

Hejsan!
Bra tips! Men det kan även tilläggas att vissa präster hade totalt oläslig handstil (finns ett skräckexempel i Jämtland). Så, Johan, ibland kan det löna sig att försöka sig på en annan släktgren tills man är mer van och orkar stånga sig blodig mot kråkfötterna!
Själv håller jag mig gärna ännu till 1800-talsböckerna, som enligt mitt tycke är mer lättlästa än 1700-talsböckerna.
Hälsningar
Karin

2001-02-22, 11:44
Svar #6

Johan R:son Sjöberg

Olle!
 
Tråkigt nog så är det så, att den generation jag tillhör (född 1977) inte stött på den tyska stilen överhuvudtaget, innan jag skulle ge mig i kast med 1800-talets kyrkoböcker när jag var 15-16-års-åldern.
 
Men, som man säger, övning ger färdighet.

2001-02-22, 13:05
Svar #7

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Har inte mycket att tillägga till tidigare kloka inlägg, förutom den personliga erfarenheten att när man stångat pannan blodig en längre stund mot något svårläst stycke, är oftast det bästa att lägga det åt sidan, och återgå till stället vid en lite senare tidpunkt. Förvånansvärt ofta hittar man lösningen vid det nya försöket!

2004-06-06, 17:54
Svar #8

Lennart Andersson

Finns det någon förklaring till varför man i kyrkböckerna oftast i början av 1800-talet lämnade den gamla tyska skrivstilen?
 
Lennart Andersson

2005-05-01, 06:57
Svar #9

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Finns det några kurser eller har ni litteraturtips på att skriva i gammal stil? Jag tänker då på gamla gåsfjädrar och bläckpennor och skriva i gammal stil. Finns det några benämningar på de olika handstilarna i Sverige genom tiderna?
 
Mvh, Fredd

2005-05-02, 07:10
Svar #10

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej Fredd,
 
Fråga på biblioteket om de har några böcker med KALLIGRAFI. Där kan du lära dig att skriva olika teckensnitt (öva speciellt på det gotiska, det har du nytta av sedan).
 
I annat fall finns det ju en CD-skiva hos SVAR med Paleografi, olika skrivstilar där man kan lära sig att tyda.
 
Hälsningar,
Helena i Södertälje

2005-05-02, 12:34
Svar #11

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
I Nättidningen RÖTTER finns en bra sida med litteraturtips för den som vill lära sig mer om släktforskning: Klicka här
 
En bit ner kommer läroböcker som hjälper dig att läsa den gamla handstilen.
 
I RÖTTER finns också en avdelning där jag under min tid som redaktör publicerade en del läsövningar:  Klicka här
 
Tyvärr tror jag att avdelningen inte längre uppdateras.
 
(Dessa tips med anledning av diskussionens rubrik och inte som ett direkt svar på de senaste inläggen.)

2007-02-27, 20:52
Svar #12

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Skrev man olika i olika delar av landet? Under olika tidsepoker? Mest intresserad av slutet 1600-talet och början 1700-talet.
 
Letar nämligen efter några bra exempel för nybörjare i texttydning.

2007-02-28, 00:12
Svar #13

Utloggad Roland Froh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2021-10-31, 21:45
    • Visa profil
Sök på S?tterlin i sökmotorn Google. Där finns fler länkar som beskriver och lär ut hur den s.k. tyska stilen är konstruerad. Det finns även ett typsnitt för nedladdning, om man själv vill skriva med den i t.ex. Word
Mvh
Roland Froh
Roland Froh

2007-02-28, 17:09
Svar #14

Ulla Bagge

Hej Sten-Sture Tersmeden: En mycket bra bok med många exempel är Nordisk paleografi av Lars Svensson. Finns på bibl.
Mvh Ulla Bagge

2007-12-14, 18:53
Svar #15

Utloggad Eva-Christina Söderman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2023-06-12, 21:22
    • Visa profil
Hej!
Jag kan med varm hand rekommendera distanskursen i paleografi som ges av Göteborgs Universitet: http://hum.gu.se/institutioner/historia/utbildning/grundutbildning/orienteringsk urser/
Tyngdpunkten låg - då jag tog kursen HT06 - på 1700-talet, men en del 1600-tal blev det också.  
 
För en som hållit på ett tag är kursen aningen för  enkel och visst kan man läsa sig till samma kunskap i böcker och genom att träna ihärdigt, men det är roligt att träffa likasinnade och att diskutera tolkningar och transriberingsregler. Dessutom så tvingas man till att ge sig i kast med texter som man annars inte skulle orka ta tag i.

2009-01-10, 21:58
Svar #16

Utloggad Erik M Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2009-02-23, 18:03
    • Visa profil
Hej!
Hur kan jag få reda på en person, som ingått i det sk Lanvärnet?

2009-11-29, 00:30
Svar #17

Sten Magnusson

Här kommer ett inlägg som kanske är väl sent i debatten.
 
Johan Sjöberg skrev onsdagen 21 februari 2001 - 15:35   (här ett utdrag)
Men eftersom jag är envis, så lånade jag en bok om gamla handstilar, och använde mig av den för att jämföra skriften på mikrokorten med boken, och den metoden visade sig fungera.
 
Olle Elm skrev torsdagen 22 februari 2001 - 10:09 (här ett utdrag)
- innan Du börjar läsa de svårlästa kyrkböckerna, försök skaffa en karta eller på annat sätt ta reda på vad gårdarna i socknen heter. Detta gör att man ofta får en idé om vad det står och på detta sätt kan använda bokstäver ur ett gårdsnamn för att jämföra med det man försöker tyda.  
 
Man kan ju också göra t.ex. så här.
Låt säga att det finns en text i en dopbok om faddrar.
Det kan ju vara knepigt att tyda innehållet, men se då inte blint på varje bokstav utan försök att sätta in dessa i sitt sammanhang. Det är ju ofta flera bokstäver som liknar varandra och då kan man ju försöka ta ord för ord. Är det något ord man inte klarar, lägg det åt sidan och försök med nästa. Till slut kanske man kommer på att detta handlar om en viss sak och vad skriver man då för att texten ska bli komplett? Sedan förekom det ju även på den tiden att man skrev fel, glömde sätta ut prickar och t.ex. i ett domboksprotokoll råkade skriva här häradet och i ett sådant fall undrar man ju vad som menas med detta. Då kan man ju fundera på vad man själv skulle skrivit, att det egentligen borde stå här i häradet och att den som skrev m.a.o. glömt i-et.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-11-29, 10:48
Svar #18

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna