ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Invandring Sverige - källor ?  (läst 869 gånger)

2008-07-21, 15:36
läst 869 gånger

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej!
 
Jag hittade inget lämpligt ställe för min fråga, så den hamnar här och sedan får den gärna placeras på ett lämpligare ställe om det finns.
 
Vi är ju bortskämda med bra emigrantkällor i form av databaser som Emibas, Emigranten, osv, men hur är det om man ser det rent omvänt. Dvs folk som flyttade till Sverige? Jag har ett antal personer som flyttat från Tyskland och till Sverige någon gång under perioden 1880-1915 skulle jag tro. Vad finns det för källor i Sverige om deras ursprung?
 
Gissningsvis behöver man ganska mycket kött på benen för att sedan kunna komma vidare och fortsätta sökandet i Tyskland?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-07-21, 16:14
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Henrik, det finns en bra och trevlig bok som heter Källor till invandringens historia i svenska myndigheters arkiv 1840-1990 (av Lars Hallberg; utgiven av Riksarkivet, tryckt 2001). I den hittar du beskrivningar av vilka svenska källor som gäller (och regler) under olika tidsperioder. Läs recension här ur Litteratur-Sök och Släkthistoriskt Forum.
 
Inflyttning registreras i folkbokföringen genom inflyttningslängderna och hfl/församlingsböcker. Det finns endast inflyttningsregister genom de summariska folkmängdsredogörelsen till SCB (i SCMS befolkningsstatistik) där immigranterna till församlingen antecknas för åren 1875-1947. De finns bl.a. på mikrokort hos SVAR församlingsvis. För några få län (fem) finns det register, hos SVAR och i bokform på några arkiv (t.ex. Arninge).
 
Men inflyttningsåren ur kyrkböckerna ger vägledning till vilka kapitel i boken som ger dig information om vad du kan söka, t.ex. medborgarskapshandlingar.
 
hälsningar,
Eva

2008-07-21, 18:15
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Vid en kontroll i boken (sidan 117) så anges att mikrokorten finns för perioden 1875-1940, och att alfabetiska register finns för Stockholms län utom Stockholms stad, Uppsala, Södermanlands, Östergötlands och Örebro län.
 
De var nyligen på tapeten i en annan tråd, Anbytarforum » Hur gör jag? (Metodfrågor) » Immigranter till Sverige från USA, där Elisabeth Thorsell den 3 juli -08 beskriver hur du hittar mikrokorten i SVAR:s katalog.
 
I den tråden tipsar också Anders Johansson i inlägget före om att Örebro läns register över immigranter finns att läsa på Internet på Örebros stadsarkivs filarkiv.
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 21 juli, 2008)

2011-01-03, 19:54
Svar #3

Utloggad Mikael Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-21, 21:59
    • Visa profil
Hejsan,
jag skulle gärna vilja spinna vidare på Henriks ursprungliga fråga och höra mig för vad det finns för källmaterial från tidigare immigranter, exempelvis alla de tyskar som kom till Stockholm under 1500- och 1600-talen? Vill minnas att jag läst någonstans att de valloner som tog sig in i landet under motsvarande period registrerades, fast jag minns inte om det endast var till följd av att de var katoliker. Fördes någon liknande registrering över Stockholms alla nya hantverkare, finns det hamn- eller skeppsloggar eller motsvarande? Finns någon befintlig databas eller register, eller är man hänvisad till källmaterial på RA i Marieberg?
 
Hälsningar,
Mikael Lundberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna