ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkobokföring av utlandssvenskar?  (läst 843 gånger)

2010-07-02, 15:31
läst 843 gånger

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
I början av 1900-talet ansökte ett stort antal svenskar som var bosatta utomlands om att få behålla sitt svenska medborgarskap. Uppgifter om dem finns i konsulatsarkiven liksom datum för Kungl. Majt.s beslut i ärendet.
Fanns dessa utlandssvenskar kyrkobokförda i Sverige och i så fall i vilken församling?

2010-07-03, 11:28
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Numera är man bokförd i en slags allmän församling på skatteverket. Men jag tror att det beror på att man på senare tid infört rösträtt för utlandssvenskar och därför måste hålla rätt på dem. Det framgår av röstkortet att man inte är folkbokförd i någon församling, kommun eller län - alltså har man inte rösträtt i dessa.
Jag betvivlar att man kyrkobokförde utlandssvenskar tidigare - det verkar inte så av kyrkböckerna att döma. Det finns inget om det i Gösta Lexts bok om kyrkobokföringen vad jag minns.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna