ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fel i Ancestrys amerikabåtar, eller?  (läst 968 gånger)

2011-12-11, 18:44
läst 968 gånger

Utloggad Christina Bergström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-02-11, 12:59
    • Visa profil
Hejsan!
 
Min fmf, Jonas Jonsson, åkte över till Canada i oktober 1910.
 
Enligt sökfunktion på Ancestry (Kanadensiska passagerarlistor, 1835-1935 Hamn: Halifax, Nova Scotia År: 1910 Månad: november) så kom Jonas med båten Tunisian som utgick från Liverpool i England, och kom till Halifax 25 november.
 
Länk till texten ovan: http://search.ancestry.se/cgi-bin/sse.dll?indiv=1&db=CanadianPL&rank=1&new=1&MSA V=1&msT=1&gss=angs-d&gsfn=jonas&gsln=jonsson&msapn__ftp=Halifax%2c+Nova+Scotia%2 c+Kanada&msapn=1654152&msapn_PInfo=7-%7c0%7c1652393%7c0%7c3243%7c0%7c5005%7c0%7c 1654152%7c0%7c0%7c&dbOnly=_F000342C%7c_F000342C_x&uidh=t2v&pcat=40&fh=1&h=594534 7&recoff=
 
Jonas återfinns på sidan 8 rad 5 i passagerarlistan, tillsammans med två andra män som han utvandrade med.
MEN när jag tittar på sista sidan så finns det uppgifter om namn på båten, avresehamn, datum osv. och där står det ett annat namn på båten!
Båten heter tydligen Uranium och har avgått från Rotterdam i Holland och kommit till Halifax den 27 november.
 
När jag tittar på andra passagerarlistor för andra båtar och månader så verkar det som att nästan ingenting stämmer.
Det är olika namn på båtar och ibland namn på båtar som inte finns med i sökalternativen.
 
Är det jag som inte förstår eller är det nå't som blivit fel på Ancestry?
 
Hur ska jag kunna ta reda på vilken båt som min fmf åkte med?
Hur säker kan man vara på att det är rätt sista sida som hör ihop med passagerarlistan?
Finns det något annat ställe på internet där man kan söka samma information?
 
Jag har försökt leta efter passagerarlistor via respektive rederi, men inte hittat några där heller.
 
(För att kunna se länken jag kopierade in så måste man troligtvis ha ett world deluxe abonnemang)
 
Hälsningar Christina

2011-12-11, 21:35
Svar #1

Utloggad Olle Kandell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 14:52
    • Visa profil
Det är uppenbart något som är fel i den bildserien. Om det är ett fel hos Ancestry eller i fotograferingen av originalen kan nog inte avgöras. Uppgifterna om din Jonas och den båten kan vara rätt, men däremot hör bild 15 (och ev fler bilder troligen till den andra båten. Tittar man på sidnumreringen av originalbilderna så hänger de inte ihop.
Summeringen i bild 15 stämmer heller inte med totala antalet personer på föregående sidor (det är ca 365 personer listade, men sista bilden för Uranium anger bara 160 pers).
Olle Kandell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna