ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: EmiWeb  (läst 1912 gånger)

2008-09-09, 15:57
läst 1912 gånger

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
EU-projektet Gränsvandring [Värmlands Folkblad] och projektets websajt, Emiweb - www.emiweb.se
 
Jag trodde det skulle komma fler kommentarer om detta projekt när jag lade ut länkarna på Länktips. Det verkar inte som om förbundet är involverat i det här, trots att det ser ut som ett mycket stort projekt. Om ej, varför? Har inte SSFF funderingar på databas(er) om emigranter!? Ser att t.o.m. Emigrantinstitutet är involverat här ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-05-16, 10:14
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Undrar vem som beställer ett abonnemang på detta med tanke på den knapphändiga informationen. Inte ens en futtig skärmdump för att visa vad som syns när man loggat in. Är det nån som prövat och kan avslöja hur det ser ut?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-05-16, 14:37
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag har ett abonnemang, det var specialpris för ett år sedan. Det finns väl inte så mycket än i datbasen, en del finns även i andra baser. Man får hoppas att Emigrantinstitutets alla arkiv kommer med så småningom. Just nu scannas dödsannonser i svensk-amerikanska tidningar. Dessutom finns för några län återimmigrerade.
Det verkar som om man kommer att få en del om immigranter och emigranter i Norge. Där kan man nog hitta en del svenskar.

2011-03-21, 23:10
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
Emiweb vill vara en bra Emigrant källa. Tyvärr vekar det vara som om kontroll av rimligheten i uppgifterna ej utförs. Exempel jag har Fornberg's i Råneå som mina släktingar och sökte därför på Fornberg. Jag vet att en rad av Fornberg's emigrerade till Nord Amerika. I det resultat jag fick utvandrade TVÅ till Nederländerna 1870 och 1891. Ingen av mina släktingar har så vitt jag vet emigrerat till Holland för att plocka tulpaner. Vid en kontroll av Johan Fritiof Fornberg så emigrerar han till N Amerika 1891-06-22 se
Råneå AIa:13b (1890-1899) Bild 301 / sid 626 (AID: v138761.b301.s626, NAD: SE/HLA/1010165) .
 
Jag tycker att man skall kolla alla från Norrbotten som emigrerade under 1800-talet till andra länder än N. Amerika och Norden en extra gång.
 
Sven-Ove

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna