ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utvandrad till Sydamerika  (läst 798 gånger)

2005-01-23, 12:12
läst 798 gånger

henrik.tornqvist

Enligt en muntlig uppgift så skall min ff f ha utvandrat till Sydamerika. Frågan är bara var man kan hitta information kring detta ? Ska det finnas i folkbokföringen, som... SCB har ? Vart skall man vända sig ? Det skall förmodligen ha skett mitten eller slutet av 1920-talet.
 
Tacksam för förslag och id?er!
 
H. Törnqvist

2005-01-23, 16:45
Svar #1

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Jag har en bok som heter Brasiliensvenskarna.  Där förekommer en stor familj Törnqvist, men det ser ut som om de har utvandrat redan 1871. Karl Johan Törnqvist från Misterhult i Småland ser ut att ha varit den första med fru och tre barn.
 
Har du något namn så kan jag se om det står någonstans i boken.  Kanske det är någon släkting som din farfars far rest till.
MVH
Ulla

2005-01-24, 00:04
Svar #2

henrik.tornqvist

Hej Ulla!
 
Intressant det där, jag har nog hört talas om boken Brasiliensvenskarna - om det har varit i något släktsammanhang eller ej vet jag inte.
 
Hur som helst. Min ff f hette i alla fall Kristian Adolf, f. 1891-04-05 i Skinnskatteberg men senare bosatt i Stockholm.
 
Vänligen,
 
H. Törnqvist

2011-08-24, 16:16
Svar #3

Utloggad Moderator USA

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tråd överflyttad från Metodfrågor/17-Emigration

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna